Firmakørsel i egen bil
Fra : Grønne

Dato : 28-02-07 08:48

Jeg sysler lidt med tanken om at aflever firmabilen og i stedet få skatte
fri kilometer penge, men hvordan er det med reglerne ? I dag har jeg en fin
lille firma bil, men har i min fritid brug for en 4x4 der kan trækker
2800kg. Derfor ville det være rart at kunne købe en sådan og køre firma
kørsel i også.

Jeg køre oftest direkte ud til kunder hjemme fra, men det heder da også at
jeg køre direkte til kontoret og sidder og lure der hele dagen.

Der er noget med at der skal føres log bog ?

Hvad med kørsel fra hjemmet til kontoret ?

Er det noget der er vær at arbejde videre med eller skal jeg bar købe mig
en 4x4 der kan stå der hjemme og glane mens jeg fræser rundt i min firma bil
?

/Grønne

Fra : Steen Andersen

Dato : 28-02-07 17:44

> Der er noget med at der skal føres log bog ?

Det er i hvert fald lettest at dokumentere overfor SKAT hvis du har en
ordentlig logbog.

> Hvad med kørsel fra hjemmet til kontoret ?

Der kan du ikke få skattefri kørepenge, der må du nøjes med fradrag for
befordring hjem - arbejde.

> Er det noget der er vær at arbejde videre med eller skal jeg bar købe mig
> en 4x4 der kan stå der hjemme og glane mens jeg fræser rundt i min firma
> bil

Jeg ville arbejde videre med det hvis det var mig. Hvor meget kører du pr.
år for firmaet / privat? Du kan få 3 kr. og nogle ører pr. km op til 20000,
derefter 1,78 kr. pr km.

Jeg kender nogle stykker der gør som du overvejer, de har fået lov at slippe
med den halve "misundelsesafgift" fordi de delvist bruger bilen til
arbejde - den skal muligvis være indreg. til privat/erhverv for at dette
gælder.

-Steen

Fra : Grønne

Dato : 28-02-07 22:14

> Det er i hvert fald lettest at dokumentere overfor SKAT hvis du har en
> ordentlig logbog.

Kan en ordentlig GPS ikke klare det ?

> Der kan du ikke få skattefri kørepenge, der må du nøjes med fradrag for
> befordring hjem - arbejde.

Hvad så hvis jeg bliver ansat på min hjemme adresse, kan det ikke løse det
lille problem.

> Jeg ville arbejde videre med det hvis det var mig. Hvor meget kører du pr.
> år for firmaet / privat? Du kan få 3 kr. og nogle ører pr. km op til
> 20000, derefter 1,78 kr. pr km.

Jeg køre nok omkring de 20kkm om året, så hvis jeg når op i den lave takst
er det ikke med mange kilometer.

> [...]
> arbejde - den skal muligvis være indreg. til privat/erhverv for at dette

Det var selvfølgelig en ekstra fordel jeg ikke havde tænkt på, å kan jeg jo
købe mig en nyere 4x4 uden at det koster kassen i vægtafgift !

/Grønne

Fra : Steen Andersen

Dato : 28-02-07 22:22

"Grønne" <ag@ag.ag> skrev i en meddelelse

> Kan en ordentlig GPS ikke klare det ?

Jeg er ikke sikker på en GPS-log er gyldig dokumentation overfor SKAT. Det
sikreste vil være at spørge dit lokale skattekontor.

> Hvad så hvis jeg bliver ansat på min hjemme adresse, kan det ikke løse det
> lille problem.

Måske - men jeg er ikke sikker. Den ene af dem jeg kender til har
hjemmearbejdsplads, men kan ikke få penge for at køre til virksomheden. Om
det er firma-regler eller skatteregler skal jeg ikke kunne sige.

Som udgangspunkt tror jeg godt det kan betale sig at spørge SKAT eller evt.
din revisor. Så er du nok mere sikker på at få en reél rådgivning.

Held & lykke med projektet
-Steen

Fra : Anders Majland

Dato : 03-03-07 10:30

Hvis du tidligere har haft arbejdsplads på dit arbejde og dit jobindhold
ikke ændrere sig sømmer skat med garanti fusk og at betale ...

Dernæst er der er en 60dages regel - i korte træk noget med at man højest
kan få skattefri km-godtgørelse i 60dage inden for 2år for at køre hjemmefra
og til samme _midlertidige_ arbejdsplads

Så starter du i "nyt" job med hjemmet som arbejdsplads vil der til de første
60 ture til "hovedkontoret" kunne udetales skattefrit...

/A

Fra : Benny

Dato : 01-03-07 00:37

> [...]
> en 4x4 der kan stå der hjemme og glane mens jeg fræser rundt i min firma

Du skal lige tale med din chef om hvilken bil de tillader at købe. En gammel
studiekammarat fil et mellemleder job med firmabil (Volvo S60). Min bekendte
syntes at godt 6000 oven i indtægten hver måned var rigeligt. Han spurgte så
om han ikke kunne tilbagelevere Volvoen. Beskeden fra chefen var at han
gerne måtte købe

Fra : BJ

Dato : 01-03-07 01:16

"Benny" <hojvaelde R E M O V E@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> spurgte så om han ikke kunne tilbagelevere Volvoen. Beskeden fra chefen

Hvor min kone er ansat, kan man vælge mellem egen bil eller firmabil.

Der er ganske bestemte mærker at vælge i mellem (også Volvo) og
mærkereglerne mv. gælder for både privat- og firmabil.

Der tillades desuden ikke biler på gule plader.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : TG

Dato : 01-03-07 08:42

On 28 Feb., 22:22, "Steen Andersen"
<duebj...@removedettemail1.stofanet.dk> wrote:

> Jeg er ikke sikker på en GPS-log er gyldig dokumentation overfor SKAT. Det
> sikreste vil være at spørge dit lokale skattekontor.

Jeg så en annonce forleden dag - prøv lige at kigge på http://www.autolog.dk/

(Jeg har ingen interesser i firmaet, og ingen erfaring med produktet)

/TG