/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
NMEA
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 10-03-07 19:12

Hej NG

Synes der er mange betegnelser for hvad ud/indgange kaldes i diverse
manualer. NMEA 0183.

En sportlilot + siger rød leder til data TX hvilket må være NMEA out fra
GPS, endvidere siger den at den sorte leder til Data 0 V. er det mon stel?

Mvh
JR



--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 9372 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.



 
 
Ukendt (10-03-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-03-07 21:45


"Jan Rasmussen" <jr@FjerNvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:45f2f4fa$0$4151$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hej NG
>
> Synes der er mange betegnelser for hvad ud/indgange kaldes i diverse
> manualer. NMEA 0183.
>
> En sportlilot + siger rød leder til data TX hvilket må være NMEA out fra
> GPS, endvidere siger den at den sorte leder til Data 0 V. er det mon stel?
>
> Mvh
> JR


Hej JR,

m.h.t. NMEA forbindelser og bl.a. autopiloter - det er som du selv skriver
at der er en data ledning samt en "stel" (nogle kalder den "0" andre kalder
den "minus").

I enkelte tilfælde er det ikke engang nødvendigt at forbinde andet end data
ledningen - men - hvis den forlanger en "stel" eller "0" også, så forbinder
du den til et fælles "minus" punkt (f.eks. hvis du som de fleste nok gør,
samler deres minus ledninger til diverse apparater, f.eks. gps, kortplotter
o.s.v. i eet fælles udtrækspunkt). På den måde deler alle apparater den
samme "0" (minus) og data flyder derfor uproblematisk imellem dem via deres
respektive dataledninger.

venlig hilsen

JN




Egon Stich (11-03-2007)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 11-03-07 10:29


"Jan Rasmussen" <jr@FjerNvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:45f2f4fa$0$4151$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hej NG
>
> Synes der er mange betegnelser for hvad ud/indgange kaldes i diverse
> manualer. NMEA 0183.
>
> En sportlilot + siger rød leder til data TX hvilket må være NMEA out fra
> GPS, endvidere siger den at den sorte leder til Data 0 V. er det mon stel?
>
> Mvh
> JR


Du taler om "rød" ledning.
Pas lige på, og vær opmærksom på, om der ikke er tale om plus ledningen, der
normalt er rød, og derfor strømførende.
Jeg formoder omtalte ledning sidder på piloten?
Men denne skal vel have både plus, normalt rød, og minus, sort, fra
batteriet?
Disse har du vel brugt til forbindelse fra pilot til batteri?

Fra GPSen skal du bruge NMEA-ud, samt den sikkert blå Common, som ofte er
forbundet med minus.
Det er jo muligt, at omtalte pilot bruger "rød" som DMNA ind, men ikke
sansynligt, idet det strider mod konventionerne.
Og får du sat både plus og minus til GPSen, betyder det: At måtte købe en
ny

Hvilken pilot og GPS er der tale om?
Måske har man "noget i arkiverne".

MVH
Egon




Jan Rasmussen (11-03-2007)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 11-03-07 11:24

Hej Erik

Tja, du har ret i at det strider med det almindelige, men ikke desto mindre
er der en eller anden "idiot" af en teknikker
der har valgt at farvekode en Stret Pilot + således

Brown = 12V, Blue = 0, Red = NMEA +VE, Black = NMEA -VE, Yellow = Seatalk
data +VE, Screen = SeaTalk data -VE

Som du allerede har været inde på, var det nok smartest at have bibeholdt
rød som +, jeg er ganske sikker på at der er ,amge der har
taget fejl og tilsluttet denne piltot forkert gennem tiden idet de har taget
fejl og sort og rød.

Og kunne de så bare have kaldt nmea lederne ind - ud - stel
mvh
JR



--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 9379 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.



