Hej JN,
Det er da kun glædeligt at det igen er muligt.
Som Ivar skriver:
"Hvis ingen dokumentation foreligger, så er det vel meget
forståeligt at Søfartsstyrelsen er tilbageholden?"
Det har nok været problemet i en del tilfælde.
Mvh/Harding
JN <jnsnabelalightstorm.dk> skrev:
>Hej Harding,
>
>det er ikke helt rigtigt.
>
>Jeg er desværre selv havnet i den
>situation at mit duelighedsbevis er
>bortkommet under een af mine tidligere
>flytninger - og fik at vide at jeg
>skulle tilskrive Søfartsstyrelsen for
>at få det gen-udstedt.
>
>MEN... da jeg ikke kunne huske navnet
>på min censor eller det præcise årstal
>jeg tog det gik det desværre ikke -
>begrundelsen var at Søfartsstyrelsen
>ikke har de gamle beviser liggende
>alfabetisk, men derimod i kasser med
>årgange i deres arkiv.
>
>Det bizarre i mit tilfælde er, at den
>sejlklub hvori jeg sejlede i knap 3
>år - og hvor jeg tog duelighedsbevis
>med navigation og al krummelure..
>heller ikke kan "huske" mig - jeg står
>ikke opført i deres (håndskrevne)
>medlemsbog som går helt tilbage til
>1956 - så i praksis eksisterer jeg ikke
>!... (og dét selv om mit efternavn
>ikke findes i så mange eksemplarer)
>
>Så for mit vedkommende er jeg lost
>hvilket ægrer mig lidt, for jeg ville
>gerne i fremtiden lidt ud i verden -
>bl.a. kanalsejlads - men det bevis kan
>jeg ikke tage før jeg har fremvist mit
>duelighedsbevis... nedtur
- men
>hvis man kan huske årstal for prøvens
>aflæggelse, er det ikke noget problem.
>
>Men beskeden er fra Søfartsstyrelsen:
>hvis du kan hoste op med et præcist
>årstal/navnet på din censor så lader
>det sig gøre - behandlingstiden ca. 1-2
>måneder.
>
>venlig hilsen
>
>JN
>
>"Harding E. Larsen (slet SKTHX)"
><harding@SKTHXlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
>meddelelse
>news:11727590790.926150708400836@dtext
>.news.tele.dk...
>> Hej,
>>
>> Ja sådan har jeg også fået det
>>oplyst, der føres ikke register
>> over erhvervne duelighedsbeviser,
>>hvorfor en genudstedelse af et
>> erstatningsbevis ikke kan ske.
>>Derfor skal duelighedsprøven
>> tages om, både den teoretiske og den
>>praktiske del.
>> Årsagen til udstedelse af farvede
>>beviser kender jeg ikke, mine
>> er kun hvide.
>>
>> Mvh/Harding
>>
>> mit navn
>><mine-handler[fjern]@sol.dk> skrev:
>>>
>>>"Ivar Holm" <ivarholm@tdcadsl.dk>
>>>skrev i en meddelelse
>>>news:45e6c93d$0$892$edfadb0f@dread12 .n
>>>ews.tele.dk...
>>>> Hallo Poul.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> I perioden 1973-91 arbejde jeg med
>>>>bl.a. duelighedsbeviser/prøver i
>>>> navigation.
>>>>
>>>> Duelighedsprøven for lystsejlere
>>>>bestod af to prøver. En teoretisk og en
>>>> praktisk. Når man bestod en af
>>>>prøverne, fik man et dobbeltfløjet
>>>> delbevis. Dette var blåt. Når begge
>>>>prøver var bestået, var det planen, at
>>>> det dobbeltfløjede blev erstattet af
>>>>et blåt, lamineret fotobevis.
>>>>
>>>> De hvide certifikater var beregnet
>>>>til erhvervssejlads. Disse blev
>>>> udleveret efter bestået prøve,
>>>>dokumentation af sejltid og mod forevisning
>>>> af gyldig syns/høreprøve. Alt efter
>>>>om sejltiden var erhvervet i lyst-,
>>>> fiske- eller fragtskibe, kunne man
>>>>med dette gøre tjeneste som f.eks.
>>>> bedstemand i de pågældende skibe.
>>>>
>>>> Et grønt bevis har jeg aldrig set til søs
>>>>
>>>> Måske er reglerne helt anderledes i
>>>>dag, men det er vel et gammelt bevis,
>>>> der er bortkommet?
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Ivar Holm
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>
>>>
>>>
>>>Kan man erhverve et bevis, som er
>>>bortkommet, uden at gå op til prøve igen ?
>>>
>>>Jeg har, ( Har haft ), bevis i både
>>>sejlads og motorpasning, (
>>>Ålestangerprøverne, blev de vist
>>>kaldt. ) men de er begge væk. Jeg har
>>>sikkert mistet dem i forbindelse med
>>>flytning, for mange år siden. Jeg har
>>>på et tidspunkt spurgt om jeg kunne få
>>>nye, men det var der ikke mulighed
>>>for, da man ikke opbevarede
>>>dokumentation centralt. Der står
>>>desværre ikke
>>>noget i min søfartsbog, så det kunne
>>>heller ikke bruges som
>>>dokumentation.
>>>Jeg blev henvist til, at tage det hele om.
>>
>>