polermiddel
Fra : Steen Syrak

Dato : 15-02-07 09:51

Hej NG
Jeg har købt noget højglanspoler middel på qxl men der står ikke noget om
hvordag man bruger det.
Det er kommet i 2 aflange klodser. Jeg har prøvet at komme 1 stykke i
mocroovnen og så bliver det godt nok flydende men når jeg så vil smøre det
på kromdelene stivner det.
Den ene klods er baisefarvet og den anden en slags vinrød. Kan nogen hjælpe
med hvordan man gør?
På forhånd tak.
Steen Syrak

Fra : F.Syndergaard

Dato : 15-02-07 11:36

Hej Steen.

Det lyder helt klart som om det er polervoks du har købt.
Det skal bruges på en polerskive. Jeg mener den beige farvede er den
groveste af dem.

--
MVH.
Finni

Fra : Futte & Co.

Dato : 15-02-07 12:02

http://www.caswellplating.com/buffs/buffman.htm

--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70

Fra : Finn og Angela

Dato : 15-02-07 11:38

> [...]
> på kromdelene stivner det.
> Den ene klods er baisefarvet og den anden en slags vinrød. Kan nogen

Lyder som det man bruger på roterende pudseskiver, som fås i forskellige
"finheder" - den røde er formentlig "groveste"

Jeg har købt noget lignende her:
http://www.thegoodstuffshop.dk/group.asp?group=3673&sub=3673

og forsøgt mig med afsluttende slibning/polering af Aluminium og krom, dels
med skiver dels ved at gnubbe noget på en klud. (billeder kan ses her:
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/vedlrep.htm#po )

Jeg oplever dog stadig at resultatet bliver flottest ved at slutte af med
Autosol.

- og fandt også et bredt udvalg af tingene i Anku på Godthåbsvej i Kbh.:
http://www.thegoodstuffshop.dk/group.asp?group=3673&sub=3673
(som er et af de få steder, der sælger vådslibepapir finere end korn 1200..)

--
Hilsen
Finn Christensen

Fra : HO

Dato : 15-02-07 18:31

Sættet Bruges primært til alu og rustfri - polering af alu - brug først den
grove skive med den hvide pasta. Derefter den finere polereskive, med den
røde pasta. Montere polerskiven i boremaskinen. start omdrejninger på
omkring 1500 omdr. hold polereskiven imod blokken med voks, indtil denne er
belagt med voks, polere derefter emnet. Bliver du ved længe nok, står alu
som forkromet. Må ikke bruges på lak.

Fra : Annette Brandsholm

Dato : 15-02-07 23:22

Det voks jeg har fået med er så hårdt at når jeg skæer et stykke af så
springer det til alle sider.
Jeg kikker på jeres svar. Tak for svarerne.

mvh Steen

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 16-02-07 09:02

Annette Brandsholm skrev den 15 feb 2007 i

> Det voks jeg har fået med er så hårdt at når jeg skæer et stykke af så
> springer det til alle sider.
> Jeg kikker på jeres svar. Tak for svarerne.

Lyder sgi da grangiveligt som shell-lak, det samme man "i gamle dage" brugte
til lukning af dokumenter (smelte/dryppe/stemple)med signetring, og
udfyldning af knaster i træ før maling af emnet.

--
Mvdlh - Arne Lorenzen / http://dfmc.dk/?id=183

Fra : Finn og Angela

Dato : 16-02-07 12:30

"Annette Brandsholm" <a.s.l@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Det voks jeg har fået med er så hårdt at når jeg skæer et stykke af så
> springer det til alle sider.
> Jeg kikker på jeres svar. Tak for svarerne.

Voksen (hvis karamelfarvet) lyder som
Carnaubavoks/Carnaubervoks/Karnaubervoks/Kanaubervoks (staves på en del
måder, Google gi´r en del hits på dem alle) , en meget hård voks, der også
er yndet i træbehandling. Jeg tror den er nemmest at bruge vha. en roterende
skive, der varmer den op; kan muligvis varmes op på anden måde og komme på
klud.

Jeg brugte denne opskrift: http://home13.inet.tele.dk/brunojo/olie/page6.htm
(lidt Carnaubavoks, lidt mere bivoks (Hvid voks fra Matas) og noget linolie
(terpentin kan også bruges, og er måske bedre til metal) opvarmet i et
syltetøjsglas i vandbad til Carnaubavoksen var smeltet. Kølet af giver det
en fin gulbrun voks, der er nem at arbejde med (jeg lavede bare en lille
portion (½ dl. linolie); næste bliver med lidt mindre linolie/terpentin).

--
Hilsen
Finn Christensen

Fra : CBA

Dato : 18-02-07 21:30

Hvad mærke er det og hvad står der på emballagen. For mig lyder det som om
du har købt to klodser "clay bar" (slibe ler) det bruges til at fjerne
bremsestøv, industri nedfald osv fra lakken inden polering og forsegling.
Under alle omstændigheder synes jeg ikke det er noget du skal prøve dig
frem med, medmindre du er 100% sikker på hvad du har med at gøre. En
boremaskine med polerhætte og 1500 rpm/m og et produkt du ikke
kender.....det kan godt gå hen og blive dyrt...

Best regards
C.B.Andersen
"Plus Esse Quam Simultatur - "mere at være end at synes"

Fra : Leif

Dato : 18-02-07 22:58

"CBA" <cba@(jern)tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> Best regards
> C.B.Andersen
> "Plus Esse Quam Simultatur - "mere at være end at synes"

Mon ikke det er sådan noget her der er købt:
http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=417954661

Mvh, Leif

Fra : Grunnet

Dato : 19-02-07 18:09

Leif skrev:

> Mon ikke det er sådan noget her der er købt:
> http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=417954661

Som sælger måske køber hos louis.de til knapt10 Euro = 75,00 DKK
http://www.louis.de/_205e0bedea14427b194abf0bb02685fd68/index.php?topic=artn
r_gr&article_context=detail&grwgr=370&wgr=469&list_total=10&anzeige=0&page=0
&artnr_gr=10003798

Det kan man da kalde fortjeneste uden det store arbejde

--
Hilsen Steen
GL500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor, men Intet om
MC)

Fra : Leif

Dato : 19-02-07 20:23

"Grunnet" <neets@slet-disse-ord-besked.com> wrote in message

> [...]
> &artnr_gr=10003798
>
> Det kan man da kalde fortjeneste uden det store arbejde

Som man siger: Der er kun en ærlig måde at tjene penge på.

Mvh, Leif

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-02-07 23:18

On Thu, 15 Feb 2007 09:50:38 +0100, "Steen Syrak"
<loekkemarken25@it.dk> wrote:

Hej Steen,

> [...]
>på kromdelene stivner det.
>Den ene klods er baisefarvet og den anden en slags vinrød. Kan nogen hjælpe

Det du har fået er polervoks.
Det benyttes på følgende måde.
Nummer et er narurligvis en rigtig polermaskine, men i mangel af en
sådan kan følgende benyttes:
Man monterer en kludeskive på en 8-10 mm bolt og sætter den i en
kraftig boremaskine >750W, og som kan rende et par tusinde
omdrejninger i minuttet.
Spænd boremaskinen op i skruestikken og tænd den.
Så tager du den grå klods og trykker den hårdt mod den roterende
kludeskive - Du vil se at skiven varmer klodsen op og tager noget af
voksen med sig.
Så tager du dækslet og presser det hårdt mod skiven der hvor du vil
polere.
Dækslet skal blive varmt som pokker under behandlingen, så tag
handsker på.
Når du har overfladen nogenlunde glat skifter du til den røde voks og
fortsætter processen til du kan spejle dig i overfladen.
Efterbehandling kan foretages med slipol og slipoline samt en tot vat.
Under poleringen bør du, for uden handsker, have kedeldragt,
åndedrætsværn og briller på.
Hvis du ikke kan etablere udsugning i dit eget værksted bør du benytte
naboens - Så kan han få fornøjelsen af at rydde op .
Polering på den måde sviner så du tror det er løgn.
Jeg var en uge om at rengøre mit værksted efter en sådan omgang.
PS - Det tog flere timer at rengøre mig selv

Kig på Jørgens link, det er guldkorn.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Peter

Dato : 19-02-07 15:47

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message
> [...]

> Jeg var en uge om at rengøre mit værksted efter en sådan omgang.
> PS - Det tog flere timer at rengøre mig selv

Det er rigtigt. Jeg har kun poleret inde i værkstedet 3 gange (første,
sidste og eneste gang).

Jeg vil kraftigt anbefale at gøre det udendørs. Jeg har derfor anskaffet mig
en holder, der kan spændes om "halsen" på min boremaskine (Bosch) og
derefter på et bord. Jeg bruger havebordet som jeg flytter ud på græsplænen.
Umiddelbart ser plænen herrens ud bagefter, men efter et par dage med
blæsevejr er det væk.

--
Peter
FJR1300A & NTV650