Snekæder.
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-02-07 15:55

Jeg kan se, at der i mit fravær har været rejst spørgsmål om snekæder.

Jeg kan jo prøve at fortælle hvad jeg véd om sagen, så må vi se om
nogen kan bruge det til noget.

Lad mig slå fast at der findes kæder til alle typer biler, også
lastbiler.

De findes endda i et utal af varianter.

De skandinavisk producerede er de mest solide, idet de er lavet i 8mm.
det er tunge grejer at arbejde med.

De findes endog med pigge på de kæder der skal sidde på trækakslen.

Så er der de såkaldte styrekæder til forhjul og trailer/påhængsvogn.

De skal forsøge at forhindre udskridninger.

Endelig findes hele molevitten også i en kobber/messinglegering til
ADR-biler. De må nemlig ikke kunne slå gnister når de rammer bar
asfalt.

Slidtagen på kæder kan være betydelig, hvis man kører på strækninger
med fygesne, hvor der også er strækninger med bar vej, eller bar vej i
sporene.

Når sådan en kæde så springer, og den f.eks. er monteret på
trækakslen, så tager den gerne både skærme og baglygter, der som regel
er monterede på den bagerste skærmhalvdel , med sig, og så har man
lige påført en eller anden(vognmanden), en forholdsvis stor udgift.

Alternativet er selvfølgelig at fise ud og afmontere skidtet, hver
gang der kommer en strækning med bar asfalt, og så gentage proceduren,
når der kommer nye drivedannelser.

Det er nok dér man skal lede efter Finn's modvilje mod snekæder.

Jeg bliver stadig alternativ, når jeg ser f.eks. Fruergaards
glædesudbrud ved snefald.

Beklager, men sådan er det.

Kastede det lidt lys over sagerne?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-07 16:45

> [...]
> er monterede på den bagerste skærmhalvdel , med sig, og så har man
> lige påført en eller anden(vognmanden), en forholdsvis stor udgift.

Been there, done that. Heldigvis var det efter ordre fra højere sted, at jeg
kørte på bar asfalt med kæder på - for at nå de sidste 12 km ned til
færgen...
Men lad det lige stå helt klart: kæder (også til personbiler) kan sagtens
springe og de laver altså betydelig skade, når de gør det. Så af med
kæderne, når der ikke er sne - og lad så være med at køre 80 med kæder på-
det er livsfarligt!!
Mvh Tommy

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-02-07 16:48

On Sun, 25 Feb 2007 16:44:55 +0100, "TBJ" <bruussnabelaosprikdk>
wrote:

> [...]
>springe og de laver altså betydelig skade, når de gør det. Så af med
>kæderne, når der ikke er sne - og lad så være med at køre 80 med kæder på-

Som talt ud af min mund.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Møller

Dato : 25-02-07 20:41

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message

> Som talt ud af min mund.

Jeg har nu lært: aldrig over 50 km/t, aftryk af kæde må ikke nå til fast
bund, sådan da.

http://www.snekaeder.dk/monteringsvejledning.htm

Møller

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-02-07 18:28

In article <oq73u2h0scgs91tkh2hig5efps2p5fqcd0@4ax.com>,
Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

> Jeg bliver stadig alternativ, når jeg ser f.eks. Fruergaards
> glædesudbrud ved snefald.

Vi er jo nogen der endnu ikke er blevet for gamle til, at lege ;)

Og ja.. sne er ren leg for voksne "børn".