Service ved forhandler
Fra : Christian, Odense

Dato : 13-03-07 15:57

Hej gruppe!

Jeg er den splinternye ejer af en GS500 årg. 2002. Jeg købte mc'en i
november, så den har stået i vinterhi siden, og er så kommet ud i
solen nu. Dejligt!

MC'en der har gået 26.000 km har været til service hvert år. Nu tænkte
jeg det kunne være en god idé at starte sæsonen med et service ved en
forhandler.

Mit spørgsmål er så hvad forhandleren egentlig foretager sig ved sådan
et årligt service?

Hvis han blot skifter olie, luft- og oliefilter kan jeg vel selv magte
opgaven...

MVH
Christian

Fra : Jim Andersen

Dato : 13-03-07 16:34

Christian, Odense wrote:
> [...]
> forhandler.
>
> Mit spørgsmål er så hvad forhandleren egentlig foretager sig ved sådan

Han laver forhåbentlig det der står i servicehæftet. Og han skriver da
forhåbentlig i servicehæftet hvad han har gjort. Eller sætter flueben....

> Hvis han blot skifter olie, luft- og oliefilter kan jeg vel selv magte
> opgaven...

Ja.

Vejledninger og billeder:
http://www.gstwin.com/maintenance_info.htm

Nogle af de mere snørklede ting (der heldigvis ikke skal gøres så tit) som
skift af forgaffelolie, kædekit, dæk osv kan det dog sjældent svare sig at
lave selv. Med mindre selvfølgelig man synes et er sjovt. Eller man kører
rigtig mange km og det derfor skal gøres tit.

/jim

Fra : Knud Dam

Dato : 13-03-07 17:41

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Nogle af de mere snørklede ting (der heldigvis ikke skal gøres så tit) som
> skift af forgaffelolie, kædekit, dæk osv kan det dog sjældent svare sig at
> lave selv.

Ikke enig !

; - )

KD

Fra : Armand

Dato : 13-03-07 21:32

"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Ikke enig !

Det bakker jeg op om!
En kammeret fik afslag på 3700,- ved købet af en privat VFR. Dette fordi der
skulle et nyt kædekit på og ejeren tilsyneladende havde erfaring for at dét
var prisen ude i byen

Udover at min nærighed byder mig at surfe nettet tyndt for at finde det
billigst mulige kædekit bruger jeg også en lille aftens tid på at skifte det
selv (væk fra hjemmet) og hvis man regner med at et kædekit kan fås for lidt
over 1.000,- så sparer jeg tilsyneladende over 2½tusinde surt beskattede
kroner (= mere end tre arbejdsdages løn!) på samme tid som min mester højest
havde betalt mig 1000 kr (til beskatning) i overarbejdsbetaling!

Jo, det kán betale sig at arbejde for sig selv :-|

--
Armand.

Fra : tp

Dato : 13-03-07 21:54

> [...]
> beskattede kroner (= mere end tre arbejdsdages løn!) på samme tid som min
> mester højest havde betalt mig 1000 kr (til beskatning) i

Det kan du og jeg blive enig om. Meeen : At skifte olie det kan selv vores
koner lære, men at skifte kædekit kræver et sted at være samt lidt gør det
selv evner. Enten hives bagsvinger af ( Det tunge værktøj som ikke aller
har) eller også nittes kæden (spec. værktøj + potentiel chance for ikke at
gøre det ordenligt =....)

du betaler en vanvittig pris på værksteder, meen du ved også at det bliver
gjort (nogenlunde) ordenligt, og du slipper for at bekymre dig mere om den
sag.

Mvh TP - der i tidernes morgen gerne betalte ublu rep priser for netop en
GS500, men som idag holder mig LANGT fra mekanikkere og den slags skidt (dog
undtaget trælse ting med bilen)

Fra : Jim Andersen

Dato : 14-03-07 10:16

tp wrote:
> [...]

http://www.soborgmc.dk/Kaedekit.htm
vfr750 1750 kr. Heraf 350 kr i arbejdsløn.
Jeg har tidligere her beskrevet mine erfaringer mht et yderst simpelt skift
af kædekit. Det er fa'me ikke besværet værd for 350 kr.

