|
| Husaberg fe650? Fra : S.G |
Dato : 14-02-07 23:04 |
|
Hvordan med en Husaberg fe650 som gademotard. Er det noget der holder
i motor sammenlignet med fx den noget tungere KTM lc4 640 SM?
De er jo ret hårdt pumpet de Husaberg, men til gengæld ej heller for
børn med deres lave vægt Hvad er jeres erfaringer med 650´eren til
gadebrug? Noget der holder?
S.G
:)
| |
Hekto (15-02-2007)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 15-02-07 00:02 |
|
S.G wrote:
> De er jo ret hårdt pumpet de Husaberg, men til gengæld ej heller for
> børn med deres lave vægt Hvad er jeres erfaringer med 650´eren til
> gadebrug? Noget der holder?
Hvad forventer du??? 200KKm uden hovedrep? ... eller er du glad bare den
klarer 40-50KKm (nok mest realistisk)??
--
/Hekto
"Women are like elephants to me. I like to look at 'em, but I wouldn't want
to own one." W.C. Fields - Jeg er ikke enig!
| |
S.G (15-02-2007)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 15-02-07 13:41 |
|
On 15 Feb., 00:01, Hekto <u...@urxgb.qxrot-13> wrote:
> S.G wrote:
> > De er jo ret hårdt pumpet de Husaberg, men til gengæld ej heller for
> > børn med deres lave vægt Hvad er jeres erfaringer med 650´eren til
> > gadebrug? Noget der holder?
>
> Hvad forventer du??? 200KKm uden hovedrep? ... eller er du glad bare den
> klarer 40-50KKm (nok mest realistisk)??
>
> --
>
> /Hekto
> "Women are like elephants to me. I like to look at 'em, but I wouldn't want
> to own one." W.C. Fields - Jeg er ikke enig!
jamen klarer den 50kkm ved at overholde olieskift og uden at motor
skal åbnes og laves/renoveres er det mere end godt! Er det realistsisk?
| |
Hekto (15-02-2007)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 15-02-07 15:03 |
|
S.G was thinking very hard :
> jamen klarer den 50kkm ved at overholde olieskift og uden at motor
> skal åbnes og laves/renoveres er det mere end godt! Er det realistsisk?
Sådan et spørgsmål kan du jo ikke få en
garanteret bekræftelse på.
Hvorfor skulle det være et problem at åbne
motoren og skifte lejer m.m.? Det må man jo tage
med i overvejelserne når man køber en hidsig
eenstamper. Man kan ikke få både ydelse og
pålidelighed/mange Km. Der er en sammenhæng.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!
| |
S.G (15-02-2007)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 15-02-07 16:37 |
|
On 15 Feb., 15:02, Hekto <u...@urxgb.qxROT13> wrote:
> S.G was thinking very hard :
>
> > jamen klarer den 50kkm ved at overholde olieskift og uden at motor
> > skal åbnes og laves/renoveres er det mere end godt! Er det realistsisk?
>
> Sådan et spørgsmål kan du jo ikke få en
> garanteret bekræftelse på.
>
> Hvorfor skulle det være et problem at åbne
> motoren og skifte lejer m.m.? Det må man jo tage
> med i overvejelserne når man køber en hidsig
> eenstamper. Man kan ikke få både ydelse og
> pålidelighed/mange Km. Der er en sammenhæng.
>
Nu ro på Hekto! :)
Jeg er total ny indenfor 1 stamper området og søger egentlig bare
erfaringer på en cykel som Husabergen. Jeg er godt klar over at der
ikke findes noget konkret svar på det jeg spørger om. Men der er sq
nogle der må vide om fx en husaberg cyklerne har ry for at skulle
hovedrenoveres fx for hver 5.000km, hver 20.000km eller hver 100.000km
Jeg vil jo ikke have sådan en hvis der skal nye stempler og ventiler
efter 5000km! Og jeg er i ej klar over om det forholder sig sådan med
husabergen
..
Ren HK mæssig er jeg ligeglad om den kommende cykel skal smide 50hk
eller 70hk, bare dne er lav i vægt og egner sig som motard. Jeg har
set mig et par cykler ud som jeg er vild med og har så forsøgt at
sætte mig ind i. Men jeg kan jo ikke købe en husaberg og trylle den
ned i ydelse fodi den skal holde længere. Jeg er nødt til at forholde
mig til den ydelse den har og til om den kan bruges et par sæsoner som
gademotard og sjov i byen uden at jeg konstant skal skrue i den.
Så er der nogen der har et bud? :)
| |
Claus Rittig (15-02-2007)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 15-02-07 17:28 |
|
"S.G" <msg1979@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1171553795.748250.56910@q2g2000cwa.googlegroups.com...
On 15 Feb., 15:02, Hekto <u...@urxgb.qxROT13> wrote:
> > jamen klarer den 50kkm ved at overholde olieskift og uden at motor
> > skal åbnes og laves/renoveres er det mere end godt! Er det realistsisk?
>
> Sådan et spørgsmål kan du jo ikke få en
> garanteret bekræftelse på.
Det kender Hekto næppe svaret på.
Alle mine venner der har haft Husaberg, har brugt dem til enduro eller
motocross, så holdbarhedserfaringer kan nok ikke sådan lige overføres. Men
for hulen hvor har nogle af mine venner haft bøvl med deres Berg.
Jeg ville kigge KTM i stedet. Der er en grund til at de dominerer markedet
for Motard så voldsomt.
Rittig
| |
Mureren (16-02-2007)
| Kommentar Fra : Mureren |
Dato : 16-02-07 00:08 |
|
> Jeg ville kigge KTM i stedet. Der er en grund til at de dominerer markedet
> for Motard så voldsomt.
Gør som KTM - Køb Husaberg
Mvh.
Mureren
(forudindtaget *G*)
| |
S.G (15-02-2007)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 15-02-07 22:35 |
|
On 15 Feb., 17:27, "Claus Rittig" <ClausRit...@Hotmail.Com> wrote:
> "S.G" <msg1...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:1171553795.748250.56910@q2g2000cwa.googlegroups.com...
> On 15 Feb., 15:02, Hekto <u...@urxgb.qxROT13> wrote:
>
> > > jamen klarer den 50kkm ved at overholde olieskift og uden at motor
> > > skal åbnes og laves/renoveres er det mere end godt! Er det realistsisk?
>
> > Sådan et spørgsmål kan du jo ikke få en
> > garanteret bekræftelse på.
>
> Det kender Hekto næppe svaret på.
>
> Alle mine venner der har haft Husaberg, har brugt dem til enduro eller
> motocross, så holdbarhedserfaringer kan nok ikke sådan lige overføres. Men
> for hulen hvor har nogle af mine venner haft bøvl med deres Berg.
>
> Jeg ville kigge KTM i stedet. Der er en grund til at de dominerer markedet
> for Motard så voldsomt.
>
> Rittig
Ok
noget lc4 med stort olie kredsløb vel?
Men synes husaberg er tiltalende pga deres lave vægt på deres 600ccm
maskiner :) Det er jo rå racere lige fra fabrikken! lækrebremser osv
osv fra standard
Jeg har haft en KTM Duke hjemme (som jeg egentlig havde sagt ja til at
købe, men har leveret tilbage), den var mega sjov at køre! Så KTM
´erne er skam godkendt :)
Jeg vil lige se om der er nogle der har erfaringer med de husaberg
inden jeg tager den endelig beslutning.
| |
Claus Rittig (16-02-2007)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 16-02-07 20:22 |
|
"S.G" <msg1979@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1171575314.069015.290520@v33g2000cwv.googlegroups.com...
>> Jeg ville kigge KTM i stedet. Der er en grund til at de dominerer
>> markedet
>> for Motard så voldsomt.
>Ok
>noget lc4 med stort olie kredsløb vel?
Ja, lige nøjagtig. Det giver nemlig motorer med lang levetid (og længere
serviceintervaller).
