Stop så med at ødelægge min tråd om tågely~
Fra : Dak

Dato : 24-02-07 17:17

hvad sker der lige med jer? jeg ville jo bare have et godt råd om
hvilken nogen jeg skulle købe! Og set ud fra alle de indlæg der er
skrevet så er ikke en eneste pt. om de omtalte tågelygter fra Thansen eller
nogen andre.

Så jeg prøver igen, nogen som har nogen billige men samtidig virksomme og
letmonterbar tågelygter installeret? og som jeg kan købe et sæt af et
sted?(Helst ikke det sæt som sidder på din bil)

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : Nansen

Dato : 24-02-07 17:32

Jamen køb du roligt dem, monter derefter som du selv skrev en par Xenon H1
Kit i dem.
Juster dem herefter i en let opadgående vinkel.
Så tror jeg præcis du har det du efterlyste i det oprindelige indlæg.
Citat: (og så blænde modkørende som kører med tågelygter i godt vejr!)
Fortsat god weekend

Nansen

Fra : Tom

Dato : 24-02-07 17:41

> [...]
> hvilken nogen jeg skulle købe! Og set ud fra alle de indlæg der er
> skrevet så er ikke en eneste pt. om de omtalte tågelygter fra Thansen

Jeg har set flere biler med tågelygter fra tsvansen. De ser temmelig kiksede
ud er min personlige mening.
Jeg ville købe originalt hos en ophugger hvis det var sådan at jeg havde et
behov for at oplyse for kaninerne 1 sek. før jeg kørte dem over

--
Tom

Fra : Nansen

Dato : 24-02-07 18:01

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg ville købe originalt hos en ophugger hvis det var sådan at jeg havde
> et behov for at oplyse for kaninerne 1 sek. før jeg kørte dem over

Hej Tom

Nu er det ikke for at oplyse noget at manden mangler tågelygter.
Se mandens indlæg Kl. 10.58 fra d.d.

Nansen

Fra : BJ

Dato : 24-02-07 17:59

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så jeg prøver igen, nogen som har nogen billige men samtidig virksomme og
> letmonterbar tågelygter installeret? og som jeg kan købe et sæt af et
> sted?(Helst ikke det sæt som sidder på din bil)

Køb du dem bare og monter dem som her:

http://i6.ebayimg.com/06/i/000/7d/e9/0157_1_b.JPG

Det skulle nok kunne give lidt lys i smasken på de andre..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Stefan

Dato : 24-02-07 18:13

> Køb du dem bare og monter dem som her:
>
> http://i6.ebayimg.com/06/i/000/7d/e9/0157_1_b.JPG
>
> Det skulle nok kunne give lidt lys i smasken på de andre..;)

How er der ikke 2 for meget til dansk lovgivning?

Stef

Fra : BJ

Dato : 24-02-07 18:24

"Stefan" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> How er der ikke 2 for meget til dansk lovgivning?

Jep, jeg tænker også på nederste yderste.

De 2 andre er helt valgfrit.

Jeg kan anbefale:

Tåge (fjern) -
http://www.hella.com/produktion/HellaDE/WebSite/Channels/Autofahrer/ZSW/Rallye_Line/Rallye3000/Rallye3000.jsp

Fjern -
http://www.hella.com/produktion/HellaDE/WebSite/Channels/Autofahrer/ZSW/Rallye_Line/Rallye1000/Rallye1000.jsp

Om de er billige, er vel blot et spørgsmål om temperament.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-02-07 01:15

Stefan skrev:
> How er der ikke 2 for meget til dansk lovgivning?

Det kommer an på hvordan de er monteret

Hvad de fleste glemmer er at det ikke handler om antallet af lygter, men
om hvor mange af der kan være tændt samtidig.

Har du 8 fjernlys, incl. dem i hovedlygterne, og de er monteret så der
kun kan være 4 af dem tændt af gangen er de lovlige.

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Fra : BJ

Dato : 25-02-07 01:20

KLIP

> Har du 8 fjernlys, incl. dem i hovedlygterne, og de er monteret så der kun
> kan være 4 af dem tændt af gangen er de lovlige.

Tæller nærlyset også med til fjernlyset.

Jeg har også lys i nærlygterne på fjernlyset tændes.

Der er således lys i 4 lygter og tænder jeg tågelygterne, har jeg gang i 6
lys på en gang.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-02-07 02:25

BJ skrev:
> Tæller nærlyset også med til fjernlyset.

Nej. end ikke til lysstyrken.

