/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Vandpumpe muligvis gået, VFR 750 89"
Fra : mikkel_paulsen@hotma~


Dato : 12-02-07 18:23

Hej Gruppe
Endnu en problem som forstyrre min nattesøvn. Jeg har været flittig
bruger af min Viffer vinteren over, men inden jeg tog til Afrika fra
oktober til januar, så opdagede jeg mystisk kølervæske udslip. Da det
var meget lidt og den ikke blev varm så bekymrede det mig ikke. I
Febuar tog jeg den i brug igen nogle gange.
inden jeg skulle aftappe olien for vinter opbevaring, så ville jeg
også undersøge hvor væsken kom fra. Jeg havde mistanke til proppen i
køleren i højre side. Men opdagede at der var formeget væske på knapt
0,5L, det blev aftappet, Jeg tændte den lod den stå på 2000omdr i ca
15 min, så gik jeg ud og lod den stå i tomgang 800omdr i 15min mere.
Da jeg så kom igen efter de 15 min, så kogte den helt vildt, det
undrede mig da det var minus 5 grader og blæseren kørte på fuldetryk.
Der var ca løbet yderligere 0,5-1L væske ud igennen proppen i køleren,
efter et øje kast på asfalten. På displayet viste den noget nær det
rødefelt. jeg slukkede lod den køle lidt af, tændte i 1min mere og
slukkede igen. da den var kølet af opdagede jeg at væskestanden i
ekspansionsbeholderen nu stod langt over MAX. hvordan kan det ske, når
der er løbet så meget vand ud? er der luft i systemet, og hvorfor kan
det ikke komme ud igen? eller er vandpumpen gået?
desuden tror i så at motoren har lidt overlast af mine dumheder?

må indrømme jeg stadig er rookie mc'ist
mvh mikkel


 
 
p.jarnbak (13-02-2007)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 13-02-07 01:06


<mikkel_paulsen@hotmail.com> wrote in message
news:1171300951.821958.180340@a75g2000cwd.googlegroups.com...
Hej Gruppe
Endnu en problem som forstyrre min nattesøvn. Jeg har været flittig
bruger af min Viffer vinteren over, men inden jeg tog til Afrika fra
oktober til januar, så opdagede jeg mystisk kølervæske udslip. Da det
var meget lidt og den ikke blev varm så bekymrede det mig ikke. I
Febuar tog jeg den i brug igen nogle gange.
inden jeg skulle aftappe olien for vinter opbevaring, så ville jeg
også undersøge hvor væsken kom fra. Jeg havde mistanke til proppen i
køleren i højre side. Men opdagede at der var formeget væske på knapt
0,5L, det blev aftappet, Jeg tændte den lod den stå på 2000omdr i ca
15 min, så gik jeg ud og lod den stå i tomgang 800omdr i 15min mere.
Da jeg så kom igen efter de 15 min, så kogte den helt vildt, det
undrede mig da det var minus 5 grader og blæseren kørte på fuldetryk.
Der var ca løbet yderligere 0,5-1L væske ud igennen proppen i køleren,
efter et øje kast på asfalten. På displayet viste den noget nær det
rødefelt. jeg slukkede lod den køle lidt af, tændte i 1min mere og
slukkede igen. da den var kølet af opdagede jeg at væskestanden i
ekspansionsbeholderen nu stod langt over MAX. hvordan kan det ske, når
der er løbet så meget vand ud? er der luft i systemet, og hvorfor kan
det ikke komme ud igen? eller er vandpumpen gået?
desuden tror i så at motoren har lidt overlast af mine dumheder?

må indrømme jeg stadig er rookie mc'ist
mvh mikkel

Det kunne være en toppakning.Prøv at starte motoren fra kold og mærk
om køleslangerne bliver hårde næsten med det samme(inden der kommer
varme).Hvis de gør det
tyder det på at det er kompressionstrykket der laver trykket og dermed
også giver luft i systemet.
Hej Palle.



