|
| Råd vedr. køb af MC Fra : hg |
Dato : 23-02-07 11:09 |
|
Hej allesammen. Et råd eller lidt vejledning søges til køb af brugt MC.
Har kik på en brugt BMW R1100RS som sælgeren forlanger 100.000 kr for.
Maskinen er fra 93, men med første indreg. i 95. Sidetasker samt en
tanktaske medfølger.
Den er pæn, og har gået 70.000 km.
Da sælgeren er privat er der naturligvis ikke reklametionsret eller garanti
på maskinen.
Og sælgeren henviser til " at sådan er priserne i den blå avis"
Men hvad ville en forhandler mon give?
Jeg er jo ikke ude på at skambyde sælger, men heller ikke ude på at snyde
eller selv blive snydt.
Altså: Hvordan hænger salgspriserne fra DBA sammen med virkeligheden?
Og de priser der står i Den Blå, kan man opnå dem i virkeligheden, eller er
de naturlig høje for at kunne forhandles ned?
Er den nogen der kan lede mig på rette spor?
På forhånd tak
hg
| |
tp (23-02-2007)
| Kommentar Fra : tp |
Dato : 23-02-07 11:21 |
|
> Hej allesammen. Et råd eller lidt vejledning søges til køb af brugt MC.
> Har kik på en brugt BMW R1100RS som sælgeren forlanger 100.000 kr for.
> Maskinen er fra 93, men med første indreg. i 95. Sidetasker samt en
> tanktaske medfølger.
> Den er pæn, og har gået 70.000 km.
93 kunne have problemer med gearkassen. lydt efter mislyde!
> Og sælgeren henviser til " at sådan er priserne i den blå avis"
> Men hvad ville en forhandler mon give?
du kan jo spørge en forhandler Priserne i den blå avis er (i mine øjne)
høje, men naturligvis sætter man vel sin egen pris efter hvad andre mener de
kan få. Og priserne er vel også lidt høje fordi danskere er et
"prutte"folkefærd. Der bliver næppe betalt det der forlanges, så derfor må
priserne jo også sættes derefter
mvh TP - der har en mc til salg i den blå, og som forventer et afslag på
5-8% ...
| |
Aragorn Elessar (23-02-2007)
| Kommentar Fra : Aragorn Elessar |
Dato : 23-02-07 12:13 |
|
"hg" <grooss@(no-spam)privat.dk> wrote in message
news:puqdnWLfeb-kIEPYnZ2dnUVZ8sGvnZ2d@giganews.com...
> Hej allesammen. Et råd eller lidt vejledning søges til køb af brugt MC.
> Har kik på en brugt BMW R1100RS som sælgeren forlanger 100.000 kr for.
> Maskinen er fra 93, men med første indreg. i 95. Sidetasker samt en
> tanktaske medfølger.
> Den er pæn, og har gået 70.000 km.
> Da sælgeren er privat er der naturligvis ikke reklametionsret eller
garanti
> på maskinen.
> Og sælgeren henviser til " at sådan er priserne i den blå avis"
> Men hvad ville en forhandler mon give?
> Jeg er jo ikke ude på at skambyde sælger, men heller ikke ude på at snyde
> eller selv blive snydt.
> Altså: Hvordan hænger salgspriserne fra DBA sammen med virkeligheden?
> Og de priser der står i Den Blå, kan man opnå dem i virkeligheden, eller
er
> de naturlig høje for at kunne forhandles ned?
>
> Er den nogen der kan lede mig på rette spor?
>
> På forhånd tak
>
> hg
Op i røven med priserne i DBA, hvordan er maskinens stand?
Hvad er grunden til at den er så billig med så få kilometer på klokken?
(10-30.000 billigere end forhandlerpris, med færre km på dyret)
Er alle services overholdt?
Hvad med ekstratilbehør som sidetasker/topboks, varmehåndtag/-sæde, andet?
Bruger den olie?
Hvis udstødningsrørene er blålige ved topstykkerne, har den været kørt
hårdt.
Lavt kilometerantal i forhold til årgang - det kunne tyde på at den har
været brugt til mange småture. En kompressionstest kan være en god ide.
Hvis maskinens ABS ser ud til at have "sat" sig, er der ingen grund til
bekymring i første omgang - hvis der altså *er* ABS på den model/årgang du
der har kig på.
Det *kan* være fordi maskinen har stået ubrugt hen i længere tid, hvilket
den ikke har godt af.