> Jeg har også lys i nærlygterne på fjernlyset tændes.
> Der er således lys i 4 lygter og tænder jeg tågelygterne, har jeg gang i 6
> lys på en gang.

Mængden af lygter er ikke fastsat. Det er derimod lysmængden; "5) Den
samlede lysstyrke for fjernlyslygter, der kan lyse samtidigt, må ikke
overstige 225.000 cd."

Svjv skulle det passe nogenlunde med 4 x 70 watt.

Fra : alexbo

Dato : 25-02-07 10:42

"Finn Guldmann" skrev i

> Hvad de fleste glemmer er at det ikke handler om antallet af lygter,

Det er heller ikke underligt hvis nogen skulle glemme det, det er 30 år
siden det har været sådan.
Siden 1/5 1977 har det været nedenstående regler der gælder.

6.02.020 Bil
(1) Bil skal være forsynet med
a) to fjernlyslygter
(2) Bil kan være forsynet med:
a) Fire fjernlyslygter.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-02-07 12:24

alexbo skrev:
> Det er heller ikke underligt hvis nogen skulle glemme det, det er 30 år
> siden det har været sådan.
> Siden 1/5 1977 har det været nedenstående regler der gælder.
> 6.02.020 Bil
> (1) Bil skal være forsynet med
> a) to fjernlyslygter
> (2) Bil kan være forsynet med:
> a) Fire fjernlyslygter.

Den glibbede her.
Har du overblik over hvad 'candela' nogenlunde svarer til i watt?

Fra : alexbo

Dato : 25-02-07 13:21

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i

> Har du overblik over hvad 'candela' nogenlunde svarer til i watt?

Ikke en rigtig officiel vejledning eller oversigt.
men på nedenstående link kan man læse at en alm. 12v H1 svarer til 67.000cd.
og en xenonlampe til 200.000 cd.

Jeg har ikke set efter men man kunne forestille sig at f.eks. Hella kan
oplyse om deres lygters cd tal.

Hvordan man med to gaslamper kan overholde max kravet på 225.000cd ved jeg
ikke, måske gør man det heller ikke.
Der kan være tale om en dispensation, netop med kravet om nivauregulering.

http://honda-tech.com/zerothread?id=1768060&postid=24119281

Jeg forsøgte at sætte skemaet ind, men endte hele tiden med en vedhæftet
fil.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 25-02-07 12:33

KLIP

> Siden 1/5 1977 har det været nedenstående regler der gælder.
>
> 6.02.020 Bil
> (1) Bil skal være forsynet med
> a) to fjernlyslygter
> (2) Bil kan være forsynet med:
> a) Fire fjernlyslygter.

Jeg skal lige have det skåret ud i pap med eks. udgangspunkt i konens potte:

Den er ud styret med bi-xenon og fjernlyslygter (og de obligatoriske
tågelys).

Ved skift til langt lys, bliver nærlyslygten også til fjernlys og de to
fjernlyslygter tænder også.

Vil det sige, nu da den kører med 4 fjernlyslygter, der ikke må monteres et
ekstra sæt hjælpelygter.?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : alexbo

Dato : 25-02-07 13:17

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev

> Vil det sige, nu da den kører med 4 fjernlyslygter, der ikke må monteres
> et ekstra sæt hjælpelygter.?

Ja der må være fire fjernlygter ialt, man kan så fravælge at nærlyslygten
også er fjernlys.
Jeg har set nogen kalde deres ekstralygter for arbejdslygter, men den er
mere end tvivlsom.

For at at få det hele med

6.02.020 Bil
(1) Bil skal være forsynet med
a) to fjernlyslygter og
b) to nærlyslygter.

(2) Bil kan være forsynet med:
a) Fire fjernlyslygter.
b) To tågeforlygter.
c) En eller to baklygter.
d) En søgelygte.
e)En eller flere arbejdslygter.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 25-02-07 13:27

KLIP

> Ja der må være fire fjernlygter ialt, man kan så fravælge at nærlyslygten
> også er fjernlys.
> Jeg har set nogen kalde deres ekstralygter for arbejdslygter, men den er
> [...]

Jeg hæfter mig ved ordet "kan" i (2).

Der siges altså ikke noget om det maksimale antal?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Claus Fabritius

Dato : 25-02-07 13:53

> Jeg hæfter mig ved ordet "kan" i (2).
>
> Der siges altså ikke noget om det maksimale antal?