> du betaler en vanvittig pris på værksteder, meen

Ikke alle værksteder. Flyt til Hårlev, og lær Brdr. Stevns at kende.

/jim

Fra : CL

Dato : 14-03-07 22:15

Jim Andersen wrote:

> http://www.soborgmc.dk/Kaedekit.htm
> vfr750 1750 kr. Heraf 350 kr i arbejdsløn.
> Jeg har tidligere her beskrevet mine erfaringer mht et yderst simpelt
> skift af kædekit. Det er fa'me ikke besværet værd for 350 kr.

Kædekit købt hos louis
Regina inkl porto 1000 kr
DID inkl porto 1200 kr
dvs hhv 750 eller 550 kr lige ned i lommen for max 2 timers arbejde.
det er sku da en god timeløn.

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Moller

Dato : 14-03-07 22:32

CL wrote:

> Kædekit købt hos louis
> Regina inkl porto 1000 kr
> DID inkl porto 1200 kr
> dvs hhv 750 eller 550 kr lige ned i lommen for max 2 timers arbejde.
> det er sku da en god timeløn.

Skattefrit såmen ;)... og 2 timers arbejde er ihvertfald hvis man virkelig
tager sig god tid.

Og husk så lige at man slipper for at køre hen til et værksted, efterlade
den osv. eller vendte derude, man gør det når man har tid/lyst derhjemme,
og derved spare en masse ventetid osv. og man står ikke og mangler sit
køretøj til og fra arbejde osv.

Den vigtigste ting er så at gør man det selv, er man sikker på det gøres
ordentligt... især efter at ha set tilfælde med forhandlere der
overstrammer kæden( maks 2-3mm slup i kæden på det længste sted), og
kender selv prisen på hvad skade den slags medføre, med ødelagt udgangs
leje osv.(koster 1500Kr. på en Bandit 1200 f.eks.+ adskillelige timer på
at skifte det = mega dyrt hvis man ik kan selv.). Tilfælde hvor der toppes
olie heeeeeelt op ;) altså over max. mærket i en grad der selv for den
dårligste hjemmefusk ville være en klokke der ringede... og en masse andre
ting, så vælger man at spare lidt, og sikre sig at skal man kvaje sig, så
gør man det selv, for bare at læse i denne gruppe ved vi jo at det er
sjældent at der er hjælp at hente hvis en forhandler kvajer sig, da de ik
vil indrømme det, og slet ikke vil hæfte for deres egen fejl, selv om man
går ud fra det er en af tingende ved at bruge en Profesionel forhandler..

VH
Moller
MZ ETZ 296RR, MZ TS 250/1 Supra5, Aprillia RS50...
Til salg Bandit 1200 S, pris usynet 59.995Kr.
Citroen Saxo 1,5D... og så er der fruens køretøjer...

Fra : Jim Andersen

Dato : 15-03-07 11:37

Moller wrote:
> [...]

Ja. Hvis ikke du regner alt det udenoms med. Alt i alt brugte jeg vel 6
timer og 10 kalenderdage.

> Og husk så lige at man slipper for at køre hen til et værksted,

Jeg har 200m til Brdr Stevns
Jeg kan løbehjule den derover hvis den ikke kan køre selv.

/jim

Fra : Armand

Dato : 14-03-07 23:14

"CL" <ddd@ddd.dd> skrev i en meddelelse

> Kædekit købt hos louis
> Regina inkl porto 1000 kr
> DID inkl porto 1200 kr
> dvs hhv 750 eller 550 kr lige ned i lommen for max 2 timers arbejde.
> det er sku da en god timeløn.

