Ny motorcykel, hjæælp :)
Fra : Anders Houmark

Dato : 07-02-07 10:30

Hejsa...

Jeg har brug for jeres hjælp.. er virkelig i tvivl om, hvad pokker jeg skal
købe af maskine.
Vil gerne have noget som er hurtigere og som har bedre affedring end min
gamle FZR600R maskine.
Problemet er bare, at jeg 24 år gammel og derfor er kasko forsikring et
lukket land. Vil ikke bruge meget mere end 100k, da jeg synes det er for
risikabelt hvis nogle tyveknægte nakker maskinen :-/

Har kigget på lidt forskelligt, men da det ikke er vejr til at prøvekøre
(det sner hernede på sydfyn lige nu :) kan jeg ikke rigtig komme ud og
prøvekøre.. Det ville derfor være alle tiders hvis i gad give lidt
kommentarer til de maskiner jeg har fundet.

Honda Fireblade 1997,
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=12245
105000kr, ser ud til at være i god stand og km tallet er lavt, hvilket
bestemt ikke gør noget, da jeg let kan tilbagelægge 10kkm på et år.
Farvekombinationen ser flot ud. Ser ikke ud til at være noget galt med denne
maskine.

Jeg ved ikke hvor meget man kan regne med 0-200km/t tider, men ifølge en
tysk webside jeg fandt, så er fireblade lidt over 13sek om at nå 200, hvor
ZX9r med 143hk og R1 med 150hk gør det på 7,5 og 7,4 sekunder. Kan der
virkelig være så stor forskel på de sidste hk? Lægger jeg for meget i det og
er de tal noget vrøvl at sammenligne med? Jeg kommer til at tænke i baner af
min gamle fzr600r som gjorde samme diciplin på 14 sek.

Honda Fireblade 1995,
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=12230
89000kr, "billigt" om man vil. Farvekombinationen kan jeg virkelig godt
lide. Fornuftigt km tal.

Kawasaki zx9r 1998,
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=11524
100000kr. Rigtige farver, udmærket km stand, cykel med lidt flere kræfter
end de ovenstående fireblades.
ok pris, i forhold til hver jeg kan se rundt omkring. Kan rigtig godt lide
den maskine, selvom jeg ikke har prøvet at køre på en endnu.

Og så til sidst, en lidt mærkelig fisk

Honda Fireblade 1995,
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=12138
100000kr. Kan godt lide farverne, fælgene er også malet hvilket ser ret
smart ud :)
Denne cykel virker ret spændende, men også som et farligt køb. Motoren er
skiftet ud til en Blackbird motor. Det vil sige, at den har 167hk i stedet
for de 128 den har som standard. Husker jeg korrekt, så må der ved
motorudskiftning må der maks komme 20% mere effekt, eller 148hk som maksimum
på denne maskine. Det vil sige, at motoren er "ulovlig" og man kan komme til
at betale ekstra afgift?
Det bringer også spekulationer frem, hvad vil der f.eks. sker hvis man er i
et uheld og cyklen bliver set efter på et værksted hvor de finder ud af, at
der ligger sådan en motor i?
Og kan stellet og maskinen holde til det? Der er jo en del mere skud i sådan
en Blackbird motor.. Jeg har også kigget lidt på nettet efter folk som har
lavet sådan en motorudskiftning, og det er meget lidt jeg kan finde. På alle
de sider jeg har fundet, står der, at det er utrolig besværligt og at
stellet skal udvides for at få plads til motoren dernede.
Jeg er ikke den store mekaniker selv (men laver det meste selv alligevel, da
jeg er for nærrig til at lade et værksted klare det :), og jeg hader at få
beskidte fingre, så det skal være noget som bare virker.. Tror i at det gør
det?

Håber i kan komme med lidt kloge ord, jeg er selv meget i tvivl

Mvh Anders

Fra : Casper

Dato : 07-02-07 11:18

Hej
Synes helt sikkert Honda Fireblade 1997,til 105000kr,
Kender en del der kører Blade og Storm og de hondaer kører og kører uden
problemer.
Så synes jeg også at det er den der ser fedest ud.
Men det er bare min mening.
Mvh og held og lykke
Casper

Fra : Asger

Dato : 07-02-07 11:19

Anders Houmark wrote:
> Hejsa...
>
> Jeg har brug for jeres hjælp.. er virkelig i tvivl om, hvad pokker jeg skal
> købe af maskine.
SNIP

> Håber i kan komme med lidt kloge ord, jeg er selv meget i tvivl

Det skal nok blive en sjov traad denne her...

Mon ikke du af forsikringshensyn skal holde sig saa langt nede i kubik
som muligt? Nu ved jeg ikke hvor gammel din FZR er, men en moderne 600
eller 750 kubiks sportsmaskine skulle nok vaere baade hurtigere og
have bedre affjedring /stel/bremser end en 10+ aar gammel sag.

Hvis du ikke bryder dig om beskidte fingre skal du som udgangspunkt
koebe saa nyt og umodificeret som muligt.

Uden at kende til brugtpriserne ville jeg foreslaa at du kigger efter
en nyere 600 (R6, GSX-R, ZX, CBR) eller evt. GSX-R 750. En SV1000 var
maaske ogsaa en ide hvis ikke du svaerger til raekke-4?

Om det saa var kloge ord skal jeg lade gruppen om at vurdere

Asger

Fra : Anders Houmark

Dato : 07-02-07 14:06

Asger wrote:

> Det skal nok blive en sjov traad denne her...

hehe :)

> [...]
> eller 750 kubiks sportsmaskine skulle nok vaere baade hurtigere og
> have bedre affjedring /stel/bremser end en 10+ aar gammel sag.

Det koster præcis det samme i forsikring om jeg kører på en 250ccm eller en
999ccm maskine. Har kun råd (eller dvs. /vil/ ikke betale 30-40k om året i
kasko forsikring) til ansvarsforsikring, og det får jeg til fast pris hos GF
Forsikring, uanset mærket eller hestekrafterne, så længe den bare holder sig
under 1000ccm.

Du har helt sikkert ret i, at en moderne 600 ccm er meget bedre samt
hurtigere. Var så dum sidste sommer, at jeg tog imod et tilbud til noget
Åbent hus hos den lokale forhandler, og der fik jeg lige prøvet en zx6r..
for dælen da en forskel der var.. Havde ikke særlig meget lyst til at tage
min egen maskine hjem fra arrangementet :)

> [...]

> maaske ogsaa en ide hvis ikke du svaerger til raekke-4?
>
> Om det saa var kloge ord skal jeg lade gruppen om at vurdere

Jeg har også kigget på ovenstående forslag, men jeg synes bare ikke at de
virker som fornuftige køb? De årgange som jeg har fundet interessante koster
fra ca. 80000 og op til 130000, og i det prisleje kan jeg jo fint finde en
900ccm, som vel burde være bedre.. eller i hvert fald hurtigere?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Ole Hansen

Dato : 07-02-07 14:28

Anders Houmark wrote:

> [...]
> fra ca. 80000 og op til 130000, og i det prisleje kan jeg jo fint finde en
> 900ccm, som vel burde være bedre.. eller i hvert fald hurtigere?

Hvad med et banejern i stedet for? (Med din hang til fart er det nok
det bedste for dit kørekort? :) )

--
Ole Hansen

Fra : Anders Houmark

Dato : 07-02-07 14:49

Ole Hansen wrote:

> Hvad med et banejern i stedet for? (Med din hang til fart er det
> nok det bedste for dit kørekort? :) )

ooh et banejern lyder rigtig spændende, men der ligger ikke lige nogle baner
hernede på sydfyn og der er også for få køredage på de baner jeg har
kendskab til... Og det vil heller ikke passe med mit arbejde, jeg kan kun
regne med at have fri en dag om ugen, søndag, så jeg tror det bliver svært
at få det til at passe ind, desværre..
Det kunne ellers være hamrende sjovt tror jeg :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : otto2@worldonline.dk

Dato : 07-02-07 11:20

Hej

Jeg havde taget ZX9r eren
Det er den nyeste model af de maskiner
og er også lidt mere til det hele
og så lyder 100000 som en meget fair pris

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 07-02-07 17:26

Anders Houmark skrev den 07 feb 2007 i

> [...]
> lukket land. Vil ikke bruge meget mere end 100k, da jeg synes det er for
> risikabelt hvis nogle tyveknægte nakker maskinen :-/

klip

Hvad er det lige "man" siger svjh if tidligere tråde:
Betal ikke kasko før værdien af MC overstiger 40k deromkring?

(Men du er villig til at tage risken, med en MC til 100k.Og vil ikke have
sorte fingre.Og det skal være en MC der klarer 200 på under 10. Det er godt
nok vinter lige nu hva´

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/?id=183

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-02-07 20:13

"Anders Houmark" <sunsitenews@andersh.dk> writes:

> [...]
> effekt, eller 148hk som maksimum på denne maskine. Det vil sige, at
> motoren er "ulovlig" og man kan komme til at betale ekstra afgift?

Blackbirds har aldrig været opgivet til mere end 164 hk afaik, og er
faldet til 152 efter den fik katalysator. I virkeligheden har de vist
aldrig lagt mere end godt 130 hk på baghjulet.

Mht. opgraderingen, så er det nok klogt at slå koldt vand i
blodet. Jeg har også selv en tendens til at få vilde ideer om
opgradering i vintertiden, hvor jeg ikke kører (meget) mc, men når det
så bliver forår er jeg pludselig godt tilfreds igen

Det er nogle fine cykler du har kig på, men hvis jeg var dig ville jeg
lægge mere vægt på cyklernes hverdagsduelighed end effekt - du kører
jo en del km. Om en cykel har 120 eller 145 hk gør ikke så stor
forskel på gaden alligevel, og hvis du kører nogenlunde civiliseret
vil du kun sjældent lægge mærke til forskellen. Jeg forstår
vigtigheden af mange heste når man sidder i en bar og diskuterer på
højt sagligt plan, men alligevel

Jeg ved ikke lige hvilken cykel der er bedst, men vær opmærksom på om
cyklerne er blevet misbrugt. De ligger jo i klassen som appelerer til
et bestemt klientel, så er der gummifnuller på nummerpladen er det nok
bedst at finde en anden
--
mvh Jes Vestervang (der også har en kilofazer i tankerne for tiden) @
FZS600 @ DT125R