flopper (13-02-2007)
Kommentar
Fra : flopper


Dato : 13-02-07 12:13

Følgende er skrevet af mikkel_paulsen@hotmail.com:
> Hej Gruppe
> Endnu en problem som forstyrre min nattesøvn. Jeg har været flittig
> bruger af min Viffer vinteren over, men inden jeg tog til Afrika fra
> oktober til januar, så opdagede jeg mystisk kølervæske udslip. Da det
> var meget lidt og den ikke blev varm så bekymrede det mig ikke. I
> Febuar tog jeg den i brug igen nogle gange.
> inden jeg skulle aftappe olien for vinter opbevaring, så ville jeg
> også undersøge hvor væsken kom fra. Jeg havde mistanke til proppen i
> køleren i højre side. Men opdagede at der var formeget væske på knapt
> 0,5L, det blev aftappet, Jeg tændte den lod den stå på 2000omdr i ca
> 15 min, så gik jeg ud og lod den stå i tomgang 800omdr i 15min mere.
> Da jeg så kom igen efter de 15 min, så kogte den helt vildt, det
> undrede mig da det var minus 5 grader og blæseren kørte på fuldetryk.
> Der var ca løbet yderligere 0,5-1L væske ud igennen proppen i køleren,
> efter et øje kast på asfalten. På displayet viste den noget nær det
> rødefelt. jeg slukkede lod den køle lidt af, tændte i 1min mere og
> slukkede igen. da den var kølet af opdagede jeg at væskestanden i
> ekspansionsbeholderen nu stod langt over MAX. hvordan kan det ske, når
> der er løbet så meget vand ud? er der luft i systemet, og hvorfor kan
> det ikke komme ud igen? eller er vandpumpen gået?
> desuden tror i så at motoren har lidt overlast af mine dumheder?
>
> må indrømme jeg stadig er rookie mc'ist
> mvh mikkel

jeg er ganske vist også noget af en rookie i denne forbindelse, men jeg
tænkte på om det kunne være en termostat der var konstant lukket. andre
kan sikkert be eller afkræfte.

flopper



mikkel_paulsen@hotma~ (13-02-2007)
Kommentar
Fra : mikkel_paulsen@hotma~


Dato : 13-02-07 18:52

On 13 Feb., 12:12, flopper <odal...@hotmail.com> wrote:
> Følgende er skrevet af mikkel_paul...@hotmail.com:

>termostat der var konstant lukket.

Ville det ikke også få blæseren til at blæse konstant?

Jeg har lavet testen med om slangen bliver hård, jeg havde cyklen
igang i 30sek og der var ingen ændring i slangen. men ved heller ikke
hvor meget vand der er på, er jo svært se se når eksp-beholderen er
ved at løbe over, pga mystiske omstændigheder i kølersystemet. desuden
fik den stillet ventiler osv for 5000km siden, der skulle det undre
mig om mekken ikke også har skiftet toppakningen

andre ideer? eller skal jeg sende den til mekken med det samme


Peter (13-02-2007)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 13-02-07 19:17


<mikkel_paulsen@hotmail.com> wrote in message
news:1171389103.222224.198440@v33g2000cwv.googlegroups.com...
On 13 Feb., 12:12, flopper <odal...@hotmail.com> wrote:
> Følgende er skrevet af mikkel_paul...@hotmail.com:

> ved at løbe over, pga mystiske omstændigheder i kølersystemet. desuden
> fik den stillet ventiler osv for 5000km siden, der skulle det undre
> mig om mekken ikke også har skiftet toppakningen

Det er altså ikke normalt at skifte toppakning når man stiller ventiler. Mon
ikke du tænker på ventildæksel pakning.

--
Peter
FJR1300A & NTV650



mikkel_paulsen@hotma~ (19-02-2007)
Kommentar
Fra : mikkel_paulsen@hotma~


Dato : 19-02-07 17:08

On 13 Feb., 19:17, "Peter" <fiktiv@invalid> wrote:
> <mikkel_paul...@hotmail.com> wrote in message
>
> news:1171389103.222224.198440@v33g2000cwv.googlegroups.com...
> On 13 Feb., 12:12, flopper <odal...@hotmail.com> wrote:
>
> > Følgende er skrevet af mikkel_paul...@hotmail.com:
> > ved at løbe over, pga mystiske omstændigheder i kølersystemet. desuden
> > fik den stillet ventiler osv for 5000km siden, der skulle det undre
> > mig om mekken ikke også har skiftet toppakningen
>
> Det er altså ikke normalt at skifte toppakning når man stiller ventiler. Mon
> ikke du tænker på ventildæksel pakning.
>
> --
> Peter
> FJR1300A & NTV650

jo det er ikke nødvendigt at skifte toppakningen, men det var i
forbindelse med et større 30000 km eftersyn, mener jeg bad ham skifte
den. men skal ud og snakke med ham her i ugen så ser vi hvad han
siger.


