|
| Forårsadvaslen 2007 Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 09-03-07 12:03 |
|
Hej DFM
Jeg vil lige lave en lille advarsel til dem der trækker deres cykler ud i
vejret nu. Det er nu en tradition at jeg skriver lidt om at man skal passe
på sig selv og sin cykel. Jeg håber at denne mail kan forhindre bare et
enkelt styrt.
1. Det er stadig skide koldt og dækkene en meget længe om af varme op, og
max temperaturen i dækkene er meget lavere end en god varm sommeraften.
Derfor er der meget mindre greb i dækkene end man forventer. Kør forsigtigt
i svingene den næste måned til halvanden. Prøv at mærk på dækket efter en
tur, hvor varmt det er. Det skal være mere end lunkent, og gerne 50-60
grader før der rigtigt bider. Der ligger også en masse sand og grus derude
fra den smeltede sne lige nu.
2. Bilisterne forventer kun knallerter for tiden. De kører som om man ikke
er der og trækker ud foran dig på en måde jeg ALDRIG har oplevet i bil. Det
er værst nu! Pas på jer selv, de sovende morgenbilister er rene dødsfælder.
Forvent alle tror du kører 30Km/t.
3. Du er rusten hvis du ikke har kørt 3-4 måneder. Jeg vil ikke rode for
meget i det, da alle mener at de kører godt. Lad lige køre stilen indfinde
sig igen, før modellen bliver tævet på de små snoede.
4. Der er salt alle steder indtil langt ind i april. Smør jeres fine cykler
ind i noget korrosionsbeskyttende og vask cyklen ofte, gerne efter hver tur.
Smag evt. på kåbeglasset og se om det smager af salt og bliv overrasket!
5. Kør med karburatorsprit i tanken nu hvor temperaturen er under 10 grader.
Ca. ½L til 20L benzin. Det får cyklen til at gå bedre og opløser e.v.t. vand
i tanken. Vand i tanken har mange (alle?) uden at vide det. Det kommer ved
kondensvand fra temperatursvingningerne mellem nat og dag. Man mærker det
ikke før man en dag skifter over til reservetanken og motoren pludselig
kører dårligt.
6. Check dæktrykket med det samme cyklen trækkes ud af vinterhiet. Den har
stået og mistet en masse luft over vinteren. Husk, hvis man checker dæktryk
en morgen med 5 grader, så passer det ikke 2 uger senere en eftermiddag ved
15 grader. Check ofte, især når udendørstemperaturen svinger meget. Rigtigt
dæktryk giver bedre køreegenskaber og mindre dækslid.
7. Smør kæden ofte. Saltpåvirkningen går først ud over kæden! Den er følsom
og dyr at udskifte. Når kæderullerne er blanke er kæden alt for tør. På en
sommeraften giver det bare lidt forøget kædeslid, men i øjeblikket kan
lortet ruste sammen på en uge.
8. Vinteren er hård ved vejene. Derfor kan der være kommet huller og revner
hvor der sidste år var fin asfalt. Derfor skal man ikke køre 100% af sine
evner på den første tur.
9. Tape køleren halvt ind i gaffatape. Hvis motoren har for lav
arbejdstemperatur giver det forøget motorslid og dårligere benzinøkonomi. På
en vandkølet model så brug blæseren som indikator for hvor varm den er. Tape
køleren så meget til, at den selv i vinterkulden hurtigt starter ved
bykørsel. Så er der tape nok på køleren. Det plejer at være fra 50% på en
CBR 600 og 80% på en RF600!. Lad være med at placere tape foran blæseren.
Dem med luftkølede modeller med en lille oliekøler, kan med held blænde
oliekøleren af. Kontroller ved at røre bundkarret efter en tur hvor varm
olien er. Den skal være minimum 80 grader, altså slet ikke til at røre ved.
Monter evt. en olietemperatur måler og få vished over hvornår motoren er
fuldt belastbar.
10. Vinterkulden gør også at olien i affjedringen er meget tykkere end om
sommeren. Hvis du har en MC med justerbar affjedring du justerede på i
forbindelse med en banedag i juli sidste år, så kan det være en god inden at
fjerne lidt dæmpning her i kulden.
