/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Info om chiptuning...
Fra : Kent


Dato : 10-02-07 13:07

Vores nye Fabia Combi 1,9 TDI er jo egentlig kvik nok - men som
I ved.... "mere vil have mere" .

Jeg overvejer lidt chiptuning og har læst mange tråde i nyhedsgrupper
om det, men flere ting hersker der en del uenighed om. Nu spørger
jeg så her i gruppen i håb om at få svar på følgende spørgsmål:

1. Vores Fabia er nu ca. 4 måneder gammel. Garanti bortfalder
vel, hvis jeg får den chiptunet? I såfald venter jeg til efter de to år.

2. Hvis vi tænker os, at jeg kører 80 km/timen ud af landevejen
inden chiptuningen, og det samme efter chiptuningen, så vil jeg
vel spare brændstof efter chiptuningen? Er det ikke rigtigt forstået?

3. Chiptuning er ulovligt (ikke?). Derfor må en boks som man
kan tage ud inden synet vel være den eneste rigtigt måde, eller
hvad?

4. Kan Skoda-værkstedet se, om der har været en boks tilsluttet?
Jeg tænker på garantien....

5. Hvor mange ekstra hypper kan vores 1,9 TDI 101 Hk få ekstra,
når motoren ikke skal belastes for meget? Jeg vil ABSOLUT ikke
tune den i en grad, så jeg får ekstra værkstedsbesøg!!! Kan man i
øvrigt tune motoren uden at skulle på værkstedet hyppigere????

6. Kan et bestemt mærke af chip eller boks anbefales???

Tusind tak hvis du/I vil svare på mine spørgsmål. Jeg synes, det er
ret vanskeligt at finde noget brugbart info om chiptuning. Tit finder
jeg infomationer, der modsiger hinanden.

Jeg gør lige opmærksom på, at jeg allerede har spurgt på fabiaklub.dk,
hvor jeg fik svare på nogle af spørgsmålene, men kun af en enkelt
person. Jeg vil gerne høre flere kommetarer/meninger .

Kent.



 
 
Ukendt (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-02-07 13:16

On Sat, 10 Feb 2007 13:07:27 +0100, "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk>
wrote:

>Vores nye Fabia Combi 1,9 TDI er jo egentlig kvik nok - men som
>I ved.... "mere vil have mere" .
>
>Jeg overvejer lidt chiptuning og har læst mange tråde i nyhedsgrupper
>om det, men flere ting hersker der en del uenighed om. Nu spørger
>jeg så her i gruppen i håb om at få svar på følgende spørgsmål:
>
>1. Vores Fabia er nu ca. 4 måneder gammel. Garanti bortfalder
>vel, hvis jeg får den chiptunet? I såfald venter jeg til efter de to år.

Du bevæger dig i hvert fald (i bedste fald) ind i en gråzone...hvis
der på nogen måde kan konstateres tuning, er Skoda som minimum
berettiget til at kræve bevis for at tuningen ikke har indflydelse på
den eventuelle skade.

>
>2. Hvis vi tænker os, at jeg kører 80 km/timen ud af landevejen
>inden chiptuningen, og det samme efter chiptuningen, så vil jeg
>vel spare brændstof efter chiptuningen? Er det ikke rigtigt forstået?

Måske, måske ikke - det kan Landberg sikkert sige mere om.

>
>3. Chiptuning er ulovligt (ikke?). Derfor må en boks som man
>kan tage ud inden synet vel være den eneste rigtigt måde, eller
>hvad?

Du kan få lovlige tuninger i dag - men det kræver et syn og notering
på reg. attesten.

>
>4. Kan Skoda-værkstedet se, om der har været en boks tilsluttet?
>Jeg tænker på garantien....

Det afhænger vist af, hvor fingerfærdig du er...

>
>5. Hvor mange ekstra hypper kan vores 1,9 TDI 101 Hk få ekstra,
>når motoren ikke skal belastes for meget? Jeg vil ABSOLUT ikke
>tune den i en grad, så jeg får ekstra værkstedsbesøg!!! Kan man i
>øvrigt tune motoren uden at skulle på værkstedet hyppigere????
>

10-20-40% Your choice

>6. Kan et bestemt mærke af chip eller boks anbefales???

Prøv at tale med Landberg - du kan selv søge ham op. Han har tidligere
"leget" med Skoda.

>
>Tusind tak hvis du/I vil svare på mine spørgsmål. Jeg synes, det er
>ret vanskeligt at finde noget brugbart info om chiptuning. Tit finder
>jeg infomationer, der modsiger hinanden.
>
>Jeg gør lige opmærksom på, at jeg allerede har spurgt på fabiaklub.dk,
>hvor jeg fik svare på nogle af spørgsmålene, men kun af en enkelt
>person. Jeg vil gerne høre flere kommetarer/meninger .
>
Og så vil jeg gerne gøre opmærksom på, at din Fabia alligevel "tager
røven" på min Punto Så hvorfor tune? ))) Det er måske for at
snuppe Xsara, hvis jeg skulle få lov at låne "konebilen"
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD

Kent (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Kent


Dato : 10-02-07 13:29


<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse
news:3idrs2dg7lmr15f5g9qj6us4oipi7pj061@4ax.com...
> On Sat, 10 Feb 2007 13:07:27 +0100, "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk>
> wrote:
>
>>Vores nye Fabia Combi 1,9 TDI er jo egentlig kvik nok - men som
>>I ved.... "mere vil have mere" .
>>
>>Jeg overvejer lidt chiptuning og har læst mange tråde i nyhedsgrupper
>>om det, men flere ting hersker der en del uenighed om. Nu spørger
>>jeg så her i gruppen i håb om at få svar på følgende spørgsmål:
>>
>>1. Vores Fabia er nu ca. 4 måneder gammel. Garanti bortfalder
>>vel, hvis jeg får den chiptunet? I såfald venter jeg til efter de to år.
>
> Du bevæger dig i hvert fald (i bedste fald) ind i en gråzone...hvis
> der på nogen måde kan konstateres tuning, er Skoda som minimum
> berettiget til at kræve bevis for at tuningen ikke har indflydelse på
> den eventuelle skade.