Ukendt (19-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-02-07 18:49

On 19 Feb 2007 08:08:04 -0800, mikkel_paulsen@hotmail.com wrote:


> jo det er ikke nødvendigt at skifte toppakningen, men det var i
> forbindelse med et større 30000 km eftersyn, mener jeg bad ham skifte
> den. men skal ud og snakke med ham her i ugen så ser vi hvad han
> siger.

Toppakninger skiftes hvis at de er utætte, eller at man af andre grunde har
topstykket afmonteret.

Hvis at Du har bedt mekanikeren om "bare" at skifte pakningen, så har han,
for dit eget bedste, helt sikkert ignoreret dig

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

TA (25-02-2007)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 25-02-07 02:10

<mikkel_paulsen@hotmail.com> wrote in message
news:1171300951.821958.180340@a75g2000cwd.googlegroups.com...
Hej Gruppe
Endnu en problem som forstyrre min nattesøvn. Jeg har været flittig
bruger af min Viffer vinteren over, men inden jeg tog til Afrika fra
oktober til januar, så opdagede jeg mystisk kølervæske udslip. Da det
var meget lidt og den ikke blev varm så bekymrede det mig ikke. I
Febuar tog jeg den i brug igen nogle gange.
inden jeg skulle aftappe olien for vinter opbevaring, så ville jeg
også undersøge hvor væsken kom fra. Jeg havde mistanke til proppen i
køleren i højre side. Men opdagede at der var formeget væske på knapt
0,5L, det blev aftappet, Jeg tændte den lod den stå på 2000omdr i ca
15 min, så gik jeg ud og lod den stå i tomgang 800omdr i 15min mere.
Da jeg så kom igen efter de 15 min, så kogte den helt vildt, det
undrede mig da det var minus 5 grader og blæseren kørte på fuldetryk.
Der var ca løbet yderligere 0,5-1L væske ud igennen proppen i køleren,
efter et øje kast på asfalten. På displayet viste den noget nær det
rødefelt. jeg slukkede lod den køle lidt af, tændte i 1min mere og
slukkede igen. da den var kølet af opdagede jeg at væskestanden i
ekspansionsbeholderen nu stod langt over MAX. hvordan kan det ske, når
der er løbet så meget vand ud? er der luft i systemet, og hvorfor kan
det ikke komme ud igen? eller er vandpumpen gået?
desuden tror i så at motoren har lidt overlast af mine dumheder?

=== svar herunder ===

Du kunne evt prøve at fylde køleren helt op og - med kold motor - kigge
efter bobler og sprøjt i vædskeoverfladen. Hvis der kommer gasser ud, kan
det skyldes en utæt toppakning.

Du kan også se, hvordan vædsken opfører sig i kølerens påfyldningshul, ved
kortvarig gasgivning med en kold motor. Ved gasgivningen bør vædskestanden
falde en anelse. Det skyldes, at vandpumpen roterer hurtigere og pumper
væsken hurtigere igennem motoren. I så fald fejler vandpumpen formentlig
intet.

Hvordan ser den gamle kølervædske iøvrigt ud? Er den misfarvet, grumset
eller 'slimet'?

Vær opmærksom på, at ekspansionsbeholderen blot er en opsamlingsbeholder,
der opsamler 'overløbende' kølervædske. Den opsamlede kølervædske løber ikke
tilbage i motoren igen. Når ekspansionsbeholderen er fuld, løber
kølervædsken blot ud på jorden gennem en overløbsslange, som du har set.

> inden jeg skulle aftappe olien for vinter opbevaring, så ville
> jeg også undersøge hvor væsken kom fra. Jeg havde mistanke til
> proppen i køleren i højre side. Men opdagede at der var
> formeget væske på knapt 0,5L, det blev aftappet.

Det lyder lidt mystisk, at der skulle være 0.5L for meget kølervædske i
køleren, når motoren indtil videre har fungeret ok. Hvordan konstaterede du,
at der var for meget på? Hvor skulle de 0.5L komme fra? Såfremt der
vitterligt var for meget kølervædske på motoren, ville den overskydende
kølervædske blot løbe over i ekspansionsbeholderen når motoren bliver varm.
Omvendt, såfremt der nu er for lidt kølervædske på motoren, kan motoren let
blive overvarm, idet kølervædsken - afhængig af kølersystemets design - evt
ikke køler topstykket.


> Da jeg så kom igen efter de 15 min, så kogte den helt vildt,
> det undrede mig da det var minus 5 grader og blæseren kørte
> på fuldetryk.

Var køleren varm da det skete? Hvis ikke kunne det evt skyldes en defekt
termostat.

I bedste fald har du formentlig blot kørt med for lidt kølervædske, som har
resulteret i en overvarm motor. Prøv at fylde køleren op igen, tøm
ekspansionsbeholderen og se hvad der sker, når motoren bliver varm.

--
TA



Ukendt (25-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-02-07 09:55

On Sun, 25 Feb 2007 02:10:11 +0100, TA wrote:


> Vær opmærksom på, at ekspansionsbeholderen blot er en opsamlingsbeholder,
> der opsamler 'overløbende' kølervædske. Den opsamlede kølervædske løber ikke
> tilbage i motoren igen. Når ekspansionsbeholderen er fuld, løber
> kølervædsken blot ud på jorden gennem en overløbsslange, som du har set.

Ikke rigtigt! Proppen på køleren er faktisk en tovejsventil, som nok åbner
for for højt tryk i kølesystemet, men _også_ åbner for undertryk, hvorved
vædske suges tilbage fra ekspansionsbeholderen efterhånden som motoren
nedkøles. Netop derfor er slangen mellem køler og beholder ført til bunden
af ekspansionsbeholderen.

Og et hint til Mikkel: Der kan aldrig være for meget vædske i kølesystemet,
men der kan være for meget i ekspansionsbeholderen. Under dækslet på selve
køleren _skal_ der være helt fyldt med vædske.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

TA (26-02-2007)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 26-02-07 00:38

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:1x7606syni8a1$.uxrnqy767m38$.dlg@40tude.net...
>
> Ikke rigtigt! Proppen på køleren er faktisk en tovejsventil, som nok åbner
> for for højt tryk i kølesystemet, men _også_ åbner for undertryk, hvorved
> vædske suges tilbage fra ekspansionsbeholderen efterhånden som motoren
> nedkøles. Netop derfor er slangen mellem køler og beholder ført til bunden
> af ekspansionsbeholderen.

Ok. Jeg troede faktisk det var en en-vejs ventil, men det forklarer jo
hvorfor overløbsslangen udmunder i bunden af ekspansionsbeholderen.

--
TA



Armand (25-02-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-02-07 12:03

----- Original Message -----
From: "TA" <not@active.invalid>
Newsgroups: dk.fritid.motorcykel
Sent: Sunday, February 25, 2007 2:10 AM
Subject: Re: Vandpumpe muligvis gået, VFR 750 89"
>
> Vær opmærksom på, at ekspansionsbeholderen blot er en opsamlingsbeholder,
> der opsamler 'overløbende' kølervædske. Den opsamlede kølervædske løber
> ikke tilbage i motoren igen. Når ekspansionsbeholderen er fuld, løber
> kølervædsken blot ud på jorden gennem en overløbsslange, som du har set.

Ekspansionsbeholderen er ikke en opsamlingsbeholder, men netop en
ekspansions(!) beholder, og under normale forhold vil der bevæge sig vand
fra motoren og over i ekspansionsbeholderen p.g.a. varmeudvidelse når
motoren startes op.
Bevægelsen styres af kølerdækslet der slet og ret er en overtryksventil; men
kølerdækslet er også konstrueret til at give efter for vacuum og "suger"
derfor også vædske til sig under nedkøling!
Alt dette er under normale forhold hvorimod det overtryk en given
toppakningslækage sender ud i kølersystemet vil flytte næsten tilsvarende
mængde vand (excl. en del af cylinder-gasserne) over i beholderen, men
p.g.a. gasmængden i systemet vil der ved nedkøling ikke opstå tilstrækkeligt
med vacuum til at der suges vædske tilbage fra beholderen.
Ved efterfølgende opstarter/gen-nedkøling vil begivenhederne gentage sig og
således hurtigt tømme kredsløbet for vand hvorunder at
ekspansionsbeholderens kapacitet hurtigt overskrides og overløbet løber over
med kølervædske!
>
> I bedste fald har du formentlig blot kørt med for lidt kølervædske, som
> har resulteret i en overvarm motor. Prøv at fylde køleren op igen, tøm
> ekspansionsbeholderen og se hvad der sker, når motoren bliver varm.

I tilfælde af rigelig påfyldning kán overskuddet, som meningen er, jo
presses ud af overløbet.
Jeg har ikke helt kunnet gennemskue din forklaring helt, Mikkel, men hvis
det vitterligt ér overløbet fra toppen(!) af ekspansionsbeholderen der
lækker gentagne(!) gange tyder det på en blæst toppakning (som typisk kommer
af for voldsom brug inden helt varm motor!????); men også hængende termostat
eller luftfyldt (men hvorfra skulle dét komme hvis ikke der har været rodet
med kølersystemet) vandpumpe, kan stoppe kredsløbet så kølervædsken koger og
at det istedet for ovennævnte begivenheder er damp der presser vædsken ud af
systemet!

Men:
En kammerat oplevede med stor skepsis tilsvarende problemer med hans
aldrende VFR efter højhastighedstouring til Brno-banen i Tjekkiet, men
årsagen viste sig efter hurtig fejlsøgning (á hvorfra lækker det i grunden
(under opvarmning)) at være en mør slange mellem kølerdæksel og
ekspansionsbeholder, hvorved beholderen løb tør og der således ikke var
vædske at suge af under nedkøling! Problemet blev på enkleste vis rettet for
hjemturen ved at udskifte den møre slange med én lånt fra tankdækslets
overløb

Så en grundig undersøgelse af hvorfra lækken kommer og ikke mindst hvor
ofte, som også nævnt af T(riumph) A(lbertus), er din eneste vej frem. Husk
dog lige at udlufte systemet efter genpåfyldning - Det gøres med de små
skruer der sidder hhv. øverst på vandpumpedækslet og på den/de øverst
liggende slange/r!

Endelig er der den mulighed for tillægs-diagnose, at lugte ned i køler-
dækslet om der lugter af bensin/udstødning - Evt. v.h.a. en co-tester,
hvilket er et rimeligt sikkert tegn på at der trænger cylindergasser ind
kølekredsløbet gennem en utæt toppakning!

Et toppakningsskifte er seriøs skruning som dels er kompliceret for
hjemmeskrueren og dels voldsom dyr at betale sig fra ved mekanikeren
(faktisk tror jeg at en brugt motor er så billigt købt på Ebay, at det ikke
kan svare sig at betale sig fra så dyb en operation), hvorfor jeg håber på
dine vegne at det viser sig at være en banalitet á Brno-reparationen!
Men i den sidste ende er en given toppakningsskade ikke opstået af intet og
derom ved du jo bedst selv :-|

--
Armand.




TA (26-02-2007)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 26-02-07 00:43

"Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote in message
news:45e16c8d$0$839$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Ekspansionsbeholderen er ikke en opsamlingsbeholder, men netop en
> ekspansions(!) beholder, og under normale forhold vil der bevæge sig vand
> fra motoren og over i ekspansionsbeholderen p.g.a. varmeudvidelse når
> motoren startes op.
> Bevægelsen styres af kølerdækslet der slet og ret er en overtryksventil;
men
> kølerdækslet er også konstrueret til at give efter for vacuum og "suger"
> derfor også vædske til sig under nedkøling!


Jeg troede faktisk ventilen var en-vejs.

Som en anden tillægsdiagnose er det en god ide at holde øje med
udstødningsgassen når motoren startes. En defekt toppakning kan medføre, at
kølervædske presses ind i forbrændingskammeret af trykket i kølersystemet og
giver anledning til hvid damp når motoren startes; eller at kølervædsken
suges ind i forbrændingskammeret af undertrykket i indsugningstakten og
giver anledning til vedvarende hvid damp samt et væsentligt forbrug af
kølervædske.

Det er også en god ide at holde øje med oliestanden. En defekt toppakning
kan medføre at kølervædsken løber ind i oliekanalerne, hvorved oliestanden
hæves og olien kan danne en 'mælket' emulsion med kølervædsken. En for høj
oliestand kan skade motoren, og selv små mængder glykol (fra kølervædsken)
ødelægger oliens smørende egenskaber. Så man skal ikke ukritisk hælde
kølervædske på en motor med en evt defekt toppakning.

--
TA



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste