On Sun, 18 Mar 2007 20:35:17 +0100, "Jan Selchau-Hansen"
<mit_fornavn@mit_efternavn.dk> wrote:
>Nå men, "sådan er det bare", som min gamle far altid sagde når han ikke
>kunne forklare hvorfor.
I dette tilfælde _er_ det bare sådan, og hvis man vil forsøge at
forstå _hvorfor_ man har valgt at lave afgiftsstrukturen således, så
prøv at overveje konsekvensen af at alle cykler nye såvel som brugte
skulle beskattes på samme måde. Man har ønsket fra politisk side at
gøre små billige cykler relativt mindre afgiftstunge når de er nye,
skulle de f.eks beskattes efter 6års-skemaet ville de blive usælgelige
og omvendt hvis man valgte at beskatte oldgamle cykler efter nye
cykler-skemaet ville der blive importeret en frygtelig masse gammelt
lort (mere end i dag). Den glidende skala baseret på alder hvor
"afgiftsfordelen" trinvist aftrappes kan i høj grad opfattes som et
adfærdsregulerende tiltag - rimeligheden kan man så være enig eller
uenig i.
Desuden er afgiftsstrukturen også med til holde værdien af gamle
cykler relativt højt, ellers ville de falde i værdi i rekordtempo
(hvis f.eks de første 8300 var afgiftsfrie for ældre cykler som på
nye)
_Men_det er lidt det samme som med den noget mystiske
forskelsbehandling i bil- og MC-beskatningen som ingen politiker
rigtig kan redegøre nogenlunde evidensbaseret for, udover at sådan har
man ønsket at det skulle være...
--
-Michael
Div. Aprilia RS250 og Honda CBR600+VF500-dele m.m. til salg på:
http://cbr600.dyndns.dk/