|
| Køreskoler hurtige forløb - er det Fra : Bjarne |
Dato : 19-02-07 10:19 |
|
Jeg håber, at dette falder inden for emnerne her i gruppen.
Køreskolereglerne virker umiddelbart ikke særligt gennemskuelige, men
det lader til, at vi er et af de allerdyreste lande at tage kørekort i,
og det virker også på mig som om det er meget svært at gennemskue
køreskolernes tilbud.
Hvis man bor i et udkantområde, er der typisk nogle få køreskoler, som
tilbyder en pakke, hvorefter man i løbet af ca. et par måneder
forhåbentlig kan have et kørekort og være 11.000 - 14.000 fattigere, alt
efter hvor heldig man er og hvor god undervisning man får.
Findes der nogle steder, hvor man kan se vurdering af køreskoler eller
få gode råd til, hvordan man kan komme hurtigere i gang, hvis man har
tid til det netop nu?
Er det muligt, f.eks. at tage teorikurser i weekender eet sted og de
praktiske køretimer et andet sted, fordi netop teoriundervisningen lader
til at være ret dimensionerende for tiden?
Eller er der teorikurser, som henvender sig mere til de mere læsevante,
der ikke skal bruge så meget tid?
Hvis der findes en mere egnet nyhedsgruppe eller nogen har en ide til et
andet forum med folk, der ved besked, så hører jeg gerne om det.
vh
Bjarne
| |
Bjarne (19-02-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne |
Dato : 19-02-07 10:26 |
|
Og en ting mere.
Kan det overhovedet betale sig at tage kørekort i andre lande først,
hvis man er et ungt menneske, der har mulighed for at rejse?
vh
Bjarne
| |
Sætterniissen (19-02-2007)
| Kommentar Fra : Sætterniissen |
Dato : 19-02-07 10:44 |
|
"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse
news:45d96d21$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Og en ting mere.
> Kan det overhovedet betale sig at tage kørekort i andre lande først, hvis
> man er et ungt menneske, der har mulighed for at rejse?
>
Du skal jo nok bo i det andet land en periode for at erhverve kørekort der.
Bemærk også, at ikke alle landes kørekort kan umiddelbart ombyttes til et
dansk. Nogen kort kan kun ombyttes efter en orienterende køreprøve, som
viser at du har samme viden/rutine som dem der har taget kørekortet i
Danmark.
Du kan gå til prøven uden (den lovpligtige) undervisning - men erfaringen
er at det ikke er klogt - der er meget stor risiko for at du dumper både
teori og praktik, hvis du forsøger det uden at være forberedt efter danske
normer.
Knud
| |
Leonard (19-02-2007)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 19-02-07 11:50 |
|
"Sætterniissen" <satteniisen@bit.lk> wrote:
>Du kan gå til prøven uden (den lovpligtige) undervisning - men erfaringen
Det tror jeg ikke du kan. Svjv skal du indstilles til prøve af en
kørerlærer, der skriver under på at du har modtaget undervisning i de
krævede ting.
--
Leonard
| |
Sætterniissen (19-02-2007)
| Kommentar Fra : Sætterniissen |
Dato : 19-02-07 13:04 |
|
"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:740jt2hulktdpnkg5b9am79hie1g2fl2g8@4ax.com...
> "Sætterniissen" <satteniisen@bit.lk> wrote:
>
>>Du kan gå til prøven uden (den lovpligtige) undervisning - men erfaringen
>
> Det tror jeg ikke du kan. Svjv skal du indstilles til prøve af en
> kørerlærer, der skriver under på at du har modtaget undervisning i de
> krævede ting.
>
Ikke hvis du allerede har et førerbevis, som 'bare' skal ombyttes til et
dansk.
Knud
| |
Henrik Stidsen (19-02-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 19-02-07 10:35 |
|
On Feb 19, 10:19 am, Bjarne <netmolo...@varmpost.com> wrote:
> Hvis der findes en mere egnet nyhedsgruppe eller nogen har en ide til et
> andet forum med folk, der ved besked, så hører jeg gerne om det.
Kravene til teoriundervisning er da også angivet som et antal timer er
det ikke?
| |
Henrik Stidsen (19-02-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 19-02-07 10:36 |
|
On Feb 19, 10:34 am, "Henrik Stidsen" <henrikstid...@gmail.com> wrote:
> On Feb 19, 10:19 am, Bjarne <netmolo...@varmpost.com> wrote:
> > Hvis der findes en mere egnet nyhedsgruppe eller nogen har en ide til et
> > andet forum med folk, der ved besked, så hører jeg gerne om det.
Hov, fik da lige citeret den forkerte del af dit indlæg...
Det var den her jeg ville svare på:
"Eller er der teorikurser, som henvender sig mere til de mere
læsevante,
der ikke skal bruge så meget tid? "
> Kravene til teoriundervisning er da også angivet som et antal timer er
> det ikke?
| |
Sætterniissen (19-02-2007)
| Kommentar Fra : Sætterniissen |
Dato : 19-02-07 10:41 |
|
For nogle år siden blev det fastlagt ved lov/bekendtgørelse, hvor mange
timer teori hhv. kørsel man SKAL gennemgå - og hvad disse timer skal
indeholde. Herunder hvorledes forløbet dokumenteres.
Det er derfor nu meget vanskeligt at klemme forløbet (uden at lave
dokumentfalsk i samarbejde med kørelæreren).
Derfor tror jeg du bare skal følge et forløb hos en kørelærer du har tillid
til (eller som har en god pris, hvis det er vigtigst)
Knud
"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse
news:45d96b9e$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg håber, at dette falder inden for emnerne her i gruppen.
> Køreskolereglerne virker umiddelbart ikke særligt gennemskuelige, men det
> lader til, at vi er et af de allerdyreste lande at tage kørekort i, og det
> virker også på mig som om det er meget svært at gennemskue køreskolernes
> tilbud.
>
> Hvis man bor i et udkantområde, er der typisk nogle få køreskoler, som
> tilbyder en pakke, hvorefter man i løbet af ca. et par måneder
> forhåbentlig kan have et kørekort og være 11.000 - 14.000 fattigere, alt
> efter hvor heldig man er og hvor god undervisning man får.
>
> Findes der nogle steder, hvor man kan se vurdering af køreskoler eller få
> gode råd til, hvordan man kan komme hurtigere i gang, hvis man har tid til
> det netop nu?
>
> Er det muligt, f.eks. at tage teorikurser i weekender eet sted og de
> praktiske køretimer et andet sted, fordi netop teoriundervisningen lader
> til at være ret dimensionerende for tiden?
>
> Eller er der teorikurser, som henvender sig mere til de mere læsevante,
> der ikke skal bruge så meget tid?
>
> Hvis der findes en mere egnet nyhedsgruppe eller nogen har en ide til et
> andet forum med folk, der ved besked, så hører jeg gerne om det.
>
> vh
> Bjarne
| |
Bjarne (19-02-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne |
Dato : 19-02-07 12:31 |
|
Sætterniissen skrev:
> For nogle år siden blev det fastlagt ved lov/bekendtgørelse, hvor mange
> timer teori hhv. kørsel man SKAL gennemgå - og hvad disse timer skal
> indeholde. Herunder hvorledes forløbet dokumenteres.
> Det er derfor nu meget vanskeligt at klemme forløbet (uden at lave
> dokumentfalsk i samarbejde med kørelæreren).
> Derfor tror jeg du bare skal følge et forløb hos en kørelærer du har tillid
> til (eller som har en god pris, hvis det er vigtigst)
>
Problemet er ikke det obligatoriske antal timer, som uden tvivl er
rimeligt i hvertfald i den praktiske del.
Det ser nærmest ud til, at priserne alt i alt er uhyggeligt ensartede,
når det gælder den samlede 'pakke'.
Alt incl. kommer man op på ca. 12.000 kr.
Det lidt trælse er så bare, at selvom man betaler rigeligt for hele
fornøjelsen, er man nødt til at tage det hele i det tempo, som passer
kørelæreren og de andre elever.
Det er specielt problemet med teorikurset, som følger undervisningshold
og typisk tager omkring 1½ måned, ofte sådan at
undervisningstidspunkterne aftales med holdet efter start.
Bjarne
| |
Henrik Stidsen (19-02-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 19-02-07 11:16 |
|
On Feb 19, 10:40 am, "Sætterniissen" <sattenii...@bit.lk> wrote:
> Det er derfor nu meget vanskeligt at klemme forløbet (uden at lave
> dokumentfalsk i samarbejde med kørelæreren).
