Erfaringer om Audi A6 - 2,5 TDI ønskes.
Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 05-03-07 19:01

Hej gruppe.

Jeg overvejer i øjeblikket, at købe mig en Audi A6 2,5 TDI fra midten af
90'erne. Derfor søger jeg nogen, der har erfaring med nævnte model, og
meget gerne i udgaven som st.car, eller Avant, som Audi jo ynder at
kalde deres model. Den model jeg søger, SKAL være den med 140 hk, da jeg
mener den med 112-113 hk, er lidt undermotoriseret når der kommer en CV
på. Jeg er helt klar over, at den er dyr at forsikre, men komforten i
den gør, at jeg er villig til at betale det ekstra det koster, i forhold
til den vi har nu.

Hvad skal jeg være opmærksom på, ud over skader??

Mvh

Jesper

Fra : NG

Dato : 05-03-07 19:19

"Jesper Jacobsen" < > skrev i en meddelelse
> [...]
> har nu.
>
> Hvad skal jeg være opmærksom på, ud over skader??

Kig en gang på http://www.audi-club.dk under forum- (virker fra min comp.
dog til at være nede lige nu) jeg mener at have læst noget negativt om 2.5
tdi fra perioden før 2000 - eller ihvertfald før 2.5 tdi fik over 160hk

mvh
Per Krabbe
www.scanboat.com - brugte både - køb og salg
www.maxi77.com - hvis du hellere vil leje end eje.....

Fra : mk\(5220\)

Dato : 05-03-07 20:04

> [...]
> tdi fra perioden før 2000 - eller ihvertfald før 2.5 tdi fik over 160hk

En 2.5 tdi fra midt halvfemserne ligger i en A6 - C4 model og så er det en 5
cylindret rækkemotor, den har ingen svagheder.
Nu er 140 hk udgaven vist ret sjælden, men den findes da.

I C5 modellen som kom i 97-98 begyndte Audi at bruge en 2,5 V6 TDI motor og
den har svage knaster.

Med hensyn til hvad man skal checke, så skal du checke vægtafgiften, den er
vist omkring kr 10.000 om året !!
En tung dieselbil fra dengang man havde vægtafgift er ret dyr i årlig
afgift.

Mvh Morten

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 05-03-07 21:08

> Med hensyn til hvad man skal checke, så skal du checke vægtafgiften, den er
> vist omkring kr 10.000 om året !!
> En tung dieselbil fra dengang man havde vægtafgift er ret dyr i årlig
> afgift.

Der er selvfølgelig lige noget der jeg skal have med. Den havde jeg
faktisk ikke spekuleret over, da min nuværende bil jo er på grøn afgift.
Det er noget der absolut skal regnes med i budgettet, hvis det bliver
den. Om ikke andet, så må jeg vente et års tid, og så købe en på den
grønne afgift. Der må den være faldet en del, efterosm den er opgivet
til over 14 km/l, og nogen endda til 16 km/l. Om det så kan lade sig
gøre er nok en anden sag. Min egen er opgivet til 11,6 nogen steder, men
andre steder er det lidt kortere, bl.a. ved motorregisteret, og det gør
lige nøjagtigt, at jeg er røget en klasse op. Selv om jeg tager samme
årgang, og samme motor er der forskel på afgiften -- noget underligt set
med mine øjne.

Jesper

Fra : Per Groth Ludvigsen

Dato : 05-03-07 20:33

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> til den vi har nu.
>
> Hvad skal jeg være opmærksom på, ud over skader??

Et citat fra Audi forum:
Hej, har haft samme type bil og motor, (5 cyl. række) havde gået 295.000 km
da vi købte den, solgte den da den var tæt på 525.000 km uden nogen
problemer som helst. Vi installerede oliefyr for at skåne den. Olieskift og
filerskift efter foreskrifter, og bilen kører den dag i dag, må nu have
rundet de 650.000, og har tidligere hørt fra den glade ejer. Så den kører
sikkert endnu.

mvh Per

Fra : Tom

Dato : 06-03-07 20:52

"Per Groth Ludvigsen" <pgl@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> km
> da vi købte den, solgte den da den var tæt på 525.000 km uden nogen

Hmm mon ikke det er en kende underdrevet. Der findes ingen biler som kan
køre så mange problemer uden at noget bliver slidt så meget at det skal
skiftes.
......og dette siger jeg ikke fordi jeg kører ford og den måske ikke kan stå
mål med audi.....

525.000 Km med samme bremser, udstødning, lejer, støddæmpere,
fjedre.....osv. det tror jeg næppe på.......så må det have været fra FØR den
tid hvor men indføret periodiske syn af biler

--
Tom

Fra : ShutEye

Dato : 06-03-07 21:00

> [...]
> fjedre.....osv. det tror jeg næppe på.......så må det have været fra FØR
> den tid hvor men indføret periodiske syn af biler

Almindelig vedligehold af en bil er da ikke problemer?

Fra : Tom

Dato : 06-03-07 21:06

"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse

> Almindelig vedligehold af en bil er da ikke problemer?

Åbenbart ikke. Men når jeg læser sådan et indlæg, så sidder jeg med smagen
af en toyota reklame hvor det store service = skift af vindusviskere og
intet andet.

--
Tom

Fra : ShutEye

Dato : 06-03-07 22:07

> Åbenbart ikke. Men når jeg læser sådan et indlæg, så sidder jeg med smagen
> af en toyota reklame hvor det store service = skift af vindusviskere og
> intet andet.

:)

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 06-03-07 22:47

> Åbenbart ikke. Men når jeg læser sådan et indlæg, så sidder jeg med smagen
> af en toyota reklame hvor det store service = skift af vindusviskere og
> intet andet.

Vedligeholdelse af en bil, og det er uanset mærke, indebærer vel de
almindelige sliddele, hvor på bilen de så end måtte sidde. I øjeblikket
har jeg en Fiat Marea 1,8 st.car, og den har gået knap 300.000 km, og
motoren spinder stadig som en - ja ok - næsten ny. Selvfølgelig er der
skiftet tandrem, udstødning, og andre dele på den, men det er noget jeg
vil betegne som almindeligt, da der jo ikke er noget der holder evigt på
biler. Lejerne skal jeg så ikke kunne sige om de er skiftet, men jeg har
ikke fået dem skiftet, men jeg har selvfølgelig også kun kørt de sidste
40000 km i den.

Klart nok vil en Audi være dyrere at få skiftet dele på, men det er jo
en noget mere komfortabel vogn, og at den samtidig er lige så billig i
brændstof som den vi har nu - eller måske endda billigere - gør jo ikke
noget ved det endelige regnestykke.

Jesper

Fra : Tom

Dato : 06-03-07 23:52

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Vedligeholdelse af en bil, og det er uanset mærke, indebærer vel de
> almindelige sliddele, hvor på bilen de så end måtte sidde.

og dæk som aldrig har været i uballance, eller nogle skæve bremseskiver
eller at der er fundet fejl ved det periodiske syn, eller en
knirkelyd/mislyd fra et sted i bilen.

--
Tom

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 07-03-07 17:11

Tom skrev:
> [...]
>
> og dæk som aldrig har været i uballance, eller nogle skæve bremseskiver
> eller at der er fundet fejl ved det periodiske syn, eller en

Undskyld, men har du nogen sinde tænkt over at der er udgifter på alle
biler. Du har da vel aldrig oplevet at en bil er gratis at have. Det jeg
efterspurgte var erfaringer, og ikke kommentarer om at det koster penge
at have en bil. Der er altid et eller andet der kan komme som en
uforudset udgift, og det må man lære at leve med. Sådan er det bare !!!

Jesper

Fra : Tom

Dato : 07-03-07 17:54

> Undskyld, men har du nogen sinde tænkt over at der er udgifter på alle
> biler.

Ja undskyld men nu er det altså ikke MIG der insunierer nul problemer eller
begynder at tale om udgifter.

> Du har da vel aldrig oplevet at en bil er gratis at have.

Øh, er det mig der siger at man kan køre ½ mil km uden problemer eller også
begynder at tale om udgifter?

> Det jeg efterspurgte var erfaringer, og ikke kommentarer om at det koster
> penge at have en bil.

Tja, jeg skriver nu heller ikke så meget om det koster penge eller ej, hvis
du læser mine indlæg.

> Der er altid et eller andet der kan komme som en uforudset udgift, og det
> må man lære at leve med. Sådan er det bare !!!

Skinner dette ikke igennem i mine indlæg, når man læser mellem linierne?

Jeg har to kolleger på arbejde der har A6, jeg ved at de har haft
reparationer ud over service, men at disse reparationer ikke har været det
vilde. Der har været tale om udskiftning af varmeapparatet, udskiftning af
hjullejre (før man kunne forvente det), ny toppakning...... Men ellers er de
begge enormt glade for at der ikke er rustproblemer.

--
Tom

Fra : Allan F

Dato : 05-03-07 21:06

Der kørte et par stykker som taxi i Odense for nogen år siden (med 180 Hk).
Motoren har en stor svaghed: Den kan ikke tåle at køre i tomgang i længere
tid. Ifølge SMC er problemet at oliepumpen ikke kan smøre topstykkerne
medmindre der er omdrejninger på. Det koster 2 nye topstykker a 23.000 kr
stykket pr. 60.000 km. Den samme motor med 150 Hk kørte i et utal af
passat'er med nøjagtig samme resultat. Jeg kørte heldigvis kun 1.9'erne.

Allan F

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-03-07 23:49

"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> a 23.000 kr stykket pr. 60.000 km. Den samme motor med 150 Hk kørte i et
> utal af passat'er med nøjagtig samme resultat. Jeg kørte heldigvis kun

Dette er for V6 og ikke for R5.