>Men synes husaberg er tiltalende pga deres lave vægt på deres 600ccm
>maskiner :) Det er jo rå racere lige fra fabrikken! lækrebremser osv
>osv fra standard
Ja, ja, det laver KTM da også: EXC 525 (og de andre i EXC serien)
Men rigtig lav vægt har ofte noget at gøre med at de er designet til race,
og den slags cykler er ikke designet til lange serviceintervaller eller lang
levetid - de skal performe.
>Jeg har haft en KTM Duke hjemme (som jeg egentlig havde sagt ja til at
>købe, men har leveret tilbage), den var mega sjov at køre! Så KTM
>´erne er skam godkendt :)
>Jeg vil lige se om der er nogle der har erfaringer med de husaberg
>inden jeg tager den endelig beslutning.
Ikke rigtig. Alle dem jeg har kendt der har kørt Berg, har haft
startproblemer. Smådefekte tændinger, skyder karburator af osv. Men tit er
det problemer der kan løses med den rette mængde fejlsøgning, og når de
kører, kører de godt. Skal du i mulden også, så er luftfilter designet noget
bæ. Det er ret svært at skifte luftfilter uden at der drysser skidt ned i
karburatoren - medmindre det design er lavet om, den sidste Berg jeg havde
fingrene på var en '02.
Rittig
| |
Mureren (15-02-2007)
| Kommentar Fra : Mureren |
Dato : 15-02-07 23:34 |
|
Hvordan med en Husaberg fe650 som gademotard. Er det noget der holder
i motor sammenlignet med fx den noget tungere KTM lc4 640 SM?
Jeg håber da det kan holde nogenlunde, for jeg købte en FS650e 2003 i
forgårs
Holdbarhedsmæssigt kan de bare ikke sammenlignes med KTM.
På www.husaberg.org og www.sporthoj.com er der masser af folk med de
maskiner, og der er nøjagtigt lige så meget religion i det som i alt andet
der har en motor og 2 hjul.
Nogen har kørt 30.000 uden problemer, andre renoverer efter 6.000 kilometer.
Generelt kan man dog konkludere at hvis man er indstillet på at servicere
ofte, med olie og filter samt justering af ventiler (stilleskruer, og det er
kun tanken og et par "låg" man skal demontere for at komme til ventilerne) ,
så er man kommet langt hvad holdbarheden angår...men alt er jo relativt.
Største tilbagevendende problem med Husa'en på de fora er nok at få dem
startet, ihvertfald op til 2004 modellen.
Jeg valgte Husa'en netop pga. vægten. Har kørt lidt trackdays, og
vægten/driveability er den absout afgørende faktor for hvor sjovt jeg har
haft det
(ikke min, motorcyklens vægt selvfølgelig
Sluttelig er de jo også billigere end KTM'erne, der er da en hel del penge
at "optimere" for, indtil man når prisen på en tilsvarende KTM.
Mange reservedele har de til fælles med KTM'erne, men jeg mangler stadig at
finde en oversigt over hvilke dele der er "interchangeable"!
Mvh.
Mureren
(der først får sin Husaberg til DK i næste uge
| |
Ukendt (16-02-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-02-07 06:24 |
|
> Mvh.
> Mureren
> (der først får sin Husaberg til DK i næste uge
Hvad er det nu Thomas, skal vi så til at mødes på banen igen?
Tillykke med den.
Hygge PD CBR1100t der altid er glad sammen med Mureren.
| |
Mureren (16-02-2007)
| Kommentar Fra : Mureren |
Dato : 16-02-07 15:58 |
|
> Hvad er det nu Thomas, skal vi så til at mødes på banen igen?
Det kan vi da ikke, du er jo stoppet med det baneræs
> Tillykke med den.
Mange tak...vi får se om mine højt berømmede mekanik-mongol evner bliver et
problem
>
> Hygge PD CBR1100t der altid er glad sammen med Mureren.
Og i lige måde da!
Mvh.
Mureren
| |
Eg Egemarke (18-02-2007)
| Kommentar Fra : Eg Egemarke |
Dato : 18-02-07 15:00 |
|
Jeg havde en Husqvarna 610 TE/TC og den holdt IKKE til almindeligt brug, der
skulle renoveres næsten dagligt (sådan føles det med 2-3 gange på en sæson)
Og den faldt fra hinanden på de mærkeligste tidspunkter, bortset fra det er
den noget af det sjoveste 4 cyl jeg har haft
MvH Eg
| |
Mureren (18-02-2007)
| Kommentar Fra : Mureren |
Dato : 18-02-07 17:09 |
|
> Jeg havde en Husqvarna 610 TE/TC og den holdt IKKE til almindeligt brug,
> der skulle renoveres næsten dagligt (sådan føles det med 2-3 gange på en
> sæson)
> Og den faldt fra hinanden på de mærkeligste tidspunkter, bortset fra det
> er den noget af det sjoveste 4 cyl jeg har haft
4 cylindre?
Har jeg misset noget her?
Desuden er det en Husaberg vi diskuterer (som nok alligevel i nogen grad er
sammenlignelig med en symaskine!).
Mvh.
Mureren
| |
Claus Rittig (18-02-2007)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 18-02-07 17:47 |
|
"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:45d87a2e$0$14045$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> 4 cylindre?
> Har jeg misset noget her?
Jep, det må være en slå-fejl.
> Desuden er det en Husaberg vi diskuterer (som nok alligevel i nogen grad
> er sammenlignelig med en symaskine!).
Jeg tror det han mener er at modeller som Husky's TE/TC og Husaberg (og KTM
EXC modeller) er til race, og ikke andet. Brug dem til hverdag, og det kan
bedst beskrives som... fast arbejde. (Nåja, det er jo altid sjovt at have
noget vildt imellem benene).
Rittig
| |
MSGDiller@gmail.com (18-02-2007)
| Kommentar Fra : MSGDiller@gmail.com |
Dato : 18-02-07 18:19 |
|
> Jeg håber da det kan holde nogenlunde, for jeg købte en FS650e 2003 i
> forgårs
Ok i tyskland? Pris?
Overvejer lidt om jeg skal lade Hr. Dahl finde en til mig :)
> Holdbarhedsmæssigt kan de bare ikke sammenlignes med KTM.
> På www.husaberg.orgogwww.sporthoj.com er der masser af folk med de
> maskiner, og der er nøjagtigt lige så meget religion i det som i alt andet
> der har en motor og 2 hjul.
Ok, man er vel nødt til aqt gøre egne erfaringer så :)
> Nogen har kørt 30.000 uden problemer, andre renoverer efter 6.000 kilometer.
> Generelt kan man dog konkludere at hvis man er indstillet på at servicere
> ofte, med olie og filter samt justering af ventiler (stilleskruer, og det er
> kun tanken og et par "låg" man skal demontere for at komme til ventilerne) ,
> så er man kommet langt hvad holdbarheden angår...men alt er jo relativt.
> Største tilbagevendende problem med Husa'en på de fora er nok at få dem
> startet, ihvertfald op til 2004 modellen.
Der er jo Elstarter på gademodellen
> Jeg valgte Husa'en netop pga. vægten. Har kørt lidt trackdays, og
> vægten/driveability er den absout afgørende faktor for hvor sjovt jeg har
> haft det
> (ikke min, motorcyklens vægt selvfølgelig
Husabergen kan vel sammenlignes med "toppen af poppen" inden for
motard, dvs som rendyrket racer, hvor KTM vel mere er ala en sv1000
dvs en allround maskine
> Sluttelig er de jo også billigere end KTM'erne, der er da en hel del penge
> at "optimere" for, indtil man når prisen på en tilsvarende KTM.
> Mange reservedele har de til fælles med KTM'erne, men jeg mangler stadig at
> finde en oversigt over hvilke dele der er "interchangeable"!
Ja det er også det jeg kan konkludere. Hvad slap du for din?
| |
Mureren (18-02-2007)
| Kommentar Fra : Mureren |
Dato : 18-02-07 19:33 |
|
> Jeg håber da det kan holde nogenlunde, for jeg købte en FS650e 2003 i
> forgårs
Ok i tyskland? Pris?
Overvejer lidt om jeg skal lade Hr. Dahl finde en til mig :)
England, £2.500
Og det er Morten der henter den hjem til mig, jeg henter den hos ham engang
i næste uge. Han tog en fair pris for transporten, så jeg lod ham ordne det.
(han har vist en del cykler med hjem iøvrigt)
> Holdbarhedsmæssigt kan de bare ikke sammenlignes med KTM.
> På www.husaberg.orgogwww.sporthoj.com er der masser af folk med de
> maskiner, og der er nøjagtigt lige så meget religion i det som i alt andet
> der har en motor og 2 hjul.
Ok, man er vel nødt til aqt gøre egne erfaringer så :)
Jep, vi krydser fingre
> Nogen har kørt 30.000 uden problemer, andre renoverer efter 6.000
> kilometer.
> Generelt kan man dog konkludere at hvis man er indstillet på at servicere
> ofte, med olie og filter samt justering af ventiler (stilleskruer, og det
> er
> kun tanken og et par "låg" man skal demontere for at komme til ventilerne)
> ,
> så er man kommet langt hvad holdbarheden angår...men alt er jo relativt.
> Største tilbagevendende problem med Husa'en på de fora er nok at få dem
> startet, ihvertfald op til 2004 modellen.
Der er jo Elstarter på gademodellen
Korrekt, ihvertfald de nyere modeller. Meeeen, du skal nok ikke tilllægge
den den store værdi har jeg læst mig til. Virker den er alt bare fjong, men
du kan også få fingre i en cykel der gør knuder som Rittig siger, og så er
det jo en anden sag.
Andre har dog haft de problemer før os, så der findes masser af tips og
tricks til både fejlfinding og rep hvis det er galt. På www.husaberg.org har
de ligefrem en "hardstartguide" liggende *G*
Mvh.
Mureren
| |
Claus Rittig (18-02-2007)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 18-02-07 22:44 |
|
<MSGDiller@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1171819159.133401.174330@l53g2000cwa.googlegroups.com...
>Husabergen kan vel sammenlignes med "toppen af poppen" inden for
>motard, dvs som rendyrket racer, hvor KTM vel mere er ala en sv1000
>dvs en allround maskine
Det kommer an på hvilke KTM'er man sammenligner med. KTM har jo ret mange
forskellige modeller, og din sammenligning holder hvis det fx er Duke typen
vi snakker om. LC4 findes i mange varianter, og de mest hardcore er nu ikke
langt fra Berg'en. Men så har KTM jo også EXC'erne (som jeg har kørt mest
på), og de er helt hardcore, altså ren race.
Rittig
| |
S.G (19-02-2007)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 19-02-07 10:50 |
|
On 18 Feb., 19:32, "Mureren" <mureren_tag_det_v...@mail.tele.dk>
wrote:
> > Jeg håber da det kan holde nogenlunde, for jeg købte en FS650e 2003 i
> > forgårs
>
> Ok i tyskland? Pris?
> Overvejer lidt om jeg skal lade Hr. Dahl finde en til mig :)
>
> England, £2.500
> Og det er Morten der henter den hjem til mig, jeg henter den hos ham engang
> i næste uge. Han tog en fair pris for transporten, så jeg lod ham ordne det.
> (han har vist en del cykler med hjem iøvrigt)
Jeps han tager vist en flok med hjem. :) Ringer lige til ham og hører
om der er en 650´er mere :)
Skal din på plade?
>
> > Holdbarhedsmæssigt kan de bare ikke sammenlignes med KTM.
> > På www.husaberg.orgogwww.sporthoj.comer der masser af folk med de
> > maskiner, og der er nøjagtigt lige så meget religion i det som i alt andet
> > der har en motor og 2 hjul.
Dvs de holder ikke nær så godt som KTM?
> Der er jo Elstarter på gademodellen
> Korrekt, ihvertfald de nyere modeller. Meeeen, du skal nok ikke tilllægge
> den den store værdi har jeg læst mig til. Virker den er alt bare fjong, men
> du kan også få fingre i en cykel der gør knuder som Rittig siger, og så er
> det jo en anden sag.
