Tændspoler på GSX 400 F
Fra : Peter J

Dato : 01-07-01 17:29

Hej der

Er her nogen der ved hvor stor en modstand der skal være i sådan en spole ??

Og hvordan måles den ? Jeg tænker her på at cyklen er en 4 cylindret med 2
dobbelte tændspoler. Jeg mener at stemplerne kører parvis dvs at 1 og 3
tænder samtidigt og ligeså med 2 og 4.
På hver af tændspolerne er der 2 ledninger - er det derimellem modstanden
måles eller skal det være til stel ?? Jeg har prøvet at følge ledningerne
men er ikke blevet klogere af det, da de går til den afbrændte CDI-boks

MVH
Peter
GSX 400 F

Fra : Armand

Dato : 01-07-01 21:40

Peter J <Peter_Laila@Get2net.dk> skrev i en
> Hej der
>
> Er her nogen der ved hvor stor en modstand der skal være i sådan en
> spole ??

Læs om modstanden nedenfor!

Yderligere: Hvis det er test for sammenbrænding vil det oftest være et
spørgsmål om modstand eller uendelig modstand .-/
En sammenligning imellem de to spoler kan yderligere afbøde en evt.
tvivl, derved at det skulle være mærkeligt om begge spoler var brændt af
med samme lavere modstand til følge!

> Jeg mener at stemplerne kører parvis dvs at 1 og 3 tænder samtidigt og
> ligeså med 2 og 4.

Nope!

De yderste (1 & 4) kører sammen og de inderste (2 & 3) ligeledes (men
180° forskudt)!
Og derfor skal de dobbelte spoler også forbindes hhv. til de yderste og
de inderste cylindres tændrør!

> På hver af tændspolerne er der 2 ledninger - er det derimellem
> modstanden måles eller skal det være til stel ??

En tændspole er som en transformator, hvorfor der er to spoler inden i
en "tændspole": En lavspændings-spole (den hvortil de tynde ledninger
fra platinere eller CDI'en går!), og en højspændings-spole (den hvortil
tændkablerne udgår!)

Lavspændingssiden skal have en modstand på lidt over et par Ohm, og
højspændingssiden en modstand på 10 - 15 Ohm.
Lavspændingssiden måles imellem de tynde tilgangsledninger, eller den
(eneste) tynde ledning og stel; imens højspændingssiden måles imellem
enderne af de to tændkabler!

--
Armand.