|
| Acceleration Fra : Ukendt |
Dato : 04-03-07 20:49 |
|
Det var vist Bongo, der bragte det på banen, om hvorvidt et gearskift eller
ej ville gavne en 0 - 100 Km./t. acceleration.
Jeg har lavet et lille diagram for VTR'en med originalgearingen, (som jeg
forlængst har ændret til det mere praktiske), som viser hvorfor at vi skal
leve med det høje første gear. Og det er såmænd ikke VTR specifikt, langt
de fleste "sportscykler" har denne "fejl".
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/accel
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Allan K. Poulsen (05-03-2007)
| Kommentar Fra : Allan K. Poulsen |
Dato : 05-03-07 09:10 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:11t5ywgp0y72$.4n9dgtttlzvm.dlg@40tude.net...
>
> Det var vist Bongo, der bragte det på banen, om hvorvidt et gearskift
> eller
> ej ville gavne en 0 - 100 Km./t. acceleration.
>
> Jeg har lavet et lille diagram for VTR'en med originalgearingen, (som jeg
> forlængst har ændret til det mere praktiske), som viser hvorfor at vi skal
> leve med det høje første gear. Og det er såmænd ikke VTR specifikt, langt
> de fleste "sportscykler" har denne "fejl".
>
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/accel
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
Tak for daigrammet. Men har det egentlig nogen reel betydning for
accelerationen, at man ikke skal skifte gear? Jeg mener, skal man ikke være
superrutineret kører, førend det har en signifikant betydning med
tidsforbruget på gearskiftet samt det lavere moment?
Jeg har selv sat et mindre tandhjul på drivakslen på min Aprilia Falco.
Nedgangen fra 16 tænder til 15 tænder medfører her, at de højere gear er
langt mere brugbare, og at det er meget nemmere at finde et passende gear
til de danske landeveje, der, jf. lovgivning på området, for det meste byder
50km/t eller 80 km/t som den maksimale fart.
--
Mvh,
Allan
Aprilia SL1000
| |
Ukendt (05-03-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 05-03-07 20:46 |
|
On Mon, 5 Mar 2007 09:09:54 +0100, Allan K. Poulsen wrote:
> Tak for daigrammet. Men har det egentlig nogen reel betydning for
> accelerationen, at man ikke skal skifte gear? Jeg mener, skal man ikke være
> superrutineret kører, førend det har en signifikant betydning med
> tidsforbruget på gearskiftet samt det lavere moment?
Netop for en urutineret fører betyder et gearskift meget, men igen, som
Armand engang nævnte, i en duel vil føringen netop skifte når første kører
når et gearskifte, og tilbage igen når anden kører må skifte, så i praksis
er det jo fløjtende ligegyldigt. Men for "papirtal" er der ingen tvivl,
ingen gearskift.
> Jeg har selv sat et mindre tandhjul på drivakslen på min Aprilia Falco.
> Nedgangen fra 16 tænder til 15 tænder medfører her, at de højere gear er
> langt mere brugbare, og at det er meget nemmere at finde et passende gear
> til de danske landeveje, der, jf. lovgivning på området, for det meste byder
> 50km/t eller 80 km/t som den maksimale fart.
Nemlig, og næste gang at Du skifter kædekit, så foretag ændringen på
bagerste kædehjul, og oplev mindre støj fra forkædehjulet, og længere
levetid på kæden
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Kent (05-03-2007)
| Kommentar Fra : Kent |
Dato : 05-03-07 20:59 |
|
Orla Pedersen skrev:
> On Mon, 5 Mar 2007 09:09:54 +0100, Allan K. Poulsen wrote:
>
>> Tak for daigrammet. Men har det egentlig nogen reel betydning for
>> accelerationen, at man ikke skal skifte gear? Jeg mener, skal man ikke være
>> superrutineret kører, førend det har en signifikant betydning med
>> tidsforbruget på gearskiftet samt det lavere moment?
>
> Netop for en urutineret fører betyder et gearskift meget, men igen, som
> Armand engang nævnte, i en duel vil føringen netop skifte når første kører
> når et gearskifte, og tilbage igen når anden kører må skifte, så i praksis
> er det jo fløjtende ligegyldigt. Men for "papirtal" er der ingen tvivl,
> ingen gearskift.
