Hold afstand og spænd jeres lort fast !!!!
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-02-07 10:04

I går eftermiddags på vej hjem nordpå ad E45 lige omkring
firkløversammenfletningen med motorvejen til Silkeborg
oplevede jeg noget som kunne have endt rigtigt galt.
Jeg kørte i overhalingsbanen med ca. 100-110 km/t med god afstand op
til den forankørende kassevogn. Hele inderbanen
var fyldt op af mange lastbiler og nogle andre biler.
Pludselig løsnede der sig et firkantstålrør på vel 5x5 cm fra
varevognens tag.
Jeg bremses straks ret meget op. Røret svingede lidt rundt og faldt
derefter ned på kørebanen i indersporet lige foran lastbilen.
Jeg havde radioen tændt, men kunne tydeligt høre klonk lyden da det
fald ned.
Han bremsede kraftigt men der var kun 10-15 m så han kørte hen over
det med næsten fuld fart. Det lød ikke spor rart.
Man må ikke håbe at der var en lastbil de sædvalige 3-4 m bag ham, og
at bagvedkørende personbiler har nået at bremse.
Det kan umuligt være sundt at køre over sådan en tingest.
Det kunne ligeså godt have landet ned foran mig eller hvis der havde
været en bil bag varevognen som ikke havde holdt
ordentlig afstand kunne det være endt rigtigt galt.
Varevognene skyndte sig ind i nødsporet.
Så hold afstand !!! Det kan forhindre de fleste ulykker, specielt på
motorvej.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Sætternissen

Dato : 13-02-07 10:13

IVarevognene skyndte sig ind i nødsporet.
Så hold afstand !!! Det kan forhindre de fleste ulykker, specielt på
motorvej.

Det er en meget mærkelig tendens danske bilister har med altid at skulle
køre tæt på hinanden. Prøver man at etablere en fornuftig afstand på bare
halvdelen af det krævede tager det ikke mange nannosekunder før pladsen er
snuppet og så mangler der afstand både foran en selv og foran ham som
snuppede pladsen.

Knud

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 13-02-07 10:22

"Sætternissen" <sattenisen@bat.lk> skrev i en meddelelse

> [...]
> halvdelen af det krævede tager det ikke mange nannosekunder før pladsen er
> snuppet og så mangler der afstand både foran en selv og foran ham som

Ja det oplever jeg også. Det er f*ndens til idé

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-02-07 12:50

Sætternissen skrev:
> [...]
> halvdelen af det krævede tager det ikke mange nannosekunder før pladsen er
> snuppet og så mangler der afstand både foran en selv og foran ham som

Hvad tror du jeg slås med hver dag?

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-02-07 10:33

On Feb 13, 10:12 am, "Sætternissen" <satteni...@bat.lk> wrote:
> [...]
> halvdelen af det krævede tager det ikke mange nannosekunder før pladsen er
> snuppet og så mangler der afstand både foran en selv og foran ham som

Så er der jo ikke andet at gøre end at lave ny afstand. Det er jo for
din egen skyld.

Fra : Sætternissen

Dato : 13-02-07 10:51

Så er der jo ikke andet at gøre end at lave ny afstand. Det er jo for
din egen skyld.

Ja - men det er jo et sygt argument.

At man bryder ind i en række - med nogenlunde fornuftig afstand - stjæler jo
både afstand fra de 'lovlydige' og reducerer deres fremkommelighed.
Danske bilister burde kunne finde ud af ikke at stjæle andres
sikkerhedsafstand - og kan de ikke finde ud af det selv burde politiet
'hjælpe' dem.

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-02-07 12:51

Sætternissen skrev:
> [...]
> Danske bilister burde kunne finde ud af ikke at stjæle andres
> sikkerhedsafstand - og kan de ikke finde ud af det selv burde politiet

Det gør politiet ikke noget overfor.

De har ikke tid fordi de skal kontrollere hastigheder og lastbiler.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 13-02-07 10:52

Christian B. Andresen wrote:

> Så er der jo ikke andet at gøre end at lave ny afstand. Det er jo for
> din egen skyld.

Ja og nej... idioten (ja det er han/hun) må slet ikke trække ind/ud i
det hul du har skabt... Man må ikke stjæle her i landet, heller ikke når
det drejer sig om bremseafstand mellem to køretøjer.

Og skulle der så trække en idiot ud/ind i hullet, så er det også ganske
sikkert at rører man bremsen, så har man startet en decideret kø fordi
alle andre idioter er nød til at bremse når nu den forreste gør det...
alt sammen startet af en idiot der absolut ville stjæle
sikkerhedsafstanden mellem to køretøjer...

Thomas

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-02-07 12:52

Thomas Rasmussen skrev:
> [...]
> alt sammen startet af en idiot der absolut ville stjæle
> sikkerhedsafstanden mellem to køretøjer...

I forhold til hvor meget jeg får på puklen med mine synspunkter omkring
kø-kørsel er det her faktisk sjov læsning.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-02-07 11:02

On Feb 13, 10:03 am, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:
> [...]
> Jeg bremses straks ret meget op. Røret svingede lidt rundt og faldt
> derefter ned på kørebanen i indersporet lige foran lastbilen.

Puha, den havde ikke været rar at lave frontal sammenstød med :(

> Så hold afstand !!! Det kan forhindre de fleste ulykker, specielt på
> motorvej.

Enig - men jeg må da indrømme at det godt kan være svært, specielt i
tæt trafik, hvor det netop er vigtigt, og hvor hastighederne ofte
svinger op og ned.

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-02-07 14:16

> [...]
> halvdelen af det krævede tager det ikke mange nannosekunder før pladsen er
> snuppet og så mangler der afstand både foran en selv og foran ham som

Yep. I en periode prøvede jeg at holde de 2 sekunders afstand man bør,
selv om jeg godt kunne jeg var den eneste. Resultatet var at jeg blev
overhalet indenom den ene gang efter den anden.

Det betyder også at alle og enhver (sådan da) der vil overhale en
lastbil, kører ud foran mig. Selvfølgelig skal de ud foran en eller
anden, men behøver det at være mig hver gang? Nu holder jeg samme
afstand som de fleste andre, så længe vejret er normalt.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : ct

Dato : 13-02-07 18:20

Nu holder jeg samme
afstand som de fleste andre, så længe vejret er normalt.

Du skal holde en afstand svarende til det halve af din hastighed, altså 65
meter hvis du kører 130.
Ellers er det en betinget frakendelse i 3 år, ikke bare et klip.

ct
- der har prøvet en betinget frakendelse for netop samme forseelse...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-02-07 19:13

ct wrote:
> [...]
> altså 65 meter hvis du kører 130.
> Ellers er det en betinget frakendelse i 3 år, ikke bare et klip.

Rolig nu - du skal en hel del længere ned i afstand før der bliver tale om
klip eller bøde.

--
Per, Esbjerg
Skistøvler sælges størrelse 44-45 til 300 kr. parret,

Fra : ct

Dato : 13-02-07 22:14

> Rolig nu - du skal en hel del længere ned i afstand før der bliver tale om
> klip eller bøde.

Ikke ifølge den dommer jeg stod overfor... :-/

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-02-07 22:49

ct wrote:

> Ikke ifølge den dommer jeg stod overfor... :-/

Det er så fordi du har kørt en hel del tættere end du har reklameret med i
din tidligere mail.

Hvor tæt kørte du?

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 14-02-07 07:44

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Rolig nu - du skal en hel del længere ned i afstand før der bliver tale om
> klip eller bøde.

Umiddelbart syntes jeg det er fair nok... med 130kmt kører du 36m/s, en
typisk reaktionstid er ca. 1 sekund, så er der ca. 30m til at bremse
i... det kan din bil ikke, ergo er du for tæt på. Det er jo ikke kun at
bremse for den bil der bremser foran dig du skal kunne stoppe for, det
er jo også i tilfælde af en klaphat der ikke kan finde ud af at binde
sit gods fast til bil/trailer.

Jeg vil mene at en fornuftig afstand er omkring 100m når du kører
130km/t, så har du ca. ca. 65m at bremse på (efter reaktionstid er
fratrukket... den bliver højere med alderen). Det er ikke sikkert din
bil kan nå at stoppe helt på 65m, men chancen for at undgå et eller
andet er væsentlig højere end hvis der kun var 30m op til det. 100m er
sådan en dejlig størrelse da det jo som regel er afstanden mellem de
fine hvide pæle ude i siden af vejen På det test-område der er
mellem Randers og Aalborg (hvor du må kører 130) der skal der være 2
'pile' mellem dig og den forankørende... det passer IIRC med lidt under
100m afstand før det er 'sikkert'.

Thomas

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-02-07 12:55

ct skrev:
> [...]
> ct
> - der har prøvet en betinget frakendelse for netop samme forseelse...

Den var ny for mig.

Hvorfor er afstand så med blandt de 17 grunde til klip i kortet hvis det
er direkte til en betinget?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-02-07 15:27

On Feb 13, 2:16 pm, "Niels Andersen" <niels-use...@myplace.dk> wrote:

> Yep. I en periode prøvede jeg at holde de 2 sekunders afstand man bør,
> selv om jeg godt kunne jeg var den eneste. Resultatet var at jeg blev
> overhalet indenom den ene gang efter den anden.

Okay, den sammenhæng forstår jeg ikke - hvorfor blev du overhalet
indenom pga. afstanden?

> [...]
> anden, men behøver det at være mig hver gang? Nu holder jeg samme
> afstand som de fleste andre, så længe vejret er normalt.

At folk trækker ud hvor der er plads kan jeg ikke have ondt af. Hvad
der irriterer mig mere er dem der trækker ud og holder en lav fart
eller sågar sætter farten ned (og op igen når de er færdig med
overhalingen - sære mennesker). Og så er der dem der kører bag mig og
alligevel trækker ud til overhaling af en lastbil når JEG er 300m fra
den - det er da noget sært noget at gøre?

Fra : google@pein.dk

Dato : 14-02-07 12:24

On 13 Feb., 10:03, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:

> Så hold afstand !!! Det kan forhindre de fleste ulykker, specielt på
> motorvej.

Der kan kun siges godt om at holde afstand.
Men man kan alligevel ikke lade være med at lure på, at det går
forholdsvis godt på de Tyske motorveje, trods det at der køres både
hurtigt og tæt, og der er stor trafiktæthed og der køres også med stor
hastighedsforskel (lastbiler <> hurtige personvogne). Til gengæld
synes jeg man sjældnere ser tabt gods på "de dyske autobahns" end
herhjemme.
--
Hilsen Niels

Fra : Sætterniissen

Dato : 14-02-07 13:02

<google@pein.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

hastighedsforskel (lastbiler <> hurtige personvogne). Til gengæld
synes jeg man sjældnere ser tabt gods på "de dyske autobahns" end

Afstanden er ikke udelukkende for at forebygge godsproblemet - men i langt
højere grad for at etablere mulighed for at stoppe i tide, når noget hænder
forude.
I Tyskland ser man altså også de meget store harmonikasammenstød med store
antal implicerede biler - kunne jo være fordi der bliver kørt for
tæt/hurtigt.

Knud

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 14-02-07 16:35

"Sætterniissen" <satteniisen@bit.lk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hastighedsforskel (lastbiler <> hurtige personvogne). Til gengæld
> synes jeg man sjældnere ser tabt gods på "de dyske autobahns" end

Kodeordet er reaktionshatsighed !! hvis du kun har 2 billængder til
forankørende, så ser du kun lige et blink fra bremselyset og så siger det
smask :-/

Tabt gods: jo det er korrekt, men det skyldes den høje vedligeholdelses
stand. Motorvejs-arbejderne har simpelhen en stykke vej de har ansvaret for
og den gennem kører det flere gange om dagen.

-Leon

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-02-07 15:32

> [...]

> halvdelen af det krævede tager det ikke mange nannosekunder før pladsen er
> snuppet og så mangler der afstand både foran en selv og foran ham som

Der er der skam intet specielt dansk ved. Hernede i madrid er
sikkerhedsafstanden ca de halve af hvad man ser i DK

Fra : Sætterniissen

Dato : 14-02-07 15:47

> [...]

Der er der skam intet specielt dansk ved. Hernede i madrid er
sikkerhedsafstanden ca de halve af hvad man ser i DK

Det er noget sludder - sikkerhedsafstanden er den samme - men man fortolkner
åbenbart reglen på samme (eller værre) vis end i Danmark.
Sikkerhedsafstanden er ren matematik så den ændres ikke af nationaliteten.

Knud

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-02-07 15:38

On Feb 14, 7:44 am, Thomas Rasmussen <tho...@p7.dk.too.invalid> wrote:

> Jeg vil mene at en fornuftig afstand er omkring 100m når du kører
> 130km/t, så har du ca. ca. 65m at bremse på (efter reaktionstid er
> fratrukket... den bliver højere med alderen).

Du glemmer at medregne at ham der kører foran næppe går fra 130 til 0
øjeblikkeligt, men også har en hvis bremselængde, således at din
afstand til ham der ligger foran ikke behøver at være lig med den
totale bremselængde.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Sætterniissen

Dato : 14-02-07 15:46

> [...]

øjeblikkeligt, men også har en hvis bremselængde, således at din
afstand til ham der ligger foran ikke behøver at være lig med den

Jo det skal afstanden være - det kunne jo være at han blev stoppet på
punktet - eksempelvis et frontalt sammenstød - og så skal du bare have plads
til at komme på 0 inden du når det punkt.

Knud

Fra : Henning

Dato : 14-02-07 16:08

>Jo det skal afstanden være - det kunne jo være at han blev stoppet på
>punktet - eksempelvis et frontalt sammenstød - og så skal du bare have plads
>til at komme på 0 inden du når det punkt.

Frontalt sammenstød på motorvejen? Forhåbentlig ikke...

Fra : Sætterniissen

Dato : 14-02-07 16:12

> Frontalt sammenstød på motorvejen? Forhåbentlig ikke...

Der kommer jo spøgelsesbilister - men ellers kunne man jo godt forestille
sig at afstanden ikke holdes andre steder end på motorveje.

Knud

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-02-07 15:41

On Feb 14, 3:38 pm, "Lars Hoffmann" <l...@intercambiodvd.com> wrote:

> [...]
> øjeblikkeligt, men også har en hvis bremselængde, således at din
> afstand til ham der ligger foran ikke behøver at være lig med den

En af mine kollegaer kørte over en cykel (sammen med over 10 andre
biler) for noget tid siden lige syd for Randers.
Den lå jo stille så den møder man jo med 130 km/t.

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-02-07 15:47

On Feb 13, 3:26 pm, "Henrik Stidsen" <henrikstid...@gmail.com> wrote:
> Okay, den sammenhæng forstår jeg ikke - hvorfor blev du overhalet
> indenom pga. afstanden?

Fordi ham bagved kan, når der lige er et øjeblik hvor der ikke er en
lastbil til højre for mig.

> At folk trækker ud hvor der er plads kan jeg ikke have ondt af.

Næh, bare de ikke bruger pladsen til at overhale indenom.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-02-07 15:49

On Feb 14, 3:47 pm, "Sætterniissen" <sattenii...@bit.lk> wrote:

> Det er noget sludder - sikkerhedsafstanden er den samme - men man fortolkner
> åbenbart reglen på samme (eller værre) vis end i Danmark.

Jaja, du ved jo hvad jeg mener - Den afstand som billisterne reelt
holder.

Fra : Sætterniissen

Dato : 14-02-07 15:53

> [...]

> åbenbart reglen på samme (eller værre) vis end i Danmark.

Jaja, du ved jo hvad jeg mener - Den afstand som billisterne reelt

Ja ja - men det er jo ikke et argument, at andre opfører sig endnu mere
tåbeligt.

Knud

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-02-07 15:53

On Feb 13, 6:19 pm, "ct" <c...@-fjerndette-kjerkegaard.dk> wrote:
> Du skal holde en afstand svarende til det halve af din hastighed, altså 65
> meter hvis du kører 130.
> Ellers er det en betinget frakendelse i 3 år, ikke bare et klip.

Når jeg kører 130 har jeg altså ikke de store muligheder for at stige
ud af bilen og gå i gang med et målebånd. På køreskolen lærte jeg at
man skal holde 2 sekunders afstand.

Ved 130 km/t er det ca. 72 meter.

Jeg holder de 2 sekunders afstand når der er plads. Men i myldretiden
gider jeg sgu ikke være den eneste der gør det, når det betyder at
andre hele tiden kører ind foran mig.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Brian

Dato : 14-02-07 18:20

Niels Andersen wrote:

> Når jeg kører 130 har jeg altså ikke de store muligheder for at stige
> ud af bilen og gå i gang med et målebånd. På køreskolen lærte jeg at
> man skal holde 2 sekunders afstand.
>
> Ved 130 km/t er det ca. 72 meter.

Jeg kørte engang lidt galt, og da der skulle optages rapport, spurgte den
flinke politimand, hvor langt afstand der var op til den forankørende, da
ulykken skete Jeg sagde at jeg havde kørt lige under 70km/t og ville vurdere
afstanden til at være 50-60 meter. Politimanden mente at vi hellere måtte
notere det som omkring 80 meters afstand (det var en ulykke jeg var uden
skyld i, så ikke den store skade ved at sminke lidt ) da det er mere
passende ved dén hastighed.

Så lang historie kort - 2 sekunder er ifølge polisen ikke engang nok ved
sløv landevejskørsel.

/Brian

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-02-07 15:55

On Feb 14, 3:47 pm, "Sætterniissen" <sattenii...@bit.lk> wrote:
> Sikkerhedsafstanden er ren matematik så den ændres ikke af nationaliteten.

Kultur følger ikke matematikens love.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Sætterniissen

Dato : 14-02-07 16:11

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
On Feb 14, 3:47 pm, "Sætterniissen" <sattenii...@bit.lk> wrote:
> Sikkerhedsafstanden er ren matematik så den ændres ikke af nationaliteten.

Kultur følger ikke matematikens love.

Muligvis - men så gør sygehusudgifterne det sikkert.

Knud

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-02-07 15:57

On Feb 14, 3:52 pm, "Sætterniissen" <sattenii...@bit.lk> wrote:
> "Lars Hoffmann" <l...@intercambiodvd.com> skrev i en meddelelsenews:1171464530.474509.260570@q2g2000cwa.googlegroups.com...

> Ja ja - men det er jo ikke et argument, at andre opfører sig endnu mere
> tåbeligt.

Jeg har heller aldrig sagt om det er godt eller skidt, blot
konstateret hvordan sagerne hænger sammen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-02-07 14:01

On Feb 14, 4:35 pm, "Leon Hulstroem" <LeonSPA...@fourwinds.dk> wrote:
> Tabt gods: jo det er korrekt, men det skyldes den høje vedligeholdelses
> stand. Motorvejs-arbejderne har simpelhen en stykke vej de har ansvaret for
> og den gennem kører det flere gange om dagen.

Så kan de ikke være ret opmærksomme for der har været hul i asfalten i
motorvejen ved Vejle i ugevis... De har forsøgt at lappe det en gang
men det gik hurtigt op igen.

Fra : ShutEye

Dato : 18-02-07 23:56

>Så kan de ikke være ret opmærksomme for der har været hul i asfalten i
>motorvejen ved Vejle i ugevis... De har forsøgt at lappe det en gang
>men det gik hurtigt op igen.

Vejle i Tyskland? Hvor ligger det? :)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-02-07 19:12

It happens that ShutEye formulated :

> Vejle i Tyskland? Hvor ligger det? :)

Hmmm, jeg læste det lige som at det var i DK det var sådan - virkede
også ret urealistisk ;)