/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Vinter-, sommer- eller helårsdæk?
Fra : Mogens...


Dato : 07-02-07 21:29

Så er Peter Dyrelund (ingeniør hos Færdselsstyrelsen og guru i Alfa-
klubben) ude med en up-date artikel angående anvendelse af vinter-
dæk i DK. Sidste kvalificerede undersøgelse er fra '03.

Grundet de nye "helårsdæks" gode egenskaber (90% af vinterdækkets
positive resultater på sne/is samt 50% af sommerdækkets på tør og
våd vej) konkluderer man nu klart, at man i DK stort set aldrig bør
skifte til vinterdæk, men istedet vælge helårsdæk om vinteren og som-
merdæk om sommeren.

Helårsdæk som GoodYear Vector, Pirelli P2500 eller Dunlop All Season

--
/Mogens
Pas på din GPS - politiet napper den måske:
http://epn.dk/handel_service/turisme_fritid/article19761.ece



 
 
TDN (07-02-2007)
Kommentar
Fra : TDN


Dato : 07-02-07 21:36


"Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:zEqyh.31451$E02.12779@newsb.telia.net...
> Så er Peter Dyrelund (ingeniør hos Færdselsstyrelsen og guru i Alfa-
> klubben) ude med en up-date artikel angående anvendelse af vinter-
> dæk i DK. Sidste kvalificerede undersøgelse er fra '03.
>
> Grundet de nye "helårsdæks" gode egenskaber (90% af vinterdækkets
> positive resultater på sne/is samt 50% af sommerdækkets på tør og
> våd vej) konkluderer man nu klart, at man i DK stort set aldrig bør
> skifte til vinterdæk, men istedet vælge helårsdæk om vinteren og som-
> merdæk om sommeren.
>
> Helårsdæk som GoodYear Vector, Pirelli P2500 eller Dunlop All Season
>
> --
> /Mogens


50 % på tør og våd vej = en fordobling af bremselængden, hvordan kan man
anbefale det...... især når det hovedparten af dagene i løbet af et år er
tør eller våde.... det lyder da helt gak.

Mvh
Thomas
som fortsætter med vinter og sommerdæk



Ukendt (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-02-07 18:02


"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:45ca381f$0$49205$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> news:zEqyh.31451$E02.12779@newsb.telia.net...
>> Så er Peter Dyrelund (ingeniør hos Færdselsstyrelsen og guru i Alfa-
>> klubben) ude med en up-date artikel angående anvendelse af vinter-
>> dæk i DK. Sidste kvalificerede undersøgelse er fra '03.
>>
>> Grundet de nye "helårsdæks" gode egenskaber (90% af vinterdækkets
>> positive resultater på sne/is samt 50% af sommerdækkets på tør og
>> våd vej) konkluderer man nu klart, at man i DK stort set aldrig bør
>> skifte til vinterdæk, men istedet vælge helårsdæk om vinteren og som-
>> merdæk om sommeren.
>>
>> Helårsdæk som GoodYear Vector, Pirelli P2500 eller Dunlop All Season
>>
>> --
>> /Mogens
>
>
> 50 % på tør og våd vej = en fordobling af bremselængden,

Hvordan kan man se det?

--
Tom



TDN (08-02-2007)
Kommentar
Fra : TDN


Dato : 08-02-07 19:01


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:45cb579d$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:45ca381f$0$49205$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> "Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> skrev i en meddelelse
>> news:zEqyh.31451$E02.12779@newsb.telia.net...
>>> Så er Peter Dyrelund (ingeniør hos Færdselsstyrelsen og guru i Alfa-
>>> klubben) ude med en up-date artikel angående anvendelse af vinter-
>>> dæk i DK. Sidste kvalificerede undersøgelse er fra '03.
>>>
>>> Grundet de nye "helårsdæks" gode egenskaber (90% af vinterdækkets
>>> positive resultater på sne/is samt 50% af sommerdækkets på tør og
>>> våd vej) konkluderer man nu klart, at man i DK stort set aldrig bør
>>> skifte til vinterdæk, men istedet vælge helårsdæk om vinteren og som-
>>> merdæk om sommeren.
>>>
>>> Helårsdæk som GoodYear Vector, Pirelli P2500 eller Dunlop All Season
>>>
>>> --
>>> /Mogens
>>
>>
>> 50 % på tør og våd vej = en fordobling af bremselængden,
>
> Hvordan kan man se det?
>
> --
> Tom
>
>
Aner det ikke, men hvis de 50% referer til bremslængden er det vel en
fordobling....

Mvh
Thomas



Morten Fruergaard (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 08-02-07 06:51

Mogens... wrote:
> Så er Peter Dyrelund (ingeniør hos Færdselsstyrelsen og guru i Alfa-
> klubben) ude med en up-date artikel angående anvendelse af vinter-
> dæk i DK. Sidste kvalificerede undersøgelse er fra '03.
>
> Grundet de nye "helårsdæks" gode egenskaber (90% af vinterdækkets
> positive resultater på sne/is samt 50% af sommerdækkets på tør og
> våd vej) konkluderer man nu klart, at man i DK stort set aldrig bør
> skifte til vinterdæk, men istedet vælge helårsdæk om vinteren og som-
> merdæk om sommeren.
>
> Helårsdæk som GoodYear Vector, Pirelli P2500 eller Dunlop All Season

Der mangler noget vigtig information...
Hvor gode er vinterdæk?

Hvis de har 100 % af vinterdækkets positive egenskaber og 75 % af
sommerdækkets egenskaber på tør og våd vej, så er det noget anderledes end
hvis vinterdækket kun har 5 % af sommerdækkets egenskaber på tør og våd
vej...


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort



Karsten Feddersen (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 08-02-07 07:18

Hej

Mogens... wrote:
> Grundet de nye "helårsdæks" gode egenskaber (90% af vinterdækkets
> positive resultater på sne/is samt 50% af sommerdækkets på tør og
> våd vej) konkluderer man nu klart, at man i DK stort set aldrig bør
> skifte til vinterdæk, men istedet vælge helårsdæk om vinteren og som-
> merdæk om sommeren.

Jeg må til stadighed undre mig over alle de konklusioner imod vinterdæk.
Hver eneste gang det sner, ligger der biler til højre og venstre eller
blokerer vejene, hvis de har den mindste stigning. I de tilfælde er der
100% brug for vinterdæk. Hvorimod på tør og våd vej, så ser vi altså
ikke vinterdækskørerne ligge hist og pist i grøften eller for den sags
skyld forårsage større massesammenstød fordi de alle er båttet op i den
forankørende. Hvis det endelig er sådan, at vi bør vælge sommerdæk fordi
vejene oftest er tørre, så forstår jeg ikke hvorfor der ikke anbefales
gadegodkendte slicks til sommeren, da de jo står endnu bedre fast end
almindelige dæk og stadig kan bruges selvom det regner.

Hvis man fravælger det sikreste valg i de værste situationer fordi, man
i dagligdagen kører så man mener man har "brug for" den korteste
bremselængde på tør vej, så skal man slet ikke færdes på vejene.

PS: Har du en kilde til artiklen?

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Martin Johansen [600~ (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 08-02-07 16:34

Den 08.02.2007 kl. 07:18 skrev Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk>:

> Jeg må til stadighed undre mig over alle de konklusioner imod vinterdæk.
> Hver eneste gang det sner, ligger der biler til højre og venstre eller
> blokerer vejene, hvis de har den mindste stigning. I de tilfælde er der
> 100% brug for vinterdæk. Hvorimod på tør og våd vej, så ser vi altså
> ikke vinterdækskørerne ligge hist og pist i grøften eller for den sags
> skyld forårsage større massesammenstød fordi de alle er båttet op i den
> forankørende. Hvis det endelig er sådan, at vi bør vælge sommerdæk fordi
> vejene oftest er tørre, så forstår jeg ikke hvorfor der ikke anbefales
> gadegodkendte slicks til sommeren, da de jo står endnu bedre fast end
> almindelige dæk og stadig kan bruges selvom det regner.
>
> Hvis man fravælger det sikreste valg i de værste situationer fordi, man
> i dagligdagen kører så man mener man har "brug for" den korteste
> bremselængde på tør vej, så skal man slet ikke færdes på vejene.

Snip

Karsten, nogen gange skriver du altså så smukt at vandet stiger i mine
øjne..

Snøft hvor har du ret!

--
Martin

Morten Fruergaard (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 08-02-07 18:17

Martin Johansen [6000] wrote:
> Snip
>
> Karsten, nogen gange skriver du altså så smukt at vandet stiger i mine
> øjne..
>
> Snøft hvor har du ret!

LOL ROFL


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort



Brian (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 08-02-07 19:00

Martin Johansen [6000] wrote:

> Karsten, nogen gange skriver du altså så smukt at vandet stiger i mine
> øjne..

Prøv at hælde vandet fra kartoflerne istedet...

> Snøft hvor har du ret!

Så må du jo hellere få sat _rigtige_ vinterdæk på Santa Fe'n

/Brian



Martin Johansen [600~ (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 08-02-07 21:35

Den 08.02.2007 kl. 19:00 skrev Brian <nej@tak.du>:

> Prøv at hælde vandet fra kartoflerne istedet...

Lol :)

> Så må du jo hellere få sat _rigtige_ vinterdæk på Santa Fe'n

Jeg har skam helårsdæk/vinterdæk på. Og sidst der var sne var jeg ikke i
tvivl om at det ikke bliver sne der stopper mig - hun hvis jeg hænger på
maven ellers ikke - uanset stigning.

--
Martin

Karsten Feddersen (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 08-02-07 22:00

Hej

Martin Johansen [6000] wrote:
> Jeg har skam helårsdæk/vinterdæk på. Og sidst der var sne var jeg ikke i
> tvivl om at det ikke bliver sne der stopper mig - hun hvis jeg hænger på
> maven ellers ikke - uanset stigning.

