Tjek af cylinder
Fra : Ukendt

Dato : 03-03-07 21:23

Hej...

Jeg er ved at lave en total ombygning af min motor... og jeg skal så vide
om mine cylindre er blevet lidt ovale med tiden...? Men hvordan måler man
som privat person det ud...? Eller er det noget et firma der laver
cylinderservice kan gøre for få penge...? Jeg ville først have boret
blokken men de stempler jeg ville have kunne ikke fåes i OS... desværre...

/bm

Fra : Tom

Dato : 03-03-07 21:31

"Boris Mathiasen" <badbutcherboy[a]hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> cylinderservice kan gøre for få penge...? Jeg ville først have boret
> blokken men de stempler jeg ville have kunne ikke fåes i OS... desværre...

Der findes da skydelære til måling af diametre i huller.

Men oftest at det kun stemplerne der bliver ovale, så det er nok bare at
hone cylinderen

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-07 21:37

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i

> Der findes da skydelære til måling af diametre i huller.

Nogle der findes på et hvert værksted...? Eller er de til at købe for
penge...

> Men oftest at det kun stemplerne der bliver ovale, så det er nok bare
> at hone cylinderen

Det er meget vigtigt at den er tiptop da den skal op og yde over 100% over
det normale... skulle meget gerne ramme en kompression på 8.0/1 og et
ladetryk på 1,2 bar...

/bm

Fra : tp

Dato : 03-03-07 21:51

> Nogle der findes på et hvert værksted...? Eller er de til at købe for
> penge...

Skydelære duer ikke, da cylinder ikke bliver slidt helt op til toppen men
lidt længere nede. Du skal have en . . . ja hvad fa'en hedder sån en.. En
til at måle diameter af huller. En slags invers micrometerskure (se
billeder i enhver haynes), fås i tekniske værktøjs forretninger til ca
1000kr...

Evt : Bor du ikke for langt væk så snak med Iversens CylinderService i
Horsens. Han fiksede cylindre på en MC for mig engang, og han var rimelig i
pris. Der findes også andre, men ved ikke hvad de hedder...

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-07 21:54

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i

> [...]
> en.. En til at måle diameter af huller. En slags invers
> micrometerskure (se billeder i enhver haynes), fås i tekniske værktøjs

Tja... det er jo en slat mønt for at måle 4 huller...

> Evt : Bor du ikke for langt væk så snak med Iversens CylinderService
> i Horsens. Han fiksede cylindre på en MC for mig engang, og han var
> rimelig i pris. Der findes også andre, men ved ikke hvad de hedder...

Motoren ligger ved mine forældre i Skanderborg (det er nemlig ikke nemt at
lave sådan noget i en 2'er i Århus C...!) så der er jo ikke langt til
Horsens... så det tror jeg da at jeg vil prøve...!

/bm

Fra : Tom

Dato : 03-03-07 22:26

http://www.diesella.com/Bremseskiver-89.aspx?M=Shop&PID=131&ProductID=61

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-07 22:29

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i news:45e9e800$0$15882
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> http://www.diesella.com/Bremseskiver-89.aspx?M=Shop&PID=131&ProductID=61

Det er nok den her jeg skal have nallerne i...

http://www.diesella.com/Indvendig%20m%C3%A5ling-99.aspx?M=Shop&PID=147
&ProductID=98

Men den ser sørme dyr ud...

/bm

Fra : Kent Nielsen

Dato : 03-03-07 22:50

> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i news:45e9e800$0$15882
> $edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Det er nok den her jeg skal have nallerne i...

> [...]

Den kan du ikke bruge.

Du skal have fat i noget denne stil:
http://www.etoolcart.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=1886
http://www.fvfowler.com/specials.html

Kent Nielsen

Fra : ena

Dato : 03-03-07 23:49

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> "Boris Mathiasen" <badbutcherboy[a]hotmail.com> skrev i en meddelelse

> http://www.diesella.com/Bremseskiver-89.aspx?M=Shop&PID=131&ProductID=61
>
> --
> Tom

En skydelærer kan ikke bruges til at måle en cylinder - den er alt for
upræcis - man bruger et spærremål / micrometerskrue til måling af cylindre
lejer mm.