Hmmm......... okay

>>
>>2. Hvis vi tænker os, at jeg kører 80 km/timen ud af landevejen
>>inden chiptuningen, og det samme efter chiptuningen, så vil jeg
>>vel spare brændstof efter chiptuningen? Er det ikke rigtigt forstået?
>
> Måske, måske ikke - det kan Landberg sikkert sige mere om.

Venter spændt.

>>
>>3. Chiptuning er ulovligt (ikke?). Derfor må en boks som man
>>kan tage ud inden synet vel være den eneste rigtigt måde, eller
>>hvad?
>
> Du kan få lovlige tuninger i dag - men det kræver et syn og notering
> på reg. attesten.

Og kommer det så til at koste ekstra knaster i grøn ejerafgift?

>>
>>4. Kan Skoda-værkstedet se, om der har været en boks tilsluttet?
>>Jeg tænker på garantien....
>
> Det afhænger vist af, hvor fingerfærdig du er...
>
>>
>>5. Hvor mange ekstra hypper kan vores 1,9 TDI 101 Hk få ekstra,
>>når motoren ikke skal belastes for meget? Jeg vil ABSOLUT ikke
>>tune den i en grad, så jeg får ekstra værkstedsbesøg!!! Kan man i
>>øvrigt tune motoren uden at skulle på værkstedet hyppigere????
>>
>
> 10-20-40% Your choice

Vi taler kun om chiptuning - og i en grad der IKKE fører til
flere værkstedsbesøg.

>
>>6. Kan et bestemt mærke af chip eller boks anbefales???
>
> Prøv at tale med Landberg - du kan selv søge ham op. Han har tidligere
> "leget" med Skoda.

Det gør jeg måske, men først håber jeg på flere svar her i gruppen.

>>
>>Tusind tak hvis du/I vil svare på mine spørgsmål. Jeg synes, det er
>>ret vanskeligt at finde noget brugbart info om chiptuning. Tit finder
>>jeg infomationer, der modsiger hinanden.
>>
>>Jeg gør lige opmærksom på, at jeg allerede har spurgt på fabiaklub.dk,
>>hvor jeg fik svare på nogle af spørgsmålene, men kun af en enkelt
>>person. Jeg vil gerne høre flere kommetarer/meninger .
>>
> Og så vil jeg gerne gøre opmærksom på, at din Fabia alligevel "tager
> røven" på min Punto Så hvorfor tune? ))) Det er måske for at
> snuppe Xsara, hvis jeg skulle få lov at låne "konebilen"
> --

.

Kent.



Janner (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Janner


Dato : 10-02-07 13:26


"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
news:45cdb584$0$897$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Vores nye Fabia Combi 1,9 TDI er jo egentlig kvik nok - men som
> I ved.... "mere vil have mere" .
>
> Jeg overvejer lidt chiptuning og har læst mange tråde i nyhedsgrupper
> om det, men flere ting hersker der en del uenighed om. Nu spørger
> jeg så her i gruppen i håb om at få svar på følgende spørgsmål:
>
> 1. Vores Fabia er nu ca. 4 måneder gammel. Garanti bortfalder
> vel, hvis jeg får den chiptunet? I såfald venter jeg til efter de to år.
>
> 2. Hvis vi tænker os, at jeg kører 80 km/timen ud af landevejen
> inden chiptuningen, og det samme efter chiptuningen, så vil jeg
> vel spare brændstof efter chiptuningen? Er det ikke rigtigt forstået?
>
> 3. Chiptuning er ulovligt (ikke?). Derfor må en boks som man
> kan tage ud inden synet vel være den eneste rigtigt måde, eller
> hvad?
>
> 4. Kan Skoda-værkstedet se, om der har været en boks tilsluttet?
> Jeg tænker på garantien....
>
> 5. Hvor mange ekstra hypper kan vores 1,9 TDI 101 Hk få ekstra,
> når motoren ikke skal belastes for meget? Jeg vil ABSOLUT ikke
> tune den i en grad, så jeg får ekstra værkstedsbesøg!!! Kan man i
> øvrigt tune motoren uden at skulle på værkstedet hyppigere????
>
> 6. Kan et bestemt mærke af chip eller boks anbefales???
>
> Tusind tak hvis du/I vil svare på mine spørgsmål. Jeg synes, det er
> ret vanskeligt at finde noget brugbart info om chiptuning. Tit finder
> jeg infomationer, der modsiger hinanden.
>
> Jeg gør lige opmærksom på, at jeg allerede har spurgt på fabiaklub.dk,
> hvor jeg fik svare på nogle af spørgsmålene, men kun af en enkelt
> person. Jeg vil gerne høre flere kommetarer/meninger .
>
> Kent.
>

Henvend dig til Thomas Landberg via landberg.dk , han har taget sig kærlig
af min Octavia TDI og det er 117% iorden ......
Han kan også svare dig på hvad spørgsmål du måtte have .....

/Jan



Dennis Pedersen (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Dennis Pedersen


Dato : 10-02-07 13:54


"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
news:45cdb584$0$897$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Vores nye Fabia Combi 1,9 TDI er jo egentlig kvik nok - men som
> I ved.... "mere vil have mere" .
>
> Jeg overvejer lidt chiptuning og har læst mange tråde i nyhedsgrupper
> om det, men flere ting hersker der en del uenighed om. Nu spørger
> jeg så her i gruppen i håb om at få svar på følgende spørgsmål:
>
> 1. Vores Fabia er nu ca. 4 måneder gammel. Garanti bortfalder
> vel, hvis jeg får den chiptunet? I såfald venter jeg til efter de to år.

Ja hvis de finder ud af det :)
Du kan jo bare pille boksen af til service (hvis du vælger sådan en
løsning).
Ellers er der http://www.oettinger-tuning.dk/
De er temmelig dyre men så vidt jeg husker fra en tråd på vagcars.dk kan der
tegnes en forsikring som dækker alt mellem himmel og jord hvis der skulle gå
noget i stykker i forbindelse med tuningen.
Kan dog ikke lige finde de salgs og leveringsbetingelser som de skriver om -
prøv at kontakt firmaet for mere info.


