Ros til lastbilchauffør!
Fra : Brian

Dato : 15-02-07 16:35

Hejsa

For at prøve noget nyt, så det ikke kun er alt det negative der bliver
viderebragt, vil jeg lige fortælle om en positiv oplevelse med en
lastbilchauffør idag.

Jeg kører på motortrafikvejen mellem Give og Horsens. En lastbil har fået
trukket en fin kø bagved sig, da det er svært at overhale pga. en del
modgående trafik. Der sker selvfølgelig det, at folk bliver utålmodige,
blinker ud for at overhale lastbilen, hvorefter de må trække ind igen da den
modkørende var lidt tættere på end beregnet. Det forløb gentager sig et par
gange.

Efter nogen kilometer, dropper folk helt at forsøge at overhale - men så
træder dagens mand i skysovs i karakter. Lastbilen giver lige et
højre-venstre-højre blinke fra sig, for at signallere der er fri bane til at
overhale. Efter lidt tøven, kommer der hurtig 4 biler forbi lastbilen. Der
er så lukket for overhalinger nogle kilometer igen, indtil at lastbilen igen
giver tegn til at der er fri bane - og i dén bølge slipper jeg heldigvis med
rundt

Det var en dejlig simpel måde at undgå hasarderede overhalinger på (som der
ellers er _mange_ af på den strækning), og det lagde også en dæmper på alle
de halvhjertede forsøg på at overhale.

Jeg har aldrig oplevet den slags "fri bane" blink fra en lastbil før, men
respekt herfra

/Brian

Fra : C. Caspersen

Dato : 15-02-07 16:45

> Jeg har aldrig oplevet den slags "fri bane" blink fra en lastbil før, men
> respekt herfra

Ja, stor respekt. Han har selvfølgelig indset, at nogle af idioterne bagved
vil komme af dage, hvis han ikke gjorde et eller andet.

Det burde bare ikke være hans job, men det er sådan vi kører

Mit gæt er, at han i forvejen kørte minimum med samme hastighed som
hastighedsbegrænsningen ? Stort set alle lastbiler kører små 90 km/t.

/Caspersen

Fra : Brian

Dato : 15-02-07 16:58

C. Caspersen wrote:

> Ja, stor respekt. Han har selvfølgelig indset, at nogle af idioterne
> bagved vil komme af dage, hvis han ikke gjorde et eller andet.

Njaa, det er muligvis sådan noget. Mens jeg kørte bagved, var der ikke noget
helt vildt. Folk blinkede bare ud i den anden bane, for at blinke ind igen
med det samme. Der var "kun" en enkelt BMW Z4 og en Volvo SUV et eller
andet, der gamblede lidt.

> Det burde bare ikke være hans job, men det er sådan vi kører

Du har ret, det er hverken hans job eller hovedpine at folk vil forbi, men
det er en fin "service" fra chaufførens side.

> Mit gæt er, at han i forvejen kørte minimum med samme hastighed som
> hastighedsbegrænsningen ? Stort set alle lastbiler kører små 90 km/t.

Rigtig, han lå med omkring 85km/t, landskabet er lidt kuperet på
strækningen. Samtidig er det rigtig fin vej med gode oversigtsforhold (når
der ikke lige ligger en stor lastbil) der indbyder til mere end 90km/t.

/Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-02-07 18:24

"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse news:45d48320$0$90270

> Rigtig, han lå med omkring 85km/t, landskabet er lidt kuperet på
> strækningen. Samtidig er det rigtig fin vej med gode oversigtsforhold (når
> der ikke lige ligger en stor lastbil) der indbyder til mere end 90km/t.

Og???. Så sent som i morges oplevede jeg det modsatte, at en 40 ton ton
truck trak ud i spor 2, forbi køen på 5-6 biler som afventede grønt lys,
trak ind, og så kunne vi ellers sidde der :(( .

Fra : Brian

Dato : 15-02-07 18:26

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Og???. Så sent som i morges oplevede jeg det modsatte, at en 40 ton
> ton truck trak ud i spor 2, forbi køen på 5-6 biler som afventede
> grønt lys, trak ind, og så kunne vi ellers sidde der :(( .

