Lader ikke...
Fra : Claus Øster

Dato : 01-07-01 21:05

Hej NG

Er der nogen der kan fortælle mig hvor jeg skal begynde
på min XT 550 mht. når mit batteri ikke bliver opladet mere?
Batteriet går simpelthen dødt efter 1-2 dages kørsel.
Og så er der ikke meget blink tilbage i den.

Desuden er min bagpære sprunget 2 gange på kort tid,
måske er der en sammenhæng?!

Vigtigst er sæføli hvad kan det evt. koste i materialer at reparere?

mvh

Claus Ø

Fra : FTJ

Dato : 02-07-01 08:20

"Claus Øster" wrote in message > Hej NG

> Er der nogen der kan fortælle mig hvor jeg skal begynde
> på min XT 550 mht. når mit batteri ikke bliver opladet mere?
> Batteriet går simpelthen dødt efter 1-2 dages kørsel.
> Og så er der ikke meget blink tilbage i den.

Hej Claus !

Det kan være at der i din lader er 2 kul, som er blevet slidt op.
- måske bare det ene.
Jeg havde samme problem på min XJ600 for 2 uger siden.

Kullene koster - til min - ca. 170 kr. pr. stk. og kunne kun fåes originalt
fra Yamaha, så der var ca. 1 uges leveringstid på dem.

Tjek evt. clymer - haynes rep. håndbog, om der sådanne kul monteret i din
lader.

mvh...

Finn

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-07-01 18:21

"Claus Øster" <coj@asb.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der kan fortælle mig hvor jeg skal begynde
> på min XT 550 mht. når mit batteri ikke bliver opladet mere?
> Batteriet går simpelthen dødt efter 1-2 dages kørsel.

Ja, håb lige på at det ikke er din "elektronik box" der er kaput, for al
elektrinik på sådan en fætter er samlet i een ureparerbar kasse som allerede
for 10 år siden kostede 2500,- og sikkert ikke er blevet billigere siden.

Rittig

Fra : Claus Øster

Dato : 02-07-01 18:58

Ok, tak for det, jeg vil gå i gang med fejlsøgning. Min elektroniske CDI
boks er ikke særlig gammel, så det må sgu være noget andet

Kul på

mvh

Claus Ø

Fra : Armand

Dato : 02-07-01 22:44

> "Claus Øster" <coj@asb.dk> skrev i en meddelelse
>
> Er der nogen der kan fortælle mig hvor jeg skal begynde
> på min XT 550 mht. når mit batteri ikke bliver opladet mere?
> Batteriet går simpelthen dødt efter 1-2 dages kørsel.

Med et såkaldt multimeter til måling af strøm, måler du spændingen (á
Volt!)over batteriet når motoren vikler et par tusinde rpm. eller mere:
Den skulle helst være så høj som 14,2 V, og ihvertfald stige markant
omkring (fra ca. 12V) det nævnte omdrejningstal!

Efterfølgende kan man måle modstanden i alle tre af generatorens felter
(faser). Det gøres ved at adskille ledningen á tre stk, som udgår fra
generatoren og måle modstanden imellem alle tre indbyrdes: Modstanden
skal først og fremmest være ens og formodentlig på omkring 1 (en) Ohm.
Bliver den "uendelig stor" imellem to af ledningerne er pågældende
vikling brændt over => omvikling eller anden generator
Sluttelig måles modstanden imellem hver af de tre ledninger og over til
stel: Der må ikke være nogen gennemgang (= nogen form for modstand =
>"uendelig stor"!)

Er generatoren af typen med kul og dertilhørende kulbaner skal der
ligeledes være en modstand imellem de dertil hørende to ledninger á 4-5
Ohm!

--
Armand.

Fra : Claus Øster

Dato : 03-07-01 21:26

Tak for det , så skal jeg endeligt have skiftet mit gamle multimeter ud
Det har større fejlvisning end de tolerancer jeg skal måle, dvs. jeg ved
ikke om jeg måler 14,2V eller
20V.

Digitalt multimeter er vel at foretrækker?

mvh

Claus Ø

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 03-07-01 21:35

"Claus Øster" <coj@asb.dk> wrote in message
> [...]

> ikke om jeg måler 14,2V eller
> 20V.
>
> Digitalt multimeter er vel at foretrækker?

Egentligt ikke, men et godt analogt koster nogenlunde det samme som en
generator, ca. 1000 kr. og opefter.
Et digitalt hvor du kan regne med at 1 ohm _er_ 1 ohm og ikke 1,6 ohm koster
vel ca. fra 4-500 kr. og op.

Henrik
GSX750F