"Gert" <gaahs@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:eqmvlc$t9n$1@abbeden.bunk.cc...
> Dr. Enduro wrote:
>
>> Gert skrev:
>>> Jeg har fundet en Laser udstødning på tilbud, men jeg valgte Tysk fra da
>>> jeg gik i skole . . .
>
>> Der kan du bare se, det hævner sig grusomt!
>
> Tak for det . . . Så ka' jeg sgu lær' det !!!
>
Lidt gammelklog snak:
Nu er det forskelligt hvor længe siden at man gik ud af skolen og på hvilket
niveau; men da jég gik i skole var det svært at forudse i hvilken grad at
man ville få brug for engelsk omkring IT; internet og det grænseløse Europa.
Sidstnævnte trækker tillige søm omkring sidstnævnte, som også Gert nu lærer
Faktisk havde jeg min første kontakt med IT-branchen da jeg, året efter at
være gået ud af 10., var på tur til Skotland med spejdertroppen og under
snak om fremtiden dér erfarede at en af de lokale ville studere
"computing" - "Nå", tænkte jeg, "jeg kender da en computer (som en stor tung
ting der står inde i en bygning i København), men ligefrem at skulle læse
til det, det lyder da tosset!"
Heldigvis har jeg haft let ved det engelske, hvorimod tysktimerne lå i
ruiner og kundskaberne derfor også. Til gengæld har jeg tillært mig tysk
alene derved at der altid lå MOTORRAD fremme på baren i motorcykelklubben,
og ville man tildrage sig noget fra de fantastiske tests der var deri var
det bare at se at få tygget sig igennem teksterne, - Og som med alt andet er
det øvelse og atter øvelse der giver fornøden rutine.
At lære fra sig er også en kunstart som nogle lærere magtede bedre end
andre. At motivere eleverne til at ville snuse lærdommen til sig er så
langtfra en ligegyldig faktor i processen.
Jeg husker ganske tydeligt en af mine klassekammeraters jævnligt fremsatte
desperate erlæringer: "hvad skal vi bruge dét til" om matematikken. Vi er
begge sidenhen endt som smede og jeg véd i hvilken grad at man i det daglige
kan bruge simpel matematik og geometri i dét fag (men også at mange klarer
sig fin uden). Men som halv-gammel smedesvend et det sjovt at stå overfor de
yngste lærlinge og kunne cos.45° (á 0,707 - som forøvrigt er det halve af
kvadratroden af 2!) og cos.60° på erindringen alene, samt skære ud i pap at
det var til ihåndenværende jobs brug at de lærte pythagora's læresætning
--
Armand.