Lige engang til for Prins Knud: "Kør forsigtigt. Dækkene er kolde!!!"
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '98. Ingen offroader. Den kører nok rundt med 4 Mujaffa
drenge på lige nu.
Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Kristian (09-03-2007)
| Kommentar Fra : Kristian |
Dato : 09-03-07 12:58 |
|
Hej
Kan det virkeligt passe at der ligger salt på vejene til langt ind i april
hvis vi ikke får mere frost?
Det lyder da rigtigt skidt og jeg må da nok sige jeg er forundret. Troede
det blev skyllet væk efter få dage med regnvejr! Det var også hvad de mente
på det lokale værksted hvor jeg lige har fået lavet eftersyn.
Hvad mener i andre om dette?
Kristian
> Hej DFM
>
> Jeg vil lige lave en lille advarsel til dem der trækker deres cykler ud i
> vejret nu. Det er nu en tradition at jeg skriver lidt om at man skal passe
> på sig selv og sin cykel. Jeg håber at denne mail kan forhindre bare et
> enkelt styrt.
>
> 1. Det er stadig skide koldt og dækkene en meget længe om af varme op, og
> max temperaturen i dækkene er meget lavere end en god varm sommeraften.
> Derfor er der meget mindre greb i dækkene end man forventer. Kør
> forsigtigt i svingene den næste måned til halvanden. Prøv at mærk på
> dækket efter en tur, hvor varmt det er. Det skal være mere end lunkent, og
> gerne 50-60 grader før der rigtigt bider. Der ligger også en masse sand og
> grus derude fra den smeltede sne lige nu.
>
> 2. Bilisterne forventer kun knallerter for tiden. De kører som om man ikke
> er der og trækker ud foran dig på en måde jeg ALDRIG har oplevet i bil.
> Det er værst nu! Pas på jer selv, de sovende morgenbilister er rene
> dødsfælder. Forvent alle tror du kører 30Km/t.
>
> 3. Du er rusten hvis du ikke har kørt 3-4 måneder. Jeg vil ikke rode for
> meget i det, da alle mener at de kører godt. Lad lige køre stilen indfinde
> sig igen, før modellen bliver tævet på de små snoede.
>
> 4. Der er salt alle steder indtil langt ind i april. Smør jeres fine
> cykler ind i noget korrosionsbeskyttende og vask cyklen ofte, gerne efter
> hver tur. Smag evt. på kåbeglasset og se om det smager af salt og bliv
> overrasket!
>
> 5. Kør med karburatorsprit i tanken nu hvor temperaturen er under 10
> grader. Ca. ½L til 20L benzin. Det får cyklen til at gå bedre og opløser
> e.v.t. vand i tanken. Vand i tanken har mange (alle?) uden at vide det.
> Det kommer ved kondensvand fra temperatursvingningerne mellem nat og dag.
> Man mærker det ikke før man en dag skifter over til reservetanken og
> motoren pludselig kører dårligt.
>
> 6. Check dæktrykket med det samme cyklen trækkes ud af vinterhiet. Den har
> stået og mistet en masse luft over vinteren. Husk, hvis man checker
> dæktryk en morgen med 5 grader, så passer det ikke 2 uger senere en
> eftermiddag ved 15 grader. Check ofte, især når udendørstemperaturen
> svinger meget. Rigtigt dæktryk giver bedre køreegenskaber og mindre
> dækslid.
>
> 7. Smør kæden ofte. Saltpåvirkningen går først ud over kæden! Den er
> følsom og dyr at udskifte. Når kæderullerne er blanke er kæden alt for
> tør. På en sommeraften giver det bare lidt forøget kædeslid, men i
> øjeblikket kan lortet ruste sammen på en uge.
>
> 8. Vinteren er hård ved vejene. Derfor kan der være kommet huller og
> revner hvor der sidste år var fin asfalt. Derfor skal man ikke køre 100%
> af sine evner på den første tur.
>
> 9. Tape køleren halvt ind i gaffatape. Hvis motoren har for lav
> arbejdstemperatur giver det forøget motorslid og dårligere benzinøkonomi.
> På en vandkølet model så brug blæseren som indikator for hvor varm den er.