Ja, det er jo den slags historier man dagligt kan læse i gruppen, derfor
dette lille positive indslag.

/Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-02-07 19:05

"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse news:45d497b1$0$90271

> Ja, det er jo den slags historier man dagligt kan læse i gruppen, derfor
> dette lille positive indslag.

Mon ikke det er fordi der er mest neg. end pos. at sige?, læs; jeg kan ikke
huske, hvornår en truck, IKKE har benyttet sig af sin vægt, størrelses
fordel :(.

Fra : Brian

Dato : 15-02-07 19:12

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Mon ikke det er fordi der er mest neg. end pos. at sige?

Det er ihvertfald kun den negative side, der bliver nævnt - men sådan er det
jo med det meste her i livet

> kan ikke huske, hvornår en truck, IKKE har benyttet sig af sin vægt,
> størrelses fordel :(.

Nææ, i dette tilfælde, benyttede den sig jo også af sin størrelse, men det
er da ikke negativt.

/Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-02-07 19:22

"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse news:45d4a26e$0$90268$

> Nææ, i dette tilfælde, benyttede den sig jo også af sin størrelse, men det
> er da ikke negativt.

Migbekendt er det ikke tilladt det stunt, og det er ihvertfald ikke moralsk
rigtigt, så kunne vi "more" os med de overhalinger du sparede :(((..

Fra : Leonard

Dato : 15-02-07 19:27

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

>Migbekendt er det ikke tilladt det stunt, og det er ihvertfald ikke moralsk
>rigtigt, så kunne vi "more" os med de overhalinger du sparede :(((..

Hvad er det lige du ser lastbilchaufføren gør forkert her?

Han kører ud af en landevej med en hastighed lidt over den tilladte
for personbiler (faktisk pænt hurtigere ned de 70 km/T, som han må).

Alligevel er Legobilerne utålmodige og vil gerne overhale, men kan
ikke komme til det. Når der så er plads blinker Dubloklodsen lidt med
blinklyset og hjælper Legobilerne forbi.

Det kan godt være det er ulovlig brug af blinklys, men det er da en
ganske harmløs overtrædelse som folk kan bruge eller lade være, dem
der bruger den bliver glade for at kunne overhale og komme 30 sek.
hurtigere hjem til kvalitetstid med familien.

--
Leonard

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-02-07 19:50

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad er det lige du ser lastbilchaufføren gør forkert her?

Tror du skal læse mit 1. indlæg.

Fra : Brian

Dato : 15-02-07 20:10

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Migbekendt er det ikke tilladt det stunt, og det er ihvertfald ikke
> moralsk rigtigt, så kunne vi "more" os med de overhalinger du sparede
> :(((..

Er det ikke moralsk rigtigt at hjælpe sine medbilister ?

Utroligt som du kan finde noget negativt i alt.

/Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-02-07 17:50

"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse news:45d4b015$0$90270

> Er det ikke moralsk rigtigt at hjælpe sine medbilister ?
>
> Utroligt som du kan finde noget negativt i alt.

HVEM HJALP HAN??. Han overhalede biler som holdt og afventede grønt lys, og
trak ind foran dem i værste stil, hvor efter han gik i stå op ad en bakke..

Fra : Brian

Dato : 16-02-07 18:14

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> HVEM HJALP HAN??. Han overhalede biler som holdt og afventede grønt
> lys, og trak ind foran dem i værste stil, hvor efter han gik i stå op
> ad en bakke..

Så har jeg misforstået dig. Jeg ved simpelthen ikke hvad du så hentyder til.

/Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-02-07 07:59

"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse news:45d5e64c$0$90273

> Så har jeg misforstået dig. Jeg ved simpelthen ikke hvad du så hentyder
> til.

Læs mit 1. indlæg, som du fulgte op på..

Fra : Leonard

Dato : 15-02-07 19:30

> [...]

>huske, hvornår en truck, IKKE har benyttet sig af sin vægt, størrelses

Nu har jeg kun kørt 40.000 km sidste år, så det er nok derfor, men jeg
har svært ved at huske hvornår en Dubloklods sidst har gjort sig
uheldigt bemærket. I forhold til Legobilernes tåbelige kørsel.

