Pas på med at sælge i kommision ved forhan~
Fra : TDN

Dato : 18-02-07 09:17

Man hænger på 2 år reklamationsret selvom man tror det er handel mellem 2
private....

http://epn.dk/privatokonomi/article21447.ece

Mvh
Thomas

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-02-07 09:36

> Man hænger på 2 år reklamationsret selvom man tror det er handel mellem 2
> [...]

Det kan godt være, men hvad skal man som køber gøre, når man med garanti ved
sælger er ligeglad med man reklamerer?
Svaret står i artiklen

"Man kan ikke klage til Forbrugerklagenævnet, da kravet skal rettes mod den
private bilsælger. Man må gå til en advokat eller til retshjælpen. "

En tung tur gennem retssystemet og samtidig ikke mulighed for at få udbedret
skader før sagen er afgjort. Og hvem ved om man vinder sagen?

Mvh Niels

Fra : Mogens...

Dato : 18-02-07 09:45

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvem ved om man vinder sagen?

Det er de færreste retssager, der ar afgjort på forhånd.
Dét er netop formålet med retssystemet !

Fra : TDN

Dato : 18-02-07 09:49

> [...]
>
> En tung tur gennem retssystemet og samtidig ikke mulighed for at få
> udbedret skader før sagen er afgjort. Og hvem ved om man vinder sagen?

Bliver sælger ikke netop sat i samme retsstilling som den professionelle
forhandler og skal give to års reklamationsret som i et forbrugerkøb.
Hvis man sælger direkte mellem private kan man bedre skrive sig ud af det
via en slutseddel med solgt som beset, hvor den private sælger skal have
fortiet væsentlige mangler og forholdet mellem bilens stand og pris indgår i
vurdering om man kan komme efter køber.

Mvh
Thomas

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-02-07 10:44

> "Man kan ikke klage til Forbrugerklagenævnet, da kravet skal rettes mod
> den private bilsælger. Man må gå til en advokat eller til retshjælpen. "

Nøjagtigt som ved en privat handel du er utilfreds med. Du er som køber
hverken værre el. bedre stillet, heller ikke sælger fordensags skyld. Det
kan self. ødelægges af at "hajen" giver urigtige opl., + tager sig betalt
for det, så prisen nærmer sig en købt i regulær forbrugerkøb. Isåfald kan
man stævne "hajen" pga. oplysningerne.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-02-07 11:46

> [...]
> for det, så prisen nærmer sig en købt i regulær forbrugerkøb. Isåfald kan

Ikke helt, ved privat handel kan man skrive sig ud af reklamationsret i en
slutseddel.

Mvh Niels

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 18-02-07 12:14

Hej

Niels Bengaard wrote:
> Ikke helt, ved privat handel kan man skrive sig ud af reklamationsret i en
> slutseddel.

Kommissionssalg er ikke privathandel. Det gælder som forbrugerkøb
jævnfør købeloven og derfor kan du ikke skrive dig ud af det.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-02-07 12:40

> Kommissionssalg er ikke privathandel. Det gælder som forbrugerkøb jævnfør
> købeloven og derfor kan du ikke skrive dig ud af det.

Det ved jeg godt, det er jo netop det tråden handler om. Jørgen skrev for
mig at se, at man ved privat handel også havde reklamationsret, og at der i
reklamationsret henseende ikke var forskel på privat handel og
kommisionssalg, det var det jeg kommenterede på.

Mvh Niels

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-02-07 18:04

> [...]
> i reklamationsret henseende ikke var forskel på privat handel og
> kommisionssalg, det var det jeg kommenterede på.

Købeloven gælder alle handler, så du kan forsåvidt reklamere, brokke dig,
ved alle. Det er ingen garanti, og alt vurderes udfra subj. stand v. køb,
fejl, pris etc. etc. . Så du er reelt ikke meget bedre stillet ved et
"forbrugerkøb". Hvis forhandleren nægter ansvaret, er der kun søgsmål
tilbage, no offence.

