Egon Stich formulerede søndag:
>
> NMEA +VE er efter al sandsynlighe: Signal ind i pilot
> NMEA -VE signal ud af pilot.
Nej, det er lidt mere tricky end som så, fordi NMEA protokollen
oprindeligt foreskrev det serielle snit som balanceret (RS422 eller var
det RS485?), og med en Baud rate på 4800 Baud.
Herved kan signalet trækkes over lange afstande uden at det ødelægges
af støjkilder.
Imidlertid har (eller havde) de fleste computere, og måske også GPS'er
og autopiloter kun det ubalancerede RS232 snit, og normalt kan det uden
problemer anvendes i stedet.
Så +VE svarer til data signal (ind eller ud), og -VE lægges på 0V eller
stel (ground).
Der er en forklaring på de forskellige serielle snit her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Rs232
Da NMEA 0183 protokollen er blevet en "de facto" standard på stort set
alt navigationsudstyr i dag, hvad enten det er bil eller bådnavigation,
transmitteres NMEA data i dag også via alle de nyere
kommunikationssnit, bl.a. USB og Blue Tooth.
Der er lidt om NMEA 0183 protokollen her:
http://en.wikipedia.org/wiki/NMEA_0183#Serial_Configuration
Begge de 2 links er noget tekniske i deres forklaring; der er ingen
grund til at fortvivle over det. 99 % får det til at virke uden teknisk
indsigt.
>
>
> Men så længe du undgår at sætte plusledningen det forkerte sted, skulle der
> ikke ske noget ved at prøve sig frem.
> Efter min bedste overbevisning.
>
Det er jeg enig i, men i et af trådens øvrige svar anføres det at -
eller 0 dataledningen måske ikke behøver at blive forbundet, og det vil
jeg advare imod, fordi netop en autopilot bruger rigtig meget trøm lige
når dens styremotor starter, og det kan give så store spændingefald på
forsyningsledningerne (både + og -) at datasignalerne fejler.
Er der 2 terminaler i hver ende til signaldata, bør de altid anvendes,
og gerne i et særskilt, parsnoet og skærmet kabel.
--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)