> Tape køleren så meget til, at den selv i vinterkulden hurtigt starter ved
> bykørsel. Så er der tape nok på køleren. Det plejer at være fra 50% på en
> CBR 600 og 80% på en RF600!. Lad være med at placere tape foran blæseren.
> Dem med luftkølede modeller med en lille oliekøler, kan med held blænde
> oliekøleren af. Kontroller ved at røre bundkarret efter en tur hvor varm
> olien er. Den skal være minimum 80 grader, altså slet ikke til at røre
> ved. Monter evt. en olietemperatur måler og få vished over hvornår motoren
> er fuldt belastbar.
>
> 10. Vinterkulden gør også at olien i affjedringen er meget tykkere end om
> sommeren. Hvis du har en MC med justerbar affjedring du justerede på i
> forbindelse med en banedag i juli sidste år, så kan det være en god inden
> at fjerne lidt dæmpning her i kulden.
>
> Lige engang til for Prins Knud: "Kør forsigtigt. Dækkene er kolde!!!"
>
> --
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '98. Ingen offroader. Den kører nok rundt med 4 Mujaffa
> drenge på lige nu.
> Polyteknisk MC Forening (PMC)
>
| |
Torben Scheel (09-03-2007)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 09-03-07 13:14 |
|
Kristian wrote:
>
> Hvad mener i andre om dette?
>
Advarslen er generel, og ikke tilpasset i år.
IMHO er saltet så godt som væk nu i nordsjælland og KBH - men rådet om
at smage på forlygten eller kåben og evt. vaske cykel alt efter
resultatet holder fint. Bare for en sikkerheds skyld. Vil man være
_helt_ sikker på at undgå salt skal man vente - men helt ærligt - det er
en MC, ikke en uvurderlig kunstgenstand (nåja, min er i hvert fald kun
en MC ).
Nordjylland og vestsjælland har fået salt for et par dage siden, og
vestsjælland i går. Hold øje med vintertrafik.dk - der _kan_ komme mere.
--
vh
Torben
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (09-03-2007)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 09-03-07 21:57 |
|
> Kan det virkeligt passe at der ligger salt på vejene til langt ind i april
> hvis vi ikke får mere frost?
>
> Det lyder da rigtigt skidt og jeg må da nok sige jeg er forundret. Troede
> det blev skyllet væk efter få dage med regnvejr! Det var også hvad de
> mente på det lokale værksted hvor jeg lige har fået lavet eftersyn.
Hej Kristian
Det er en generel advarsel. Lige nu er der ikke meget salt tilbage pga. den
regn vi har fået, men det betyder ikke det er slut med salt for i år, eller
at vi er færdig med at få sne, så de kan nemt finde på at salte igen, og så
starter vi jo forfra. Problemet er dog ikke større end en god konservering
af cyklen løser problemet . Samtidig er det fornuftigt at gøre, lige meget
om man kører salt eller ej er godt for cyklen.
Motorcykler skal køre og passes, men køres mest!
--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98
Polyteknisk MC og Ténéré.dk
| |
Hans Posselt (09-03-2007)
| Kommentar Fra : Hans Posselt |
Dato : 09-03-07 16:57 |
|
Tak for de kvalificerede råd.
Hans
"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:45f13ef9$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej DFM
>
> Jeg vil lige lave en lille advarsel til dem der trækker deres cykler ud i
> vejret nu. Det er nu en tradition at jeg skriver lidt om at man skal passe
> på sig selv og sin cykel. Jeg håber at denne mail kan forhindre bare et
> enkelt styrt.
>
> 1. Det er stadig skide koldt og dækkene en meget længe om af varme op, og
> max temperaturen i dækkene er meget lavere end en god varm sommeraften.
> Derfor er der meget mindre greb i dækkene end man forventer. Kør
> forsigtigt i svingene den næste måned til halvanden. Prøv at mærk på
> dækket efter en tur, hvor varmt det er. Det skal være mere end lunkent, og
> gerne 50-60 grader før der rigtigt bider. Der ligger også en masse sand og
> grus derude fra den smeltede sne lige nu.
>
> 2. Bilisterne forventer kun knallerter for tiden. De kører som om man ikke
> er der og trækker ud foran dig på en måde jeg ALDRIG har oplevet i bil.