Det er et almindeligt udbredt problem, den skal lige "varmes op" og køres i
gang.
Fortsætter det, så ER det et problem. Mere så du er opmærksom på det.
Venlig hilsen
Aragorn_DK
--
==================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk
==================
| |
hg (23-02-2007)
| Kommentar Fra : hg |
Dato : 23-02-07 12:50 |
|
> Op i røven med priserne i DBA, hvordan er maskinens stand?
Maskinen ser flot ud, men da jeg ikke har erfaring med MC'er i forvejen kan
jeg have svært ved at bedømme dette korrekt.
> Hvad er grunden til at den er så billig med så få kilometer på klokken?
> (10-30.000 billigere end forhandlerpris, med færre km på dyret)
Har stået i 3 år, men kører upåklageligt. Ejer har fået små børn, så det
kniber med tiden til det hele.
> Er alle services overholdt?
Ejer har selv lavet de fleste service, han er maskinmester, uden det dog
behøver at kvalificere.
> Hvad med ekstratilbehør som sidetasker/topboks, varmehåndtag/-sæde, andet?
Mener ikke at den har varmehåndtag eler sædevarme, men ellers sidetasker og
tanktaske.
> Bruger den olie?
Ved ikke.
> Hvis udstødningsrørene er blålige ved topstykkerne, har den været kørt
> hårdt.
> Lavt kilometerantal i forhold til årgang - det kunne tyde på at den har
> været brugt til mange småture. En kompressionstest kan være en god ide.
Ok
> Hvis maskinens ABS ser ud til at have "sat" sig, er der ingen grund til
> bekymring i første omgang - hvis der altså *er* ABS på den model/årgang du
> der har kig på.
Der er monteret ABS.
> Det *kan* være fordi maskinen har stået ubrugt hen i længere tid, hvilket
> den ikke har godt af.
> Det er et almindeligt udbredt problem, den skal lige "varmes op" og køres
> i
> gang.
> Fortsætter det, så ER det et problem. Mere så du er opmærksom på det.
vh
hg
| |
Michael Dahlberg (23-02-2007)
| Kommentar Fra : Michael Dahlberg |
Dato : 23-02-07 14:43 |
| | |
hg (23-02-2007)
| Kommentar Fra : hg |
Dato : 23-02-07 15:51 |
|
"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:45deee58$0$14005$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hvis du vi sammenligne, så er her link til et par af de største
> autoriserede BMW-forhandlere.
>
> http://www.xpedit.dk/
> http://www.mp-motorcykler.dk/mcer/mcfotoliste.htm
>
Jo tak, kender siderne og har været inde på dem og det er egentligt også
derfor at jeg spørger herinde, idet en forhandler jo ikke kan fralægge sig
noget garanti eller reklametionsret.
Det er der jo intet af hvis jeg handler privat, vel.
Og kan man finde en pris mellem det forhandleren køber og sælger til, er det
jo fint.
Mener at kunne huske en gammel tommerfingerregel om at hvis det var en bil
ville indkøbsprisen være ca. 20-30.000 under salgsprisen, ihvertfald hvis
salgsprisen var omkring de 100.000, men er der en lignende regel indenfor
mc?
hg
| |
Ukendt (23-02-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-02-07 17:53 |
|
On Fri, 23 Feb 2007 12:12:36 +0100, Aragorn Elessar wrote:
> Hvad er grunden til at den er så billig med så få kilometer på klokken?
GRILL
> Lavt kilometerantal i forhold til årgang - det kunne tyde på at den har
> været brugt til mange småture. En kompressionstest kan være en god ide.
Nemlig, been there, done that, got the t-shirt :-| Aldrig mere en 6 år
gammel mc med kun 21.000 Km. på klokken.
Den slags har haft alt for mange "Nu skal du lige høre hvor dejligt....."
starter, hvor olien ikke er kommet ordentlig rundt i motoren. :-|
Nå-ja, så er det da heller ikke værre, men sporene er der da......
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Per (23-02-2007)
| Kommentar Fra : Per |
Dato : 23-02-07 15:37 |
|
hg wrote:
> Hej allesammen. Et råd eller lidt vejledning søges til køb af brugt
> MC. Har kik på en brugt BMW R1100RS som sælgeren forlanger 100.000
> kr for. Maskinen er fra 93, men med første indreg. i 95. Sidetasker
> samt en tanktaske medfølger.