/Dennis



Claus Nygaard-Peders~ (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Claus Nygaard-Peders~


Dato : 10-02-07 14:04

Kent skrev:
>
> 1. Vores Fabia er nu ca. 4 måneder gammel. Garanti bortfalder
> vel, hvis jeg får den chiptunet? I såfald venter jeg til efter de to år.

Formodentlig! I bedste fald kan du ved et senere motorhavari have held
af at bevise at tuningen ikke havde indflydelse på skaden, men
bevisbyrden ryger formodentlig over til dig.

> 2. Hvis vi tænker os, at jeg kører 80 km/timen ud af landevejen
> inden chiptuningen, og det samme efter chiptuningen, så vil jeg
> vel spare brændstof efter chiptuningen? Er det ikke rigtigt forstået?

Næh! Hvorfor skulle du det? Der kræves stadig den samme energi til at
bevæge bilen og at forvente at chiptuning øger motorens virkningsgrad er
nok at stramme den.

> 3. Chiptuning er ulovligt (ikke?). Derfor må en boks som man
> kan tage ud inden synet vel være den eneste rigtigt måde, eller
> hvad?

Det tror jeg ikke! Som jeg har forstået emnet kan man ved en bokstuning
ikke ændre i lige så mange parametre som ved at lægge ny software i den
eksisterende motorstyring og derved opnås en ringere tilpasning til motoren.
Den slags plejer at koste sorte røgskyer bag bilen og dårligere
brænstoføkonomi.

> 4. Kan Skoda-værkstedet se, om der har været en boks tilsluttet?
> Jeg tænker på garantien....

Det ved jeg faktisk ikke, men dekan se hvor mange gange motorstyringens
software er blevet opdateret.

> 5. Hvor mange ekstra hypper kan vores 1,9 TDI 101 Hk få ekstra,
> når motoren ikke skal belastes for meget? Jeg vil ABSOLUT ikke
> tune den i en grad, så jeg får ekstra værkstedsbesøg!!! Kan man i
> øvrigt tune motoren uden at skulle på værkstedet hyppigere????

Tjah! Det kommer vel an på hvordan man behandler bilen efter tuningen.
Med et uændret kørselsmønster og ved moderat tuning burde der ikke være
grund til flere værkstedsbesøg.

> 6. Kan et bestemt mærke af chip eller boks anbefales???

Her er der vist lige så mange meninger som der er mennesker der
interesseret sig for emnet.

Personligt ville jeg ikke overveje andet end en ny software fra ét af de
store tuningsfirmaer, f.eks. Öettinger.


Mvh
Claus

Broegger (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Broegger


Dato : 10-02-07 19:53

Claus Nygaard-Pedersen <nomail@nomail.dk> skrev news:45cdc2a7$0$49197
$14726298@news.sunsite.dk:

>> 4. Kan Skoda-v‘rkstedet se, om der har v‘ret en boks tilsluttet?
>> Jeg t‘nker p† garantien....
>
> Det ved jeg faktisk ikke, men dekan se hvor mange gange motorstyringens
> software er blevet opdateret.

Jeg har fået at vide at motorstyringen logger en del data. Og af disse
data kan importørens tekniske afdeling faktisk se spor af tuningen.
Uanset hvordan den er udført.


--
Hilsen Thomas
du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...

http://www.broeggerne.dk

Bruno (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Bruno


Dato : 10-02-07 14:49

Kent wrote:
> Vores nye Fabia Combi 1,9 TDI er jo egentlig kvik nok - men som
> I ved.... "mere vil have mere" .
>
> 3. Chiptuning er ulovligt (ikke?). Derfor må en boks som man
> kan tage ud inden synet vel være den eneste rigtigt måde, eller
> hvad?
>
> 4. Kan Skoda-værkstedet se, om der har været en boks tilsluttet?
> Jeg tænker på garantien....
>
> 5. Hvor mange ekstra hypper kan vores 1,9 TDI 101 Hk få ekstra,
> når motoren ikke skal belastes for meget? Jeg vil ABSOLUT ikke
> tune den i en grad, så jeg får ekstra værkstedsbesøg!!! Kan man i
> øvrigt tune motoren uden at skulle på værkstedet hyppigere????
>
> 6. Kan et bestemt mærke af chip eller boks anbefales???
>

Flot indlæg, det passer helt i tråd med at aviserne i de her dage
skriver om at miljø kommer nederst på listen når folk køber bil.

Du spekulerer på om det er lovligt, om man kan snyde når bilen skal til
syn, om du kan synde og beholde garantien, men er der et spørgsmål om
hvordan det ser ud med miljøbelastningen. Der er en årsag til at
bilproducenterne ikke presser citronen mere end de gør!

Mvh
Bruno

BJ (10-02-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 10-02-07 14:52


"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse
news:45cdcd60$0$184$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

KLIP

> Der er en årsag til at bilproducenterne ikke presser citronen mere end de
> gør!

Du tror vel ikke fejlagtig, det er for vores skyld.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Bruno (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Bruno


Dato : 10-02-07 16:52

BJ wrote:
>
> Du tror vel ikke fejlagtig, det er for vores skyld.
>
Det er som du ser på det. Det handler om begrænse forudrening og om at
skrue en bil sammen der kan holde, eller du tror måske bilproducenterne
bevidst skruer ned for HK blot for at drille, når de samtidig ved HK sælger.

Mvh
Bruno

BJ (10-02-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 10-02-07 17:07


"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse
news:45cdea11$0$138$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

KLIP

>> Du tror vel ikke fejlagtig, det er for vores skyld.
>>
> Det er som du ser på det. Det handler om begrænse forudrening og om at
> skrue en bil sammen der kan holde, eller du tror måske bilproducenterne
> bevidst skruer ned for HK blot for at drille, når de samtidig ved HK
> sælger.

Tjaeee ... når samtlige gør det med software, er det udelukkende for at
imødekomme et politisk pres.

Det er jo samme motorer med en "plombe" i.

Altså samme princip, vi havde som 16/15 årige og skulle køre på knallert.

Der er nøjagtig samme ringe garanti på eks. en 2.4 og 2.4i, hvor forskellen
blot er ca. 30 Hk.

Det samme kan du finde ved alle andre bilfabrikanter.

De eneste, der tor på deres biler, er tilsyneladende koreanerne.

De komme med 7 års fabriksgaranti og 170 hk diesel og 200 hk benzin.....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



KASO (10-02-2007)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 10-02-07 17:23

>
> De eneste, der tor på deres biler, er tilsyneladende koreanerne.
>
> De komme med 7 års fabriksgaranti

Det kunne europæerne lære noget af - men foreløbig er det dog kun 1 bilmodel
(Ceed)

> og 170 hk diesel og 200 hk benzin.....

Øhh - hvad mener du her? Der er mange, der leverer tilsvarende eller mere?!?



Jørgen M. Rasmussen (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 10-02-07 19:38


"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
news:45cdf130$0$860$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >
>> De eneste, der tor på deres biler, er tilsyneladende koreanerne.
>>
>> De komme med 7 års fabriksgaranti
>
> Det kunne europæerne lære noget af - men foreløbig er det dog kun 1
> bilmodel (Ceed)
>
Og den er vi nogen som glæder sig til kommer på gaden, om end ikke for
andet end at se hvad "de øvrige" gør i stedet ;). Den bliver svær, lav pris,
uovertruffen garanti, sikkerhed, rimelige køreegenskaber etc. . Jeg tager
Skodaaen´s 3'ide liv med, for jeg vil ikke brænde inde med noget, når Ceed
bliver et hit ;).



Finn (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Finn


Dato : 10-02-07 15:58

Bruno wrote:
> Flot indlæg, det passer helt i tråd med at aviserne i de her dage
> skriver om at miljø kommer nederst på listen når folk køber bil.
>
> Du spekulerer på om det er lovligt, om man kan snyde når bilen skal til
> syn, om du kan synde og beholde garantien, men er der et spørgsmål om
> hvordan det ser ud med miljøbelastningen. Der er en årsag til at
> bilproducenterne ikke presser citronen mere end de gør!


Flot og flot.... Det er måske mig der ikke er helt med men så vidt jeg
er orienteret så kan du få en bil godkendt med en tuningsboks hvis den
er TÜV godkendt til bl.a. ikke at øge forureningen (Det ville jo kunne
få indflydelse på grøn afgift).

Mvh
Finn

Bruno (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Bruno


Dato : 10-02-07 16:50

Finn wrote:
>
> Flot og flot.... Det er måske mig der ikke er helt med men så vidt jeg
> er orienteret så kan du få en bil godkendt med en tuningsboks hvis den
> er TÜV godkendt til bl.a. ikke at øge forureningen (Det ville jo kunne
> få indflydelse på grøn afgift).
>

Man kan vist ganske rigtigt få en lovlig tuning der er miljø ok, men ser
du spørgeren lede i den retning? Nej, han nævner ikke miljø og
spekulerer i hvordan han kan omgå syn og garantibetingelser.

Derfor reagerer jeg negativt. Der er intet galt i at modificere biler,
men man skal gøre det ordentligt.

Mvh
Bruno

Kent (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Kent


Dato : 10-02-07 17:32


"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse
news:45cde98b$0$138$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Finn wrote:
>>
>> Flot og flot.... Det er måske mig der ikke er helt med men så vidt jeg er
>> orienteret så kan du få en bil godkendt med en tuningsboks hvis den er
>> TÜV godkendt til bl.a. ikke at øge forureningen (Det ville jo kunne få
>> indflydelse på grøn afgift).
>>
>
> Man kan vist ganske rigtigt få en lovlig tuning der er miljø ok, men ser
> du spørgeren lede i den retning? Nej, han nævner ikke miljø og spekulerer
> i hvordan han kan omgå syn og garantibetingelser.

<klip>

Så læs lige mit indlæg igennem igen! Det fremgår ret tydeligt, at jeg ikke
vil acceptere at bilen bruge mere/væsentligt mere brændstof efter tuningen.
Det er for miljøets og økonomiens skyld.

Kent.



Jørgen M. Rasmussen (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 10-02-07 19:43


"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
news:45cdf37c$0$929$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>

> Så læs lige mit indlæg igennem igen! Det fremgår ret tydeligt, at jeg ikke
> vil acceptere at bilen bruge mere/væsentligt mere brændstof efter
> tuningen.
> Det er for miljøets og økonomiens skyld.
>
Det kan du ikke undgå, hvis du udnyttet de ekstra kræfter. Det samme med
pålideligheden, især "drivlinjen", kobling, gear, TRÆKAKSLER, vil lide under
de ekstra kræfter.



Kent (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Kent


Dato : 10-02-07 22:55


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:45ce1230$0$2097$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
> news:45cdf37c$0$929$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>
>> Så læs lige mit indlæg igennem igen! Det fremgår ret tydeligt, at jeg
>> ikke
>> vil acceptere at bilen bruge mere/væsentligt mere brændstof efter
>> tuningen.
>> Det er for miljøets og økonomiens skyld.
>>
> Det kan du ikke undgå, hvis du udnyttet de ekstra kræfter. Det samme med
> pålideligheden, især "drivlinjen", kobling, gear, TRÆKAKSLER, vil lide
> under de ekstra kræfter.

Joooooee, på sin vis må du alt andet lige have ret, men nu kommer
vi så ind på noget tankespind, jeg har (læs: jeg har IKKE forstand
på det). Jeg tænker jo, om min Fabia 1,9 er anderledes bygget end
Fabia RS? Kunne jo godt forestille mig at Skoda af økonomiske hensyn
"sprøjter" Fabia'er ud på samlebånedet og kun ændrer lidt i motoren og
interiøret + maler lidt grønt hist og her . Men det er måske helt
forkert?
Er der fx andre væsentlige forskelle på Fabia 1,9 TDI og Fabia RS end
chippen/softwaren end chippen?

Kent.



KASO (11-02-2007)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 11-02-07 11:10


"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
news:45ce3f49$0$52093$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
> news:45ce1230$0$2097$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
>> news:45cdf37c$0$929$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>
>>
>>> Så læs lige mit indlæg igennem igen! Det fremgår ret tydeligt, at jeg
>>> ikke
>>> vil acceptere at bilen bruge mere/væsentligt mere brændstof efter
>>> tuningen.
>>> Det er for miljøets og økonomiens skyld.
>>>
>> Det kan du ikke undgå, hvis du udnyttet de ekstra kræfter. Det samme med
>> pålideligheden, især "drivlinjen", kobling, gear, TRÆKAKSLER, vil lide
>> under de ekstra kræfter.
>
> Joooooee, på sin vis må du alt andet lige have ret, men nu kommer
> vi så ind på noget tankespind, jeg har (læs: jeg har IKKE forstand
> på det). Jeg tænker jo, om min Fabia 1,9 er anderledes bygget end
> Fabia RS? Kunne jo godt forestille mig at Skoda af økonomiske hensyn
> "sprøjter" Fabia'er ud på samlebånedet og kun ændrer lidt i motoren og
> interiøret + maler lidt grønt hist og her . Men det er måske helt
> forkert?
> Er der fx andre væsentlige forskelle på Fabia 1,9 TDI og Fabia RS end
> chippen/softwaren end chippen?

Jeps - du kan f.eks. være ret sikker på at RS har bedre bremser - hvilket en
chip ikke giver



KMH (11-02-2007)
Kommentar
Fra : KMH


Dato : 11-02-07 13:43


"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
news:45ceeb57$0$855$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
> news:45ce3f49$0$52093$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
> > news:45ce1230$0$2097$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >>
> >> "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
> >> news:45cdf37c$0$929$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >>>
> >>
> >>> Så læs lige mit indlæg igennem igen! Det fremgår ret tydeligt, at jeg
> >>> ikke
> >>> vil acceptere at bilen bruge mere/væsentligt mere brændstof efter
> >>> tuningen.
> >>> Det er for miljøets og økonomiens skyld.
> >>>
> >> Det kan du ikke undgå, hvis du udnyttet de ekstra kræfter. Det samme
med
> >> pålideligheden, især "drivlinjen", kobling, gear, TRÆKAKSLER, vil lide
> >> under de ekstra kræfter.
> >
> > Joooooee, på sin vis må du alt andet lige have ret, men nu kommer
> > vi så ind på noget tankespind, jeg har (læs: jeg har IKKE forstand
> > på det). Jeg tænker jo, om min Fabia 1,9 er anderledes bygget end
> > Fabia RS? Kunne jo godt forestille mig at Skoda af økonomiske hensyn
> > "sprøjter" Fabia'er ud på samlebånedet og kun ændrer lidt i motoren og
> > interiøret + maler lidt grønt hist og her . Men det er måske helt
> > forkert?
> > Er der fx andre væsentlige forskelle på Fabia 1,9 TDI og Fabia RS end
> > chippen/softwaren end chippen?
>
> Jeps - du kan f.eks. være ret sikker på at RS har bedre bremser - hvilket
en
> chip ikke giver
>
>

Det er nemlig lige det. RS'ern er monteret med 288 mm skiver for. TDI'ern er
derimod født med 256 mm skiver for. Det giver så en tanke om at det nok ikke
er nok bare at male kaliberen grøn. Da det temmeligt sikkert også er en
anden kaliber.
Bagbremser ser derimod ens ud - begge monteret med 232 mm skiver.

Omvendt burde du kunne få lidt bedre økonomi ud af TDI'ern end RS'ern da 5
trins gearkassen i TDI modelen har en lidt højere slutudvæksling end RS
modelens 6 trins.

TDI 5 gear - 0,700
RS 6 gear - 0,756

Jeg mener også at have læst lidt om at turboen på RS'ern er lidt større end
på TDI'ern, men kan ikke lige finde noget på det - lige her og nu

M.v.h.
Kim



Bruno (11-02-2007)
Kommentar
Fra : Bruno


Dato : 11-02-07 01:46

Kent wrote:
>
> Så læs lige mit indlæg igennem igen! Det fremgår ret tydeligt, at jeg ikke
> vil acceptere at bilen bruge mere/væsentligt mere brændstof efter tuningen.
> Det er for miljøets og økonomiens skyld.
>

Så har du ikke sat dig nok ind i tingene, miljø handler om mere end
brændstofforbrug.

Mvh
Bruno

Thomas Landberg (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Landberg


Dato : 10-02-07 16:11

> Vores nye Fabia Combi 1,9 TDI er jo egentlig kvik nok - men som
> I ved.... "mere vil have mere" .
>
> Jeg overvejer lidt chiptuning og har læst mange tråde i nyhedsgrupper
> om det, men flere ting hersker der en del uenighed om. Nu spørger
> jeg så her i gruppen i håb om at få svar på følgende spørgsmål:
>
> 1. Vores Fabia er nu ca. 4 måneder gammel. Garanti bortfalder
> vel, hvis jeg får den chiptunet? I såfald venter jeg til efter de to år.

I teorien så gør den, i praksis set det ret sjældent. Det er klart at hvis
motoren går i tusinde stykker og Skoda kan bevise at det er p.g.a. en
tuning, så er det kun rimeligt, at de ikke betaler en ny motor. Personligt
har jeg aldrig oplevet at en kunde har fået sin motor ødelagt og jeg har
heller aldrig oplevet at en kunde har haft problemer med garantien. Hvis
bare man tuner ordentligt smadrer man jo ikke motoren. Så find en du har
tillid til.

> 2. Hvis vi tænker os, at jeg kører 80 km/timen ud af landevejen
> inden chiptuningen, og det samme efter chiptuningen, så vil jeg
> vel spare brændstof efter chiptuningen? Er det ikke rigtigt forstået?

Tja... Regn med samme forbrug eller en smule mindre. Hverken mig eller andre
kan udføre mirakler, men vi kan nogle små tricks der forbedrer økonomien.
Men forvent samme forbrug og bliv glad hvis den kører længere. Tun din bil
for at få en hurtigere og mere kørbar bil, ikke for at køre 25km/l.

> 3. Chiptuning er ulovligt (ikke?). Derfor må en boks som man
> kan tage ud inden synet vel være den eneste rigtigt måde, eller
> hvad?

Chiptuning er ulovligt. Der findes enkelte godkendte løsninger, men som
reglerne er pt. er det helt urealistisk at kunne tilbyde lovlig chiptuning i
Danmark til "en stor mængde modeller". Der kræves en separat godkendelse til
hver bilmærke, model, motorstørrelse og kombination af styreboks og
softwareversion. Så hvis man f.eks. vil tilbyde lovlig chiptuning til alle
Touran'er skal man til TüV i Hannover med hver enkelt variant, d.v.s. for
1.9TDi og 2.0TDi ca. 30 forskellige modeller og betale 25.000kr for hver for
at få dem godkendte. Er det realistisk at en tuner skal betale 750.000kr og
køre 30 biler til Hannover for at kunne tilbyde lovlig chiptuning - af VW
Touran? Jeg tror det ikke og jeg frygter at der sker det samme som man ser i
Tyskland - at firmaet får lavet en TüV-godkendt tuning til en enkelt
bilmodel med en given motor og efterfølgende fusker sig til at lade
godkendelsen gælde alle andre biler med samme motor. Sorry to say.

Kan i øvrigt afsløre at den forening at tunere vi har dannet arbejder på en
løsning som vi snart fremlægger. En løsning som vi selv synes er ret genialt
(i al beskedenhed) og som vil medføre langt bedre kontrol med dieselbilernes
forurening end vi har i dag - tunet eller ikke tunet.

> 4. Kan Skoda-værkstedet se, om der har været en boks tilsluttet?
> Jeg tænker på garantien....

Nej.

> 5. Hvor mange ekstra hypper kan vores 1,9 TDI 101 Hk få ekstra,
> når motoren ikke skal belastes for meget? Jeg vil ABSOLUT ikke
> tune den i en grad, så jeg får ekstra værkstedsbesøg!!! Kan man i
> øvrigt tune motoren uden at skulle på værkstedet hyppigere????

En effektforøgelse på 20-25hk og 60-70nm opnås ret let og uden synligt mere
røg end bilen leverer standard.

> 6. Kan et bestemt mærke af chip eller boks anbefales???

I den grad

> Tusind tak hvis du/I vil svare på mine spørgsmål. Jeg synes, det er
> ret vanskeligt at finde noget brugbart info om chiptuning. Tit finder
> jeg infomationer, der modsiger hinanden.

Vi ser faneme også meget bulls... på markedet. En stor del af vores kunder
er folk der før har fået deres biler tunet andre stedet, enkelte endda ved
store og kendte tyske firmaer, og i 4 ud af 5 tilfælde er det noget crap der
er lavet. Dertil skal man igen og igen se konkurrenter love urealistiske tal
for effektforøgelser og forsøge at overbevise kunder over, at den "boks" de
kan købe på Ebay til 29 euro altså ikke giver 30hk

> Jeg gør lige opmærksom på, at jeg allerede har spurgt på fabiaklub.dk,
> hvor jeg fik svare på nogle af spørgsmålene, men kun af en enkelt
> person. Jeg vil gerne høre flere kommetarer/meninger .

Hermed gjort.


--


Thomas Landberg - www.landberg.dk
Chiptuning/OBD-tuning inkl. måling på felt: 3.995kr.
Danmarks laveste priser på Philips og Osram autopærer samt Castrol
motorolie.



KASO (10-02-2007)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 10-02-07 17:11


"Thomas Landberg" <Thomas@LandbergFJERN2DETTE.dk> skrev i en meddelelse
news:45cde099$0$49199$14726298@news.sunsite.dk...
>> Vores nye Fabia Combi 1,9 TDI er jo egentlig kvik nok - men som
>> I ved.... "mere vil have mere" .
>>
>> Jeg overvejer lidt chiptuning og har læst mange tråde i nyhedsgrupper
>> om det, men flere ting hersker der en del uenighed om. Nu spørger
>> jeg så her i gruppen i håb om at få svar på følgende spørgsmål:
>>
>> 1. Vores Fabia er nu ca. 4 måneder gammel. Garanti bortfalder
>> vel, hvis jeg får den chiptunet? I såfald venter jeg til efter de to år.
>
> I teorien så gør den, i praksis set det ret sjældent. Det er klart at hvis
> motoren går i tusinde stykker og Skoda kan bevise at det er p.g.a. en
> tuning, så er det kun rimeligt, at de ikke betaler en ny motor. Personligt
> har jeg aldrig oplevet at en kunde har fået sin motor ødelagt og jeg har
> heller aldrig oplevet at en kunde har haft problemer med garantien. Hvis
> bare man tuner ordentligt smadrer man jo ikke motoren. Så find en du har
> tillid til.

Største problem er vel ikke selve motoren, men f.eks. koblingen, som jeg har
set adskillige eksempler på med væsentligt kortere levetid. Senest en tråd i
dk.teknik.bil om en Laguna 1.9 dCi

Turbo og gearkasse er vel også områder, der er mere udsatte?
Svinghjul har vist også været omtalt (af dig selv?) på visse VAG-motorer?

>
>> 2. Hvis vi tænker os, at jeg kører 80 km/timen ud af landevejen
>> inden chiptuningen, og det samme efter chiptuningen, så vil jeg
>> vel spare brændstof efter chiptuningen? Er det ikke rigtigt forstået?
>
> Tja... Regn med samme forbrug eller en smule mindre. Hverken mig eller
> andre kan udføre mirakler, men vi kan nogle små tricks der forbedrer
> økonomien. Men forvent samme forbrug og bliv glad hvis den kører længere.
> Tun din bil for at få en hurtigere og mere kørbar bil, ikke for at køre
> 25km/l.

Ærligt svar - rart at se!

>> 3. Chiptuning er ulovligt (ikke?). Derfor må en boks som man
>> kan tage ud inden synet vel være den eneste rigtigt måde, eller
>> hvad?
>
> Chiptuning er ulovligt. Der findes enkelte godkendte løsninger, men som
> reglerne er pt. er det helt urealistisk at kunne tilbyde lovlig chiptuning
> i Danmark til "en stor mængde modeller". Der kræves en separat godkendelse
> til hver bilmærke, model, motorstørrelse og kombination af styreboks og
> softwareversion. Så hvis man f.eks. vil tilbyde lovlig chiptuning til alle
> Touran'er skal man til TüV i Hannover med hver enkelt variant, d.v.s. for
> 1.9TDi og 2.0TDi ca. 30 forskellige modeller og betale 25.000kr for hver
> for at få dem godkendte. Er det realistisk at en tuner skal betale
> 750.000kr og køre 30 biler til Hannover for at kunne tilbyde lovlig
> chiptuning - af VW Touran? Jeg tror det ikke og jeg frygter at der sker
> det samme som man ser i Tyskland - at firmaet får lavet en TüV-godkendt
> tuning til en enkelt bilmodel med en given motor og efterfølgende fusker
> sig til at lade godkendelsen gælde alle andre biler med samme motor. Sorry
> to say.

Skriver du dermed, at de bokse, du tilbyder på din hjemmeside, er fusk?

> Kan i øvrigt afsløre at den forening at tunere vi har dannet arbejder på
> en løsning som vi snart fremlægger. En løsning som vi selv synes er ret
> genialt (i al beskedenhed) og som vil medføre langt bedre kontrol med
> dieselbilernes forurening end vi har i dag - tunet eller ikke tunet.

Spændende - hvornår kommer det frem?

>> 4. Kan Skoda-værkstedet se, om der har været en boks tilsluttet?
>> Jeg tænker på garantien....
>
> Nej.

Så rygterne om at VAG kan aflæse, om der har været en boks på, er altså -
bare rygter?
(Vandrehistorier?)

Jeg lytter interesseret med - jeg har en Grand Scénic 1.9dCi (120hk/300NM),
som jeg overvejer om jeg tør "kaste ud" i en (lovlig) tuning - men jeg har
ikke lyst til at ofre min kobling......



Kong Gulerod (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Kong Gulerod


Dato : 10-02-07 19:43


>
>>> 4. Kan Skoda-værkstedet se, om der har været en boks tilsluttet?
>>> Jeg tænker på garantien....
>>
>> Nej.
>
> Så rygterne om at VAG kan aflæse, om der har været en boks på, er altså -
> bare rygter?
> (Vandrehistorier?)
>

checksummen er jo ændret for ECU'en...den skal flashes tilbage FØR du levere
din ødelagte bil ind på værkstedet,-ellers opdager de det!.




Brian (11-02-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 11-02-07 13:57

"Kong Gulerod" <avalid@(hasd)dsf.dr> skrev i en meddelelse
news:eql3nl$2t3s$1@newsbin.cybercity.dk...
>> Så rygterne om at VAG kan aflæse, om der har været en boks på, er altså -
>> bare rygter?
>> (Vandrehistorier?)
>>
>
> checksummen er jo ændret for ECU'en...den skal flashes tilbage FØR du
> levere din ødelagte bil ind på værkstedet,-ellers opdager de det!.

Hvad så med flashcounteren, hvordan forklarer du lige at den er talte op med
2?



Thomas Landberg (11-02-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Landberg


Dato : 11-02-07 16:51

>> checksummen er jo ændret for ECU'en...den skal flashes tilbage FØR du
>> levere din ødelagte bil ind på værkstedet,-ellers opdager de det!.
>
> Hvad så med flashcounteren, hvordan forklarer du lige at den er talte op
> med 2?

Lad os forestille os en retssag: En importør nægter at yde garanti til en
kunde fordi ECU'en jf. importørens computer er flashet to gange. Der står
intet sted noget om hvilket program styreboksen er flashet med eller hvem
der har gjort det. Tror du en importør kan overbevise dommeren om, at den
ene af de to flashinger - den der nu er overskrevet - var med en tunet
software?


--


Thomas Landberg - www.landberg.dk
Chiptuning/OBD-tuning inkl. måling på felt: 3.995kr.
Danmarks laveste priser på Philips og Osram autopærer samt Castrol
motorolie.



Thomas Landberg (11-02-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Landberg


Dato : 11-02-07 17:06

>> checksummen er jo ændret for ECU'en...den skal flashes tilbage FØR du
>> levere din ødelagte bil ind på værkstedet,-ellers opdager de det!.
>
> Hvad så med flashcounteren, hvordan forklarer du lige at den er talte op
> med 2?

I øvrigt er der ingen flashcounter i en Fabia 1.9TDi 101hk. Den kører EDC15
motorstyring.


--


Thomas Landberg - www.landberg.dk
Chiptuning/OBD-tuning inkl. måling på felt: 3.995kr.
Danmarks laveste priser på Philips og Osram autopærer samt Castrol
motorolie.



Thomas Landberg (11-02-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Landberg


Dato : 11-02-07 16:48

> Største problem er vel ikke selve motoren, men f.eks. koblingen, som jeg
> har set adskillige eksempler på med væsentligt kortere levetid. Senest en
> tråd i dk.teknik.bil om en Laguna 1.9 dCi
>
> Turbo og gearkasse er vel også områder, der er mere udsatte?
> Svinghjul har vist også været omtalt (af dig selv?) på visse VAG-motorer?

Svinger meget fra bil til bil, men hvis koblingen får problemer skruer man
lidt ned, så simpelt er det.

Det er korrekt at VAG har haft en del problemer med svinghjulene, tunet
eller ej. Har netop "reddet" en A3 hvor den er skruet længere ned i moment
end den er standard for at svinghjulet kan holde.

>>> 2. Hvis vi tænker os, at jeg kører 80 km/timen ud af landevejen
>>> inden chiptuningen, og det samme efter chiptuningen, så vil jeg
>>> vel spare brændstof efter chiptuningen? Er det ikke rigtigt forstået?
>>
>> Tja... Regn med samme forbrug eller en smule mindre. Hverken mig eller
>> andre kan udføre mirakler, men vi kan nogle små tricks der forbedrer
>> økonomien. Men forvent samme forbrug og bliv glad hvis den kører længere.
>> Tun din bil for at få en hurtigere og mere kørbar bil, ikke for at køre
>> 25km/l.
>
> Ærligt svar - rart at se!
>
>>> 3. Chiptuning er ulovligt (ikke?). Derfor må en boks som man
>>> kan tage ud inden synet vel være den eneste rigtigt måde, eller
>>> hvad?
>>
>> Chiptuning er ulovligt. Der findes enkelte godkendte løsninger, men som
>> reglerne er pt. er det helt urealistisk at kunne tilbyde lovlig
>> chiptuning i Danmark til "en stor mængde modeller". Der kræves en separat
>> godkendelse til hver bilmærke, model, motorstørrelse og kombination af
>> styreboks og softwareversion. Så hvis man f.eks. vil tilbyde lovlig
>> chiptuning til alle Touran'er skal man til TüV i Hannover med hver enkelt
>> variant, d.v.s. for 1.9TDi og 2.0TDi ca. 30 forskellige modeller og
>> betale 25.000kr for hver for at få dem godkendte. Er det realistisk at en
>> tuner skal betale 750.000kr og køre 30 biler til Hannover for at kunne
>> tilbyde lovlig chiptuning - af VW Touran? Jeg tror det ikke og jeg
>> frygter at der sker det samme som man ser i Tyskland - at firmaet får
>> lavet en TüV-godkendt tuning til en enkelt bilmodel med en given motor og
>> efterfølgende fusker sig til at lade godkendelsen gælde alle andre biler
>> med samme motor. Sorry to say.
>
> Skriver du dermed, at de bokse, du tilbyder på din hjemmeside, er fusk?

Nej. Der er forskel på bokse og chiptuning. En boks skal også godkendes til
hver enkelt variant og det står faktisk i de TüV-godkendelser jeg får fra
Tyskland hvilke motorkoder boksene er godkendt til. F.eks. kan en Touran
findes med flere forskellige motorkoder og kommer der en ny motorkode skal
der laves en ny godkendelse. Leverandøren af boksene tager så typist 6-9
biler på nakken og kører ned til TüV og får lavet endnu en godkendelse. Når
jeg skal levere en godkendelse til en boks sender jeg en mail til Tyskland
med oplysningerne om bilen og selvom jeg f.eks. sælger to ens bokse samme
dag kan det være vidt forskellige godkendelser der skal bruges.

Men min leverandør af bokse er en af verdens største og sælger tusindvis af
bokse. Jeg tror ikke det er realistisk at en "lille" chiptuner får lavet så
mange godkendelser.

>> Kan i øvrigt afsløre at den forening at tunere vi har dannet arbejder på
>> en løsning som vi snart fremlægger. En løsning som vi selv synes er ret
>> genialt (i al beskedenhed) og som vil medføre langt bedre kontrol med
>> dieselbilernes forurening end vi har i dag - tunet eller ikke tunet.
>
> Spændende - hvornår kommer det frem?

Snart... Kan ikke sige noget præcist. Har nogle detaljer der skal på plads.
Men vi har tilsyneladende bred opbakning

>>> 4. Kan Skoda-værkstedet se, om der har været en boks tilsluttet?
>>> Jeg tænker på garantien....
>>
>> Nej.
>
> Så rygterne om at VAG kan aflæse, om der har været en boks på, er altså -
> bare rygter?
> (Vandrehistorier?)

Det kan jeg ikke sige 100 % sikkert at de er, men jeg har bare aldrig selv
oplevet det.

> Jeg lytter interesseret med - jeg har en Grand Scénic 1.9dCi
> (120hk/300NM), som jeg overvejer om jeg tør "kaste ud" i en (lovlig)
> tuning - men jeg har ikke lyst til at ofre min kobling......

Det sker nok næppe. En TüV-godkendt boks har ikke sindsygt meget moment for
hvis en boks skal give en masse momet ved lave omdrejninger giver den let
for meget røg.


--


Thomas Landberg - www.landberg.dk
Chiptuning/OBD-tuning inkl. måling på felt: 3.995kr.
Danmarks laveste priser på Philips og Osram autopærer samt Castrol
motorolie.



KASO (11-02-2007)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 11-02-07 19:51

>
>> Jeg lytter interesseret med - jeg har en Grand Scénic 1.9dCi
>> (120hk/300NM), som jeg overvejer om jeg tør "kaste ud" i en (lovlig)
>> tuning - men jeg har ikke lyst til at ofre min kobling......
>
> Det sker nok næppe. En TüV-godkendt boks har ikke sindsygt meget moment
> for hvis en boks skal give en masse momet ved lave omdrejninger giver den
> let for meget røg.

OK - det er bare svært at se, for følger jeg linket på din hjemmeside, får
jeg en 1.9 med 120hk/270Nm (standard) - og min (og alle andre Scénic II) er
født med 120hk/300Nm. Der er dog også en 130Hk/300Nm - og den ender med
omkring 365Nm (hvilket også svarer til, hvad jeg har set med andre bokse).
Men et spring fra 300 til 365Nm betragter du måske ikke som stort?

Det undrer mig iøvrigt også, at man kan justere en boks, der er godkendt -
det må vel - alt andet lige - gøre en forskel mht. forurening, hvad køberen
justerer boksen til?



Claus, Ålborg (11-02-2007)
Kommentar
Fra : Claus, Ålborg


Dato : 11-02-07 21:58


"KASO" <a@b.dk> skrev i meddelelsen
news:45cf6563$0$913$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >
>>> Jeg lytter interesseret med - jeg har en Grand Scénic 1.9dCi
>>> (120hk/300NM), som jeg overvejer om jeg tør "kaste ud" i en (lovlig)
>>> tuning - men jeg har ikke lyst til at ofre min kobling......
>>
>> Det sker nok næppe. En TüV-godkendt boks har ikke sindsygt meget moment
>> for hvis en boks skal give en masse momet ved lave omdrejninger giver den
>> let for meget røg.
>
> OK - det er bare svært at se, for følger jeg linket på din hjemmeside, får
> jeg en 1.9 med 120hk/270Nm (standard) - og min (og alle andre Scénic II)
> er født med 120hk/300Nm. Der er dog også en 130Hk/300Nm - og den ender med
> omkring 365Nm (hvilket også svarer til, hvad jeg har set med andre bokse).
> Men et spring fra 300 til 365Nm betragter du måske ikke som stort?
>
> Det undrer mig iøvrigt også, at man kan justere en boks, der er godkendt -
> det må vel - alt andet lige - gøre en forskel mht. forurening, hvad
> køberen justerer boksen til?


Kunne det tænkes at boksen er godkendt i alle trin - ja, det er blot en
tanke

/Claus


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste