katamaran / trimaran kontra almindelige bå~
Fra : Klaus Nielsen

Dato : 13-03-07 19:34

er der køl på katamaraner / trimaraner på samme måde som en almindelig
sejlbåd ? hvordan sejler de i forhold til andre både ?
jeg spekulerede bare på at jeg engang kunne tænke mig en sejl drevet båd der
kunne sejle på lavt vand. altså helt tæt ind på stranden feks. den slags er
jo udelukket på min supero da den stikker 1.4 meter
kølen kunne måske pilles af og der kunne sættes arme med pontoner på. en i
hver side.? bare en tanke. men kunne det fungere i praksis ?

mvh klaus

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-07 23:53

De fleste flerskrogsbåde har en/to sænkekøl(e) og ror, som du kan trække
helt op, når du vil tæt på land - eller sejler på læns ... Du kan komme
ind på 20 - 40 cm. vand - naturligvis afhængigt af den konkrete model
.... De sejler typisk 2 - 4 gange hurtigere end kølbåde i tilsvarende
længde under samme vindforhold.

At ombygge en kølbåd til en trimaran, vil jeg (med al respekt
naturligvis!) anse for at være galimatias ... sælg og køb ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 14-03-07 01:03

"Klaus Nielsen" <klausvfr@gmail.com> skrev i en meddelelse
> er der køl på katamaraner / trimaraner på samme måde som en almindelig
> sejlbåd ?

Ja lidt det samme, bare til den forskel, at det på en flerskrogsbåd kun har
noget med retningsstabiliteten at gøre.
En katamaran har typisk 2 sænke/hæve sværd, et i hver ponton. En trimaran
har typisk kun et sværd i center pontonen.

> hvordan sejler de i forhold til andre både ?

Som en drøm man er hurtig fremme 10-15kn er hverdags kost og 20+kn er
ikke umuligt og krængningen er minimal
Det er lidt ligesom at sejle jolle.
Det har dog også sine bagdele, feks er pladsen i en flerskrogs-båd noget
mindre end i en kølbåd i samme størrelse.
Og så er det lige den lille ting at bådens brede ikke levener mange plads
muligheder i div. havne, med mindre man har et swing-wing system som på
Dragonfly bådene.
Det er sikkert derfor at de ofte ligger for svej.

> [...]
> kølen kunne måske pilles af og der kunne sættes arme med pontoner på. en i
> hver side.? bare en tanke. men kunne det fungere i praksis ?

Det ville jeg nu ikke kaste mig ud i, man skal være sten sikker på at
konstruktionen kan holde, for at forlise med en fler-skrogbåd er ikke spor
sjovt. den rejser sig jo ikke op igen, som en kølbåd gør/bør.

Mvh
Leon

Fra : ThomasB

Dato : 14-03-07 15:50

Klaus Nielsen skrev:
> [...]
> kølen kunne måske pilles af og der kunne sættes arme med pontoner på.
> en i hver side.? bare en tanke. men kunne det fungere i praksis ?

Du kan overveje en rigtig sejlbåd med sænkekøl - dem findes der en del af.

F.eks
RJ91
http://www.rj85.dk/artikler/rjfamilien/rjfamilien.htm

Etap
http://www.brugt.dk/?side=vis&id=11276&exppic=true&PHPSESSID=9407b31303b2646283fa5e7390f0e85b

Fra : Klaus Nielsen

Dato : 14-03-07 18:29

"ThomasB" <usenet fjern @ fjern 2ma2 prik dk> skrev i en meddelelse

> Du kan overveje en rigtig sejlbåd med sænkekøl - dem findes der en del af.

> [...]
tak for svarene
jeg beholder nok min båd nogle år endnu. jeg har meget at lære endnu. men
jeg fik noget inspiration da jeg så filmen "Waterworld" med kevin costner..
han boede og levede jo nærmest på denne båd

mvh klaus nielsen

Fra : ThomasB

Dato : 14-03-07 23:40

Klaus Nielsen skrev:

> jeg beholder nok min båd nogle år endnu. jeg har meget at lære endnu.
> men jeg fik noget inspiration da jeg så filmen "Waterworld" med kevin
> costner.. han boede og levede jo nærmest på denne båd

Det er altid rart at drømme
(Hvis du bare vidste hvor mange gange jeg har været over Atlanten, og boet i
en båd i mine drømme

Synes det lyder fint at beholde dit skiv indtil, du er helt klar over hvad
du går efter.

Fra : Per Laursen

Dato : 15-03-07 19:00

Se evt http://www.multihulls.dk/