Men det er muligt at finde kørelærerer der ikke har noget imod at gøre
sådan...
| |
Leonard (19-02-2007)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 19-02-07 11:51 |
|
"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> wrote:
>Men det er muligt at finde kørelærerer der ikke har noget imod at gøre
>sådan...
Fidusmagere findes i alle erhverv
--
Leonard
| |
claus b. p. (19-02-2007)
| Kommentar Fra : claus b. p. |
Dato : 19-02-07 11:34 |
|
"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> wrote in message
news:45d96b9e$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Er det muligt, f.eks. at tage teorikurser i weekender eet sted og de
> praktiske køretimer et andet sted, fordi netop teoriundervisningen lader
> til at være ret dimensionerende for tiden?
>
For det første er teoriundervisningen vel stadig (som den var da jeg var
ung/yngre) et kursusforløb med fast pris, hvor man efter at have deltaget et
vist antal gange vil være nået igennem hele pensum. Det er sikkert muligt at
finde kørelærere som har et hurtigere forløb end andre, eller måske endda
weekendkurser. Men jeg har en fornemmelse af at det er en god ide at benytte
sammen køreskole til teori som praksis, for at få helhed i undervisningen.
Der skal også inkluderes banetid, der skal anmeldes til prøve osv. ting som
gør det lidt uoverskueligt at have flere køreskoler involveret. Det kan
meget nemt gå op i hat og briller, og bare man dumper en ekstra gang, har
man sikkert tabt flere penge og mere tid end man kunne spare ved at shoppe
rundt.
Man kan af og til finde nogle positive og negative kommentarer på nettet
hvis man Googler køreskolernes/kørelærernes navne, men det bedste er at høre
andres erfaringer.
Det er for mange år siden jeg tog kørekort til bil til at jeg kan dele ud af
erfaringer, men hvis du vil have kørekort til speedbåd...?
/Claus
| |
Leonard (19-02-2007)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 19-02-07 11:54 |
|
"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> wrote:
> men hvis du vil have kørekort til speedbåd...?
Hvem vil du så anbefale?
--
Leonard
| |
Sætterniissen (19-02-2007)
| Kommentar Fra : Sætterniissen |
Dato : 19-02-07 14:19 |
|
"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:id0jt292djcnrtke30vj1hdeu3tcm17mp4@4ax.com...
> "claus b. p." <cbp33@hotmail.com> wrote:
>
>> men hvis du vil have kørekort til speedbåd...?
>
> Hvem vil du så anbefale?
>
Kommer d en del an på hvor i landet.
Knud
| |
Leonard (19-02-2007)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 19-02-07 20:18 |
|
"Sætterniissen" <satteniisen@bit.lk> wrote:
>>> men hvis du vil have kørekort til speedbåd...?
>>
>> Hvem vil du så anbefale?
>>
>
>Kommer d en del an på hvor i landet.
Ikke nødvendigvis, jeg kender mindst en, der har kurser og prøver over
hele landet
--
Leonard
| |
claus b. p. (20-02-2007)
| Kommentar Fra : claus b. p. |
Dato : 20-02-07 12:29 |
|
"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> wrote in message
news:id0jt292djcnrtke30vj1hdeu3tcm17mp4@4ax.com...
> "claus b. p." <cbp33@hotmail.com> wrote:
>
>> men hvis du vil have kørekort til speedbåd...?
>
> Hvem vil du så anbefale?
>
Hvis du vil have det på en uge, så prøv www.nauticmarine.dk
Det tager en aften + en weekend for nybegynder. Han underviser fra Mosede
Havn.
/Claus
| |
Leonard (20-02-2007)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 20-02-07 17:11 |
|
"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> wrote:
>>> men hvis du vil have kørekort til speedbåd...?
>>
>> Hvem vil du så anbefale?
>>
>Hvis du vil have det på en uge, så prøv www.nauticmarine.dk
>Det tager en aften + en weekend for nybegynder. Han underviser fra Mosede
>Havn.
Det same til halv pris: http://speedbaadsskolen.dk/
--
Leonard
| |
Henrik (19-02-2007)
| Kommentar Fra : Henrik |
Dato : 19-02-07 12:33 |
|
"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse
news:45d96b9e$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Er det muligt, f.eks. at tage teorikurser i weekender eet sted og de
> praktiske køretimer et andet sted, fordi netop teoriundervisningen lader
> til at være ret dimensionerende for tiden?
>
Teori og kørsel skal foregå i et bestemt mønster. Når du har lært noget i
teorilokalet, skal dette afprøves i praksis. Derfor er det jvfr.
køreskolernes undervisningplan, bydende nødvendigt at der undervises
skiftevis i teori og praktik. Køreskolerne er forpligtet til at føre en log
over hvor langt eleven er i hhv. teori og kørsel, og denne skal på
forlangende fremvises for eksempelvis politiet. Denne log underskrives efter
endt lektion af både elev og lærer.
Minimumskravene til alm. kørekort er 28 teorilektioner (incl 3 evaluerende
test) og 24 kørelektioner (incl 4 lekt. på køreteknisk anlæg og 4 lektioner
på manøvrebane).
Ydermere er det præciseret at et uv-forløb skal strække sig over mindst 14
dage, og 1 lektion er 45 minutter.
Og så en personlig kommentar:
Undgå "pakkeløsninger" som ser alt for billige ud. Disse er jo ikke en
garanti for et kørekort, men blot frem til første køreprøve. Fidusen er ofte
at _når_ eleven er dumpet til den første køreprøve, så er "pakken" opbrugt
og der skal betales (en høj) timepris. Summa summarum bliver tit at der
betales for meget - men vurdér selv tilbuddene.
/Henrik M.
| |
Bjarne (19-02-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne |
Dato : 19-02-07 13:28 |
|
Henrik skrev:
> "Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse
> news:45d96b9e$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Er det muligt, f.eks. at tage teorikurser i weekender eet sted og de
>> praktiske køretimer et andet sted, fordi netop teoriundervisningen lader
>> til at være ret dimensionerende for tiden?
>>
> Teori og kørsel skal foregå i et bestemt mønster. Når du har lært noget i
> teorilokalet, skal dette afprøves i praksis. Derfor er det jvfr.
> køreskolernes undervisningplan, bydende nødvendigt at der undervises
> skiftevis i teori og praktik. Køreskolerne er forpligtet til at føre en log
> over hvor langt eleven er i hhv. teori og kørsel, og denne skal på
> forlangende fremvises for eksempelvis politiet. Denne log underskrives efter
> endt lektion af både elev og lærer.
>
> Minimumskravene til alm. kørekort er 28 teorilektioner (incl 3 evaluerende
> test) og 24 kørelektioner (incl 4 lekt. på køreteknisk anlæg og 4 lektioner
> på manøvrebane).
>
> Ydermere er det præciseret at et uv-forløb skal strække sig over mindst 14
> dage, og 1 lektion er 45 minutter.
>
> Og så en personlig kommentar:
> Undgå "pakkeløsninger" som ser alt for billige ud. Disse er jo ikke en
> garanti for et kørekort, men blot frem til første køreprøve. Fidusen er ofte
> at _når_ eleven er dumpet til den første køreprøve, så er "pakken" opbrugt
> og der skal betales (en høj) timepris. Summa summarum bliver tit at der
> betales for meget - men vurdér selv tilbuddene.
> /Henrik M.
>
Mange tak for et meget seriøst svar, det gav lidt mere klarhed over sagen.
Så ender det nok med at vi indstiller os på, at det tager længere tid
end det strengt taget burde, men at det bliver hos en kørelærer, som
virker troværdig, og det er jo i sig selv en udfordring
vh
Bjarne
| |
Sætterniissen (19-02-2007)
| Kommentar Fra : Sætterniissen |
Dato : 19-02-07 14:22 |
|
"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse
news:45d997ed$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Henrik skrev> Så ender det nok med at vi indstiller os på, at det tager
> længere tid end det strengt taget burde, men at det bliver hos en
> kørelærer, som virker troværdig, og det er jo i sig selv en udfordring
>
De fleste kørelærere er da ganske troværdige - at de er for dyre er en anden
sag , men a finde en med passende kemi og pædagogiske evner er altså muligt.
Knud
| |
Henrik (20-02-2007)
| Kommentar Fra : Henrik |
Dato : 20-02-07 11:11 |
|
"Sætterniissen" <satteniisen@bit.lk> skrev i en meddelelse
news:45d9a463$0$47358$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> De fleste kørelærere er da ganske troværdige - at de er for dyre er en
> anden sag , men a finde en med passende kemi og pædagogiske evner er altså
> muligt.
>
> Knud
At de fleste er troværdige mener jeg også - men at de skulle være for dyre
forstår jeg ikke.
Det er en helt almindelig lille forretning med udgifter til indkøb af bil,
vedligehold af samme, evt. leje af lokaler, forsikringer, materialer,
revisor, moms osv. osv. Sidst men ikke mindst skulle der jo også gerne være
lidt timeløn til den der sidder i bilen.
Og for at korrigere en udbredt misforståelse:
Der betales fuld afgift (de sædvanlige 180%) af en skolevogn - den må derfor
gerne bruges privat. Man kan dog trække noget af momsen hjem (af bilens pris
før afgift) men så må den ikke anvendes til andet end øvelseskørsel.
/Henrik M.
| |
Ebbe Kristensen (20-02-2007)
| Kommentar Fra : Ebbe Kristensen |
Dato : 20-02-07 14:13 |
|
Henrik wrote:
> Og for at korrigere en udbredt misforståelse:
> Der betales fuld afgift (de sædvanlige 180%) af en skolevogn - den må
> derfor gerne bruges privat. Man kan dog trække noget af momsen hjem
> (af bilens pris før afgift) men så må den ikke anvendes til andet end
> øvelseskørsel.
Og for at det ikke skal være løgn, får kørelærere heller ikke rabat hos
forsikringen når de er under 25. Det var ham, der underviste mig i sin tid
og han var noooget knotten over det forhold.
At forsikringsselskaberne tager ved for mænd under 25 er forståeligt nok.
Deres ulykkesfrekvens er beviseligt væsentlig større (og at regne den slags
ud er i den grad noget forsikringsselskaber har forstand på). Men en
kørelærer burde s'gu' være undtaget - hvis han laver noget lort ryger hans
mulighed for at tjene til føden etc. jo...
Ebbe
| |
Torben Scheel (20-02-2007)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 20-02-07 14:18 |
|
Ebbe Kristensen wrote:
> At forsikringsselskaberne tager ved for mænd under 25 er forståeligt nok.
> Deres ulykkesfrekvens er beviseligt væsentlig større (og at regne den slags
> ud er i den grad noget forsikringsselskaber har forstand på). Men en
> kørelærer burde s'gu' være undtaget - hvis han laver noget lort ryger hans
> mulighed for at tjene til føden etc. jo...
>
Eh - forsikringen skal vel også dække elevernes skader, eller er det en
separat forsikring (der bør være prissat udfra antal timer med elever
ved rattet).
--
vh
Torben
| |
Henrik (21-02-2007)
| Kommentar Fra : Henrik |
Dato : 21-02-07 00:43 |
|
"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45daf4fa$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Eh - forsikringen skal vel også dække elevernes skader, eller er det en
> separat forsikring (der bør være prissat udfra antal timer med elever ved
> rattet).
>
I forsikringsmæssig sammenhæng er kørelæreren altid fører af bilen, og
eleven er passager.
Der skal være en udvidet passager-dækning.
Eleverne laver aldrig skader. Hvis der opstår skade er det fordi føreren
(kørelæreren) har sovet i timen. Han/hun har det fulde ansvar for kørslen.
/Henrik M.
| |
Henrik (21-02-2007)
| Kommentar Fra : Henrik |
Dato : 21-02-07 00:37 |
|
"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse
news:45daf3d2$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Og for at det ikke skal være løgn, får kørelærere heller ikke rabat hos
> forsikringen når de er under 25. Det var ham, der underviste mig i sin tid
> og han var noooget knotten over det forhold.
>
Og for at det slet ikke skal være løgn, vil de fleste forsikringsselskaber
ikke give "elitestatus" hvis bilen er registreret til øvelseskørsel. Ej
heller hvis kørelæreren (ejeren) har kørt uden skader i eksempelvis 20 år.
Der findes dog mindt ét der ikke har denne regel.
/Henrik M.
| |
|
|