/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Afgifter, igen igen
Fra : Jan Selchau-Hansen


Dato : 18-03-07 08:42

Hvis jeg køber en ny kineser-MC til ca 8.000 skal ieg ikke betale reg.afgift

Hvis jeg køber en brugt MC i Tyskland til ca. 8.000 skal jeg betale
reg.afgift

Er der der nogen der kan forklare mig hvorfor ?

Jan Selchau-Hansen



 
 
Niels Bengaard (18-03-2007)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 18-03-07 09:01

> Hvis jeg køber en ny kineser-MC til ca 8.000 skal ieg ikke betale
> reg.afgift
> Hvis jeg køber en brugt MC i Tyskland til ca. 8.000 skal jeg betale
> reg.afgift
>
> Er der der nogen der kan forklare mig hvorfor ?

Den er sgu nem, kinesermaskinen du køber i DK er der selvfølgelig betalt
afgift af.

Mvh Niels



John de Summer-Braso~ (18-03-2007)
Kommentar
Fra : John de Summer-Braso~


Dato : 18-03-07 09:05

Man betaler ikke registreringsafgift af maskinens første ca. 8.000 kr. i
Danmark. En brugt tysker-MC til 8.000 kr. vil typisk have kostet betydeligt
mere, hvis den havde været handlet i Danmark. Derfor registreringsafgift af
et betydeligt højere beløb end de 8.000 kr.

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:45fcf1ba$0$14004$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Hvis jeg køber en ny kineser-MC til ca 8.000 skal ieg ikke betale
>> reg.afgift
>> Hvis jeg køber en brugt MC i Tyskland til ca. 8.000 skal jeg betale
>> reg.afgift
>>
>> Er der der nogen der kan forklare mig hvorfor ?
>
> Den er sgu nem, kinesermaskinen du køber i DK er der selvfølgelig betalt
> afgift af.
>
> Mvh Niels
>



Jan Petersen (18-03-2007)
Kommentar
Fra : Jan Petersen


Dato : 18-03-07 23:55


"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> schrieb im Newsbeitrag
news:45fcf1ba$0$14004$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Hvis jeg køber en ny kineser-MC til ca 8.000 skal ieg ikke betale
>> reg.afgift
>> Hvis jeg køber en brugt MC i Tyskland til ca. 8.000 skal jeg betale
>> reg.afgift
>>
>> Er der der nogen der kan forklare mig hvorfor ?
>
Ja - den i Tyskland til 8.000 er ikke en kineser, men måske en RC24 (hvis du
er heldig, men helt galt er det ikke) og det forklarer måske også lidt af
sagen.

Mvh
Jan Petersen



Ole Axelsen (18-03-2007)
Kommentar
Fra : Ole Axelsen


Dato : 18-03-07 09:25

Jan Selchau-Hansen wrote:
> Hvis jeg køber en ny kineser-MC til ca 8.000 skal ieg ikke betale
> reg.afgift
> Hvis jeg køber en brugt MC i Tyskland til ca. 8.000 skal jeg betale
> reg.afgift
>
> Er der der nogen der kan forklare mig hvorfor ?

Som du sikkert ved er de første ca 8100 kr afgiftsfri, derfor skal der slet
ikke betales afgift af mange kinesere.
Derimod tyskeren: Skat er fuldstændig ligeglade med hvad du har givet for
cyklen. Afgiften beregnes ud fra handelsværdien.
De bruger også Den Blå Avis, og andre annoncemedier samt selvfølgelig deres
egne tidligere vurderinger, og ud fra de priser de finder regner de baglæns
for at finde afgiften.


--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.



MKS - 74 (18-03-2007)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 18-03-07 11:05

On Sun, 18 Mar 2007 08:41:43 +0100, "Jan Selchau-Hansen"
<mit_fornavn@mit_efternavn.dk> wrote:

>Er der der nogen der kan forklare mig hvorfor ?

Ja selvom de 2 cykler evt. ansættes til det samme i afgiftspligtig
værdi (den brugte efter vurdering) f.eks 8.000 er det ikke det der er
afgørende - Det afgørende er her at den ene cykel er ny og dermed
beregnes afgiften som:

105 % af afgiftspligtig værdi mellem kr. 8300-15200 og 180 % af
værdien herover

Mens den anden er brugt og dermed beregnes afgiften som:

Ikke over 1 år gamle:

105 pct. af afgiftspligtig værdi mellem 7.200-12.900 kr. og 180 pct.
af resten

1-2 år gamle:
105 pct. af afgiftspligtig værdi mellem 6.100-11.100 kr. og 180 pct.
af resten

2-3 år:
105 pct. af afgiftspligtig værdi mellem 5.100-9.100 kr. og 180 pct.
af resten

3-4 år:
105 pct. af afgiftspligtig værdi mellem 4.100-7.300 kr. og
180 pct. af resten

4-5 år:
105 pct. af afgiftspligtig værdi mellem 3.000-5.400 kr. og
180 pct. af resten

5-6 år:
105 pct. af afgiftspligtig værdi mellem 2.000-3.500 kr. og
180 pct. af resten

over 6 år:
105 pct. af afgiftspligtig værdi mellem 1.000-1.700 kr. og
180 pct. af resten

Ved et køretøjs afgiftspligtige værdi forstås køretøjets almindelige
pris, som svarer til handelsprisen på et tilsvarende køretøj i
registreringsklar stand, dvs. inkl. moms og evt. forhandleravance, men
uden registreringsafgift.

Derfor....

--
-Michael
Div. Aprilia RS250 og Honda CBR600+VF500-dele m.m. til salg på:
http://cbr600.dyndns.dk/

Jan Selchau-Hansen (18-03-2007)
Kommentar
Fra : Jan Selchau-Hansen


Dato : 18-03-07 20:35

Tak for svarene.

Og ja, jeg kender godt reglerne.
Det er bare svært for mig at forstå at:

Man køber en MC der i sit hjemland (DE el. Kina) er kr. 8.000,- værd.
Den fra Kina pålægges ikke reg.afgift fordi den er ny
Den fra DE pålægges reg.afgift fordi den er brugt

Nå men, "sådan er det bare", som min gamle far altid sagde når han ikke
kunne forklare hvorfor.

Jan Selchau-Hansen



MKS - 74 (18-03-2007)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 18-03-07 21:03

On Sun, 18 Mar 2007 20:35:17 +0100, "Jan Selchau-Hansen"
<mit_fornavn@mit_efternavn.dk> wrote:

>Nå men, "sådan er det bare", som min gamle far altid sagde når han ikke
>kunne forklare hvorfor.

I dette tilfælde _er_ det bare sådan, og hvis man vil forsøge at
forstå _hvorfor_ man har valgt at lave afgiftsstrukturen således, så
prøv at overveje konsekvensen af at alle cykler nye såvel som brugte
skulle beskattes på samme måde. Man har ønsket fra politisk side at
gøre små billige cykler relativt mindre afgiftstunge når de er nye,
skulle de f.eks beskattes efter 6års-skemaet ville de blive usælgelige
og omvendt hvis man valgte at beskatte oldgamle cykler efter nye
cykler-skemaet ville der blive importeret en frygtelig masse gammelt
lort (mere end i dag). Den glidende skala baseret på alder hvor
"afgiftsfordelen" trinvist aftrappes kan i høj grad opfattes som et
adfærdsregulerende tiltag - rimeligheden kan man så være enig eller
uenig i.

Desuden er afgiftsstrukturen også med til holde værdien af gamle
cykler relativt højt, ellers ville de falde i værdi i rekordtempo
(hvis f.eks de første 8300 var afgiftsfrie for ældre cykler som på
nye)

_Men_det er lidt det samme som med den noget mystiske
forskelsbehandling i bil- og MC-beskatningen som ingen politiker
rigtig kan redegøre nogenlunde evidensbaseret for, udover at sådan har
man ønsket at det skulle være...

--
-Michael
Div. Aprilia RS250 og Honda CBR600+VF500-dele m.m. til salg på:
http://cbr600.dyndns.dk/

flopper (19-03-2007)
Kommentar
Fra : flopper


Dato : 19-03-07 17:23

> _Men_det er lidt det samme som med den noget mystiske
> forskelsbehandling i bil- og MC-beskatningen som ingen politiker
> rigtig kan redegøre nogenlunde evidensbaseret for, udover at sådan har
> man ønsket at det skulle være...

hvilket vel egentlig gælder alle regler i dette land . Nogen gange
er det bare lettere at forstå / være enig i, at " sådan har
> man ønsket at det skulle være..."

flopper



MKS - 74 (19-03-2007)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 19-03-07 18:20

On Mon, 19 Mar 2007 17:22:50 +0100, flopper <odalhan@hotmail.com>
wrote:

>hvilket vel egentlig gælder alle regler i dette land . Nogle gange
>er det bare lettere at forstå / være enig i, at " sådan har
>> man ønsket at det skulle være..."

Ikke helt IMHO, medmindre man da også accepterer indlysende nonsens
(eller uargumenterede/udokumenterede do.) som valid logik og et
acceptabelt synspunkt man blot ikke er enig i - For nogle år siden var
det lidt oppe med en afgiftsomlægning for MC'er og i den forbindelse
blev også argumentet for den nuværende struktur behandlet og det var
godt nok ikke hverken særlig meget eller specielt rationelt - Du kan
jo forsøge at spørge en vilkårlig MF'er .

Da MC'ister repræsenterer en absolut minoritet må man imidlertid bare
acceptere realiteten "at sådan er det bare" og handle derefter som man
nu finder opportunt .

--
-Michael
Div. Aprilia RS250 og Honda CBR600+VF500-dele m.m. til salg på:
http://cbr600.dyndns.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste