Løbe en diesel igang ?
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 28-02-07 22:20

Hej i hytterne,

Netop hjemkommet fra en tredages tur til Tyskland, hvor vi landede i Hamburg
lufthavn, hvor min kolegas Audi A6 2,7 TDI holdt i det nærmeste
parkeringshus med fladt batteri... (Der var strøm til centrallås, lys og
radio osv - men starte ? - nææhhh)
Da vi holdt på 4 sal i P-huset, ville vi jo lige prøve at skubbe bilen hen
til nedkørselssneglen i midten, og så rulle den i gang nedad. Som sagt så
gjort - vi kom da op på en ganske pæn fart dernedad, men da koblingen blev
sluppet da vi nærmede os bunden (2 gear), så blokerede den forhjulene og
stod ellers bomstille uden at motoren drejede så meget som en omgang.... -
så vi måtte have sendt en ekspedition langs efter starthjælp, som kom i form
af en vagtmand fra P-hus firmaet med en Ford Focus og et sæt startkabler, og
så startede Audien som en svedske.
Kan man overhovedet i praksis løbe sådan en 6 benet middestor diesel i gang
??
For øvrigt så fik vi i Stuttgart udleveret en Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro
med tiptronic i stedet for en A4 som vi havde bestilt, men dem var de
heldigvis løbet tør for - så vi fik A6'eren til samme pris....
Sådan en A6'er kunne man faktisk godt vænne sig til i stedet for Skodaen....

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Tom

Dato : 28-02-07 23:04

> [...]
> sæt startkabler, og så startede Audien som en svedske.
> Kan man overhovedet i praksis løbe sådan en 6 benet middestor diesel i

Nej det kan man hverken med benzin eller dieselbiler efter der er kommet alt
det elektronik i dem. Der mangler jo stadig strøm til at drive pumpen og
også strøm for at slutte diverse relæ'er i startspærren. Så det kan man godt
opgive at skubbe en bil igang....det gik kun dengang der var mekaniske
pumper
Ja det er ikke engang kun pumpen men også at der skal strøm til at åbne for
indsprøjtningsdyserne m.m.

--
Tom

Fra : Klaus G.

Dato : 01-03-07 06:39

> [...]
> mekaniske pumper
> Ja det er ikke engang kun pumpen men også at der skal strøm til at åbne
Jeg har på arbejdet fået gang i en Mercedes Sprinter 213 CDI fra 99'. Så
vidt jeg ved sidder der også en del elektronik i sådan en svend? Den blev
trukket igang af en anden bil.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Mr J..

Dato : 01-03-07 08:57

> [...]
> og også strøm for at slutte diverse relæ'er i startspærren. Så det kan man
> godt opgive at skubbe en bil igang....det gik kun dengang der var

Fis i en hornlygte, jeg har løbet min polo 1.3i igang med HELT tomt batteri,
så den holder ikke Tom..
og den har da både benzpumpe og det hele..

Mvh
Morten

Fra : Hr. Jensen

Dato : 01-03-07 12:32

On Thu, 1 Mar 2007 08:57:10 +0100 "Mr J.." <Nomail@nomail.dk> sent the
following smoke signals:

>Fis i en hornlygte, jeg har løbet min polo 1.3i igang med HELT tomt batteri,
>så den holder ikke Tom..
>og den har da både benzpumpe og det hele..

Og katalysator...

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-03-07 16:23

"Mr J.." skriver:

> Fis i en hornlygte, jeg har løbet min polo 1.3i igang med HELT tomt batteri,
> så den holder ikke Tom..
> og den har da både benzpumpe og det hele..

Hvis den har elektrisk benzinpumpe, og batteriet er _helt_tomt_ kan du
ikke løbe den i gang.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Benny

Dato : 03-03-07 22:45

> "Mr J.." skriver:

> Hvis den har elektrisk benzinpumpe, og batteriet er _helt_tomt_ kan du
> ikke løbe den i gang.

Nu har jeg repareret mange entreprenørmaskiner og min erfaring er at selv om
at der INTET strøm er på batteriet så har der altid været nok til at slå
generatoren igang. Giver den strøm er der også strøm til elektronikken, og
den er i gang efter et par omgange.

En diesel hakker skal startes i 4 gear. Det var der første man lærte under
fejlfinding.

Benny

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-03-07 22:47

Benny skriver:

> Nu har jeg repareret mange entreprenørmaskiner og min erfaring er at selv om
> at der INTET strøm er på batteriet så har der altid været nok til at slå
> generatoren igang.

Så er der også strøm på.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-03-07 19:04

Benny wrote:

> En diesel hakker skal startes i 4 gear. Det var der første man lærte
> under fejlfinding.

Og hvordan får du den op på en 30 stykker, så motoren kan gå i tomgang?

--
Per, Esbjerg
Ski sælges med bæretaske, størrelse passer til 175-180 cm person, kr. 500

Fra : Tom

Dato : 01-03-07 18:01

"Mr J.." <Nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Fis i en hornlygte, jeg har løbet min polo 1.3i igang med HELT tomt
> batteri, så den holder ikke Tom..
> og den har da både benzpumpe og det hele..

Hvis du med "tomt" batteri mener at der ikke har været nok til at starte men
alligevel nok til at forsyne computeren, pumpen m.m. med strøm ja så KAN man
skubbe den igang.
Men er der noget der nærmer sig 0V på batteriet så kan man ikke, jeg har
prøvet det efter at bilen har stået stille i en ugen tid.
Der SKAL strøm til for at starte en moderne bil, dyserne åbner IKKE uden
strøm og derfor kommer der intet brændstof ind i cylindrene uden strøm.

--
Tom

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 01-03-07 18:21

Tom skrev:
> [...]
> skubbe den igang.
> Men er der noget der nærmer sig 0V på batteriet så kan man ikke,

Så snart motoren drejer, så leverer generatoren jo strømmen, og så er
batteriets spænding vel underordnet. Eller?

Mvh Rune
Honda Civic

Fra : Tom

Dato : 01-03-07 19:28

"Rune S. Larsen" <not@working.email> skrev i en meddelelse

> Så snart motoren drejer, så leverer generatoren jo strømmen, og så er
> batteriets spænding vel underordnet. Eller?

Det tager lidt tid at hive spændingen op og man plejer ikke at kunne skubbe
mere end få sekunder før tungen hænger ud af halsen

--
Tom

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 01-03-07 19:34

Tom skrev:
> man plejer ikke at kunne skubbe
> mere end få sekunder før tungen hænger ud af halsen

Hehe, jeg ved det. Min første bil var en karryfarvet Mazda 323 1,3 fra
'82 med strøm- og startproblemer. Jeg boede heldigvis på toppen af en
lille, nogenlunde ubefærdet bakke, så den skulle lige have et skub og så
ind i den, vente på fart og så koble ind i 2. gear. Startede sådan hver
eneste gang! :)

Det var værre når jeg skulle hjem fra Basis - der gik det ligeud..

Mvh Rune

Fra : ShutEye

Dato : 01-03-07 19:37

> Så snart motoren drejer, så leverer generatoren jo strømmen, og så er
> batteriets spænding vel underordnet. Eller?

Der er vist noget med at der er påkrævet en _smule_ spænding før generatoren
overhovedet kan lade.
Min lillebror skulle have sin Toyota Hilux i gang efter en sommer på
motorcykel, og der var bare ikke noget andet at gøre end at smække en lader
på. Den kunne hverken trækkes, skubbes eller trues til at starte :)
Måske en der kender den tekniske forklaring?

Fra : JBH

Dato : 01-03-07 20:51

"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> lader på. Den kunne hverken trækkes, skubbes eller trues til at starte :)
> Måske en der kender den tekniske forklaring?

Generatoren har en spole (rotoren) som har brug for en smule strøm (ca 5
ampere) for at opbygge det nødvendige magnetfelt. for at generere strøm i
statoren. At man bruger en spole istedet for en permanentmagnet, skyldes at
det er let at regulere ladestrømmen ved at ændre strømmen gennem spolen (=
ændre magnetens styrke)
Det er såmænd H.C.Ørsteds opdagelse om elektromagnetisme som ligger til
grund.
Nogle generatorer er for-magnetiseret og kan starte op uden strøm "udefra"
men det bruges svjv. ikke i bil generatorer.

mvh
JBH

Fra : ShutEye

Dato : 01-03-07 21:59

> [...]
> Nogle generatorer er for-magnetiseret og kan starte op uden strøm "udefra"
> men det bruges svjv. ikke i bil generatorer.

Takker! Det giver fint mening og passer lige mit eksempel :)

Fra : Benny

Dato : 03-03-07 22:49

"JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nogle generatorer er for-magnetiseret og kan starte op uden strøm "udefra"
> men det bruges svjv. ikke i bil generatorer.

Njaaaa. Ikke helt rigtig. Generatoren skal kun have få hundrede mA. De 3 - 8
Amp er ved fuld ladning. Bare der er lidt, kan generatoren langsomt komme
igang. Den lader lidt hvilket giver lidt mere til spolen der igen giver lidt
mere OSV. Helt DØD batteri kan ikke slå en generator igang.

Benny

Fra : Preben Larsen

Dato : 01-03-07 23:11

> [...]
> lader på. Den kunne hverken trækkes, skubbes eller trues til at starte :)
> Måske en der kender den tekniske forklaring?

Ja, der har ikke været strøm nok til at åbne for brændstof
Jeg så sådan en Hilux blive slæbt 10km uden at starte
Ældre diesel har som regen mekanisk pumpe, men eletrisk stopkontakt...
mvh
Preben

Fra : Møller

Dato : 01-03-07 20:47

"Rune S. Larsen" <not@working.email> wrote in message

> Så snart motoren drejer, så leverer generatoren jo strømmen, og så er
> batteriets spænding vel underordnet. Eller?

Eller også er det forkert

Det er ligesom hvis hele elnettet går ned, så kan kraftværkerne ikke komme
i gang med at levere strøm får de får ekstern strøm, det være fra en
dieselmotor der trækker en generator med eller eksternt.

Der skal strøm på statoren for at du kan få en vekselstrømsgenerator til at
levere strøm.

så simpelt er det, det er derfor du skal bruge startkabler til en bil der er
helt død. hvis du kan trække den igang og du kan lade batteriet den op, er
der en restspænding der er stor nok til at give dig et magnetfelt der er
nødvendig for at du kan producere strøm.

På gamle biler havde man dynamo med permanent magnetfelt, så der ville du få
ret, men så skal du mange år tilbage:

Hvis du vil vide mere, så spørg eller se i wikipedia.com eller
howstoffworks.com eller:
http://www.mmf.dk/default.asp?WMFN=WCMDocumentRun&WMFT=D&Parm=2251

Møller

Fra : Møller

Dato : 01-03-07 21:01

"Møller" <post.spam@ok.dk> wrote in message

> "Rune S. Larsen" <not@working.email> wrote in message
>
> På gamle biler havde man dynamo med permanent magnetfelt, så der ville du

> ret, men så skal du mange år tilbage:

Lige på falderebet:

Jo jeg ved godt, at dynamo og generatorer bruges i flæng, de flest betragter
dog en dynamo som en generator med fast magnetisering der leverer AC,
meden en generator leverer DC og har statorvindinger der skal have ekstern
spænding for at levere strøm, samt en ensretter for at give os DC i bilen.

Møller

Fra : alexbo

Dato : 01-03-07 21:18

"Møller" skrev

> [...]
> spænding for at levere strøm, samt en ensretter for at give os DC i bilen.

Hmm. det gik lidt for stærkt.

En dynamo leverer DC
En generator leverer AC og skal bruge en ensretter, for at levere DC.

mvh
Alex Christensen

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 01-03-07 22:25

Møller skrev:
> Jo jeg ved godt, at dynamo og generatorer bruges i flæng

Det er nu ikke min opfattelse. Jeg kender godt forskellen på at inducere
strømmen fra et magnetfelt lavet med permanent magnet og elektromagnet.

Jeg har ikke prøvet i praksis at have et totalt flat batteri med 0,0V.

Tanken var, at hvis der bare var en smule spænding (fx 0,5V), så kunne
generatoren bruge denne til at generere en lidt større spænding (0,6V),
der så blev ført tilbage i en løkke og på den måde få spændingen
tilstrækkeligt højt op til at elektronikken kunne fungere. Men jeg kan
forstå på ShutEye, at det ikke fungerede sådan på hans lillebrors Hiace :)

Vh Rune
Honda Civic (Med startkabler - som dog kun har været brugt til at starte
andres, tysk-producerede biler :)

Fra : ShutEye

Dato : 01-03-07 23:07

>Men jeg kan forstå på ShutEye, at det ikke fungerede sådan på hans
>lillebrors Hiace :)

Nææh men den havde vist også stået og afladet i måneder :)
Og så var det nu en Hilux.

> Vh Rune
> Honda Civic (Med startkabler - som dog kun har været brugt til at starte
> andres, tysk-producerede biler :)

Heh :) Kører selv en Civic, ikke de store problemer!

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 01-03-07 21:05

"Møller" <post.spam@ok.dk> writes:

> Der skal strøm på statoren for at du kan få en vekselstrømsgenerator til at
> levere strøm.

Whopper? Gu' ve' hvor de har gemt batteriet i en gl.dags
cykellygtedynamo, så....

Fra : ShutEye

Dato : 01-03-07 23:07

> Whopper? Gu' ve' hvor de har gemt batteriet i en gl.dags
> cykellygtedynamo, så....

Sammen med magneten?

Fra : alexbo

Dato : 01-03-07 23:43

"Peter Dalgaard" skrev

> Whopper? Gu' ve' hvor de har gemt batteriet i en gl.dags
> cykellygtedynamo, så....

En cykeldynamo er ikke en generator, så der skal ikke bruges startstrøm.

mvh
Alex Christensen

Fra : Møller

Dato : 02-03-07 17:34

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> "Peter Dalgaard" skrev

> En cykeldynamo er ikke en generator, så der skal ikke bruges startstrøm.

Det vil jeg også mene

Møller

Fra : Hans

Dato : 01-03-07 21:09

On 2007-02-28 23:03:34 +0100, "Tom" <christensen@bigfoot.com> said:

> Nej det kan man hverken med benzin eller dieselbiler efter der er
> kommet alt det elektronik i dem.

Har flere gange prøvet, at min VW T5 TDI er løbet tør for strøm, og den
kunne skubbes i gang :)

Mvh
Hans

Fra : Møller

Dato : 01-03-07 21:24

"Hans" <hom@FJERNMIG@pc.dk> wrote in message

> Har flere gange prøvet, at min VW T5 TDI er løbet tør for strøm, og den
> kunne skubbes i gang :)

hej Hans

Jeg vil ikke beskylde dig for at være fuld af løgn, men du udtrykker dig nok
lidt forkert, du mener nok, at der ikke var strøm på batteriet så du kunne
starte bilen uden at skubbe den i gang

Hvis du piller batteriet (akkumulatoren) ud vil jeg garantere, at du ikke
kan starte dyret!

Det kunne vi på de gamle dieselmaskiner, der havde glødehoveder, mekanisk
indsprøjtningsmotor, og ikke havde behov for nogen for el, i modsætning til
benzinmotorer, der trods alt skal kunne frembringe en gnist.

jeg sejler stadig i en motorbåd med en gammel 1 cylindret motor der skal
startes med håndkraft, og der er batteri ikke nødvendig. men det er nok ikke
sådan en du har i folkevognen, der er nok både el-pumpe, el-dyser og anden
form for motorstyring der kræver el for at fungere.

Møller

Fra : Tom

Dato : 01-03-07 21:31

"Hans" <hom@FJERNMIG@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Har flere gange prøvet, at min VW T5 TDI er løbet tør for strøm, og den
> kunne skubbes i gang :)

Med 0V på batteriet?
Jeg har prøvet det et par gange i min mondeo benzin fordi den bruger ca. 300
mA når alt er slukket, så her kan bilen ikke stå mange dage før der er 0V på
batteriet. Her taler vi virkelig om et tomt batteri fordi der er end ikke
strøm nok til at tænde den lille pære i kabinen. Så kan absolut intet
skubbes igang.

Man kan sagtens have 2-3 Ah tilbage på batteriet så der intet er til at
starte på, men alligevel nok til at holde liv i elektronikken. Jeg kender
ikke din VW, men vil dog tro at den også SKAL bruge strøm til styreboksen og
dyserne( magnetventilerne).
Et batteri er også en sjov ting fordi hvis man slukker for alt forbrug efter
det er tømt helt, så kan det efter et stykke tid alligevel regenerere sig
selv så meget at den lige kan få spændingen op på 11V og måske igen få liv i
lidt elektronik i en kortere periode.

--
Tom,

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 01-03-07 22:23

"alexbo" <alexbo@email.dk> writes:

> "Møller" skrev

> Hmm. det gik lidt for stærkt.

Det gør det vist stadig...

> En dynamo leverer DC

Næh, AC

> En generator leverer AC og skal bruge en ensretter, for at levere DC.

Ja.

Hvis jeg (nu) forstår Møller ret, så er det han kalder en generator en
dynamo med en elektromagnet i stedet for fastmagnet. (På engelsk
skelner man ikke mellem de to, begge dele hedder "generator".)
Strømmen til elektromagneten er DC som kommer fra batteriet, som
oplades via en ensretter. I princippet kan generatoren forsyne
elektromagneten direkte, men der er et oplagt høne/æg problem....

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 01-03-07 22:34

Peter Dalgaard skrev:
> (På engelsk
> skelner man ikke mellem de to, begge dele hedder "generator".)

Jeg har nu oftere set generatorer til biler omtalt "alternator" på
engelsk. Fx her:
http://www.car-stuff.com/alternator.htm
og her
http://en.wikipedia.org/wiki/Alternator#Automotive_alternators

Vh Rune

Fra : alexbo

Dato : 01-03-07 22:47

"Peter Dalgaard" skrev

> Næh, AC

Der vi ikke enige, en dynamo som tidligere brugtes i biler er en DC, en
jævnstrømsting, den kunne fungere som elmotor ved at sætte strøm til den.
Faktisk var der biler med dynastart, en dynamo og starter i en enhed.

> Ja.
Mener du hermed at både dynamo og generator er AC, vekselstrøm?

> Hvis jeg (nu) forstår Møller ret, så er det han kalder en generator en
> dynamo med en elektromagnet i stedet for fastmagnet. (På engelsk
> skelner man ikke mellem de to, begge dele hedder "generator".)

Heller ikke her er vi enige, på engelsk er en generator en DC, jævnstrøm,
svarende til dynamo på dansk.
Mens en dansk generator hedder en alternator på engelsk, en
vekselstrømsting,.

mvh
Alex Christensen

Fra : Benny

Dato : 03-03-07 22:53

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Det gør det vist stadig...

> Næh, AC

Nej den kan faktisk lave DC også. Reparerede min bedstefars dynamo til
traktoren (195x model) da jeg var i lære og der var ingen ensretter i.

Benny

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 01-03-07 23:55

> [...]

> svarende til dynamo på dansk.
> Mens en dansk generator hedder en alternator på engelsk, en

http://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_generator
http://en.wikipedia.org/wiki/Alternator

Det er en strid om kejserens skæg: Fundamentalt set er alle dimserne
AC, fordi de består af en roterende spole i et magnetfelt (eller
omvendt: roterende magnet nær en spole), og der går strømmen den ene
vej når spolen nærmer sig polen og modsat når den fjerner sig. MEN
tilføjes en kommutator som bytter om på ledningerne på præcis det
rette tidspunkt så kommer der DC ud, og tilsvarende hvis man bruger en
diodeensretter.

På samme måde er elektromotorer egentlig vekselstrømsmaskiner (de
trækker magneten hen til polen og skubber den derefter væk); de af
dem der kører på jævnstrøm producerer deres egen vekselstrøm med en
kommutator.

Fra : Møller

Dato : 02-03-07 17:51

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in message

> [...]
> trækker magneten hen til polen og skubber den derefter væk); de af
> dem der kører på jævnstrøm producerer deres egen vekselstrøm med en

Det gik nok lidt hurtigt, for jeg var ret irriteret på min Outlook som går
ned hvert 5. min.

Men nu prøver jeg igen.

Engelsk: generator: bruges både om dynamo og generator:

Alternator: vekselstrømsgenerator kommer af alternating currencent:
vekselstrøm: AC har kontaktringe
og DC kommer fra jævnstrømsgenerator med delt kommutatorer, som beskrevet
ovenfor, brugt før man havde ordentlige ensretning.

Dynamo fås både med faste magneter (cykel) og med variabel feltspænding
direkte koblet så vidt jeg husker.

Jeg har lige siddet og gloet i en gammel engelsk værkstedshåndbog, og her
kaldes en dynamo for en dynamo, billede smidt i dk.binaer.motor, hvis man
vil have alle sider herom så kast en seddel på nettet.
jeg har også bladet lidt i Ivars motorreparationer af Bjørn Berwik, ( MCML)
er det ikke 1950? her er også kun dynamo. Skal I også have billeder herfra??

Har jeg nu forvirret det helt?
eller skal vi også have et eksploderet billede af en alternator fra Haynes.
hvor de to kontaktringe tydeligt ses?

Møller

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 04-03-07 08:52

"Benny" <hojvaelde R E M O V E@gmail.com> writes:

> "Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Nej den kan faktisk lave DC også. Reparerede min bedstefars dynamo til
> traktoren (195x model) da jeg var i lære og der var ingen ensretter i.

Nu er langhalmen vist snart tærsket, men: Hvis en dynamo leverer DC,
så har den en ensretter, formentlig mekanisk (kommutator) hvis den
ikke lige kan ses. Der er et fint lille billede af sådan en på

http://de.wikipedia.org/wiki/Kommutator_(Elektrotechnik)

Det er så en strid om ord om man vil regne dimsen som en del af
dynamoen.

Fra : alexbo

Dato : 04-03-07 11:34

"Peter Dalgaard" skrev

> [...]
> ikke lige kan ses.
> Det er så en strid om ord om man vil regne dimsen som en del af

Man kan kalde alting strid om ord, for man kan selvfølgelig selv vælge sin
betydning af ordene.

Hvis man fjerner kommutatoren på en dynamo virker den ikke,
hvis man fjerner ensretteren på en generator har det ingen betydning for
generatoren ydeevne.

En dynamo fremstille DC strøm, den behøver ikke startstrøm, man kan trække
en bil med dynamo i gang helt uden batteri.

En generator fremstiller AC strøm der bliver ensrettet til DC, den skal have
startstrøm, en bil med generator kan ikke trækkes i gang uden batteri.

Sådan defineres dynamo og generator i dansk bilbranche.

Men der findes da mennesker der kaldes en dynamo i deres erhverv, eller en
generator for nye ideer, om de så er AC eller DC skal jeg overlade til dig
at beslutte.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 04-03-07 18:22

> [...]

> startstrøm, en bil med generator kan ikke trækkes i gang uden batteri.
>
> Sådan defineres dynamo og generator i dansk bilbranche.

Det skal jeg ikke kunne udelukke - Google antyder at du har ret i det
omfang biler kan forsynes med to forskellig komponenter kaldes den ene
en dynamo og den anden en generator, men det er kun på dansk og kun i
biler, og i modstrid med anden brug af begreberne:

Elektrisk generator
Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
(Omdirigeret fra Dynamo)

En elektrisk generator eller dynamo (af græsk dynamis, "kraft") er en
maskine, hvormed bevægelsesenergi omdannes til elektrisk energi i form
af jævn- eller vekselstrøm.

Altså: Generator og dynamo er det samme, og begge kan være AC eller
DC.

Om der kræves startstrøm har at gøre med om der bruges permanente
magneter eller elektromagneter, ikke med om der genereres DC eller AC.

I den generelle betydning er det noget vås at en dynamo ikke virker
uden kommutatoren: En almindelig cykeldynamo genererer fx. vekselstrøm
da glødelamper er ligeglade med om de får jævn- eller vekselstrøm. Og
hvis du læser det engelske Wikipedia er det også ret tydeligt at de
oprindelige "dynamoer" genererede vekselstrøm. Men uden ensretter kan
man selvfølgelig ikke lade et batteri op.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-03-07 08:07

Andreas M. Hansen wrote:
> [...]

> fra P-hus firmaet med en Ford Focus og et sæt startkabler, og så
> startede Audien som en svedske. Kan man overhovedet i praksis løbe sådan

Jeg tror ja - og jeg tror du har gjort noget forkert. Du skulle have brugt
første gear i stedet og du skulle have lavet en lynhurtig
koblingsbevægelse - slip og tryk igen. Så går motoren i tomgang i stedet for
at prøve at få bilen i bevægelse. Da den på det tidspunkt hvor motoren har
kørt hurtigst rundt under dit startforsøg formentlig har kørt mindre end
_ca._ 15 km/t svarende til tomgang i 2. gear har bilens vægt tvunget
motoren ned i omdrejninger og hurtigt opgivet.

Da der var strøm nok til centrallås, lys m.m. har der også været strøm nok
til at holde bilen kørende.

Du spildte din tid på at vente på Falck fordi du ikke brugte ovennævnte
taktik. Jeg har prøvet det rigtig mange gange med meget lidt strøm på min
gamle Golf II.

I andre kan godt spare det med at der ikke er strøm til elektronikken - det
var der jo netop ...

Fra : Henning

Dato : 01-03-07 12:26

>Da der var strøm nok til centrallås, lys m.m. har der også været strøm nok
>til at holde bilen kørende.

Så vidt jeg ved skal der ikke strøm for at holde en dieselmotor
kørende?

Fra : Lars Knudsen

Dato : 01-03-07 13:07

On Thu, 01 Mar 2007 12:26:09 +0100, Henning
<newsmail@REMOVETHISmailme.dk> wrote:

>Så vidt jeg ved skal der ikke strøm for at holde en dieselmotor
>kørende?

Sådan en moderne højtryksdiesel med pumper, dyser og andet ballade
tror jeg nu nok kræver strøm for at køre

** Lars

Fra : Tom

Dato : 01-03-07 18:07

"Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> skrev i en meddelelse

> Sådan en moderne højtryksdiesel med pumper, dyser og andet ballade
> tror jeg nu nok kræver strøm for at køre

Tja, jeg tvivler på at så forfærdelig mange biler har mekanisk aktiverede
dyser og mekaniske pumper. Jeg tror også forsikringsselskaberne ville være
kede af det hvis diverse startspærre var så ineffektive af man bare kunne
skubbe bilen igang, eller startspærren var en mekanisk anordning (tænker
ikke på ratlåsen)

--
Tom

Fra : Lars Knudsen

Dato : 01-03-07 20:18

On Thu, 1 Mar 2007 18:07:14 +0100, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
wrote:

> [...]
>skubbe bilen igang, eller startspærren var en mekanisk anordning (tænker

Ja præcist - så med andre ord... En bare lidt nyere bil kræver strøm
for at køre, uanset om det er en diesel, benziner eler noget tredie.

** Lars

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-03-07 22:03

Henning wrote:

> Så vidt jeg ved skal der ikke strøm for at holde en dieselmotor
> kørende?

Så hvordan tror du så man slukker for en diesel?

:)

Hint: Man lukker for brændstoftilførselen ... hvordan tror du man gør det?

:)

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 01-03-07 22:37

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Så hvordan tror du så man slukker for en diesel?
>
> :)
>
> Hint: Man lukker for brændstoftilførselen ... hvordan tror du man gør det?

Man slukker for strømmen til indsprøjtningsdyserne...

Mvh.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 02-03-07 15:32

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Så hvordan tror du så man slukker for en diesel?
>
> :)
>
> Hint: Man lukker for brændstoftilførselen ... hvordan tror du man gør det?

På helt gamle diesel motorer der sad der nu en fin pind der mekanisk
lukkede brændstoftilførslen, så der skulle ikke anvendes strøm til at
slukke for den igen

Og så er der så også varianten hvor der skal strøm til at holde en
magnetventil ude for at brændstoffet flyder... det er fandme noget
skrammel hvis så pludselig spændingen falder og ventil smækker i, så
stopper motoren :-| (sådan fungere det på vores dykkerkutter)

Thomas

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 01-03-07 18:33

> [...]
> _ca._ 15 km/t svarende til tomgang i 2. gear har bilens vægt tvunget
> motoren ned i omdrejninger og hurtigt opgivet.

Første gear dur ikke til at skubbe en bil igang. Brug 2. eller 3. gear.
Og motoren giver skam "ikke op", hvis først den tænder, så skal den nok
komme. :)

-Thomas Jørgensen.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-03-07 21:53

Thomas Jørgensen wrote:

> Første gear dur ikke til at skubbe en bil igang. Brug 2. eller 3.
> gear. Og motoren giver skam "ikke op", hvis først den tænder, så skal
> den nok komme. :)

Er det noget du har noget erfaring med - det har jeg nemlig. Og du fortæller
det modsatte af mig.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 01-03-07 22:16

> Er det noget du har noget erfaring med - det har jeg nemlig. Og du
> fortæller det modsatte af mig.

Jeg ville også som Thomas have prøvet 2. eller 3. gear et godt stykke af
vejen ned.
Så ville bilen have en chance for at lade lidt.
Om katalysatoren så ville sige bang eller ej, det forbliver et åbent
spørgsmål.
PS. Har 'lidt' erfarind på området

Hovsa, ser først nu at det er en diesel.
Har sådan en kat?

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i (nysynet

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 01-03-07 22:23

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Er det noget du har noget erfaring med - det har jeg nemlig. Og du fortæller
> det modsatte af mig.

Ja, det har jeg da. I første gear banker man let panden imod forruden,
fordi det kræver alt for stort moment på hjulene at sætte en kold motor
igang..
Katalysatoren er normalt ikke noget problem - sålænge den er KOLD. Og
det er den jo typisk på en bil som er løbet tør for strøm.
En varm katalysator derimod, skal IKKE have et skvat benzin. Så hvis
bilen er varm, må den endelig ikke skubbes igang. ;)

-Thomas Jørgensen.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-03-07 07:56

Thomas Jørgensen wrote:

> Ja, det har jeg da. I første gear banker man let panden imod forruden,

Og det gør man så _ikke_ hvis man - som jeg beskriver - slipper koblingen og
trykker den lynhurtigt ned igen!

> fordi det kræver alt for stort moment på hjulene at sætte en kold
> motor igang.

Forkert jf. ovenstående.

> [...]
> En varm katalysator derimod, skal IKKE have et skvat benzin. Så hvis
> bilen er varm, må den endelig ikke skubbes igang. ;)

Selvfølgelig må den det. Det er kun et problem hvis bilen ikke vil starte og
man bliver ved med at prøve.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-03-07 22:06

Thomas Jørgensen wrote:

> Første gear dur ikke til at skubbe en bil igang. Brug 2. eller 3.
> gear. Og motoren giver skam "ikke op", hvis først den tænder, så skal
> den nok komme. :)

Du mener at hvis motoren kommer med en hastighed på f.eks. 6 km/t, så skal
den nok banke bilen op på 23 km/t (som er the case med min bil, den kører 23
km/t i 3. gear tomgang).

Nej - 1. gear, kobling slip og kobling tryk og motoren kører. Legende let.
Prøv det ;)

Eneste problem der kan være er at underlaget er for glat til den høje
kompression, sne, sand, jord m.m. er mindre egnet.

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-03-07 11:25

Andreas M. Hansen wrote:
> [...]
> var de heldigvis løbet tør for - så vi fik A6'eren til samme pris....
> Sådan en A6'er kunne man faktisk godt vænne sig til i stedet for

Det kan da umuligt passe - alle ved jo at det er præcis de samme biler -
der står jo Audi på nogen af stumperne på skodaen

--
vh
Torben - der ikke ønsker sig en Skoda af min Audi's årgang (1992)

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 01-03-07 12:46

> Det kan da umuligt passe - alle ved jo at det er præcis de samme biler -
> der står jo Audi på nogen af stumperne på skodaen

Jooooo - det gør der skam, men det er nu ligesom om at der alligevel er en
lille smule forskel på hvor meget overarm der er i sådan en 3.0 TDI i
forhold til min vilde og voldsomme 1.6 MPI......

mvh

Andreas M. Hansen