----- Original Message -----
From: "TA" <not@active.invalid>
Newsgroups: dk.fritid.motorcykel
Sent: Sunday, February 25, 2007 2:10 AM
Subject: Re: Vandpumpe muligvis gået, VFR 750 89"
>
> Vær opmærksom på, at ekspansionsbeholderen blot er en opsamlingsbeholder,
> der opsamler 'overløbende' kølervædske. Den opsamlede kølervædske løber
> ikke tilbage i motoren igen. Når ekspansionsbeholderen er fuld, løber
> kølervædsken blot ud på jorden gennem en overløbsslange, som du har set.
Ekspansionsbeholderen er ikke en opsamlingsbeholder, men netop en
ekspansions(!) beholder, og under normale forhold vil der bevæge sig vand
fra motoren og over i ekspansionsbeholderen p.g.a. varmeudvidelse når
motoren startes op.
Bevægelsen styres af kølerdækslet der slet og ret er en overtryksventil; men
kølerdækslet er også konstrueret til at give efter for vacuum og "suger"
derfor også vædske til sig under nedkøling!
Alt dette er under normale forhold hvorimod det overtryk en given
toppakningslækage sender ud i kølersystemet vil flytte næsten tilsvarende
mængde vand (excl. en del af cylinder-gasserne) over i beholderen, men
p.g.a. gasmængden i systemet vil der ved nedkøling ikke opstå tilstrækkeligt
med vacuum til at der suges vædske tilbage fra beholderen.
Ved efterfølgende opstarter/gen-nedkøling vil begivenhederne gentage sig og
således hurtigt tømme kredsløbet for vand hvorunder at
ekspansionsbeholderens kapacitet hurtigt overskrides og overløbet løber over
med kølervædske!
>
> I bedste fald har du formentlig blot kørt med for lidt kølervædske, som
> har resulteret i en overvarm motor. Prøv at fylde køleren op igen, tøm
> ekspansionsbeholderen og se hvad der sker, når motoren bliver varm.
I tilfælde af rigelig påfyldning kán overskuddet, som meningen er, jo
presses ud af overløbet.
Jeg har ikke helt kunnet gennemskue din forklaring helt, Mikkel, men hvis
det vitterligt ér overløbet fra toppen(!) af ekspansionsbeholderen der
lækker gentagne(!) gange tyder det på en blæst toppakning (som typisk kommer
af for voldsom brug inden helt varm motor!????); men også hængende termostat
eller luftfyldt (men hvorfra skulle dét komme hvis ikke der har været rodet
med kølersystemet) vandpumpe, kan stoppe kredsløbet så kølervædsken koger og
at det istedet for ovennævnte begivenheder er damp der presser vædsken ud af
systemet!
Men:
En kammerat oplevede med stor skepsis tilsvarende problemer med hans
aldrende VFR efter højhastighedstouring til Brno-banen i Tjekkiet, men
årsagen viste sig efter hurtig fejlsøgning (á hvorfra lækker det i grunden
(under opvarmning)) at være en mør slange mellem kølerdæksel og
ekspansionsbeholder, hvorved beholderen løb tør og der således ikke var
vædske at suge af under nedkøling! Problemet blev på enkleste vis rettet for
hjemturen ved at udskifte den møre slange med én lånt fra tankdækslets
overløb
Så en grundig undersøgelse af hvorfra lækken kommer og ikke mindst hvor
ofte, som også nævnt af T(riumph) A(lbertus), er din eneste vej frem. Husk
dog lige at udlufte systemet efter genpåfyldning - Det gøres med de små
skruer der sidder hhv. øverst på vandpumpedækslet og på den/de øverst
liggende slange/r!
Endelig er der den mulighed for tillægs-diagnose, at lugte ned i køler-
dækslet om der lugter af bensin/udstødning - Evt. v.h.a. en co-tester,
hvilket er et rimeligt sikkert tegn på at der trænger cylindergasser ind
kølekredsløbet gennem en utæt toppakning!
Et toppakningsskifte er seriøs skruning som dels er kompliceret for
hjemmeskrueren og dels voldsom dyr at betale sig fra ved mekanikeren
(faktisk tror jeg at en brugt motor er så billigt købt på Ebay, at det ikke
kan svare sig at betale sig fra så dyb en operation), hvorfor jeg håber på
dine vegne at det viser sig at være en banalitet á Brno-reparationen!
Men i den sidste ende er en given toppakningsskade ikke opstået af intet og
derom ved du jo bedst selv :-|
--
Armand.