Hvilken stilling er bedst?
Fra : Brian Madsen

Dato : 02-03-07 22:49

De fleste har prøvet det i bilen - man sætter sig ind og skal justere sædet
til den optimale køre-position. Jeg har problemet med at jeg er 198cm høj og
vælger som regl benplads frem for en komfortable arm-til-rat stilling.
Grunden er at jeg er forbandet bange for at få smadret min ben synder og
sammen ved et eventuelt sammenstød.

Spørgsmålet er - hvad er den optilmale position for at få have en behagelig
kørsel.

Mvh.
B. Madsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-03-07 23:43

Brian Madsen skriver:

> Spørgsmålet er - hvad er den optilmale position for at få have en behagelig
> kørsel.

Der, hvor man sidder godt.

Det vil for mit vedkommende sige sædet langt tilbage, ryglænet godt
oprejst og rattet trukket langt ud og ned.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-03-07 23:56

> Det vil for mit vedkommende sige sædet langt tilbage, ryglænet godt
> oprejst og rattet trukket langt ud og ned.

Enig, jeg vil dog ind/ ud uden at flytte rattet ;).

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-03-07 23:51

"Brian Madsen" <brianm@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har problemet med at jeg er 198cm høj og
> vælger som regl benplads frem for en komfortable arm-til-rat stilling.

Sætter sine begrænsninger. Men plads alene gør det ikke i det game, hvis
benet er helt udstrakt, kan det blive "skubbet sammen" som en
teleskopantenne :(..

> Spørgsmålet er - hvad er den optilmale position for at få have en
> behagelig
> kørsel.

Den hvor du sidder komfortabelt og betjener bilen bedst. For vi andres
skyld...... ;).

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 03-03-07 00:14

Kan godt forstå din frygt for bentøjet. Kender en, der fik smadret foden
i en Xsara Picasso da en anden bilist kørte over for rødt og ud foran
hende. Bilen er ellers ret sikker, men midterkonsollen endte der hvor
foden skulle være og det er desværre ikke gået så godt med at gro sammen
igen.

Men det er nu ikke noget jeg tænker på når jeg sidder i min Civic - der
sætter jeg mig bare så komfortabelt som muligt.

Mvh Rune

Fra : Mogens...

Dato : 03-03-07 07:17

"Rune S. Larsen" <not@working.email> skrev i en meddelelse

> [...]

Det er vel vært at beskive her - det skal vel testes og rettes ind IRL.
Jeg er 2 meter høj og har som regel problemer md midterkonsollen.
Til eksempel er den nye RS4 en umulighed for mig. For det 1. er
det svært at entre det skålformede sæde og for det 2. kan speeder-
foden overhovedet ikke komme i NÆRHEDEN af speederen på
grund af midterkonsollen

> [...]
> i en Xsara Picasso da en anden bilist kørte over for rødt og ud foran
> hende. Bilen er ellers ret sikker, men midterkonsollen endte der hvor

Så i fredags en '06 Porsche 997 turbo, der havde været udsat for et
uheld med 200 km/t - begge personer havde ingen sele på. Efter crash'et
steg de ud af bilen, hvor den ene ringede efter hjælp, mens den 2. ringede
til forhandleren og bestilte en ny bil !

Samme forhandler havde en kunde, som med en astronomisk hastighed
smadrede sin Carrera GT. Den blev rykket midt over, men der skete
intet med chaufføren. Porsche gør nemlig rigtig meget for at udvikle en
"celle", hvor chauffør og passager er optimal beskyttet.

Og hvad vil jeg så med alt det - jow, køw istedet en bil, der er udviklet
til at beskytte dig optimalt, hvis du forståeligt nok er bange for dit "liv"
:)

Fra : Jakob

Dato : 03-03-07 14:52

"Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og hvad vil jeg så med alt det - jow, køw istedet en bil, der er udviklet
> til at beskytte dig optimalt, hvis du forståeligt nok er bange for dit

Minder mig om denne RS6 som jeg fandt på et forum

http://forums.thecarlounge.net/zerothread?id=3105304

Den er også revet pænt over, men føreren slap stortset uskadt.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-03-07 15:07

Mogens... wrote:

> [...]
> crash'et steg de ud af bilen, hvor den ene ringede efter hjælp, mens
> den 2. ringede til forhandleren og bestilte en ny bil !

Så er de nok ikke kørt direkte ind i noget med 200 km/t. De har måske på et
tidspunkt før ulykken kørt med 200 km/t, og er i forbindelse med ulykken
begyndt at bremse, før de med en eller anden hastighed ramte noget der kunne
flytte sig, så nedbremsningen ikke gik på nul i løbet af 1/100 sekund...

--
Per, Esbjerg
Ski sælges med bæretaske, størrelse passer til 175-180 cm person, kr. 500

Fra : Mogens...

Dato : 03-03-07 15:12

> [...]
> der kunne flytte sig, så nedbremsningen ikke gik på nul i løbet af 1/100

Det foregik på en Landstrasse, hvor bilen rammer curven, forlader
derved forbindelse til jorden, drejer i luften for at torpedere træet
nøjagtigt midt på højre fordør. Bilen bliver derved en ½ m smallere,
men passageren berøres ikke, da alle kræfter og indpresninger opta-
ges af bilens konstruktion, hvis du forstår...

Fra : Brian

Dato : 03-03-07 22:45

Mogens... wrote:

> [...]
> men passageren berøres ikke, da alle kræfter og indpresninger opta-
> ges af bilens konstruktion, hvis du forstår...

Lidt af et mirakel at de ikke forlod bilen ud af den nærmeste rude...

/Brian

Fra : Mogens...

Dato : 04-03-07 07:08

> Lidt af et mirakel at de ikke forlod bilen ud af den nærmeste rude...

Hvordan dælen skulle det kunne lade sig gøre. Der er jo
ikke panoramaruder i sån et køretøj - tværtimod sidder
man langt nede (og rudearealet er ikke særligt stort)

Fra : Brian

Dato : 04-03-07 12:54

Mogens... wrote:

> Hvordan dælen skulle det kunne lade sig gøre. Der er jo
> ikke panoramaruder i sån et køretøj - tværtimod sidder
> man langt nede (og rudearealet er ikke særligt stort)

Menneskekroppen kan foldes på mange sære måder, hvis trykket er stort nok.
Når folk kan blive slynget ud igennem et soltag, er en forrude i en Porsche
nok også mulig.

/Brian

Fra : Tina & Allan Fosborg

Dato : 03-03-07 10:47

Jeg er gammel buschauffør og husker, hvor vigtigt det er at sidde
ordentligt.

Du skal finde en stilling, der, når du har kørt længe - flere timer, stadig
ikke giver dig spændinger i kroppen og ømme muskler. Du skal sidde afslappet
med skuldrene og hvile godt godt i ryggen. Et af mine problemer var en øm
"numse/røv". Jeg sad på mit haleben, og det gjorde sørme ondt!

Men det er meget individuelt mht højde, længde på arme og ben m.m. Prøv dig
frem. Der er ingen "standardløsninger" andet end, at du ikke må være pændt
og øm efter flere timers kørsel...

Hilsen Allan