Fra : Tom

Dato : 04-03-07 02:15

"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> En skydelærer kan ikke bruges til at måle en cylinder - den er alt for
> upræcis - man bruger et spærremål / micrometerskrue til måling af

Hvor præcist skal det være?
Mine cylindre til mine motocross cykler er utallige gange blevet boret op
fra 1. til 3. overstørrelse i de 250 ccm motorer jeg har kørt med. Der sad
endda kun en stempelring i den en cykel jeg havde.
Det er nu temmelig let at se selv med et alm skydelære hvis cylinderen er
blevet oval, så meget husker jeg da stadig.

--
Tom

Fra : Kent Nielsen

Dato : 04-03-07 09:39

> [...]
> Det er nu temmelig let at se selv med et alm skydelære hvis cylinderen er
> blevet oval, så meget husker jeg da stadig.

Du kan ikke sammenligne en 2 takt (knallert)motor med en 4 takt trykladet
motor.
Det rigtigtige værktøj er første step på vejen til et godt resultat.

Kent Nielsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 04-03-07 09:36

Tom skrev:

> Der findes da skydelære til måling af diametre i huller.

Som andre siger så dur det ikke.

> Men oftest at det kun stemplerne der bliver ovale, så det er nok bare at
> hone cylinderen

Det er nu lige omvendt. Stemplerne er som regel født ovale og koniske.
Cylinderne bliver slidt ovale i sær i toppen. Men jeg kan huske at vi
før har snakket om måleværktøj til den slags. Og i min snørklede hjerne
fandt jeg lige dette link.

http://www.manniken.dk/

Kig især på mikrometerskuesættene og det der hedder spærmål. Det er
billigt værktøj, men har prøvet at sende et sæt til kalibrering/kontol.
Det var sgu præcist nok. Men var det noget der skulle på fabrik, ville
det nok ikke være lykken.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : alexbo

Dato : 04-03-07 11:43

"Boris Mathiasen" skrev
> [...]
> cylinderservice kan gøre for få penge...? Jeg ville først have boret
> blokken men de stempler jeg ville have kunne ikke fåes i OS... desværre...

Det er to forskellige ting du taler om, ovaliteten kan du bedømme uden nogen
fine måleinstrumenter, en tynd pind en strikkepind f.eks. du klipper og
sliber til så den lige passer i cylinderen på langs, når den gør det sætter
du den på tværs, så kan du uden større dikkedarer bedømme ovaliteten.

Men det siget intet om hvor slidt cylinderen ellers er, der må du bedømme
slidkanten foroven.

Men når nu du vil stopfodre motoren, ville jeg gå efter så stort slid så
muligt, hvis stempel/cylinder passer perfekt sætter de sig fast når den får
tæsk.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian Sørup

Dato : 05-03-07 22:58

> [...]
> cylinderservice kan gøre for få penge...? Jeg ville først have boret
> blokken men de stempler jeg ville have kunne ikke fåes i OS...

Du skal bruge en tre-punktsmåler - den bør findes på ethvert
maskinværksted.
Hvilke stempler er du på jagt efter, siden du ikke kan få dem ?
Og til hvilken motor ?
Tjek evt. http://www.racetep.com
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : John Sahl

Dato : 06-03-07 01:26

Brian Sørup wrote:

> Du skal bruge en tre-punktsmåler - den bør findes på ethvert
> maskinværksted.

Brian dog Du kan ikke måle ovalitet med en trepunktsmåler!

--
John Sahl

Fra : Torben Scheel

Dato : 06-03-07 07:47

John Sahl wrote:

> Brian dog Du kan ikke måle ovalitet med en trepunktsmåler!

"kan en trefod vippe?"

--
vh
Torben

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 06-03-07 08:17

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> writes:

> "kan en trefod vippe?"

Hvorfor egentlig ikke? Kan man ikke bare dreje den og se om man får
samme diameter hver gang?

Fra : Brian Sørup

Dato : 06-03-07 11:46

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor egentlig ikke? Kan man ikke bare dreje den og se om man får
> samme diameter hver gang?

Bingo! - det er det man kan, det er mere nøjagtigt med et spærremål, men
for at måle rigtigt med sådan et skal man altså øve sig først.... Der
går et pænt stykke tid inden lærlingene på værkstedet bliver dus med
sådan et, de hader dem som pesten - derudover er der ikke ret meget
plads i en cylinder der vel typisk er omkring 75-85mm i diameter, derfor
anbefaler jeg trepunktsmåleren - hvis du bruger trepunktsmåleren og
drejer den 90° mellem hver måling giver det et godt fingerpeg om
ovaliteten.
Har I forresten prøvet at måle ovalitet på en nyopboret cyl. ?
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.