Egon Stich (11-03-2007)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 11-03-07 14:01


"Jan Rasmussen" <jr@FjerNvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:45f3d8a1$0$4174$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hej Erik
>
> Tja, du har ret i at det strider med det almindelige, men ikke desto
mindre
> er der en eller anden "idiot" af en teknikker
> der har valgt at farvekode en Stret Pilot + således
>
> Brown = 12V, Blue = 0, Red = NMEA +VE, Black = NMEA -VE, Yellow = Seatalk
> data +VE, Screen = SeaTalk data -VE
>
> Som du allerede har været inde på, var det nok smartest at have bibeholdt
> rød som +, jeg er ganske sikker på at der er ,amge der har
> taget fejl og tilsluttet denne piltot forkert gennem tiden idet de har
taget
> fejl og sort og rød.
>
> Og kunne de så bare have kaldt nmea lederne ind - ud - stel
> mvh
> JR


NMEA +VE er efter al sandsynlighe: Signal ind i pilot
NMEA -VE signal ud af pilot.


Men så længe du undgår at sætte plusledningen det forkerte sted, skulle der
ikke ske noget ved at prøve sig frem.
Efter min bedste overbevisning.

Prøv at google på :
NMEA +VE
Ligeledes NMEA sentense
Og se f.ex. her:
Google og find denne som acrobat-fil:
SmartPilot S1000 Autopilot Installation Guide



MVH
Egon









Ole Pagh (11-03-2007)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 11-03-07 18:11

Egon Stich formulerede søndag:

>
> NMEA +VE er efter al sandsynlighe: Signal ind i pilot
> NMEA -VE signal ud af pilot.

Nej, det er lidt mere tricky end som så, fordi NMEA protokollen
oprindeligt foreskrev det serielle snit som balanceret (RS422 eller var
det RS485?), og med en Baud rate på 4800 Baud.
Herved kan signalet trækkes over lange afstande uden at det ødelægges
af støjkilder.

Imidlertid har (eller havde) de fleste computere, og måske også GPS'er
og autopiloter kun det ubalancerede RS232 snit, og normalt kan det uden
problemer anvendes i stedet.

Så +VE svarer til data signal (ind eller ud), og -VE lægges på 0V eller
stel (ground).

Der er en forklaring på de forskellige serielle snit her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Rs232

Da NMEA 0183 protokollen er blevet en "de facto" standard på stort set
alt navigationsudstyr i dag, hvad enten det er bil eller bådnavigation,
transmitteres NMEA data i dag også via alle de nyere
kommunikationssnit, bl.a. USB og Blue Tooth.

Der er lidt om NMEA 0183 protokollen her:
http://en.wikipedia.org/wiki/NMEA_0183#Serial_Configuration

Begge de 2 links er noget tekniske i deres forklaring; der er ingen
grund til at fortvivle over det. 99 % får det til at virke uden teknisk
indsigt.


>
>
> Men så længe du undgår at sætte plusledningen det forkerte sted, skulle der
> ikke ske noget ved at prøve sig frem.
> Efter min bedste overbevisning.
>
Det er jeg enig i, men i et af trådens øvrige svar anføres det at -
eller 0 dataledningen måske ikke behøver at blive forbundet, og det vil
jeg advare imod, fordi netop en autopilot bruger rigtig meget trøm lige
når dens styremotor starter, og det kan give så store spændingefald på
forsyningsledningerne (både + og -) at datasignalerne fejler.
Er der 2 terminaler i hver ende til signaldata, bør de altid anvendes,
og gerne i et særskilt, parsnoet og skærmet kabel.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)



Harding E. Larsen (14-03-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 14-03-07 14:06

Hej Jan,

Jeg har fundet et par links.

Den første er et program der samler og giver mange gode
informationer fra NMEA kilderne.

http://www.navtec.de/english/nmea_mon.htm

Det andet link indeholder informationer om tilslutninger,
opsætninger m.m.

http://www.digiboat.com.au/manual/man_technical.htm

Mvh/Harding

Jan Rasmussen <jr@FjerNvejen-net.dk> skrev:
>Hej NG
>
>Synes der er mange betegnelser for hvad
>ud/indgange kaldes i diverse
>manualer. NMEA 0183.
>
>En sportlilot + siger rød leder til
>data TX hvilket må være NMEA out fra
>GPS, endvidere siger den at den sorte
>leder til Data 0 V. er det mon stel?
>
>Mvh
>JR
>


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste