Overgang i båd
Fra : Claus

Dato : 11-03-07 16:17

Hej gruppe

Min båd står i en fugtig/våd hal. Når jeg sætter en hånd på drevet og en på
gulvet får jeg stød hvis der er sat landstrøm til. Er det normalt?

mange hilsner

Claus

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 11-03-07 21:15

Det kan det ikke være. Hvis den lå i vandet ville dette give anledning til
betragtelig galvanisk tæring af drevet.

Det ville jeg straks få ordnet.

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-03-07 21:20

Hej Claus,

Det skal ikke være normalt.
Er du ikke den der selv har den fornødne elektriske viden og
baggrund bør du kontakte en fagmand. Bådens el-installation skal
være udført sikkerhedsmæssigt korrekt.
Med baggrund i det som du beskriver ef der to væsentlig ting som
du bør være opmærksom på. Det første er personsikkerheden, det
næste er at når båden kommer i vandet og du har tilsluttet
landstrøm, så er der en stor sandsynlighed for at der vil være
strømme som kan/vil forårsage tæringer i bådens metal dele.

Mvh/Harding

Fra : Claus

Dato : 12-03-07 14:38

En fortsættelse

Efter jeg har repareret en løs forbindelse i forlængerledningen som forbandt
landstrømsledningen med stikkontakten får jeg ikke stød mere. Kan det være
årsagen til problemet?

Mvh

Claus
"Harding E. Larsen (slet 88MLB)" <harding@88MLBlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11736447140.939059711619809@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-03-07 15:36

Hej Claus,

Det er svært at udtale sig om uden at have set det nærmere an.
Normalt vil en løs forbindelse blafre ud i det fri og ikke give
nogen forbindelse.
Havde den løse forbindelse fat i noget andet metal?

Du skal desuden sikre dig at den gul/grønne ledning, om en sådan
findes i forlængerledningen, ikke er forbundet til noget ombord
der har fat i bådens ledningsnet og dermed motor ect. Det vil
give tæringsproblemer når båden ligger i vandet.

Mvh/Harding

Fra : Claus

Dato : 12-03-07 21:19

Den løse forbindelse kan have ramt den våde inderside af stikdåsen, jord var
ikke monteret.

Mvh
Claus
"Harding E. Larsen (slet FU3ZF)" <harding@FU3ZFlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11737104480.0794418113351583@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-03-07 11:22

Er det en metaldåse?
Er det en stålbåd?
Du må meget gerne beskrive omstændighederne lidt mere.

Mvh/Harding

Fra : Karsten H. Rasmussen

Dato : 15-03-07 22:25

Hej
Prøv at studere dette link i den sorte boks lidt under midten.

http://www.ladac.no/pages/BatScool.htm#s46

Som det ses anbefaler Ladac at beskyttelsesjord kobles til den negative pol
på batteriet.

mvh

Fra : Hundehandleren

Dato : 16-03-07 09:28

Hej,

Der står i boksen at det er pga. af sikkerhed. (I Danmark er der typisk
monteret et fejlstrømsrelæ i båden, såvel som i landstrømmen)
I boksen lige til venstre for den sorte står der også at du vil opleve en
ikke ubetydelig korresion hvis du gør det.

Det er vigtigt at afbryde jordledningen i landstrømskablet. Det er også
gældende selvom du ikke bonterer jordledningen på - polen, eller motoren.
Tilslutningen findes i mange ladere.

Bent

Fra : ThomasB

Dato : 13-03-07 01:39

"Claus" <ck@ck.dk> skrev i en meddelelse
> Efter jeg har repareret en løs forbindelse i forlængerledningen som
> forbandt landstrømsledningen med stikkontakten får jeg ikke stød mere. Kan
> det være årsagen til problemet?

Ja, det kan det sikkert godt være.

Det kan også være at isoleringen på kablet er gået i stykker et eller andet
sted. Fugt leder strøm og kan via en isoleringsfejl, gå i forbindelse med
båden.
Når du har rodet med kablet kan det være at du rykket det væk fra
"overgangen".

Fra : Hundehandleren

Dato : 13-03-07 12:30

Claus,

Du skal have fat i en fagmand for at hjælpe dig. Den overgang kan være mange
steder.
Det er muligt du har løst det ved at reparere den løse forbindelse.

Hvis du har potentialeforskel mellem dit drev og jord, bliver først din
propeller, derefter din motor spist af den elektriske tæring

Det bedste råd til landstrøm er: Anskav en skilletrafo - som galvanisk
adskiller bådens 230v installation fra tilslutningskablet

Bent

Fra : Claus

Dato : 13-03-07 15:06

Ydereligere beskrivelse:

Forlængerledningen var en uden jord, forsynet med en alm. "plasticstikdåse"
hvori jeg forbandt den autoriserede ledning til landstrømsindtaget på båden,
der er af glasfiber. Plasticstikdåsen havde jeg samtidig forbundet med en
300W arbejdslampe.
Jeg fik stød når jeg rørte ved metaldele på båden og det våde betongulv i
hallen samtidig. Stikdåsen var meget våd udvendig og sandsynligvis lidt våd
indvendig. Den ene ledning i stikdåsen sad løst fandt jeg senere ud af.
(Arbejdslampen gik ud). Efter at jeg reparerede den løse forbindelse får jeg
ikke stød mere. Kan jeg nu være sikker på, at problemet er løst?

Mange hilsner

Claus

Fra : claus b. p.

Dato : 13-03-07 15:27

"Claus" <ck@ck.dk> wrote in message
> [...]
> af. (Arbejdslampen gik ud). Efter at jeg reparerede den løse forbindelse
> får jeg ikke stød mere. Kan jeg nu være sikker på, at problemet er løst?

Sikker kan man vel aldrig være, men fugt i stikket, - specielt saltvand, kan
sagtens lede nok strøm til at det kan mærkes. Og den løse forbindelse er nok
ikke årsagen, men idet du har haft skilt stikket ad og repareret det, har du
også fået tørret fugten væk.

/Claus