Skál batteriet afmonteres ved opladning?
Fra : Jan Simonsen

Dato : 15-02-07 14:59

Skal batteriets ledninger afkobles inden batteriet oplades?

Er det da ikke muligt at lade på batteriet?

Jan

Fra : Esben

Dato : 15-02-07 15:58

nej det behøver du ikke at gøre.
bare husk at sætte plus ledningen på først og bagefter minus.
og omvendt når du tager dem af igen.

Fra : Niels Munk

Dato : 15-02-07 17:06

"Esben" <ebo@oncable.dk> wrote in message

>bare husk at sætte plus ledningen på først og bagefter minus.
>og omvendt når du tager dem af igen.

Rækkefølgen er kun aktuel, hvis man vælger at bruge et
tilfædigt sted på stellet (væk fra batteriet) som minus.

Idéen hermed er at eliminere gnister tæt på batteriet, når
man sætter kablerne på. (Eksplosionsfare) Man kan
selvfølgelig også bare vente med at tænde for laderen,
indtil begge kabler er sat på batteriets poler.

/Niels Munk

Fra : Armand

Dato : 15-02-07 18:38

"Esben" <ebo@oncable.dk> skrev i en meddelelse
nej det behøver du ikke at gøre.
bare husk at sætte plus ledningen på først og bagefter minus.
og omvendt når du tager dem af igen.

Dét er bedøvende ligegyldigt i hvilken rækkefølge at man forbinder sin
lader - Ikke mindst ud fra at den formodentlig er slukket ved montering på
akkumulatoren :-|

Tommelfingerregelen "minus til sidst" hidrører fra starhjælps-kabler, der jo
er uden afbryder og derfor danner kontakt idet den sidste klemme monteres!
Derved at det giver gnister ved denne endelige kontakt, og at der kan
forekomme brint i miljøet omkring akkumulatoren er det en uheldig situation
at montere den sidste klemme på batteriet og ved at istedet at lade den
sidste klemme være en minus/stel -klemme kan man montere dén på et elektrisk
ledende stel-punkt (á typisk motoren) og således holde gnistforekomster væk
fra batteriet.
Det samme gælder ved den efterfølgende afmontering af den første klemme:
Hvis man lader dén være den samme som oven for, holder man atter
forekommende gnister væk fra batteriets nærhed :-|

--
Armand.

Fra : Jakob

Dato : 16-02-07 01:40

Armand wrote:

> [...]
> ledende stel-punkt (á typisk motoren) og således holde gnistforekomster væk
Ja, desuden må forkomsten af brint siges at være noget teoretisk -
mængden af produceret brint er meget lille ved almindelig opladning og
brint er meget lettere end atmosfærisk luft og vil derfor stige til
vejrs med det samme.

--
Jakob

Fra : Armand

Dato : 17-02-07 00:43

"Jakob" <usenet@gertz.net> skrev i en meddelelse

> Ja, desuden må forkomsten af brint siges at være noget teoretisk - mængden
> af produceret brint er meget lille ved almindelig opladning .....

Alt efter ladningens varighed og intensitet!
En billader monteret mere end et par timer får et mc-batteri til at koge
fælt - Og det er ikke kulsyre som i en danskvand der bobler lystigt!

> .................og brint er meget lettere end atmosfærisk luft og vil
> derfor stige til vejrs med det samme.

Brint beamer sig jo ikke øjeblikkeligt op under loftet men svæver fra
batteriet i en vedvarende strøm hvorved der konstant vil være en brintmængde
i nærheden af batteriet, og det kritiske ved brint er at
eksplosions-mætheden er uhyre "tynd"

Alt dette helt uagtet at lukkede mc-akkumulatorer ses anvendt mere og mere -
Men på den anden side, så er det kedeligt at finde ud af at man ikke havde
en lukket akkumulator med et *POOF* =
Og jo, det var mig Jes husker for at have berettet om at have vinkelslebet i
nærheden af et lastvognsbatteri til ladning!!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-07 12:34

On Sat, 17 Feb 2007 00:42:38 +0100, Armand wrote:

> [...]
> batteriet i en vedvarende strøm hvorved der konstant vil være en brintmængde
> i nærheden af batteriet, og det kritiske ved brint er at

Og, ikke mindst, i akku'en udvikles brint OG ILT i forholdet to til en, og
dét er netop den kritiske blanding. Netop derfor er det at låget ryger af
akku'en, og syren er efterfølgende overalt. En evt. afbænding af brint uden
for akku'en er harmløs som sådan.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-02-07 15:00

Jakob <usenet@gertz.net> writes:

> [...]
> mængden af produceret brint er meget lille ved almindelig opladning
> og brint er meget lettere end atmosfærisk luft og vil derfor stige

Ikke desto mindre var der da en herinde der kunne fortælle om sådan et
uheld for noget tid siden. Det var vist godt nok en lastbil, men
hvorfor tage chancer? Der skal nok være risiko for en fed nok blanding
inde i batteriet, så en eksplosion er jo ikke helt usandsynlig.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Bjørn S

Dato : 17-02-07 22:07

"Jan Simonsen" <SimonJansen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Skal batteriets ledninger afkobles inden batteriet oplades?

Som alle andre også har svaret, det er ikke nødvendigt, såfremt du ikke
bruger nogen form for hurtiglading (hvilket i alle tilfælder er No-No på et
lille MC-batteri).

Idéen med at skru minus af først, og på til sidst, er altid god og følge
hvis noget skal afmonteres. Fidusen er, hvis værktøjet smutter, sker der
ikke noget mellom minus og stel, det kan jeg ellers hilse og sige det gør
til overbevisning hvis du rammer mellom + og stel - og du ikke har fjernet
minusen først (been there, done that, halvdøv i et par timer, og sort i
ansigtet :-/ ) .

--
/Bjørn