Jeg tolker "kan" som om at der er tale om en option og ikke påbudte lygter.
Altså maksimalt tilladte og ikke minimum påbudte.
--
MVH
Claus Fabritius

Fra : BJ

Dato : 25-02-07 13:52

"Claus Fabritius" <u-s-e-n-e-t @ fabritius . nu minus -> skrev i en
meddelelse news:45e185c0$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Jeg tolker "kan" som om at der er tale om en option og ikke påbudte
> lygter. Altså maksimalt tilladte og ikke minimum påbudte.

Jeg har aldrig set "kan" i retlig sammenhæng omtales som noget maksimalt,
men udelukkende som en mulighed.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : alexbo

Dato : 25-02-07 14:17

"BJ" skrev

> Jeg hæfter mig ved ordet "kan" i (2).
> Der siges altså ikke noget om det maksimale antal?

Jo, den kan lovligt have fire, ikke tre eller fem eller otte, men fire.
Den skal have to og kan have fire.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 25-02-07 14:56

KLIP

> Jo, den kan lovligt have fire, ikke tre eller fem eller otte, men fire.
> Den skal have to og kan have fire.

Sådan forstår jeg det ikke.

Bilen skal have mindst 2, men kan også have 4 (som eks. min kones S40), der
eller ikke ville have kunnet typegodkendes.

Det siger intet om at man ikke må have hjælpelygter monteret også.

Står der nogen steder, hvor mange hjælpelygter (i dette tilfælde parvis),
man må have?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : alexbo

Dato : 25-02-07 15:11

"BJ" skrev

> Står der nogen steder, hvor mange hjælpelygter (i dette tilfælde parvis),
> man må have?

Ja i mit tidligere indlæg skrev jeg netop,
" for at få det hele med"

[...]

Det er hvad der skal være, og hvad der kan/må være.

Forøvrigt tror jeg du kan finde detailforskrifter for køretøjer på
www.dkfritidbil.dk

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 25-02-07 15:18

KLIP

> Ja i mit tidligere indlæg skrev jeg netop,
> " for at få det hele med"
>
> 6.02.020 Bil
> (1) Bil skal være forsynet med
> a) to fjernlyslygter og
> b) to nærlyslygter.
>
> (2) Bil kan være forsynet med:
> a) Fire fjernlyslygter.
> b) To tågeforlygter.
> c) En eller to baklygter.
> d) En søgelygte.
> e)En eller flere arbejdslygter.
>
> Det er hvad der skal være, og hvad der kan/må være.
>
> Forøvrigt tror jeg du kan finde detailforskrifter for køretøjer på
> [...]

Det er jo herlig. Så sælger/monterer Volvocars i Danmark ulovlig tilbehør:

http://www.volvocars.dk/modelsMY07/Accessories/Accessories.htm

PS: Jeg er af den opfattelse, din tolkning af loven er grundet i modviljen
mod hjælpelygter generelt.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : alexbo

Dato : 25-02-07 16:14

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev

> Det er jo herlig. Så sælger/monterer Volvocars i Danmark ulovlig tilbehør:

Jeg formoder de sælger ekstralygter det er ikke ulovligt i sig selv, hvis
bare man sikrer at der kun er fire fjernlygter.

> PS: Jeg er af den opfattelse, din tolkning af loven er grundet i modviljen
> mod hjælpelygter generelt.

Tja, hvis man kan fortolke nedenstående som bare et forslag til hvordan ens
bil kan se ud, men at man ellers må montere hvad man vil.
Så er man uden for min rækkevidde.

(2) Bil kan være forsynet med:

Fra : BJ

Dato : 25-02-07 16:23

KLIP

> [...]
>
> Tja, hvis man kan fortolke nedenstående som bare et forslag til hvordan
> ens bil kan se ud, men at man ellers må montere hvad man vil.

Hvad er forskellen på én (1) sammenbygget lygte med flere funktioner og én
(1) monteret hjælpelygte.?

Eks. har konens S40 2 sammenbyggede lygter med flere funktioner, men
fremstår som en helhed med 2 lygter.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : alexbo

Dato : 25-02-07 16:51

"BJ" skrev

> Hvad er forskellen på én (1) sammenbygget lygte med flere funktioner og én
> (1) monteret hjælpelygte.?
>
> Eks. har konens S40 2 sammenbyggede lygter med flere funktioner, men
> fremstår som en helhed med 2 lygter.

En lygte består af en pære og en parabol.
Og det kan da godt være den samme til nær og fjern.
Der er masser af biler med kun en fysisk lygte i hver side, men de har
stadig både to nærlyslygter og to fjernlyslygter, ofte har de også
positionslyset i samme parabol.
Så er der tre lygter i samme indpakning.

Om alle lygterne er i en parabol, eller separate men gemt bag det samme
store glas, eller sidder ved siden af hinanden i en lang række er
underordnet.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 25-02-07 17:02

KLIP

> Om alle lygterne er i en parabol, eller separate men gemt bag det samme
> store glas, eller sidder ved siden af hinanden i en lang række er
> underordnet.

Så summasummarum, konens S40 må _ikke_ monteres med ekstra hjælpelygter
(parvis).?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : alexbo

Dato : 25-02-07 17:26

"BJ" < skrev

> Så summasummarum, konens S40 må _ikke_ monteres med ekstra hjælpelygter
> (parvis).?

Det kan jeg ikke rigtigt gennemskue.

Du skriver i et indlæg

"Tæller nærlyset også med til fjernlyset.
Jeg har også lys i nærlygterne på fjernlyset tændes.
Der er således lys i 4 lygter og tænder jeg tågelygterne, har jeg gang i 6
lys på en gang."

Det lyder for mig som to nærlys, to fjernlys og to tågelys, så er der plads
til to fjernlys mere.

Men i et andet indlæg.

"Den er ud styret med bi-xenon og fjernlyslygter (og de obligatoriske
> tågelys).> Ved skift til langt lys, bliver nærlyslygten også til fjernlys
> og de to fjernlyslygter tænder også."

Det er fire fjernlys, og så må der ikke være flere.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 25-02-07 18:03

KLIP

> Det er fire fjernlys, og så må der ikke være flere.

Potten er med bi-xenon og indbyggede fjernprojektører.

Når du blænder op, bliver nærlyset (xenon) til fjernlys (xenon) og de
indbyggede fjernprojektører i lygtehuset tændes også.

Jeg vil undersøge din påstand hos en af mine genboer. Han kører også Volvo
og har så hut jeg visker ekstra fjernprojektører monteret.

Han er politimand.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Broegger

Dato : 24-02-07 18:26

> Så jeg prøver igen, nogen som har nogen billige men samtidig virksomme
> og letmonterbar tågelygter installeret? og som jeg kan købe et sæt af
> et sted?(Helst ikke det sæt som sidder på din bil)

Husk nu at montere dem så de ikke kan være tændte sammen med nærlyset

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerne.dk

Fra : alexbo

Dato : 24-02-07 18:51

"Broegger" skrev

> Husk nu at montere dem så de ikke kan være tændte sammen med nærlyset

De skal kunne være tændte sammen med nærlyset.

6.02.004 Tågeforlygter

((2) Tågeforlygter skal være tilsluttet således, at de kan tændes uafhængigt
af andre lygter til belysning.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 24-02-07 18:47

> [...]

> letmonterbar tågelygter installeret? og som jeg kan købe et sæt af et
> sted?(Helst ikke det sæt som sidder på din bil)

http://aa.bosch.de/aa/de/static/produkte/lichttechnik/zusatzscheinwerfer/rallye.htm

Om de er billige, er vel et spørgsmål om temperament.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mack

Dato : 24-02-07 19:40

> [...]
> sted?(Helst ikke det sæt som sidder på din bil)
>

> Dak
> Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Ikke èn eneste af de der har svaret , har svaret på dit spørgsmål om
tågelygter.
Èn stor suppedas af forvildede indslag om tågelygters terrorregime ...
Beskæmmende !

Fra : BJ

Dato : 24-02-07 19:45

"Mack" <virkersletikke@slut.prut> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ikke èn eneste af de der har svaret , har svaret på dit spørgsmål om
> tågelygter.
> Èn stor suppedas af forvildede indslag om tågelygters terrorregime ...
> Beskæmmende !

Du har helt ret.

Lortet skulle jo være _GARANTERET_ billigt.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Tom

Dato : 24-02-07 19:57

> [...]

> tågelygter.
> Èn stor suppedas af forvildede indslag om tågelygters terrorregime ...

Citat
"

Fra : Mack

Dato : 25-02-07 22:42

> [...]
> sted?(Helst ikke det sæt som sidder på din bil)
>

> Dak
> Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

HVAD har i dog gang i ????
Se på mandens spørgsmål og se så liige svarene ???
Dybt dybt godnat...suk..

Fra : Tom

Dato : 26-02-07 18:17

> [...]
>>

> HVAD har i dog gang i ????
> Se på mandens spørgsmål og se så liige svarene ???

Hvad er der galt i at anbefale originale tågelygter når han spørger om hvad
"vi" synes han skal købe???

--
Tom