> Den er pæn, og har gået 70.000 km.
Jeg synes umiddelbart at det er alt for dyrt for en langt over 10 år gammel
motorcykel, med en simpel og gammeldags teknik (Boxer).
Og så har den ovenikøbet gået 70.000 km. Havde den gået 30.000 kunne prisen
måske være ok.
Jeg ville da max give 80.000 for sådan en maskine. Og så skal den stadigvæk
være meget velholdt !
BMW holder generelt priserne ret godt, men hvor mange vil i realilteten give
det der forlanges?
/Per
| |
hg (23-02-2007)
| Kommentar Fra : hg |
Dato : 23-02-07 15:54 |
|
>
> Jeg synes umiddelbart at det er alt for dyrt for en langt over 10 år
> gammel motorcykel, med en simpel og gammeldags teknik (Boxer).
>
> Og så har den ovenikøbet gået 70.000 km. Havde den gået 30.000 kunne
> prisen måske være ok.
>
> Jeg ville da max give 80.000 for sådan en maskine. Og så skal den
> stadigvæk være meget velholdt !
>
> BMW holder generelt priserne ret godt, men hvor mange vil i realilteten
> give det der forlanges?
>
> /Per
>
Men det er jo lige præcis derfor at jeg finder dette svært, for jer er jo
interesseret, men jo ikke for enhver pris. på et tidspunkt skal denne jo
sikkert handles igen, og da er erfaringerne jeg kan trække på fra andre,
værdifuld for mig.
hg
| |
p.jarnbak (23-02-2007)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 23-02-07 16:26 |
|
>
> Jeg synes umiddelbart at det er alt for dyrt for en langt over 10 år
> gammel motorcykel, med en simpel og gammeldags teknik (Boxer).
Hvad er det der er simpelt og gammeldags?Er det fordi den ikke har
vandkøling?
Eller er den elektroniske indsprøjtning og digitale tænding måske.Eller er
det bare det gammeldags 4ventilede
topstykke.Mig ikke forstå.
Hej Palle.
| |
Ukendt (23-02-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-02-07 17:53 |
|
On Fri, 23 Feb 2007 16:25:56 +0100, p.jarnbak wrote:
>>
>> Jeg synes umiddelbart at det er alt for dyrt for en langt over 10 år
>> gammel motorcykel, med en simpel og gammeldags teknik (Boxer).
>
> Hvad er det der er simpelt og gammeldags?Er det fordi den ikke har
> vandkøling?
Manglende vandkøling er ikke umiddelbart godt for levetiden :-/ Luftkølede
motorer er altid bygget "halvslidte" af hensyn til de uensartede
temperaturforhold de kan komme ud for, altså designet til højeste
forekommende temperatur.
Men på BMW er cylindrene så til gengæld uhyre enkle at arbejde på
> Eller er den elektroniske indsprøjtning og digitale tænding måske.Eller er
> det bare det gammeldags 4ventilede
> topstykke.Mig ikke forstå.
4 ventilet top i enden af stødstænger, bestemt ikke den ideelle verden, og
alvorligt bremsende for "brugsområdet" på eksempelvis R1200S :-/
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Per (23-02-2007)
| Kommentar Fra : Per |
Dato : 23-02-07 18:15 |
|
Orla Pedersen wrote:
> On Fri, 23 Feb 2007 16:25:56 +0100, p.jarnbak wrote:
>
>>>
>>> Jeg synes umiddelbart at det er alt for dyrt for en langt over 10 år
>>> gammel motorcykel, med en simpel og gammeldags teknik (Boxer).
>>
>> Hvad er det der er simpelt og gammeldags?Er det fordi den ikke har
>> vandkøling?
>
> Manglende vandkøling er ikke umiddelbart godt for levetiden :-/
> Luftkølede motorer er altid bygget "halvslidte" af hensyn til de
> uensartede temperaturforhold de kan komme ud for, altså designet til
> højeste forekommende temperatur.
>
> Men på BMW er cylindrene så til gengæld uhyre enkle at arbejde på
>
>> Eller er den elektroniske indsprøjtning og digitale tænding
>> måske.Eller er det bare det gammeldags 4ventilede
>> topstykke.Mig ikke forstå.
>
> 4 ventilet top i enden af stødstænger, bestemt ikke den ideelle
> verden, og alvorligt bremsende for "brugsområdet" på eksempelvis
> R1200S :-/
Det var det jeg også mente - stødstænger og luftkølet - ikke min kop the
Og en boxer er heller ikke lige mig, men det er jo selvfølgelig en
smagssag - jeg mener stadigvæk at boxerprincippet er en gammeldags løsning -
det bliver heller ikke brugt af andre mc mærker. Boxeren rykker underligt
sidevers i stellet under acceleration.
Jeg er godt klar over at BMW er meget holdbar, men jeg synes at
brugtpriserne på netop dette mærke ofte er alt for højt. Engang var de måske
bedre end Japanerene, det mener jeg ikke de er mere.
Det kan også godt være at de kan køre langt over 100.000 km, men så er de
også slidte (ligesom en japaner) - spørg bare en mc betjent. De oser under
acceleration og bruger olie - så de skal renoveres (ligesom en japaner) -
og her taler jeg om de 3 og 4 cylindrede.
Har hørt fra mc betjent, at boxerne (vistnok specielt 850´eren) laver så
mange rystelser at føreren får "hvide fingre" efter lang tids kørsel.
Jeg vil gerne understrege at BMW bestemt ikke er en dårlig MC, den er blot
for dyr brugt i forhold mange andre mæker IMO !
Mvh. Per
| |
Peter (23-02-2007)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 23-02-07 18:35 |
|
"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
news:45df20f6$0$52169$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Og en boxer er heller ikke lige mig, men det er jo selvfølgelig en
> smagssag - jeg mener stadigvæk at boxerprincippet er en gammeldags
> løsning - det bliver heller ikke brugt af andre mc mærker. Boxeren rykker
> underligt sidevers i stellet under acceleration.
F.eks. Honda laver da stadig boksere
Det sidevers ryk skyldes nu ikke at det er en bokser, men derimod at motoren
ligger på langs.
--
Peter
FJR1300A & NTV650
| |
p.jarnbak (23-02-2007)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 23-02-07 19:03 |
|
>
> 4 ventilet top i enden af stødstænger, bestemt ikke den ideelle verden, og
> alvorligt bremsende for "brugsområdet" på eksempelvis R1200S :-/
>
Nu er knastakslerne jo monteret i topstykket,så det er nogle korte
stødstænger.
Det er nok ikke dem der begrænser "brugsområdet".En cx500 honda med central
knast
har rød område fra 10000 rpm, så det er nok bare de tunge stempler og
dertil tunge plejlestænger
der er en begrænsning.Ellers må man jo bare montere en r1200 gs motor,den
har da træk over hele
området(og lidt til).En r1200s har jo også en 32 hk mere end en r1100rs så
der er nok også nogle
ret skrappe knaster monteret og det begrænser brugsområdet.Der er jo også
japanske "sports" maskiner
der har vippearme i toppen selv med 2 overliggene knaster og det er alså
heller ikke særlig smart hvis
vægten skal holdes nede på ventil systemet.
Hej Palle.
| |
Aragorn Elessar (23-02-2007)
| Kommentar Fra : Aragorn Elessar |
Dato : 23-02-07 17:16 |
|
"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
news:45defbe0$0$230$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
-kåt-
> Jeg synes umiddelbart at det er alt for dyrt for en langt over 10 år
gammel
> motorcykel, med en simpel og gammeldags teknik (Boxer).
>
> Og så har den ovenikøbet gået 70.000 km. Havde den gået 30.000 kunne
prisen
> måske være ok.
>
> Jeg ville da max give 80.000 for sådan en maskine. Og så skal den
stadigvæk
> være meget velholdt !
>
> BMW holder generelt priserne ret godt, men hvor mange vil i realilteten
give
> det der forlanges?
>
> /Per
Hej Per.
70.000 km er intet at regne for en BMW med boksermotor.
Du kan roligt regne med, at bliver services overholdt, og bliver maskinen
ellers kørt fornuftigt og vedligeholdt regelmæssigt, ja så kan den sagtens
holde 2-300.000 km.
Udskift derefter hele motorblokken en gang, og de sædvanlige sliddele med
jævne mellemrum og efter behov/kørestil, så kan den 2-300.000 km mere.
Jeg synes tværtimod den er rimeligt billig i forhold til, hvad en forhandler
vil have, og det er derfor jeg spurgte til, hvad grunden var til at den var
så billig i en af de tidligere poster.
Venlig hilsen
Aragorn_DK
--
==================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk
==================
| |
|
|