Hvilke stik til skibselektronikken
Fra : Hans Munkstrøm

Dato : 20-02-07 22:04

Hej Gruppe
Selvom det handler om fritids-sejlads - har vi jo en del
elektriske / elektroniske emner - og jeg kunne godt tænke
mig at høre - de mange "skibselektronikteknikere" der er her i forumet
hvilke stik - bør/kan man anvende til f.eks. NMEA signal fra
navigator til PC / autopilot og DSC-vhf

Jeg har selv anvendt RS232 - til PC'en
og phonostik til VHF og autopilot - phonostik fordi at det var et sådan
der var indgangen til VHF'en - og så fortsatte jeg ligesom, med at bruge
denne type stik

Nu sad jeg og gennemtrævlede en Biltema katalog og fandt nogle stik
jeg helt havde glemt fandtes "XLR" - det er nogle stik der normalt
bruges - inden for lyd (mikrofoner !) og video -
men det er nogle solide stik - og der er lige nøjagtig kun de 3 ben der
er brug for, og det er muligt at købe indbygnings-stik
så det ser fornuftigt ud i "kontrol-tavlen" -
disse stik er også så store at det ikke er for meget pillearbejde at
lodde ledningerne på dem.
-
Men nu kommer spørgsmålet - er det en fornuftig type stik - eller hvad
har i andre brugt som jeres fortrukne "NMEA-stik"
Eller findes der en standard ?

med venlig hilsen

Hans Munkstrøm

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-02-07 09:08

Hej Hans,

Når jeg læser dit indlæg får jeg det indtryk at enhederne
forbindes med løse ledninger og stik i hver ende.
Hænger der sådant sammen eller...
Der er selvfølgelig mange forskellige ideer og forudsætninger
der bestemmer hvordan man strikker sin opstilling sammen.
Jeg selv vil foretrække en fast installeret ledningsharness og
kun korte ledninger ud fra en skjult ledningsføring frem til
stikforbindelserne til hvert tilsluttet apparat.
Løse ledninger i en båd der gynger kan man måske komme til at
gribe fast i hvis man kommer ud af ballance og så er den
ledningsforbindelse sikkert ikke så god længere.
Samlingen af ledningerne til NMEA og andre
kommunikationssystemer, instrumenterne imellem, udføres som
regel med treledet kabel, hvoraf den ene kan være skærm og nul-
leder samtidigt.
De signaler som går i disse ledninger afstedkommer ikke store
problemer eller impedanstilpasninger, hvorfor du kan nøjes med
at lodde forbindelserne sammen og overtrække samlingerne med
lidt krympeflex. Du kan endda tillade dig at anvende kronemuffer
til samlingerne.
Har du den ide at der skal være en fast installation med stik i
paneler/skot hvorfra du kan trække en kortere ledning med stik i
begge ender frem til instrumentet er det selvfølgelig en
løsning. Du bør huske på at enhver samling også er en potentiel
mulighed for at samlingen kan gå i stykker, mange samlinger
forøger chancen for fejl og det er jo ikke det man har behov for
når man sejler.
Mulighederne er mange og begrænsningerne er få ved anvendelse af
stiktyper for NMEA signaler.

Mvh/Harding

Fra : Hans Munkstrøm

Dato : 28-02-07 23:21

Hej Harding
Jo -- jeg vil forbinde enhederne med løse ledninger,
eller det vil sige det er nu nærmest den bærbare - idet
både rorpindspiloten og VHF'en er forbundet med "faste" ledninger.
Det jeg havde tænkt mig var at jeg i cockpittet - ved styrepladsen
havde et "XLR udgangsstik" til NMEA signal fra GPS'en, hvortil jeg med
en forholdsvis kort ledning kunne tilslutte min ledning til den bærbare
en ledning hvor der i den ene ende er et RS232 (DB9) stik, og i den
anden ende et XLR stik.
Når så vejret ligesom ikke tillader en laptop oppe omkring vindspejlet,
da der jo ikke er 100% sikkerhed for at der ikke kan komme en forkert sø
på dækket og vaske op under sprayhoden, så kan jeg flytte laptoppen ned
i salonen, og dernede skulle der også være monteret et "XLR
udgangsstik", som jeg så kunne flytte min ledning ned til.
Derved undgår jeg at have en løs ledning hængende/liggende, når der ikke
er noget udstyr (laptop) forbundet.
Jeg har før brugt at jeg sørgede for at ledningen var så rigelig lang,
at den kunne nå ned i salonen, men det at der er ligger sådan en ledning
og flyder er noget rod.
Det helt rigtige var måske at have et "udgangs stik" af rs232 typen, og
så forbinde den bærbare med en "rs232 forlængerledning", men som skrevet
tidligere i denne tråd, så virker disse stik ikke så
solide/vejrbestandige. og så vidt jeg husker er XLR stik - stik der er
beregnet til en "god forbindelse".
-
Men tak for - svarene

mvh.
Hans Munkstrøm

Fra : claus b. p.

Dato : 22-02-07 00:28

"Hans Munkstrøm" <hansFJERNES@westend10.dk> wrote in message
> [...]
> og phonostik til VHF og autopilot - phonostik fordi at det var et sådan
> der var indgangen til VHF'en - og så fortsatte jeg ligesom, med at bruge

Jeg bryder mig ikke meget om phonostik, men RS232 stik findes både i billige
og dyre udgaver, de dyreste med MIL-specs, guldkontakter og alt, og de vil
virke i den næste 25 år. De billigste måske ikke. Det vigtigste synes jeg er
gode kapper/huse til stikkene, hvor ledningerne fastholdes i nogle solide
trækaflastninger. Det er vel ikke så sandsynligt at du får brug for plug'n
play, hvor man hiver fx. VHF radioen ud og erstatter den med en anden, så
der er vel ikke brug for at bekymre sig så meget om standarder. Køber du ny
VHF eller andet grej, er det jo ikke så stor en opgave at lodde et nyt stik
på. Blot vær opmærksom på antennestik og kabler, som selvfølgelig skal være
rigtig type og impedans. Og som Harding ganske rigtigt skriver, sørg for at
kablerne er fastgjort og gemt af vejen, så man ikke får revet dem over når
man har fået tømt den toldfrie Whiskey. (Om aftenen efter endt sejltur - så
klart)

/Claus

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 22-02-07 17:06

Stik typen i NMEA er ikke standardiseret direkte, da NMEA jo er en
kommunikationsprotokol der "bare" udnytter Rs422 eller rs232. Heller ikke
for disse er der et krav om en speciel stiktype, men meget ofte bruger man
jo DB9 stik, men disse må siges at være ganske uegnet til udendørsbrug.
Applie komputere bruger faktisk "keyboard stik", så ikke engang komputer
industrien kan blive enige.

Jeg sætter NMEA ledningerne fast sammen uden stik. Er det udendørs forsejler
jeg lige samlingen ved at dyppe den i epoxy.

Bjarke

Fra : claus b. p.

Dato : 24-02-07 23:10

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> wrote in
message news:45ddbf5d$0$182$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> jo DB9 stik, men disse må siges at være ganske uegnet til udendørsbrug.
> Applie komputere bruger faktisk "keyboard stik", så ikke engang komputer
Der er selvfølgelig forskel på om man regner med at stikkene sidder
udendørs i direkte vandsprøjt eller regn, eller de sidder beskyttet i et
cockpit el. men fx. ITT Standard Electric brugte til deres marine-VHF,
Cannon stik svarende til de DB9 og DB25 stik man bruger til RS232. Så med en
god kvalitet stik er man altså lige så godt kørende som de professionelle
anlæg. Vandtætte er de naturligvis ikke, men man sætter vel heller ikke sit
navigations- eller radioanlæg under åben himmel, hvis man kan undgå det.
Korrosion og irring i kontaktforbindelser afhænger af dels materialet
kontakterne er lavet af, dels de påvirkninger de er udsat for. IBM prøvede
for nogle år siden på en printer de producerede at benytte fortinnede
kontakter på printstikkene, og for at forhindre korrosion smurte de det hele
ind i fedt. Desværre virkede det ikke, efter nogle år kom der dårlige
forbindelser, og her var tale om apparater der stod i et kontormiljø. Den
samme type printere med guldkontakter på printstikkene havde aldrig
problemer med dårlige forbindelser. Ren kobber irrer voldsomt, og er altså
også uegnet, tin er følsom over for frost og oxydering. Der er gode
legeringer, men det bedste er stadig guld. (Guldbelagt) Men det er jo ikke
raketvidenskab vi sysler med, så man kan jo godt anlægge den betragtning at
det ikke behøver at være designet til at holde 50 år. Blot ville jeg ikke
bruge noname stik som man ikke kan finde data på, hvis jeg skulle lave en
seriøs installation.

/Claus