On 10 Mar., 14:19, "Armand" <kim-arm...@mail.dk> wrote:
> Jeg kom til at svare Martin privat
> For såvel det tilfælde at han ikke modtager på pågældende adresse, samt for
> almenviddets skyld gensender jeg nedenværende her til tråden også!
>
> /Armand
>
> ----- Original Message -----
> From: "Martin" <swam...@gmail.com>
>
> Newsgroups: dk.fritid.motorcykel
> Sent: Saturday, March 10, 2007 12:25 AM
> Subject: Re: Gpz500s sætter ud ved stop
>
> > Tak for rådene igen, jeg har lige haft den forbi nærmeste mc mekaniker
> > for at få dem til at rette lidt op på det hele men jeg må desværre
> > konstatere de ikke var meget bevendt............
> > Nu spørger jeg måske dumt men kan man ikke tvinge dem højere i
> > tomgang, ved at justere kablet fra gas håndtag til karburator f.eks.?
> > Hvis bare lige den gik en 500 omdr. højere var alle problemer løst
> > tror jeg.
>
> Først og fremmest: Når det kan lade sig gøre at justere på kablet, så er det
> fordi at kabler strammer/løsner sig under bevægelse/bøjning, og dét sker
> under styrets udslag fra fuld venstre til fuld højre. Med andre ord: Hvis
> man får monteret et lige lovligt stramt (= forholdet mellem yder-røret
> ("strømpen") og wiren) gaskabel, vil det give utilsigtet gas ved drejning
> til én af siderne, og justeringsmuligheden er til for at kunne løsne/justere
> så dette lige nøjagtigt ikke sker!
> Ergo: Fingrene fra gaskablets justering hvis ikke ovennævnte er et problem
> for dig!
> Tomgangen justeres på en fingerskrue mellem karburatorerne hvor gaskablet
> ender - muligvis er det ligefrem flyttet betjeningsvenligt ud på den ene
> side á en "fjernbetjening"!
>
> Hvor mange omdrejninger kører den med i tomgang ved driftsvarm(!) motor?
> Den skulle gerne ligge på omkring 1200rpm og hvis dét ikke er tilfældet
> kunne jeg godt ønske mig at din mekaniker blev hængt ud med navns nævnelse
> for klyt og optrækkeri :-|
> Det nytter ikke at skrue yderligere op for tomgangshastigheden, derved at
> bl.a. motoren mister sin motorbremsnings-effekt ved for høj tomgang, og at
> det er pisk for motoren at blive startet op med dé omdrejninger som choker
> og forhøjet tomgang vil medføre =
>
> Spritten i tanken er godt for at få fjernet givent vand i bunden; men
> sålænge at du ikke bruger reservetanken (som suger fra bunden, i modsætning
> til normaltanken á et rør der stikker ca. 10 cm op fra bunden) vil dét vand
> ikke influere på karbureringen.
> På den anden side så blev mit tidligere skrevne sprit-budskab ikke forstået:
> Når man har tømt karburatorerne og atter skal have fyldt på fra tanken
> foregår det, ved automatiske vacuum-haner, v.h.a. en tvangsåbning af
> reservetanken - Derved risikerer man netop atter at lukke vand ned i
> svømmerhuset.
> Så hvis din mekaniker på dit bud har tømt karburatorerne uden at gardere sig
> mod ovennævnte gentilførsel af vand er han ikke pengene værd :-|
>
> Iøvrigt finder jeg det for dårlig karma at aflevere sim motorcykel ved
> mekanikeren med råd om hvad der skal udføres og jeg kan fint forestille mig
> at nogle kan finde på at lade sig betale for et uudført arbejde i trods á
> "fjolset ved ikke en skid, men det gør jeg og dét er unødvendigt!".
> Af samme grund regner jeg afgivne råd på nyhedsgrupper som denneher at være
> DIY-mindede, så se hellere at komme i sving med skrueriet selv - Der er
> allle de gode råd du får brug for undervejs at hente hér!!
>
> --
> Armand.
Jo tak den modtog jeg, kan lige post mit svar til dig her også, så har
vi da fået det hele med:
Går ud fra din mail her skulle have været en post i newsgruppen, men
skidt, frem kom den jo uanset.
Jeg siger tak for svaret og mht. til din kommentar:
>Iøvrigt finder jeg det for dårlig karma at aflevere sim motorcykel ved
>mekanikeren med råd om hvad der skal udføres og jeg kan fint forestille mig
>at nogle kan finde på at lade sig betale for et uudført arbejde i trods á
>"fjolset ved ikke en skid, men det gør jeg og dét er unødvendigt!".
>Af samme grund regner jeg afgivne råd på nyhedsgrupper som denneher at være
>DIY-mindede, så se hellere at komme i sving med skrueriet selv - Der er
>allle de gode råd du får brug for undervejs at hente hér!!
Er vi helt enige, jeg har heller aldrig afleveret hverken cykel eller
bil til mekaniker med råd om hvad de skal eller bør gøre, det regner
jeg vitterligt med de selv ved.
Nu kan jeg høre du undrer dig over hvorfor jeg så ville bruge en
newsgroup hvis den alligevel kommer til mekkeren, og det er der flere
grunde til, bla.:
1. Uden jeres svar ville jeg ikke have en jordisk chance for at vide
om det er noget krejl de laver.
2. De svar jeg får her fra er langt mere uddybende end de jeg ville få
fra mekanikeren, måske ikke mindst fordi man her kan sidde og tænke
lidt over svarene.
3. Med de svar her fra har jeg rent faktisk en chance for at forstå
hvad det er mekanikeren melder tilbage der er galt, i det her tilfælde
var det jo så desværre ikke lige den ideele mekaniker jeg har fundet.
(det er iøvrigt Garage Danois i Aalborg). Men med mekanikerens
tilbagemelding og svarene fra newsgruppen er det min erfaring at jeg
står langt bedre rustet til at selv at angribe lignende problemer en
anden gang.
Go' weekend, det er jo fint fint vejr til en bette tur
/Martin