--
Leonard

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-02-07 19:52

> [...]

> har svært ved at huske hvornår en Dubloklods sidst har gjort sig
> uheldigt bemærket. I forhold til Legobilernes tåbelige kørsel.

Det har jeg, og jeg slår dig, 50.000- pa ;).

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-02-07 20:01

> Det har jeg, og jeg slår dig, 50.000- pa ;).

Damn det er 137km hver evig eneste dag inkl Juleaften og de dage du ligger
syg.

Bor du i bilen?

Mvh en som synes folk kører flere og flere km. Engang var man monsterkører
hvis man kørte 20kkm .. nu skal man helst op på 40-50kkm før man er en
erfaren og rutineret bilist.

Enten har folk nogle syge kørselsbehov eller også "pynter" man lidt på sine
kørte km ala "min far er stærkere end din far..."....

Only one knows

/Martin

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-07 20:09

> [...]
>
> Enten har folk nogle syge kørselsbehov eller også "pynter" man lidt på
> sine kørte km ala "min far er stærkere end din far..."....

Har en kammerat der er taxachauffør, ham og hans kollega kører en taxa fri
på 2 år (250.000 km.)
Det svarer til ca.62.500 km. om året for ham. så kommer hans private kørsel
på ca 15-20.000km oveni.
Det er så ca. 80.000km.. Men så er det jo også erhvervskørsel det meste af
det. tør ikke tænke på hvad en chauffør der kører Italien-Spanien-danmark
kører om året.........

/HB

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-02-07 15:18

HB skrev:
> [...]
> det. tør ikke tænke på hvad en chauffør der kører Italien-Spanien-danmark

Har kørt 59.000 km på 5½ md.

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-07 16:49

> Har kørt 59.000 km på 5½ md.
>
> --
Du er jo også på din arbejdsplads 24 timer i døgnet nærmest

/HB

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-02-07 16:59

HB skrev:
> Du er jo også på din arbejdsplads 24 timer i døgnet nærmest

Kun knap 5 dage om ugen.

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-07 20:12

On Thu, 15 Feb 2007 20:00:55 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>
>Enten har folk nogle syge kørselsbehov eller også "pynter" man lidt på sine
>kørte km ala "min far er stærkere end din far..."....

Det er da let nok, folk flytter længere og længere væk fra jobbet for
at have råd til at bo Det er da tilfældet her på "djævleøen" - så
de 75 km jeg har på arbejde er nok over gennemsnittet, men sikkert
ikke så meget endda. Puntoen har da gået 10 kkm på 3 måneder, dertil
kommer at jeg har kørt noget i Xsaraen også )
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-02-07 20:12

> Enten har folk nogle syge kørselsbehov eller også "pynter" man lidt på
> sine kørte km ala "min far er stærkere end din far..."....

160-/dg + detløse, bedre at bruge 2-3 timer på transport, end at føle sig
som komplet idiot i 8- ;)).

Fra : Brian

Dato : 15-02-07 20:14

Martin Johansen [6000] wrote:

> Enten har folk nogle syge kørselsbehov eller også "pynter" man lidt
> på sine kørte km ala "min far er stærkere end din far..."....

Fra December 05 til December 06 kørte jeg lige lidt over 55.000 km (rundes
op til 60.000 ) så min far er stærkere end din far

De 32.000 af dem foregik i arbejdstiden - det gør det nok for de fleste, der
kører så mange kilometer.

/Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-02-07 20:31

"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse news:45d4b0ff$0$90275,,

> De 32.000 af dem foregik i arbejdstiden - det gør det nok for de fleste,
> der kører så mange kilometer.

Mine ligger mest i "fritiden"- til/fra arb., 40.000-, hellere bruge et par
timer på transport, end at føle sig som idiot i 8- ;).

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-02-07 20:42

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 15-02-07 20:42

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Mine ligger mest i "fritiden"- til/fra arb., 40.000-, hellere bruge et par
> timer på transport, end at føle sig som idiot i 8- ;).

Og det føler du ikke i den fjerdedel af din vågne fritid, som du bruger
i bilen? :)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-02-07 17:42

"Rune S. Larsen" <not@working.email> skrev i en meddelelse

> Og det føler du ikke i den fjerdedel af din vågne fritid, som du bruger
> i bilen? :).

Ikke i relation til den tid jeg spildte på mit tidl. arb. . Det kan det være
lige meget med et arb., hvis det forpester din fritid ;) .

Fra : Brian

Dato : 15-02-07 20:57

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Mine ligger mest i "fritiden"- til/fra arb., 40.000-, hellere bruge
> et par timer på transport, end at føle sig som idiot i 8- ;).

Jeg gad simpelthen ikke køre 170+km hverdag, bare for at komme på arbejde -
så skulle lønnen og jobbet da være ekseptionelt godt... og så alligevel.

Når man så lægger hastigheden på de sjællandske motorveje (omkring
myldretid) til det regnestykke... fyfan

/Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-02-07 17:01

"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse news:45d4bb0a$0$90264

> Når man så lægger hastigheden på de sjællandske motorveje (omkring
> myldretid) til det regnestykke... fyfan

Nu skal jeg ikke omkring Kbh., så det går stille og roligt hver vej, som
skrevet ~1 time hver vej. Undtagen i morges, jeg sov fra vækkeuret, ind til
flere håndværkere fik sig en overraskelse- der var en som ville overhale
;)).

Fra : Kate

Dato : 17-02-07 16:09

"Brian" <nej@tak.du> wrote in

> Jeg gad simpelthen ikke køre 170+km hverdag, bare for at komme på
> arbejde - så skulle lønnen og jobbet da være ekseptionelt godt...
> og så alligevel.

Jeg kører 160 km hverdag for at arbejde, men flyttede væk fra mit job i
udkanten af Kbh for at få noget at bo i som jeg kunne betale *og* holde
ud at bo i.

Nogle gange er virkeligheden ikke så simpel som "jeg gad ikke....", der
er jo individuelle grunde til at vi gør som vi gør.

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.com
Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-02-07 23:28

Martin Johansen [6000] explained :
> Bor du i bilen?

50.000km når man ved at køre 200km pr arbejdsdag på et år. Det gør jeg,
Esbjerg-Vejle tur-retur. Det tager en time hver vej. Du får det til at
lyde meget voldsommere end det er ;)

> Mvh en som synes folk kører flere og flere km. Engang var man monsterkører
> hvis man kørte 20kkm .. nu skal man helst op på 40-50kkm før man er en
> erfaren og rutineret bilist.

Waw, så kan jeg kalde mig erfaren og rutineret - jeg skal vist lige
ringe til Alka :)

> Enten har folk nogle syge kørselsbehov eller også "pynter" man lidt på sine
> kørte km ala "min far er stærkere end din far..."....

Der er mange der pendler langt - sådan er det når jobbene bliver skævt
fordel geografisk.

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-02-07 23:35

> 50.000km når man ved at køre 200km pr arbejdsdag på et år. Det gør jeg,
> Esbjerg-Vejle tur-retur. Det tager en time hver vej. Du får det til at
> lyde meget voldsommere end det er ;)

Jae... det gjorde jeg måske. Men jeg synes bare hver gang at en siger han
kører xxxxx km om året så kommer der en anden der, sjovt nok tilfældigvis,
kører mere end det. Den er sikker hver gang.

Vi er snart oppe på 100kkm om året jo for visse personer hvis det
fortsætter..

> Waw, så kan jeg kalde mig erfaren og rutineret - jeg skal vist lige ringe
> til Alka :)

Lad høre hvis du har held med dem

> Der er mange der pendler langt - sådan er det når jobbene bliver skævt
> fordel geografisk.

Bare turen igennem byen, så har jeg pendlet nok for den dag.

/Martin

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-02-07 00:14

Martin Johansen [6000] expressed precisely :

> Jae... det gjorde jeg måske. Men jeg synes bare hver gang at en siger han
> kører xxxxx km om året så kommer der en anden der, sjovt nok tilfældigvis,
> kører mere end det. Den er sikker hver gang.

Rigtig nok, men jeg tror også folk faktisk pendler længere og længere.

> Lad høre hvis du har held med dem

Lad os sige det sådan, jeg er ikke optimist men fornemmer jeg bør gøre
forsøget :)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-02-07 17:36

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Lad os sige det sådan, jeg er ikke optimist men fornemmer jeg bør gøre
> forsøget :)

Personligt har jeg dårlige erfaringer med Alka, kolleger også, De er gode
til at sælge, lyder som rigtige "kammerater". Men når skaden er sket, løber
de gerne fra det som var lovet. Det kostede mig 10.000,- og en kollega
250.000,- , så jeg vil holde mig væk.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-02-07 17:57

Jørgen M. Rasmussen used his keyboard to write :

> [...]
> gerne fra det som var lovet. Det kostede mig 10.000,- og en kollega 250.000,-

Jeg er desværre noget nær stavnsbundet til dem fordi ingen andre
selskaber giver rabat efter "Respekt for fart" kurset. For et halvt års
tiden siden snakkede jeg med Codan, de kunne tilbyde mig en forsikring
til 17.000kr/år og en selvrisiko på 10.000kr - men først efter 1 års
skadefri kørsel. Alkas pris er 12.500kr og en selvrisiko på 1031kr. Så
skal man altså være dum for at skifte...

Men ja, man skal være meget opmærksom på hvad de laver - har haft en
skade som modparten fik skyld for. Men Alka noterede fint fuld regress
og hentede pengene hos modparten. Og så noterede de bonustab på min
forsikring også...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-02-07 18:45

> [...]
> og en selvrisiko på 10.000kr - men først efter 1 års skadefri kørsel.
> Alkas pris er 12.500kr og en selvrisiko på 1031kr. Så skal man altså være

Må jeg spørge, Henrik, hvor mange år har du skadefri? Og hvor gammel er du?

/Martin

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-02-07 19:01

Martin Johansen [6000] wrote on 16-02-2007 :

> Må jeg spørge, Henrik, hvor mange år har du skadefri? Og hvor gammel er du?

24 år, har haft egen bil siden januar 2006, kørt 50.000km, ingen skader
(eller, ingen bonusbelastende skader).

Har jævnligt kørt bil siden jeg fik kørekort, har aldrig lavet skader.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-02-07 19:40

> 24 år, har haft egen bil siden januar 2006, kørt 50.000km, ingen skader
> (eller, ingen bonusbelastende skader).
>
> Har jævnligt kørt bil siden jeg fik kørekort, har aldrig lavet skader.

Du lyder ligesom mig, bortset fra jeg er 2 år ældre.

Prøv Aros Forsikring - de kræver du er 25, men det er jo også snart sikkert.
De reddede min røv.

/Martin

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-02-07 01:32

Martin Johansen [6000] presented the following explanation :
> Prøv Aros Forsikring - de kræver du er 25, men det er jo også snart sikkert.
> De reddede min røv.

Ja der går godt nok et halvt år får jeg kan prale af de 25 - men det er
måske et forsøg værd.

Fra : Jørgen Højrup

Dato : 17-02-07 09:28

hej

Jeg kører dagligt mellem Hjørring og Aarhus - dels er lønnen meget bedre. At
kører 350 km om dagen er ikke galt(det tager 1½ hver vej). man skal bare
sørge for at være godt kørende.

Jeg er selvstændig og og har solgt et års konsulentarbejde i Aarhus(IBM) -
jeg får omkring 14.000 kr. i kørselsgodtgørelse om månenden.
Men jeg syntes generelt at lastbilchaufføre kører meget pænt - til gængæld
så kan det være ret svært for alm. bilister. Selv har jeg følgende biler.

1. Seat Altea FR van - årgang 2006 - kørt 45.000 på 6 måneder.
2. BMW 520D - årgang 2007 - ny

Alt i alt koster de før skat 12.000 kr. om måneden inkl. alt.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-02-07 15:06

C. Caspersen skrev:
> [...]
> Mit gæt er, at han i forvejen kørte minimum med samme hastighed som
> hastighedsbegrænsningen ? Stort set alle lastbiler kører små 90 km/t.

Nu var det ikke på motorvej, så den har nok været lidt lavere.

Men man kan selvfølgelig godt undrer sig over hvorfor en lastbil kører
det, for Legobilerne, tilladte + 1-2 km/t skal overhales.

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-07 16:46

> [...]
> alle de halvhjertede forsøg på at overhale.
>
> Jeg har aldrig oplevet den slags "fri bane" blink fra en lastbil før, men

Det gjorde man meget i gamle dage, da der ikke var så meget motorvej ned
gennem jylland. Ikke at alle gjorde det, men en stor del.
Jeg oplever det stort set aldrig idag på landevejen, men godt at høre at der
stadig er en af de "gamle" chauffører tilbage :)

/HB

Som kan huske at en tur til grænsen fra Aalborg kunne tage op til 4 1/2 time

Fra : Esben Tærsker

Dato : 15-02-07 16:58

HB wrote:
> [...]
>
> /HB
>
> Som kan huske at en tur til grænsen fra Aalborg kunne tage op til 4 1/2 time

Jeg har da også oplevet det et par gange. Specielt udenlandske
chauffører er stadig gode til det.

Men hvordan er det nu man så siger tak for hjælpen når man er kommet
forbi? Det er også noget med at blinke til først den ene eller anden side?

/Esben

Fra : Brian

Dato : 15-02-07 17:03

Esben Tærsker" <""esben\"@e$$ers.dk wrote:

> Men hvordan er det nu man så siger tak for hjælpen når man er kommet
> forbi? Det er også noget med at blinke til først den ene eller anden
> side?

Du blinker ind på plads igen, og giver den så lige et vip til venstre.

Ikke at jeg ønsker alle skal være venner og den slags hippie/trækrammer
pjat, men på den led kunne vi alm. bilister godt lære noget af
lastbilchaufførerne.

/Brian

Fra : Esben Tærsker

Dato : 15-02-07 18:30

Brian wrote:

> [...]
>
> Ikke at jeg ønsker alle skal være venner og den slags hippie/trækrammer
> pjat, men på den led kunne vi alm. bilister godt lære noget af

Fint. Det er også sådan jeg plejer at gøre. Og ja - jeg giver dig helt
ret. Synes det er fint at sige tak for hjælpen så folk ved den var
værdsat. Så hjælper de jo nok igen en anden gang.

/Esben

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-02-07 15:09

Brian skrev:
> Du blinker ind på plads igen, og giver den så lige et vip til venstre.

Og en enkelt mere til højre.

(Det sidste blink markerer overfor andre at det var en tak og ikke fordi
du vil ud igen.)

> Ikke at jeg ønsker alle skal være venner og den slags hippie/trækrammer
> pjat, men på den led kunne vi alm. bilister godt lære noget af
> lastbilchaufførerne.

Der er meget andet at I også kunne lære af os.

Fra : Brian

Dato : 15-02-07 17:00

HB wrote:

> [...]
> Jeg oplever det stort set aldrig idag på landevejen, men godt at høre
> at der stadig er en af de "gamle" chauffører tilbage :)

Jeg blev ihvertfald så positiv overrasket, at jeg synes det var på sin plads
at berette om det

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-07 18:14

HB wrote:
> Jeg oplever det stort set aldrig idag på landevejen, men godt at høre
> at der stadig er en af de "gamle" chauffører tilbage :)

Jeg er chauffør og gør det dagligt for at hjælpe dem bagved. Og jeg er da
kun 38.

--
Michael

Brugt pigetøj sælges på www.sitecenter.dk/pigetoej
Brugt drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/drengetoej

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-07 19:31

"Trekroner" <xx> skrev i en meddelelse

> Jeg er chauffør og gør det dagligt for at hjælpe dem bagved. Og jeg er da
> kun 38.
>
> --
> Michael

Det er da ok - måske det er fordi du kan huske man gjorde sådan tidligere,
da du lå bag en lastbil på vej ned gennem jylland ad landevej ligesom jeg -
vi er nemlig omtrendt jævnaldrende

/HB

/HB

Fra : co@ch [4130]

Dato : 15-02-07 17:53

> [...]
> alle de halvhjertede forsøg på at overhale.
>
> Jeg har aldrig oplevet den slags "fri bane" blink fra en lastbil før, men

Sker meget ofte hvis du kører norge og sverige. især Norge.
Hatten af for chauførerne.

Men prøv selv at blinke venstre - højre - venstre når du så har overhalet
lastbilen der gav dig tip om fri bane....og se hvad der så sker

Han hilser dig med sine lygter som "selv tak"

Mvh
Bri@n

Fra : Brian

Dato : 15-02-07 18:31

co@ch [4130]" <coach"_fjern_"ad"_fjern_ wrote:

> Men prøv selv at blinke venstre - højre - venstre når du så har
> overhalet lastbilen der gav dig tip om fri bane....og se hvad der så
> sker
> Han hilser dig med sine lygter som "selv tak"

Jeg brugte bare den som jeg ser dagligt på motorvejen, med et enkelt blink
til venstre, efter jeg er kommet på plads.

Hvis jeg skulle være så heldig at møde en igen, der har den slags tricks i
ærmet, vil jeg da prøve at give igen af samme skuffe

/Brian

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 15-02-07 20:44

Brian skrev:

> [...]
>
> Hvis jeg skulle være så heldig at møde en igen, der har den slags tricks i
> ærmet, vil jeg da prøve at give igen af samme skuffe

Det er en fin gestus, men prøv lige at gøre det i en køretime med en
lærer på passagersædet. Han kan blive lettere sur, for - som han
forklarede da jeg for nylig gjorde det - chauffutten der blinker tager
faktisk en del af ansvaret på sig, hvis noget går galt under
overhalingen fra de bagfrakommende. Men ingen tvivl - jeg ville gøre det
igen, hvis jeg kan se der kommer en lang kø bag ved min lastbil. Men det
er altså ikke uden risiko, det skal man lige huske.

Jesper

Fra : Brian

Dato : 15-02-07 21:00

Jesper Jacobsen wrote:

> [...]
> forklarede da jeg for nylig gjorde det - chauffutten der blinker tager
> faktisk en del af ansvaret på sig, hvis noget går galt under

Det tror jeg ikke han gør rent juridisk, det er forhåbetlig ens eget ansvar.

> Men ingen tvivl - jeg ville gøre
> det igen, hvis jeg kan se der kommer en lang kø bag ved min lastbil.
> Men det er altså ikke uden risiko, det skal man lige huske.

Hvis man stoler blindt på, at når chaufføren blinker er der fri bane, er den
da også helt gal. Men man behøves ikke lægge sig over i det andet spor, for
at se om der er frit

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-07 21:22

Jesper Jacobsen wrote:
> [...]
> det igen, hvis jeg kan se der kommer en lang kø bag ved min lastbil.
> Men det er altså ikke uden risiko, det skal man lige huske.

Teoretisk set _kunne_ chaufføren jo være kommet til at skubbe til
blinklyskontakten ved en fejl.

Fra : Henrik

Dato : 16-02-07 01:15

> Jesper Jacobsen wrote:
>

> Teoretisk set _kunne_ chaufføren jo være kommet til at skubbe til
> blinklyskontakten ved en fejl.

Da han rakte ud efter mobilos og kom til at vælte kaffen - som løb hen over
avisen og ned i dvd-afspilleren....

Undskyld -
/Henrik M.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 15-02-07 22:06

> Jeg har aldrig oplevet den slags "fri bane" blink fra en lastbil før, men
> respekt herfra

Kører man lidt i tyskland lærer man hurtigt at bruge det.

Stef

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-02-07 08:31

On Feb 15, 4:35 pm, "Brian" <n...@tak.du> wrote:
> Jeg har aldrig oplevet den slags "fri bane" blink fra en lastbil før, men
> respekt herfra

Tidligere var det mere udbredt, men det er ikke ret tit man ser det
mere.
Det kan måske hænge sammen med den mere egoistiske tankegang ved de
nuværende lastbilchaufførere.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-02-07 08:34

On Feb 15, 8:00 pm, "Martin Johansen [6000]" <marti...@tiscali.dk>
wrote:

> Damn det er 137km hver evig eneste dag inkl Juleaften og de dage du ligger
> syg.

Der kommer jeg også op omkring med 60 km hver vej på arbejde + besøg
hos familien + ferie + at vi bor på landet så der er længere til
alting.

> Mvh en som synes folk kører flere og flere km. Engang var man monsterkører
> hvis man kørte 20kkm .. nu skal man helst op på 40-50kkm før man er en
> erfaren og rutineret bilist.

Det hænger nok lidt sammen med huspriserne, man bliver nødt til at
søge lidt længere væk.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-02-07 11:44

>Det hænger nok lidt sammen med huspriserne, man bliver nødt til at
>søge lidt længere væk.

Ja KBH er helt grotesk.. ligesom Århus.

Derfor bor jeg i Kolding hvor man med normal indkomst stadig kan bo i hus
for under 1,5mil. ;)

/Martin

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-02-07 13:17

On Feb 16, 11:43 am, "Martin Johansen [6000]" <marti...@tiscali.dk>
wrote:

> Ja KBH er helt grotesk.. ligesom Århus.
>
> Derfor bor jeg i Kolding hvor man med normal indkomst stadig kan bo i hus
> for under 1,5mil. ;)

Og derfor vi købte vores ejendom lige nord for Randers, hvor man kunne
finde 196 kvm bolig, 4,3 Ha jord, stald og andre bygninger for lige
over 1 mil for 2 år siden.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-02-07 15:04

Brian skrev:
> Jeg har aldrig oplevet den slags "fri bane" blink fra en lastbil før, men
> respekt herfra

Det er ellers ganske normalt.

Det er blot ikke så tit vi tør løbe an på at folk også kan nå at komme
omkring os på den plads der nu er.

Jeg tror at noget der holder os tilbage er at vi, hvis vi "lokker" en
bilist til at overhale og det går galt, vil få en del af skylden.

Fra : Leonard

Dato : 17-02-07 15:13

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Jeg tror at noget der holder os tilbage er at vi, hvis vi "lokker" en
>bilist til at overhale og det går galt, vil få en del af skylden.

Det tror jeg ikke vil være muligt at give jer.
Hvad skulle man dømme jer for?
- forkert brug af tegngivningsapparat?

--
Leonard

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-02-07 16:19

Leonard skrev:
> Det tror jeg ikke vil være muligt at give jer.
> Hvad skulle man dømme jer for?
> - forkert brug af tegngivningsapparat?

Jeg ved det ikke, men tvivlen får sikkert overmagten.

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 18-02-07 15:26

Leonard wrote:

> Det tror jeg ikke vil være muligt at give jer.
> Hvad skulle man dømme jer for?
> - forkert brug af tegngivningsapparat?

Istedet for at gætte i øst og vest hvad der er lovligt, så læs
færdselsloven:

"Man må ikke dirigere trafikken." Så enkelt er det.

Men jeg synes dog alligevel at det er super når en stor lastbil lige
giver signal omm at der godt kunne være plads til en overhaling - hvis
man har lyst. Og det er trods alt en rimelig ufarlig gestus.

-Thomas Jørgensen.

Fra : Leonard

Dato : 18-02-07 15:35

Thomas Jørgensen <thomas@no-spam.dk> wrote:

>Istedet for at gætte i øst og vest hvad der er lovligt, så læs
>færdselsloven:
>
>"Man må ikke dirigere trafikken." Så enkelt er det.

Hvilken § står det i?

Desuden er der ikke tale om at dirigere noget som helst, der kan højst
være tale om at bruge blinklyset til noget det ikke er beregnet til.

Hvad den bagvedkørende bruger blinket til er helt op til denne.

--
Leonard

Fra : C. Caspersen

Dato : 17-02-07 15:14

> Jeg tror at noget der holder os tilbage er at vi, hvis vi "lokker" en
> bilist til at overhale og det går galt, vil få en del af skylden.

Nej. Overhaling, vigepligt etc. er ene og alene førerens ansvar.

/Caspersen