Hvilke modeller skal vi kigge efter?
Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 05-03-07 16:16

Hej Gruppe

Vi er førstegangsbilejere og vil gerne have en komfortabel, sikker og
rummelig bil. Vi er i øjeblikket to, men hvem ved - forhåbentlig tre inden
for et par år :) Derfor ikke for lille en bil, men størrelsesmæssigt noget a
la en Toyota Carina.

Vi er blevet rådet til (af familiens mekanikere) at holde os fra franske
biler og i stedet se på asiatiske mærker som Toyota, Nissan m.v.

Kørselsbehovet er 20-30.000 km/år primært til/fra arbejdsplads og budgettet
er 60-70.000.

Hvilken betydning har årgang og kilometerstand på moderne biler i dag? Det
er jo typisk biler fra før 2000 med 100-200.000 km på bagen der er at finde
ift. ovenstående ønsker.

Hvad vil I kloge bilejere foreslå? :)

Venlig hilsen Kim

Fra : TDN

Dato : 05-03-07 19:33

"Kim Søvsø Pedersen" <kimsp80@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvilken betydning har årgang og kilometerstand på moderne biler i dag? Det
> er jo typisk biler fra før 2000 med 100-200.000 km på bagen der er at

En Avensis fra Toyota:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/40E379BE-B163-412F-B6F5-1C23E872A198/0/6669.pdf

Nissan Primera:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/71C5240B-A393-4143-8C11-FF51AAD33855/0/7477.pdf

Eller en Mazda 626.

Alle biler uden bøvl. Ikke særligt spændende af køre, men de virker bare.

Mvh
Thomas

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 05-03-07 20:27

TDN wrote:

> [...]
>
> Eller en Mazda 626.
>
> Alle biler uden bøvl. Ikke særligt spændende af køre, men de virker bare.

Nu er TDN jo fransk-bil-hader om en hals. Det er muligt at han er en af
de "kloge bilejere", men Primera og 626 virker ikke specielt meget bedre
end andre biler - heller ikke de franske. Man skal ikke altid tage folks
fordomme om franske (eller japanske) biler for gode varer.

Den svenske bilprøvning siger f.eks. at Citroën Xantia dumper mindre til
syn efter 10 år, end både Primera og 626 og en masse andre. Æv bæv
bussemand Thomas :P

Mvh.

Fra : TDN

Dato : 05-03-07 20:46

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Den svenske bilprøvning siger f.eks. at Citroën Xantia dumper mindre til
> syn efter 10 år, end både Primera og 626 og en masse andre. Æv bæv

Nu spørger han jo efter asiatiske mærker og har fravalgt de franske...... så
derfor.... jeg behøver slet ikke fraråde ham de franske... der er allerede
folk med forstand på biler der har gjort arbejdet for mig

Ifølge ADAC passer det da meget godt:

http://www.autokiste.de/start.htm?site=/psg/2004/0404/3100.htm

Xantia? jeg synes da ikke den er noget særlig som brugt:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/DDADC834-6ABE-447D-AD5A-09977623F3B2/0/034036.pdf

Men billig er den da.

Mvh
Thomas

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 05-03-07 21:02

TDN wrote:
> [...]
> derfor.... jeg behøver slet ikke fraråde ham de franske... der er allerede
> folk med forstand på biler der har gjort arbejdet for mig

Der står da ikke ret meget der? De antyder at det er Renaults skyld at
Nissan klarer sig dårligt. Peugeot står der intet om.
Og om Citroën: "Bei den Vans landeten Nissan Almera Tino, Mazda Premacy
und Citroën Xsara Picasso auf den ersten drei Rängen." - altså at
Citroën ligger i top-3 i Vans-klassen!

> Xantia? jeg synes da ikke den er noget særlig som brugt:
>
> http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/DDADC834-6ABE-447D-AD5A-09977623F3B2/0/034036.pdf

FDM baaaah - de tester en udkn*ppet '94-model, og selve testen er fra
'99. Kom med noget bedre - kom med noget statistik.
I den prisklasse han spørger til, kan han få en faceliftet Xantia med
klima og alt muligt svineri fra 2000.

Mvh.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 06-03-07 06:40

Hej

Lars L. Hansen wrote:
> Den svenske bilprøvning siger f.eks. at Citroën Xantia dumper mindre til
> syn efter 10 år, end både Primera og 626 og en masse andre. Æv bæv
> bussemand Thomas :P

Statistikker fra syn kan ikke bruges til noget som helst i den her
sammenhæng, da det er en forudsigelig situation du kommer til at opleve
på et forudsigeligt tidspunkt.

Så da man kan forberede sig på besøget er det jo bare et spørgsmål om at
få bilen gennemgået hvis man vil igennem uden problemer.

Udlejningsfirmaerne er jo også ved at råbe lidt op om franske biler og
undsiger faktisk kun 407´eren. Men hvis Peugoet eller Citroen ville, så
kunne de love kunderne gratis synsservice og så ville vi opleve dem
ligge i top 10 over synsfejl, men den statistik ville slet ikke stemme
overens med de andres.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 06-03-07 10:13

Karsten Feddersen wrote:
> Statistikker fra syn kan ikke bruges til noget som helst i den her
> sammenhæng, da det er en forudsigelig situation du kommer til at opleve
> på et forudsigeligt tidspunkt.

Og hvad så? Det gælder da for alle de biler der bliver kørt til syn. Det
er således samme vilkår for alle mærker og modeller.

> [...]
> kunne de love kunderne gratis synsservice og så ville vi opleve dem
> ligge i top 10 over synsfejl, men den statistik ville slet ikke stemme

Giver Citroën i Sverige gratis synsservice på 10 år gamle Xantia'er?
Nej? Nå, så kan det ikke være derfor den klarer sig så udmærket.

Mvh.

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 05-03-07 23:35

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> wrote in message

> En Avensis fra Toyota:
> Nissan Primera:
> Eller en Mazda 626.
> Alle biler uden bøvl. Ikke særligt spændende af køre, men de virker bare.

Ja, det er vist også de modeller jeg har fundet frem til. Måske også
Mitsubishi Carisma.

Men hvad med sådan noget som Suzuki Baleno, Hyundai Accent/Elantra, eller
Kia Rio? Der får man jo typisk en nyere bil med lavere kilometerstand til
samme penge - eksempelvis denne Kia Rio (2001/30.000 km):
http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?AdId=231300281&source=1

For samme penge får man en Avensis, der er et par år ældre og har 150.000+
km på bagen.

Hvad er hagen ved disse nyere bilmærker på det danske marked?

Vh Kim

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 06-03-07 06:44

Hej

Kim Søvsø Pedersen wrote:
> Hvad er hagen ved disse nyere bilmærker på det danske marked?

Det er Korea-potter. Der er som sådan ikke noget direkte i vejen med
dem, men det er discountbiler. Kia for eksempel er store i USA, men det
skyldes, at de skal konkurrere med de amerikanske biler og det er
kvalitetsmæssig og køremæssig slet ikke noget problem med de elendige
biler som amerikanerne producerer. Herhjemme har vi i mange år sværget
til europæiske og japanske biler og derfor bliver de sammenlignet med
dem. Det bevirker at bilerne virker ringe.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : KASO

Dato : 06-03-07 08:49

> [...]
> km på bagen.
>
> Hvad er hagen ved disse nyere bilmærker på det danske marked?

Ingen rustbeskyttelse - og ingen sikkerhed!

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 05-03-07 20:34

Kim Søvsø Pedersen wrote:
> [...]
> er jo typisk biler fra før 2000 med 100-200.000 km på bagen der er at finde

Du kunne f.eks. vælge at ignorere familiens mekanikere (med mindre de
vil lave din bil gratis) og i stedet købe en Citroën Xantia. Jeg siger
den er god og du får rigtigt meget bil for pengene pga. at folks
fordomme holder brugtpriserne nede. Og hvis du ikke tror på mig, så tro
på svenskerne:
http://www.berlingske.dk/upload/businessdk/html/bilfejl.html

Ellers tag den lidt mindre Toyota Corolla - den har signifikant færre
fejl en resten af rovet.

Mvh.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-03-07 22:58

"Lars L. Hansen" skriver:

> Og hvis du ikke tror på mig, så tro på svenskerne:
> http://www.berlingske.dk/upload/businessdk/html/bilfejl.html

Sådan en statesik med så få oplysninger kan du ikke bruge til en skid.

Kig på Saab 900 og den "med klud". Det er samme mekanik, men den en er
supergod og den enden under "blød mellemvare".

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 06-03-07 10:05

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
>
> Kig på Saab 900 og den "med klud". Det er samme mekanik, men den en er
> supergod og den enden under "blød mellemvare".

Jeg er helt enig. Men som Citroën-ejer er jeg vant til at blive slået i
hovedet med 'statistik' og 'undersøgelser' der har væsentligt mindre
substans end den jeg refererer til. Så jeg ville bare give lidt igen.

Faktum er at forskellige årgange af forskellige modeller klarer sig
forskelligt. Jeg selv er udstyret med en klippestabil konstruktion:
Xantia serie II, med HDi-motor. Og en sådan bil er et udmærket
alternativ til mange af de 'sikre valg'.

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 05-03-07 23:40

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in message
> Du kunne f.eks. vælge at ignorere familiens mekanikere (med mindre de vil
> lave din bil gratis) og i stedet købe en Citroën Xantia.

Xantia'en synes jeg ikke om.

Men umiddelbart har jeg heller ikke noget imod franske biler (specielt
Renault Megane/Laguna/Scenic og Citroën Xsara), men da jeg er helt grøn på
bilområdet, så lytter jeg jo gerne til hvad de gamle rotter i faget
fortæller ;)

Og hvis der skal skrues lidt hist og her, så er det jo helt sikkert en
fordel hvis familiens mekanikere kender bilen og kan ordne det..

Vh Kim

Fra : KASO

Dato : 06-03-07 08:24

> [...]
> Renault Megane/Laguna/Scenic og Citroën Xsara), men da jeg er helt grøn på
> bilområdet, så lytter jeg jo gerne til hvad de gamle rotter i faget

Du skal være opmærksom på, at når du kigger på ældre biler, er rust en meget
vigtig faktor. Pladearbejde er dyrt - og skal der også en autolakerer til,
bliver det rigtigt dyrt. Asiatiske biler er generelt dårligt rustbeskyttet -
læs f.eks. seneste brugttest af en få år gl. Mazda 6, der allerede er hårdt
angrebet. I den sammenhæng, er franske biler langt bedre.

Jeg har selv haft 2 x Scenic i hver 4 år/80.000km uden fejl. Jeg har en
Mégane Coupé, der snart er 8 år (uden rust) - udover alm. vedligeholdelse,
har den kostet mig 2 rudeoptræk. Jeg har desuden en Grand Scénic på 1½
år/41.000km - her har jeg en "raslelyd", jeg skal have klaret på garantien -
ellers også problemfri!

Sikkerhedsmæssigt, er specielt Renault langt foran samtidige japanske
biler - en fordel når familiens lille ny guldklump skal transporteres....

> Og hvis der skal skrues lidt hist og her, så er det jo helt sikkert en
> fordel hvis familiens mekanikere kender bilen og kan ordne det..

En stor fordel - men de franske er nu ikke så svære idag - det var i gl.
dage, at de gav "udfordringer" for "alm." mekanikkere.....
Men vælger du fransk, skal du jo nok forvente, at de vil håne dig, hvis
noget skulle gå istykker

Fra : Tina & Allan Fosborg

Dato : 06-03-07 14:23

- Og en Citroën/Peugeot Berlingo/Partner er en idéel "småbørnsfamiliebil".
Den er ikke køn, men man kan bare tage barnevognen og stille den ind i
bagagerummet...

Vi har haft en Berlingo, mens junior var 0-4 år. Den kørte uden problemer og
uden andre reparationer end skift af dele efter alm. slitage. Da den var til
1. gangs syn sidste forår, sagde synsmanden, at den var flot. Da han havde
hejst den op på lift viste han mig en undervogn uden rust og sagde, den
sagtens kunne køre mange år endnu.

Jeg ved ikke, hvad man kan få en til med skydedøre. Det er langt at
foretrække, når man skal ind og spænde lift og barn fast. Der er meget nemme
arbejdsforhold i den. Den er jo høj.

Alt i alt har den været en uundværlig, trofast arbejdshest for familien i 4
år. Den blev sat til salg hos forhandler for 109.000. Det var en 2002 med
skydedøre i begge sider. Langt at foretrække. Den er ikke køn - men god!

Hilsen Allan

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 06-03-07 06:54

Hej

Kim Søvsø Pedersen wrote:
> Vi er blevet rådet til (af familiens mekanikere) at holde os fra franske
> biler og i stedet se på asiatiske mærker som Toyota, Nissan m.v.

Det ville jeg holde fast i. Tag Mazda med i den liste. Når i så har
fundet en model der passer jer, så læs så meget som muligt og ring så
til det lokale mærkeværksted og spørg dem. De er tekniknørder og de
snakker gerne om den specifikke bil, da de jo ser dig som en potentiel
kunde. Da jeg gjorde det fornemmede jeg at de var meget ærlige.

> Kørselsbehovet er 20-30.000 km/år primært til/fra arbejdsplads og budgettet
> er 60-70.000.

Det er slet ikke umuligt at finde en fornuftig bil i det prisleje. Jeg
har netop købt i den klasse og valgte at sige 50.000 til bil og 10.000
til ekstra som ny undervognsbehandling, mega service mv. Når du har den
sum af penge, så kig kun på de biler der er pæne med vedligeholdt kabine
og undervognsbehandling. Markedet er rigeligt stort til, at du kan
tillade dig at gå udenom de andre.

> Hvilken betydning har årgang og kilometerstand på moderne biler i dag? Det
> er jo typisk biler fra før 2000 med 100-200.000 km på bagen der er at finde
> ift. ovenstående ønsker.

De km-tal er slet ikke noget problem. Det er alderen der måske kan
trykke. Jeg endte med en Mazda 626 fra ´97 med 155.000 på bagen. Mit
kørselsbehov er 40.000+ om året.

Siden i dog siger 60.000 er der måske en enkelt undtagelse i skal
overveje. En Peugeot 206. I kan sagten være i sådan en også med et barn.
Grunden til at jeg nævner den er at den har relativ høj sikkerhed. De
større biler var ikke helt oppe i 4 stjerne dengang, men det var
206'eren. Find et eksemplar der er pænt rustbeskyttet, fuld service og
med træk. Trækket kan udgøre den manglende plads senere.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 06-03-07 10:08

Karsten Feddersen wrote:
> [...]
> Grunden til at jeg nævner den er at den har relativ høj sikkerhed. De
> større biler var ikke helt oppe i 4 stjerne dengang, men det var

Sorry - men 4 stjerner i småbilsklassen er ikke det samme som 4 stjerner
i familiebilsklassen. Ikke i EuroNCAP i hvert fald.

Mvh.

Fra : Torben Scheel

Dato : 06-03-07 08:50

Kim Søvsø Pedersen wrote:

> Hvad vil I kloge bilejere foreslå? :)

En outsider kunne være en Audi 80 eller en passat - gerne importeret.
Men de er efterhånden så gamle at der skal repareres lidt på dem.
Kan/vil man ikke selv er det dyrt.

Jeg har importeret en Audi 80 Avant 2,3E fra 1992 som jeg primært selv
skruer i - den har kostet omkring budgettet for et år siden.

Skal det være nemt, så Toyota.

--
vh
Torben

Fra : Sætterniissen

Dato : 06-03-07 10:19

"Kim Søvsø Pedersen" <kimsp80@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe
> >
> Vi er blevet rådet til (af familiens mekanikere) at holde os fra franske
> biler

Hvad er argumentet for dette råd?

Der er masser af gode (og brugte) franske biler på markedet. Jeg ville
f.eks. aldrig køre i andet.

Knud

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 06-03-07 23:00

"Kim Søvsø Pedersen" <kimsp80@gmail.com> wrote in message
> Hej Gruppe
>
> Kørselsbehovet er 20-30.000 km/år primært til/fra arbejdsplads og
> budgettet er 60-70.000.

Hvad med Skoda Octavia eller Fabia Combi? Mine forældre har en almindelig
Fabia som de er yderst tilfredse med, og som jeg også synes kører ganske
godt. Hvordan er de som brugtbiler?

Vh Kim

Fra : Lars Frandsen

Dato : 07-03-07 07:31

> [...]
> Fabia som de er yderst tilfredse med, og som jeg også synes kører ganske

Fabiaen blev sidste år kåret som årets brugtbil:
http://www.fdim.dk/?vis=pagepress&id=61&pid=529

Octaviaen kender jeg kun som ny bil (gl. model 2004), da vi syntes de brugte
var for dyre ift. nyvognsprisen. Vi er meget glade for vores TDI. Benpladsen
bagi er OK, hvis man ikke er alt for langbenet, men jeg kan da sidde "bagved
mig selv" (1.82m).
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming