"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:ttavv259aq5uj2ad648cahn386kisp2c22@4ax.com...
>
> OK tak for det.
> Kan en forgaffel som "pakker" så også skyldes at fjedrene er trætte og
> mistet noget af sin styrke?
>
Det er godt opfattet at problemet kan være dobbelt rettet, og principielt
kan det godt hænde; men man bør vurdere ud fra hvorledes at forgaflen
opførte sig før olieskiftet og samtidig gå ud fra at der er anbefalet
viskositet i i forvejen, og ikke bare vurdere at fjederen nok er lidt svag
og at dæmperen derfor bør have lidt tyndere olie. Anyhow, så gider man vel
ikke køre med en for svag fjeder særligt længe hvorved en ny fjeder eller en
primitiv opstramning á afstands- klods/rør/skiver ovenpå fjederen kan få den
"rettet ind efter foreskrevne olie"!
> Så der er altså flere parametre man kan ændre på, for at få en god
> forgaffel affjedring til sit vej/terræn kørsel og temperatur om det er
> sommer eller vinter?
Jup!
Men det er langtfra ligetil og selv ganske små spring i viskositeten er
særdeles mærkbart!
> 2. om olien er meget tynd så nok "pakker" forgaflen ikke, men MC kan
> vel opleves som en gyngehest. Og en tykkere olie dæmper mere sammen
> med fjederen som både hjælper fjederen på vej op, og kan være lidt
> trægere på vej ned igen.
>
Støddæmperen virker begge veje, så det er såmænd rigtigt nok at "tykkere
olie dæmper mere sammen med fjederen" - Hvis blot man hele tiden husker at
holde de to størrelser: "Dampning" og "affjedring" adskilt i sit
verdensbillede!
Samtidig med at fjederen pakker p.g.a. overdæmpning, vil man således også
kunne spore at den hårdere sammenpresnings-dæmpning vil slå hårdere mod
håndleddene! For længe siden gjorde jeg dén Ahaa-oplevelse(T) at forgaflen
blev ubrugelig hård overfor håndleddene ved brug af blot 5 SAE-grader
tykkere olie
Alt i alt bør man altså gå ud fra at det hele er et kompromis og at
forgaflen virker tilstrækkeligt!
However: Kigger man på de fjederlementer der har justerbar dæmpning, så har
flertallet "kun" en justeringsmulighed:
Expansions/retur-dæmpningen(=udtrækningen)! Dét hænger sammen med at samme
fjeder-element kan strammes op i fjeder-raten (som ellers altid på
bagdæmpere) og at man ved strammere fjeder bør have tilsvarende strammere
returdæmpning!
At det modsat kun er på de sportsligste modeller at der yderligere er
justerbar kompressions-dæmpning, kan ses som tegn på at denne funktion er
for feinschmeckerne. At lege med tykkere forgaffelolie skal således også
anses som feinschmeckerei :-|
> 3 mængden af olie påvirker så også, hvor en anelse for lidt olie i
> giver en blød affjedring hvor fjederen så mest virker. Og en anelse
> for meget olie giver en hårdere hurtigere virkende første gangs tryk
> affjedring men så evt chance for "pakker" hvis der er mange bump.
Forkert! Hér blander du begreberne sammen:
At sagerne "pakker" skyldes overdæmpning, som igen har med viskositeten af
olien at gøre (forudsat at vi ikke taler om mekanisk justerbar
returdæmpning).
Oliemængden influerer kun på fjedringen á minimering af den luftlomme der
befinder sig øverst i teleskopet!
> Og en anelse for meget olie i iforhold til fjeder vandring, så kan man
> undgå at forgaflen når i bund, fordi der ikke er mere luft at
> komprimerer i toppen?
Faktisk er den største risiko at "tillægs luft-affjedringen" bliver
ubrugelig hård.
Men samtidig er teleskopet ikke skabt til meget højere tryk end det der
opstår ved anbefalet olie- mængde/højde, hvorved at man risikerer at
pakdåserne bliver blæst itu p.g.a. for højt tryk =
> Hvem og i hvilket tilfælde bruger så 40 i forgaffel olie, er det til
> hullet vej, grusvej med huller engang imellem, eller køre for hurtigt
> over sådanne fartbump med passende mellemrum, så olien når at flyde
> nok frem og tilbage?
Negertvillingen bruger nominelt SAE10 olie i forgaflen og der er, som
ovenfor beskrevet, marginalt at man skal bevæge sig væk derfra!
SAE40 er således way-out :-|
--
Armand.