Men det forudsætter jo netop en kontinuerlig acceleration og ikke kun
til en (i den forbindelse) lav hastighed som 100 km/t. Selvom det nok
kun udmåle i forskellen i mellem 3,1 og 3,4 sekunder.
Hvilket viser, hvor uendelig ligegyldigt dette tal er. En Goldwing er
hurtigere til 100 end en Porsche Turbo. Selv min BMW er under 6 sek. til
100, men den kører selvfølgelig også kun 70 - 80 i første
--
Kent
| |
Armand (05-03-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-03-07 22:51 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:i1fvoclo3tu4.ej8fp3wgtkcc.dlg@40tude.net...
> On Mon, 5 Mar 2007 09:09:54 +0100, Allan K. Poulsen wrote:
>
>> Tak for daigrammet. Men har det egentlig nogen reel betydning for
>> accelerationen, at man ikke skal skifte gear? Jeg mener, skal man ikke
>> være
>> superrutineret kører, førend det har en signifikant betydning med
>> tidsforbruget på gearskiftet samt det lavere moment?
>
> Netop for en urutineret fører betyder et gearskift meget, men igen, som
> Armand engang nævnte, i en duel vil føringen netop skifte når første kører
> når et gearskifte, og tilbage igen når anden kører må skifte, så i praksis
> er det jo fløjtende ligegyldigt.
>
Det skulle lige være for den der drevent afblæser dysten idet hán er foran
derved :-/
Hen over baren ude i klubben, har jeg været blandet ind i mange højrøstede
diskussioner netop på dén baggrund (bl.a. var én bestemt ka'l heller ikke
til at sætte af, derved at han selv havde den ubetingede opfattelse at
sålænge han kunne se en baglygte ude i horisonten havde han ikke fået jord)
og det er især derudfra at §1 i "MC-Chaufførernes uskrevne love" udsprang!
> Men for "papirtal" er der ingen tvivl, ingen gearskift.
Og netop dén faktor var tung dengang, hvor vi typisk kørte på 500'ere/50
Hk's og den ene eller anden netop havde fine 0-100 tal (á 2.-gearet(!)
akkurat rakte til 100), som viste sig svært brugbare under dyst netop p.g.a.
at kampen fortsatte langt derudover og det øjeblik hvor nålen passerede 100
nærmest ikke opfattedes.
--
Armand.
| |
J.C.Kløve (05-03-2007)
| Kommentar Fra : J.C.Kløve |
Dato : 05-03-07 20:50 |
|
On 5 Mar., 20:46, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
> On Mon, 5 Mar 2007 09:09:54 +0100, Allan K. Poulsen wrote:
> > Tak for daigrammet. Men har det egentlig nogen reel betydning for
> > accelerationen, at man ikke skal skifte gear? Jeg mener, skal man ikke være
> > superrutineret kører, førend det har en signifikant betydning med
> > tidsforbruget på gearskiftet samt det lavere moment?
>
> Netop for en urutineret fører betyder et gearskift meget, men igen, som
> Armand engang nævnte, i en duel vil føringen netop skifte når første kører
> når et gearskifte, og tilbage igen når anden kører må skifte, så i praksis
> er det jo fløjtende ligegyldigt. Men for "papirtal" er der ingen tvivl,
> ingen gearskift.
>
> > Jeg har selv sat et mindre tandhjul på drivakslen på min Aprilia Falco.
> > Nedgangen fra 16 tænder til 15 tænder medfører her, at de højere gear er
> > langt mere brugbare, og at det er meget nemmere at finde et passende gear
> > til de danske landeveje, der, jf. lovgivning på området, for det meste byder
> > 50km/t eller 80 km/t som den maksimale fart.
>
> Nemlig, og næste gang at Du skifter kædekit, så foretag ændringen på
> bagerste kædehjul, og oplev mindre støj fra forkædehjulet, og længere
> levetid på kæden
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
Kan du ikke lige smide det regneark på en mail til mig?
Så jeg lige kan smide SV'eren ind, før og _efter_ gearingen
--
Dun@nt
| |
|
|