Fra : claus b. p.

Dato : 18-02-07 23:35

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message

> [...]
> fejl, pris etc. etc. . Så du er reelt ikke meget bedre stillet ved et
> "forbrugerkøb". Hvis forhandleren nægter ansvaret, er der kun søgsmål
Det er så heller ikke helt rigtigt. Der er flere muligheder, den ene er at
klage til Forbrugerklagenævnet. Dette gælder ganske vist kun for biler inden
for en vis prisklasse, men der er nye muligheder på vej. Retter forhandleren
sig ikke efter Fkn's afgørelse kan der ske flere ting, bl.a. kan
forhandleren blive offentliggjort i Fkn's gabestok-hjemmeside. Samtidig vil
en eventuel retssag være nemt overstået, for retten dømmer næsten altid
efter Fkn's retningslinier.
Derudover er der mulighed for at få en advokat til at rette henvendelse til
sælger. Dette kan være nok til at få en aftale gennemtrumfet. Derved viser
man nemlig vilje til at gennemføre en sag, og de fleste af de blakkede
sælgere ved, at de fleste opgiver længe før det kommer så langt.
/Claus

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-02-07 18:38

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er så heller ikke helt rigtigt. Der er flere muligheder, den ene er at
> klage til Forbrugerklagenævnet. Dette gælder ganske vist kun for biler
> inden for en vis prisklasse,

___SNIP___Ja, og en forhandler behhøves ikke rette sig efter fkn's
afgørelse, det er faktisk en kun en henstilling. Hvordan FA... tror du
ellers Danmrks billigst biler, alias, alias kunne blive ved med at drive
virksomhed?. Når der er sager nok, lukker man firmaet, og starter et nyt fra
samme adresse :(((.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-02-07 14:50

> Ikke helt, ved privat handel kan man skrive sig ud af reklamationsret i en
> slutseddel.

Du behøves ikke at skrive dig ud af noget, kun ita. køber ikke ved hvad han
har gang i. Men det vil en advokat forklare ham, hvis det kommer der til ;).
Det samme hvis det er en bil i kommission, det handler om. Man må formode at
den som har haft den i kommission har været ærlig med evt fejl, mangler,
pris etc. . Alt vurderes ud fra bilen stand, alder, pris, no offence here.

Fra : TDN

Dato : 18-02-07 11:14

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Man hænger på 2 år reklamationsret selvom man tror det er handel mellem 2
> [...]

Kan lige supplere med denne fra FDM om at sælge som beset i privat salg:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/93B5CAF5-11B4-4A34-8C2A-4C8EA3AEDBDC/0/75.pdf

Mvh
Thomas

Fra : Peter G C

Dato : 18-02-07 12:03

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Man hænger på 2 år reklamationsret selvom man tror det er handel mellem 2
> private....

Ja da.

Altid 2 år - altid. Med mindre man aftaler andet. Det gælder ALLE køb i Dk.

/Peter

Fra : -=JF=- priv

Dato : 18-02-07 12:13

Efter mange tanker skrev Peter G C:

> Altid 2 år - altid. Med mindre man aftaler andet. Det gælder ALLE køb i Dk.

Lidt fortegnet billede du giver.

Som privatmandkan du på slutsedlen skrive "Købt som beset, ingen
garanti gives"

En bilforretning kan godt give *bedre* garanti - men aldrig ringere.
Og det uanset om du som køber har skrevet under på at du har købt bilen
som beset uden garanti... Ved professionelle handler har køber altid
mindst 6+18 måneders reklamationsret.

--
Mvh. John

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-02-07 12:41

> [...]
> Og det uanset om du som køber har skrevet under på at du har købt bilen
> som beset uden garanti... Ved professionelle handler har køber altid

Det er jo netop korrekt hvad Peter skriver, "med mindre man aftaler andet"
skriver han jo.

Mvh Niels

Fra : -=JF=- priv

Dato : 18-02-07 14:05

Niels Bengaard frembragte:

> Det er jo netop korrekt hvad Peter skriver, "med mindre man aftaler andet"
> skriver han jo.

Tjah, kun til dels, hvorfor jeg kalder det fortegnet.
Forhandleren kan jo ikke nedskrive garantien - uanset hvilke aftaler
der ellers er lavet.

--
Mvh. John

Fra : Peter G C

Dato : 18-02-07 16:48

"-=JF=- priv" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Lidt fortegnet billede du giver.

Nej.

> Som privatmandkan du på slutsedlen skrive "Købt som beset, ingen garanti
> gives"

Du blander tingene sammen, og det du skriver holder ikke.

Jeg har en rimelig god viden om emnet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : -=JF=- priv

Dato : 18-02-07 18:03

Peter G C forklarede:

> Du blander tingene sammen, og det du skriver holder ikke.

Jamen, så forklar hvor jeg tager fejl?

--
Mvh. John

Fra : claus b. p.

Dato : 18-02-07 23:18

"Peter G C" <peter@SLETnospam.dk> wrote in message
> "-=JF=- priv" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej.

> Du blander tingene sammen, og det du skriver holder ikke.
>
> Jeg har en rimelig god viden om emnet.

Rettelse: Du tror du ved noget....
Det er altid muligt at lave aftaler ved privatkøb. Det eneste man ikke kan
aftale sig fra er skjulte fejl og mangler, som forringer værdien af det
handlede betragteligt. Og eneste reelle mulighed for at gøre krav gældende
(hvis ikke man kan snakke sig til rette) er at lægge sag an, hvorfor
førnævnte betragtning om betragtelig værdiforringelse nævnes. Der er jo nok
ikke mange der vil lægge sag an for en defekt tændspole til 300 kr.. Der er
ingen lovpligtig reklamationsret eller garantiforpligtelse ved salg mellem
private. Loven gælder kun forbrugerkøb, dvs. handel mellem en professionel
og en privat.
Noget andet er om det nogensinde kan blive en god ide at benytte en
professionel sælger som mellemmand i et kommisionssalg. Jeg ville i hvert
fald aldrig benytte en sådan som køber. Det bliver alt for nemt et problem
hvem der har sagt det ene og lovet det andet.
/Claus

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-02-07 19:01

> Rettelse: Du tror du ved noget....

Ved du noget, hvor fra...? jeg kender lidt til Peters historie.

> Det er altid muligt at lave aftaler ved privatkøb.

Du kan aftale hvad du vil, men det er ikke bindnde ved ikke-forbrugerkøb.

Det eneste man ikke kan
> aftale sig fra er skjulte fejl og mangler,

Her er det springende, hvad er skjult for en for en ikke_proffesionel?. Det
er ret meget, reelt er selv km-standen skjult, sælger behøves ikke være 1.
ejer..

Der er jo nok
> ikke mange der vil lægge sag an for en defekt tændspole til 300 kr.. Der
> er ingen lovpligtig reklamationsret eller garantiforpligtelse ved salg
> mellem private.

Bingo, en tommel-regel er +20.000,- før det hænger sammen. Dvs. du skal
spare tilsv. ved købet fremfor hos en forhandler med "normal" rettigheder.
Og/eller få den gennemgået af FDM el. lign. .

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 18-02-07 12:16

Hej

Peter G C wrote:
> Altid 2 år - altid. Med mindre man aftaler andet. Det gælder ALLE køb i Dk.

Ikke korrekt. Man kan ikke aftale sig til mindre ved forbrugerkøb. Ved
handel mellem private kan man aftale mindre eller slet ingenting.
Købeloven definerer hvad der er forbrugerkøb og hvad der er
privathandel. Så snart en proffessionel er indover handlen, tæller den
som forbrugerkøb, uanset hvem der er sælger.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Peter G C

Dato : 18-02-07 16:48

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Ikke korrekt. Man kan ikke aftale sig til mindre ved forbrugerkøb.

Enig. Min fejl.

/Peter

--
http://www.grauslund.com