Og som altid er det ens sidst tjente og dermed højt beskattede penge man
sparer. Med min provinshåndværkerløn kan jeg tage 8-9 timer fri uden at min
lønseddel falder mere end ovennævnte 750 kr - Eller sagt på en anden måde,
det overgår langt hvad jeg i praksis tjener i samme tidsrum og hvis man
gider stå op om morgenen for at tage på arbejde, hvorfor skulle man så ikke
gide skrue på egen motorcykel til bedre "løn" :-|

--
Armand.
(der, overfor et familiemedlem, på modsatte vis har måttet skære ud i pap at

Fra : Poul Dürr Pedersen

Dato : 14-03-07 22:54

> [...]
> skift af kædekit. Det er fa'me ikke besværet værd for 350 kr.

> Ikke alle værksteder. Flyt til Hårlev, og lær Brdr. Stevns at kende.

Det må jeg sige er ret billigt. Nogen der har en reference til lignende
priser i Århus-egnen? Har ike lige forhørt mig hos Franz Kroon endnu. Har jo
nok evnerne til det selv med en ungdom med mik mak og markræsere; men
pladsen er noget trang når man bor i lejlighed på en gade med hældning og
deler en kælder fyldt med barnevogne og skrammel.

Poul Dürr Pedersen
Yamaha Fazer FZS 600 S

Fra : Hekto

Dato : 13-03-07 19:23

Jim Andersen wrote on 13-03-2007 :
> Med mindre selvfølgelig man synes et er sjovt. Eller man kører rigtig mange
> km og det derfor skal gøres tit.

- eller man vil være sikker på kvaliteten af det
udførte arbejde!?

De nævnte ting er altså ikke rocket science!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Jim Andersen

Dato : 14-03-07 10:20

Hekto wrote:

> - eller man vil være sikker på kvaliteten af det
> udførte arbejde!?

Der er da en hel del værksteder der får ros på dmcn fordi de gør et godt
stykke arbejde.
Men man kan da bo uheldigt i forhold til dem.

> De nævnte ting er altså ikke rocket science!
Jo. Når man skal gøre det første gang, så er det faktisk.

/jim

Fra : Thomas Jensen

Dato : 14-03-07 06:29

> Nogle af de mere snørklede ting (der heldigvis ikke skal gøres så tit) som
> skift af forgaffelolie, kædekit, dæk osv kan det dog sjældent svare sig at
> lave selv.

nu er det ikke det mest bøvlede at lave det der beskrives her.
Men første gang tager selvfølgelig altid lang tid.
Dækskift kan man spare penge ved selv at møde op med hjulet afmonteret.
Men det er også rart at vide man selv har lavet det, og så ved man hvad der
er gjort.

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : J.C.Kløve

Dato : 13-03-07 20:33

On 13 Mar., 15:56, "Christian, Odense" <simon...@ofir.dk> wrote:
> [...]
> et årligt service?
>
> Hvis han blot skifter olie, luft- og oliefilter kan jeg vel selv magte

Her den første gang du skal servicere din MC, kunne det være en ide at
få en forhandler til at gøre det, dog forudsat følgende:
1) Du har tid til at se på
2) Forhandleren har det ok med at du er der

Så kan du spørge ind til alle de bekymringer der er som nybagt-brugt-
ejer, mht. køretøjets stand, oglyde osv.osv. og samtidigt se hvordan
de almindeligt forekomne vedligeholdelsesopgaver skal løses.

Jeg har selv været med til stort set alle de mekaniker ture mine
køretøjer har været på, (MC og bil) kun et par stykker undtaget, og
det er ganske interessant at se hvordan de bærer sig ad, og hvor nemt
det er at lave det meste (hvis man har et fuldt udstyret værksted med
hvad dertil hører)

Jeg servicerer et langt stykke han ad vejen selv mine køretøjer
("klamp" kalder ¨mange det, men de ser ud at at have godt af det, og
jeg har det super godt med det )

Over en lang årrække har jeg ad denne veje tillært mig nok til at
turde binde an med det meste og givet mig viden nok til at vide hvor
jeg skal lade forhandleren komme til.

--
Dun@nt

Fra : tp

Dato : 13-03-07 21:56

[...]

Jep, men man starter i det små, og lige så stille bliver man mere og mere
modig. For mig har denne process nu varet 15 år

Men et værksted der vil være med på en kigger er et hit - så slipper man
også for at betale timeløn for deres frokostpauser mv