> Andre har dog haft de problemer før os, så der findes masser af tips og
> tricks til både fejlfinding og rep hvis det er galt. På www.husaberg.orghar
> de ligefrem en "hardstartguide" liggende *G*
Man må jo håbe man ikke får en mandagsmodel så
| |
Mureren (19-02-2007)
| Kommentar Fra : Mureren |
Dato : 19-02-07 13:43 |
|
Jeps han tager vist en flok med hjem. :) Ringer lige til ham og hører
om der er en 650´er mere :)
Skal din på plade?
Ja, det er planen.
> > Holdbarhedsmæssigt kan de bare ikke sammenlignes med KTM.
> > På www.husaberg.orgogwww.sporthoj.comer der masser af folk med de
> > maskiner, og der er nøjagtigt lige så meget religion i det som i alt
> > andet
> > der har en motor og 2 hjul.
Dvs de holder ikke nær så godt som KTM?
Tjaa, der er nok flere der har problemer med Husa end KTM, men som skrevet
før, så kan meget af det imødegås med servicering. Jeg ved af erfaring at
jeg ikke kører mere end mellem 2-5.000 km på en sæson (og det var på alm.
gadejern), så jeg har prioriteret funfactor højere end pålidelighed.
> Der er jo Elstarter på gademodellen
> Korrekt, ihvertfald de nyere modeller. Meeeen, du skal nok ikke tilllægge
> den den store værdi har jeg læst mig til. Virker den er alt bare fjong,
> men
> du kan også få fingre i en cykel der gør knuder som Rittig siger, og så er
> det jo en anden sag.
> Andre har dog haft de problemer før os, så der findes masser af tips og
> tricks til både fejlfinding og rep hvis det er galt. På www.husaberg.orghar
> de ligefrem en "hardstartguide" liggende *G*
Man må jo håbe man ikke får en mandagsmodel så
Sådan nogen findes overalt hvor der er en motor eller elektronik indblandet!
Men det korte af det lange er:
"If it's got tits or wheels, it'll break your heart!"
Mvh.
Mureren
| |
S.G (19-02-2007)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 19-02-07 10:51 |
|
> Det kommer an på hvilke KTM'er man sammenligner med. KTM har jo ret mange
> forskellige modeller, og din sammenligning holder hvis det fx er Duke typen
> vi snakker om. LC4 findes i mange varianter, og de mest hardcore er nu ikke
> langt fra Berg'en. Men så har KTM jo også EXC'erne (som jeg har kørt mest
> på), og de er helt hardcore, altså ren race.
>
> Rittig
jeps, tænkte nu også på de lc4 modeller såsom deres supermotard udgave
og duken. Men det skal jo også være komfortabelt og holdbart når det
skal på gaden
:)
| |
Mureren (19-02-2007)
| Kommentar Fra : Mureren |
Dato : 19-02-07 13:37 |
|
jeps, tænkte nu også på de lc4 modeller såsom deres supermotard udgave
og duken. Men det skal jo også være komfortabelt og holdbart når det
skal på gaden
:)
Så er valget let, for komfortabel kan man vist ikke kalde en Husaberg
Mvh.
Mureren
| |
Claus Rittig (19-02-2007)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 19-02-07 16:12 |
|
"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:45d999ee$0$14011$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> jeps, tænkte nu også på de lc4 modeller såsom deres supermotard udgave
>> og duken. Men det skal jo også være komfortabelt og holdbart når det
>> skal på gaden
Ikke nødvendigvis...
> Så er valget let, for komfortabel kan man vist ikke kalde en Husaberg
Enig!
Jeg har haft en 2-takt KTM EXC 380 på motardhjul, den var 100% komfortfri.
Men den var sjov.
Hele første tur havde jeg kun een tanke i hovedet: "FUUUUUUUUUCK!".
De andre diskuterede livligt om det var fryd eller frygt jeg havde i
ansigtet.
Rittig
| |
|
|