> Det er værst nu! Pas på jer selv, de sovende morgenbilister er rene
> dødsfælder. Forvent alle tror du kører 30Km/t.
>
> 3. Du er rusten hvis du ikke har kørt 3-4 måneder. Jeg vil ikke rode for
> meget i det, da alle mener at de kører godt. Lad lige køre stilen indfinde
> sig igen, før modellen bliver tævet på de små snoede.
>
> 4. Der er salt alle steder indtil langt ind i april. Smør jeres fine
> cykler ind i noget korrosionsbeskyttende og vask cyklen ofte, gerne efter
> hver tur. Smag evt. på kåbeglasset og se om det smager af salt og bliv
> overrasket!
>
> 5. Kør med karburatorsprit i tanken nu hvor temperaturen er under 10
> grader. Ca. ½L til 20L benzin. Det får cyklen til at gå bedre og opløser
> e.v.t. vand i tanken. Vand i tanken har mange (alle?) uden at vide det.
> Det kommer ved kondensvand fra temperatursvingningerne mellem nat og dag.
> Man mærker det ikke før man en dag skifter over til reservetanken og
> motoren pludselig kører dårligt.
>
> 6. Check dæktrykket med det samme cyklen trækkes ud af vinterhiet. Den har
> stået og mistet en masse luft over vinteren. Husk, hvis man checker
> dæktryk en morgen med 5 grader, så passer det ikke 2 uger senere en
> eftermiddag ved 15 grader. Check ofte, især når udendørstemperaturen
> svinger meget. Rigtigt dæktryk giver bedre køreegenskaber og mindre
> dækslid.
>
> 7. Smør kæden ofte. Saltpåvirkningen går først ud over kæden! Den er
> følsom og dyr at udskifte. Når kæderullerne er blanke er kæden alt for
> tør. På en sommeraften giver det bare lidt forøget kædeslid, men i
> øjeblikket kan lortet ruste sammen på en uge.
>
> 8. Vinteren er hård ved vejene. Derfor kan der være kommet huller og
> revner hvor der sidste år var fin asfalt. Derfor skal man ikke køre 100%
> af sine evner på den første tur.
>
> 9. Tape køleren halvt ind i gaffatape. Hvis motoren har for lav
> arbejdstemperatur giver det forøget motorslid og dårligere benzinøkonomi.
> På en vandkølet model så brug blæseren som indikator for hvor varm den er.
> Tape køleren så meget til, at den selv i vinterkulden hurtigt starter ved
> bykørsel. Så er der tape nok på køleren. Det plejer at være fra 50% på en
> CBR 600 og 80% på en RF600!. Lad være med at placere tape foran blæseren.
> Dem med luftkølede modeller med en lille oliekøler, kan med held blænde
> oliekøleren af. Kontroller ved at røre bundkarret efter en tur hvor varm
> olien er. Den skal være minimum 80 grader, altså slet ikke til at røre
> ved. Monter evt. en olietemperatur måler og få vished over hvornår motoren
> er fuldt belastbar.
>
> 10. Vinterkulden gør også at olien i affjedringen er meget tykkere end om
> sommeren. Hvis du har en MC med justerbar affjedring du justerede på i
> forbindelse med en banedag i juli sidste år, så kan det være en god inden
> at fjerne lidt dæmpning her i kulden.
>
> Lige engang til for Prins Knud: "Kør forsigtigt. Dækkene er kolde!!!"
>
> --
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '98. Ingen offroader. Den kører nok rundt med 4 Mujaffa
> drenge på lige nu.
> Polyteknisk MC Forening (PMC)
>
>
| |
TGSC (10-03-2007)
| Kommentar Fra : TGSC |
Dato : 10-03-07 14:29 |
|
http://www.vintertrafik.dk/start.asp?file=contentsaltning
siger at der er blevet saltet over det meste af landet indenfor de
sidste 12 timer, dvs. lørdag morgen.
Det er mærkeligt da vejret er fantastisk, det klør virkelig i
kørehandskerne. Hvad værre er; der kommer ikke regn den næste uges
tid, så saltet bliver liggende. Det der ikke bliver blæst væk bliver
malet til fint støv.
Så enten gør man sin cykel godt ren, lever med rusten, eller lider
under afsavnet.
| |
|
|