Ventilspillerum - ny shim?
Fra : Niels Munk

Dato : 17-02-07 16:28

Dawser!

Nu har jeg kontrolleret alle mine ventilspillerum, og alle er perfekte,
pånær ét. Det er en udstødningsventil på cyl. 2, som er liiiidt for "løs".
Spillerumet skal være mellem 0.20 og 0.30mm. På alle andre
udstødningsventiler jeg kan ikke få 0.30 søgebladet ind, men her kan jeg
altså lige akkurat klemme det ind. Et 0.35 søgeblad kan ikke kigge ind. Jeg
vil skyde på at det pågældende spillerum ligger på akkurat 0.30 eller
0.31mm. Er det kritisk? Mine søgeblade spriger desværre 0.05mm, så jeg kan
ikke kontrollere nærmere.

Humlen er at jeg skal have knastakslen afmonteret for at skifte den
pågældende shim, hvilket mildt sagt er bøvlet. Kan jeg risikere at køre med
det en sæson mere?

/Niels Munk

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-07 17:13

On Sat, 17 Feb 2007 16:28:20 +0100, Niels Munk wrote:

> Humlen er at jeg skal have knastakslen afmonteret for at skifte den
> pågældende shim, hvilket mildt sagt er bøvlet. Kan jeg risikere at køre med
> det en sæson mere?

Sagtens, ingen problemer den vej, og om et par tusinde Km. så passer den
perfekt. Faktisk bliver ventilspillerum meget sjældent løsere på en
motor med brikker, så i dit tilfælde kunne det faktisk være en anelse sod,
der er i klemme mellem ventil og ventilsæde.

Prøv at tørne motoren nogle omgange, og mål igen, måske ændrer målet sig en
smule.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Armand

Dato : 17-02-07 17:32

meddelelse news:1fh0xozrdeemw$.18wu25o6utx3s$.dlg@40tude.net...

> [...]
> motor med brikker, så i dit tilfælde kunne det faktisk være en anelse sod,
> der er i klemme mellem ventil og ventilsæde.

Eller et værksted der fandt et hul i deres shim-sortiment og monterede det
bedste alternativ á hellere for løs end for stram :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-07 22:36

On Sat, 17 Feb 2007 17:32:05 +0100, Armand wrote:

> Eller et værksted der fandt et hul i deres shim-sortiment og monterede det
> bedste alternativ á hellere for løs end for stram :-|

Absolut en mulighed. Og det er jo ikke værre end marginalt mere støj, og et
teoretiskt effekttab. Når ventiler rigtigt støjer, så er de som regel langt
uden for opgivet spillerum, eller ventilstyrene er totalt opslidte.