Hmm, jeg vil godt invitere på en kop kaffe og se dig forcere Mølgårdsvej
eller Gl Kongevej i Vejle i kraftig sne.


--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Martin Johansen [600~ (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 08-02-07 22:51

Den 08.02.2007 kl. 21:59 skrev Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk>:

> Hmm, jeg vil godt invitere på en kop kaffe og se dig forcere Mølgårdsvej
> eller Gl Kongevej i Vejle i kraftig sne.

Jeg drikker ikke kaffe, så hvis du har The, så skriver du bare når du
mener der er nok sne, så dukker jeg op

--
Martin

Morten Fruergaard (09-02-2007)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 09-02-07 06:29

Martin Johansen [6000] wrote:
> Den 08.02.2007 kl. 21:59 skrev Karsten Feddersen
> <karsten@feddersen.dk>:
>> Hmm, jeg vil godt invitere på en kop kaffe og se dig forcere
>> Mølgårdsvej eller Gl Kongevej i Vejle i kraftig sne.
>
> Jeg drikker ikke kaffe, så hvis du har The, så skriver du bare når du
> mener der er nok sne, så dukker jeg op


Også mig... .-)
(Varm kakao)

--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort



Karsten Feddersen (09-02-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 09-02-07 06:41

Hej

Morten Fruergaard wrote:
>>> Hmm, jeg vil godt invitere på en kop kaffe og se dig forcere
>>> Mølgårdsvej eller Gl Kongevej i Vejle i kraftig sne.
>> Jeg drikker ikke kaffe, så hvis du har The, så skriver du bare når du
>> mener der er nok sne, så dukker jeg op
>
> Også mig... .-)
> (Varm kakao)

Jeg skal nok give jer begge besked. Jeg ved nemlig, at der bor folk på
vejen med 4x4 som stiller den for enden af vejen og går hjem når der er
godt med sne

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Martin Johansen [600~ (09-02-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 09-02-07 11:15

Den 09.02.2007 kl. 06:41 skrev Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk>:

> Jeg skal nok give jer begge besked. Jeg ved nemlig, at der bor folk på
> vejen med 4x4 som stiller den for enden af vejen og går hjem når der er
> godt med sne

Det lyder som en spændende bakke.

--
Martin

Karsten Feddersen (09-02-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 09-02-07 12:01

Hej

Martin Johansen [6000] wrote:
> Det lyder som en spændende bakke.

Ja, det er det også. Selv på tør vej er den ubehagelig stejl at køre op ad.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Martin Johansen [600~ (09-02-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 09-02-07 12:55

Den 09.02.2007 kl. 12:01 skrev Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk>:

> Ja, det er det også. Selv på tør vej er den ubehagelig stejl at køre op
> ad.

Hvad hedder den siger du? Nu bliver jeg da helt nysgerrig efter at se den
:)

--
Martin

Karsten Feddersen (09-02-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 09-02-07 13:12

Hej

Martin Johansen [6000] wrote:
> Hvad hedder den siger du? Nu bliver jeg da helt nysgerrig efter at se
> den :)

Her er et par stykker som er ekstremt stejle:
http://www.findvej.dk/M%F8lg%E5rdsvej,7120
http://www.findvej.dk/glkongevej,7100
http://www.findvej.dk/kiddesvej,7100


--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Per Henneberg Kriste~ (11-02-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 11-02-07 00:20

Karsten Feddersen wrote:
> Hej
>
> Martin Johansen [6000] wrote:
>> Hvad hedder den siger du? Nu bliver jeg da helt nysgerrig efter at se
>> den :)
>
> Her er et par stykker som er ekstremt stejle:
> http://www.findvej.dk/M%F8lg%E5rdsvej,7120
> http://www.findvej.dk/glkongevej,7100
> http://www.findvej.dk/kiddesvej,7100

Hvad med Duevej, som man lige kan skimte, når man slår den sidste adresse op
.... ??

--
Per, Esbjerg
Skistøvler sælges størrelse 44-45 til 300 kr. parret,
meget billigt til prisen, er som nye,
sælges fordi jeg er blevet for handicappet til at stå på ski :)



BJ (11-02-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 11-02-07 00:22


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:45ce5308$0$46516$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

KLIP

> Hvad med Duevej, som man lige kan skimte, når man slår den sidste adresse
> op ... ??

Hvad med den..??

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Per Henneberg Kriste~ (12-02-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 12-02-07 20:20

BJ wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en
> meddelelse news:45ce5308$0$46516$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>> Hvad med Duevej, som man lige kan skimte, når man slår den sidste
>> adresse op ... ??
>
> Hvad med den..??

Er den ikke stejl?



BJ (12-02-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 12-02-07 21:01


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:45d0bddd$0$202$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

KLIP

>>> Hvad med Duevej, som man lige kan skimte, når man slår den sidste
>>> adresse op ... ??
>>
>> Hvad med den..??
>
> Er den ikke stejl?

Ikke mig bekendt, men alt er jo relativt.

De tidligere linkede, se de er virkelig stejle.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



BJ (12-02-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 12-02-07 21:10


"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:45d0c7be$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Har rigtig lyst til at få motioneret skankerne på en cykel, er her nogle
ruteforslag:

http://www.climbs.dk/vejle.htm

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Karsten Feddersen (09-02-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 09-02-07 13:15

Hej

Martin Johansen [6000] wrote:
> Hvad hedder den siger du? Nu bliver jeg da helt nysgerrig efter at se
> den :)

Jeg glemte danmarks stejleste vej.

http://www.findvej.dk/ChrWinthersvej,7100

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Martin Johansen [600~ (09-02-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 09-02-07 14:51

Den 09.02.2007 kl. 13:15 skrev Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk>:

> Hej
>
> Martin Johansen [6000] wrote:
>> Hvad hedder den siger du? Nu bliver jeg da helt nysgerrig efter at se
>> den :)
>
> Jeg glemte danmarks stejleste vej.
>
> http://www.findvej.dk/ChrWinthersvej,7100

Jeg tager imod udfordringen. Jeg ved ikke lige hvor stejle de er, men dem
jeg fandt i Kolding (og jeg ledte), var overhovedet intet problem :)

--
Martin

Martin Johansen [600~ (09-02-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 09-02-07 11:15

Den 09.02.2007 kl. 06:29 skrev Morten Fruergaard <mit fornavn mit
efternavn . com> :

> Også mig... .-)

Det er sq da kun for at hyle af grin når jeg sidder fast.. hehe.

--
Martin

Morten Fruergaard (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 10-02-07 13:25

Martin Johansen [6000] wrote:
> Den 09.02.2007 kl. 06:29 skrev Morten Fruergaard <mit fornavn mit
> efternavn . com> :
>
>> Også mig... .-)
>
> Det er sq da kun for at hyle af grin når jeg sidder fast.. hehe.

For at trække dig resten af vejen...


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort



Martin Johansen [600~ (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 10-02-07 13:42

Den 10.02.2007 kl. 13:24 skrev Morten Fruergaard <mit fornavn mit
efternavn . com> :

> For at trække dig resten af vejen...

Hvor sødt

LOL

--
Martin

Brian (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 08-02-07 22:00

Martin Johansen [6000] wrote:
> Jeg har skam helårsdæk/vinterdæk på

Hva satan... skærer du de to dæktyper over en kam ?

Nåja, det vidste jeg egentlig godt, derfor den lille kommentar

> Og sidst der var sne var jeg
> ikke i tvivl om at det ikke bliver sne der stopper mig - hun hvis jeg
> hænger på maven ellers ikke - uanset stigning.

Ret beset er det jo heller ikke sneen der skal stoppe dig, men dækkene.

Jeg ved ikke om man direkte kan overføre et dæks evne til at starte op ad en
glat bakke, med bremse evnerne ? Bremse evnerne må absolut være vigtigere,
end om man hænger fast i en drive.

/Brian



Martin Johansen [600~ (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 08-02-07 22:52

Den 08.02.2007 kl. 22:00 skrev Brian <nej@tak.du>:

> Hva satan... skærer du de to dæktyper over en kam ?

Når der står M+S ja.

Snefnugget indikerer jo bare at de er endnu bedre til sne.

> Jeg ved ikke om man direkte kan overføre et dæks evne til at starte op
> ad en
> glat bakke, med bremse evnerne ? Bremse evnerne må absolut være
> vigtigere,
> end om man hænger fast i en drive.

Jeg har svært ved, at vurdere hvor godt de bremser da bilen er noget
tungere end jeg er vant til, men umiddelbart bremser den godt også i sne.

--
Martin

Brian (09-02-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 09-02-07 13:13

Martin Johansen [6000] wrote:
>> Hva satan... skærer du de to dæktyper over en kam ?
>
> Når der står M+S ja.

Kan du ikke selv se, at det virker lidt fjollet ?

> Snefnugget indikerer jo bare at de er endnu bedre til sne.

Helårsdæk = vinterdæk, men de er lige liiidt bedre, hvis de også har
snefnugget.

Jeg forstår ikke helt din tankegang, men det er langt fra første eller
sidste gang

/Brian



Martin Johansen [600~ (09-02-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 09-02-07 14:52

Den 09.02.2007 kl. 13:12 skrev Brian <nej@tak.du>:

> Kan du ikke selv se, at det virker lidt fjollet ?

Nej?

Sidste års Michelin dæk havde ikke snefnug, kun M+S. Dette års Michelin
dæk har begge dele, men er det blevet bedre? Det er da videreudviklet, men
de har ikke gjort noget for at få snefnugget på - begge er rigtige
vinterdæk med masser af lameller.

Så det du prøver at fortælle mig er altså at når de ikke har snefnug er de
ikke vinterdæk?

> Jeg forstår ikke helt din tankegang, men det er langt fra første eller
> sidste gang

Ditto :)

--
Martin

Brian (09-02-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 09-02-07 15:28

Martin Johansen [6000] wrote:

> Sidste års Michelin dæk havde ikke snefnug, kun M+S. Dette års
> Michelin dæk har begge dele, men er det blevet bedre?

Aner det ikke, men snefnugget har været der nogle år efterhånden.

> Så det du prøver at fortælle mig er altså at når de ikke har snefnug
> er de ikke vinterdæk?

Sådan vil det jo være efter den (nye) tyske lovgivning, som du gerne støtter
dig op af.

Som jeg forstår dig nu, er et M+S dæk at regne som et "gyldigt" vinterdæk ?
Det var ihvertfald hvad du skrev tidligere.

Jeg synes (som du nok har opdaget) at det er mere enten/eller - især hvor
der nu er ekstra markering på dækket, for at vise det har gode
vinteregenskaber. Det skaber et bedre grundlag for en gennemgående
konsekvens.

/Brian




Martin Johansen [600~ (09-02-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 09-02-07 16:08

Den 09.02.2007 kl. 15:27 skrev Brian <nej@tak.du>:

> Aner det ikke, men snefnugget har været der nogle år efterhånden.

Ja men jeg har ikke set det på nogen dæk før sidste år og ej heller hørt
om det.

> Som jeg forstår dig nu, er et M+S dæk at regne som et "gyldigt"
> vinterdæk ?
> Det var ihvertfald hvad du skrev tidligere.

Korrekt. Nogle mere egnede til sne end andre. Men sådan er det jo med alle
dæk også sommerdæk - nogle er mere egnede til regn end andre.

--
Martin

Bo Velschow (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 10-02-07 15:14


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news.tnhh5jqwhrr927@desktop.opasia.dk...
> Den 09.02.2007 kl. 13:12 skrev Brian <nej@tak.du>:
>
>> Kan du ikke selv se, at det virker lidt fjollet ?
>
> Nej?
>
> Sidste års Michelin dæk havde ikke snefnug, kun M+S. Dette års Michelin
> dæk har begge dele, men er det blevet bedre? Det er da videreudviklet, men
> de har ikke gjort noget for at få snefnugget på - begge er rigtige
> vinterdæk med masser af lameller.
>


Ehhmmm...? Det er jeg vist ikke helt enig i: Vinterdækkene på min kones bil
er Michelin Alpin (ikke A2 eller A3, dvs. det er 1. generation af Alpin); de
kom på for 2? år siden, og der er da et fint lille bjerg med et snefnug i på
siden (og derudover 3 store snefnug)?!


--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



Martin Johansen [600~ (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 10-02-07 15:39

Den 10.02.2007 kl. 15:13 skrev Bo Velschow <dr-bo@mail.invalid>:

> Ehhmmm...? Det er jeg vist ikke helt enig i: Vinterdækkene på min kones
> bil
> er Michelin Alpin (ikke A2 eller A3, dvs. det er 1. generation af
> Alpin); de
> kom på for 2? år siden, og der er da et fint lille bjerg med et snefnug
> i på
> siden (og derudover 3 store snefnug)?!

De A2 jeg har er kun M+S mærket. Det er jeg da ihvertfald 99% sikker på.
1% usikkerhed kommer fordi du nu nævner, at du har snefnug på dine ældre..
:-/

--
Martin

Henrik (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 08-02-07 22:31


"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message
news:45cac08c$0$856$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> Mogens... wrote:
>> Grundet de nye "helårsdæks" gode egenskaber (90% af vinterdækkets
>> positive resultater på sne/is samt 50% af sommerdækkets på tør og
>> våd vej) konkluderer man nu klart, at man i DK stort set aldrig bør
>> skifte til vinterdæk, men istedet vælge helårsdæk om vinteren og som-
>> merdæk om sommeren.
>
> Jeg må til stadighed undre mig over alle de konklusioner imod vinterdæk.
> Hver eneste gang det sner, ligger der biler til højre og venstre eller
> blokerer vejene, hvis de har den mindste stigning. I de tilfælde er der
> 100% brug for vinterdæk. Hvorimod på tør og våd vej, så ser vi altså ikke
> vinterdækskørerne ligge hist og pist i grøften eller for den sags skyld
> forårsage større massesammenstød fordi de alle er båttet op i den
> forankørende. Hvis det endelig er sådan, at vi bør vælge sommerdæk fordi
> vejene oftest er tørre, så forstår jeg ikke hvorfor der ikke anbefales
> gadegodkendte slicks til sommeren, da de jo står endnu bedre fast end
> almindelige dæk og stadig kan bruges selvom det regner.
>
> Hvis man fravælger det sikreste valg i de værste situationer fordi, man i
> dagligdagen kører så man mener man har "brug for" den korteste
> bremselængde på tør vej, så skal man slet ikke færdes på vejene.
>
> PS: Har du en kilde til artiklen?
>
> --
> Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Det var sku godt skrevet

Henrik



Fam. Olsen (09-02-2007)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 09-02-07 13:24


"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:45cac08c$0$856$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> PS: Har du en kilde til artiklen?

Sidste nye nummer af Alfaklubbens klubblad.


MVH Niels



Mogens... (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 10-02-07 15:32

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:45cac08c$0$856$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Hvis det endelig er sådan, at vi bør vælge sommerdæk fordi vejene oftest
> er tørre, så forstår jeg ikke hvorfor der ikke anbefales gadegodkendte
> slicks til sommeren

Hvis blot e nævnte dæk overholder eglerne, kan man jo også blot gøre det...

> PS: Har du en kilde til artiklen?

Nyeste nummer af Alfa klubbens fantastisk medlemsblad...



Karsten Feddersen (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 10-02-07 17:20

Hej

Mogens... wrote:
>> Hvis det endelig er sådan, at vi bør vælge sommerdæk fordi vejene oftest
>> er tørre, så forstår jeg ikke hvorfor der ikke anbefales gadegodkendte
>> slicks til sommeren
>
> Hvis blot e nævnte dæk overholder eglerne, kan man jo også blot gøre det...

Jeg kan se at dit tasttur har samme fejl som mit har

Hvis man har så meget imod vinterdæk pga den lille smule længere
bremselængde på tør vej, så forstår jeg ikke hvorfor man vil nøjes med
almindelige sommerdæk. Hvorfor går man så ikke over i den modsatte grøft
og anbefaler slicks da de jo unægtelig står endnu bedre fast? Desuden
vil et tre år gammelt sommerdæk allerede have markant ringere
bremseegenskaber end da det var nyt. Et punkt der heller ikke berøres.
Det samme gælder for vinterdæk, men igen må jeg så spørge: "Hvorfor
køres der ingen massive kampagner imod gamle dæk?".

For mig er det stadig alt sammen en dårlig undskyldning. Jeg kan se ud
fra din første post at konklusionen er den samme som sidste gang.
Oprigtigt, så virker det som om forfatteren vil have sine
"15-minutes-og-fame" ved at træde lidt ved siden af gængs opfattelse og
på den vis skabe lidt sensationsjournalistik. Jeg ved ikke hvad hans
arbejde er ved færdselsstyrelsen, men jeg betragter ikke hans udsagn som
mere vægtige end en tilfældig politikers. At han er højt anerkendt i
Alfa-kredse kan også blot have med hans entusiasme at gøre.



> Nyeste nummer af Alfa klubbens fantastisk medlemsblad...

Holder jeg ikke, så den må jeg have tilgode.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fam. Olsen (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 10-02-07 17:51


"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:45cdf09e$0$928$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Hvis man har så meget imod vinterdæk pga den lille smule længere
> bremselængde på tør vej, så forstår jeg ikke hvorfor man vil nøjes med
> almindelige sommerdæk. Hvorfor går man så ikke over i den modsatte grøft
> og anbefaler slicks da de jo unægtelig står endnu bedre fast? Desuden vil
> et tre år gammelt sommerdæk allerede have markant ringere bremseegenskaber
> end da det var nyt. Et punkt der heller ikke berøres. Det samme gælder for
> vinterdæk, men igen må jeg så spørge: "Hvorfor køres der ingen massive
> kampagner imod gamle dæk?".

Enig.

> For mig er det stadig alt sammen en dårlig undskyldning. Jeg kan se ud fra
> din første post at konklusionen er den samme som sidste gang.

Hmm. Det kan godt være mig der ikke er så god til at følge med. Men
konklusionen var at køre på sommerdæk om sommeren og helårsdæk, i stedet for
vinterdæk, om vinteren. Den er så ny for mig. Jeg syntes at ud fra de
procenter der nævnes i artiklen at det må være den rigtige konklusion.

> Oprigtigt, så virker det som om forfatteren vil have sine
> "15-minutes-og-fame" ved at træde lidt ved siden af gængs opfattelse og på
> den vis skabe lidt sensationsjournalistik. Jeg ved ikke hvad hans arbejde
> er ved færdselsstyrelsen, men jeg betragter ikke hans udsagn som mere
> vægtige end en tilfældig politikers. At han er højt anerkendt i
> Alfa-kredse kan også blot have med hans entusiasme at gøre.

Sådan læser jeg ikke artiklen. Han skriver intet om at det er hans pesonlige
mening, men refererer blot til en undersøgelse der er lavet for nylig.
Desværre skriver han ikke noget om hvem der har lavet undersøgelsen. Lidt
ærgerligt, kan man sige.

>> Nyeste nummer af Alfa klubbens fantastisk medlemsblad...
>
> Holder jeg ikke, så den må jeg have tilgode.

Helt klart et blad der kan anbefales hvis man kan lide biler.


MVH Niels



Karsten Feddersen (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 10-02-07 20:05

Hej

Fam. Olsen wrote:
> Hmm. Det kan godt være mig der ikke er så god til at følge med. Men
> konklusionen var at køre på sommerdæk om sommeren og helårsdæk, i stedet for
> vinterdæk, om vinteren. Den er så ny for mig. Jeg syntes at ud fra de
> procenter der nævnes i artiklen at det må være den rigtige konklusion.

Alt andet lige, så viser diverse tests hvert eneste år, at på sne er
vinterdæk det eneste der dur. De allerbedste helårsdæk som Goodyear
Vector 5 klarer sig i testen som regel på niveau som et halvringe
vinterdæk. Så alt andet lige er det eneste rigtige i sne et vinterdæk af
god kvalitet. Falcks travlhed viser jo også hver eneste gang, at det er
når der er sne, at der er behov for ekstra opmærksomhed. Det er ikke når
det regner eller blot er -10 grader, men tørt. Det vil sige, at når der
er behov for den ekstra opmærksomhed, bør man tage _alle_ de
hjælpemidler til rådighed som findes. Dermed sagt vinterdæk i snevejr.
Eftersom helårsdæk er halvdårlige sommerdæk med hårde lameller eller
dårlige vinterdæk uden lameller kan jeg slet ikke forstå hvordan en
anbefaling kan lyde på sommerdæk om sommeren og helårsdæk om vinteren.
Tysklands nye vinterdækslov siger ganske vist "passende fodtøj", men
myndighederne har allerede gjort klar for befolkningen, at i snevejr
kræver det et snefnug-mærket dæk, hvis man vil være sikker på at undgå
bøde + klip.


> Sådan læser jeg ikke artiklen. Han skriver intet om at det er hans pesonlige
> mening, men refererer blot til en undersøgelse der er lavet for nylig.
> Desværre skriver han ikke noget om hvem der har lavet undersøgelsen. Lidt
> ærgerligt, kan man sige.

Mon ikke han har læst lidt på den seneste opdatering som rådet for
større færdselsikkerhed har lavet. De lavede en rapport hvor de brugte
meget gamle kilder som de for nylig har opdateret med en enkelt FDM/ADAC
rapport. Det ærgerlige er at de ikke har været involveret selv. De har
udelukkende kigge på bremselængder under forskellige forhold og så lavet
en skrivebordskonklusion. Forfatteren af artiklen laver så en lille
drejning på de seneste resultater som jeg ikke kan se nogen fornuft i og
derfor virker det på mig som om han har et behov for at gøre opmærksom
på sig selv.


> Helt klart et blad der kan anbefales hvis man kan lide biler.

Jeg har siddet rigeligt i en Alfa til ikke at forstå dens tilhængere, så
jeg tror ikke det ville være den store fornøjelse for mig, men vil da
alligevel gerne se den omtalte artikel.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fam. Olsen (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 10-02-07 21:50


"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:45ce176e$0$928$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Alt andet lige, så viser diverse tests hvert eneste år, at på sne er
> vinterdæk det eneste der dur. De allerbedste helårsdæk som Goodyear Vector
> 5 klarer sig i testen som regel på niveau som et halvringe vinterdæk. Så
> alt andet lige er det eneste rigtige i sne et vinterdæk af god kvalitet.
> Falcks travlhed viser jo også hver eneste gang, at det er når der er sne,
> at der er behov for ekstra opmærksomhed. Det er ikke når det regner eller
> blot er -10 grader, men tørt. Det vil sige, at når der er behov for den
> ekstra opmærksomhed, bør man tage _alle_ de hjælpemidler til rådighed som
> findes. Dermed sagt vinterdæk i snevejr.

Ja og nedsættelse af hastigheden. Hvad mange så ikke gør tilstrækkeligt. Det
er jo også en årsag til Falcks ekstra travlhed i de perioder.

> Eftersom helårsdæk er halvdårlige sommerdæk med hårde lameller eller
> dårlige vinterdæk uden lameller kan jeg slet ikke forstå hvordan en
> anbefaling kan lyde på sommerdæk om sommeren og helårsdæk om vinteren.

Det må så betyde at du skifter sommersko når de er halvt nede? Eller
misforstår jeg?

> Mon ikke han har læst lidt på den seneste opdatering som rådet for større
> færdselsikkerhed har lavet. De lavede en rapport hvor de brugte meget
> gamle kilder som de for nylig har opdateret med en enkelt FDM/ADAC
> rapport. Det ærgerlige er at de ikke har været involveret selv. De har
> udelukkende kigge på bremselængder under forskellige forhold og så lavet
> en skrivebordskonklusion.

Skal jeg ikke kunne sige. Han skrev som sagt ikke hvilken undersøgelse.

Forfatteren af artiklen laver så en lille
> drejning på de seneste resultater som jeg ikke kan se nogen fornuft i og
> derfor virker det på mig som om han har et behov for at gøre opmærksom på
> sig selv.

Vi kan jo ikke vide om han drejer tallene efter som vi ikke ved hvilken
undersøgelse der tales om. Men jeg har tillid til manden.

>> Helt klart et blad der kan anbefales hvis man kan lide biler.
>
> Jeg har siddet rigeligt i en Alfa til ikke at forstå dens tilhængere, så
> jeg tror ikke det ville være den store fornøjelse for mig, men vil da
> alligevel gerne se den omtalte artikel.

Om man forstår en alfist eller ej har vel ikke noget med bladet at gøre. Man
kunne jo også risikere at begynde at forstå en alfist


MVH Niels




Karsten Feddersen (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 10-02-07 22:19

Hej

Fam. Olsen wrote:
> Ja og nedsættelse af hastigheden. Hvad mange så ikke gør tilstrækkeligt. Det
> er jo også en årsag til Falcks ekstra travlhed i de perioder.

Bestemt, men indrømmet, så pisser det mig af når folk kører 20km/t pga
sommerdæk.


> Det må så betyde at du skifter sommersko når de er halvt nede? Eller
> misforstår jeg?

Det er nok ikke meget forkert. Jeg slider aldrig dæk ned til 1,6mm.
Omkring de 3mm, så skiftes de. Eller rettere. Når jeg kan mærke, at de
ikke længere står fast på motorvejen pga en smule vand eller hvis de
laver hjulspin fordi de er blevet for hårde. Så er det egentlig
ligegyldigt om det er sommerdæk eller vinterdæk. Indrømmet, så har jeg
mit liv for kært til at spekulere over, om jeg kan spare lidt ved at
køre dækkene lidt længere ned.


> Om man forstår en alfist eller ej har vel ikke noget med bladet at gøre. Man
> kunne jo også risikere at begynde at forstå en alfist

Nej, det er korrekt, men mon ikke det er bare lige lidt farvet .
Havde en alfist til kollega som kørte 156. Bilen havde lige været til
service og to uger senere dropper den bundkarret og brændte som følge
motoren af. Til trods for, at en anden kollega havde en bil magen til
som lavede samme nummer indenfor kort tid, var han fyr og flamme for at
få en magen til. Det går altså ud over min forstand


--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Mogens... (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 10-02-07 22:34

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:45ce36cf$0$928$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Bestemt, men indrømmet, så pisser det mig af når folk kører 20km/t pga
> sommerdæk.

Jeg har det på samme måde, når folk kører 99 på motorvejen. Eller for den
sags skyld 110. Naej vel. Det er skørt, at folk "hele tiden" har noget på
hin-
anden istedet for at slappe lidt af...


> Det går altså ud over min forstand

Jep, men du har jo heller ikke ejet en Alfa og mærket, at den går dig i
blodet, vel?
Folk uden erfaring med den slags ved ikke, hvad de taler om - beklager :)

/Mogens
Alfist emeritus...



Klaus D. Mikkelsen (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 10-02-07 22:40

"Mogens..." skriver:
>
> Jep, men du har jo heller ikke ejet en Alfa og mærket, at den går dig i
> blodet, vel?
> Folk uden erfaring med den slags ved ikke, hvad de taler om - beklager :)

Sådan kan det kun være med Alfa, alle andre der udtaler sig på den måde
er bare tosser (Citronikker eksempelvis). Eller tager jeg fejl ?

Man kan også være "smaskhammerforelsket" i en gammel Lada 1600, at den
er tung at styre og lidt sløv i optrækket gør ikke noget, fordi den går
en i blodet.....

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Mogens... (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 10-02-07 22:52

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:45CE3BC7.9B79F862@du.kan.finde.den...

> Sådan kan det kun være med Alfa, alle andre der udtaler sig på den måde
> er bare tosser (Citronikker eksempelvis). Eller tager jeg fejl ?

Jep, en Alfa kører som i en verden end Citroén. Da jeg har haft begge
modeller, kender jeg forskellen...

> Man kan også være "smaskhammerforelsket" i en gammel Lada 1600, at den
> er tung at styre og lidt sløv i optrækket gør ikke noget, fordi den går
> en i blodet.....

OK - kender jeg ikke...



Mogens... (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 10-02-07 22:54

"Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:68rzh.32776$E02.13005@newsb.telia.net...
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:45CE3BC7.9B79F862@du.kan.finde.den...

>> Sådan kan det kun være med Alfa, alle andre der udtaler sig på den måde
>> er bare tosser (Citronikker eksempelvis). Eller tager jeg fejl ?
>
> Jep, en Alfa kører som i en verden end Citroén.

Der skulle stå: ...som i en anden verden end...



Klaus D. Mikkelsen (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 10-02-07 23:23

"Mogens..." skriver:
>
> OK - kender jeg ikke...

Den kører som i en anden verden end både Citroen og Alfa.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fam. Olsen (11-02-2007)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 11-02-07 21:41


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:45CE45C3.7C4F0BC7@du.kan.finde.den...

> Den kører som i en anden verden end både Citroen og Alfa.

Ja ude på marken hvor traktorerne holder til kommer hverken Alfaer eller
citroener. )


MVH Niels



Mogens... (11-02-2007)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 11-02-07 22:12

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse
news:45cf8472$1$52113$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Ja ude på marken hvor traktorerne holder til kommer hverken Alfaer eller
> citroener. )

Tja' Alfatech har en Q4 (4x4), som han nogle gange anvender i marken.
Den trækker nemlig helt fint andre biler gennem pløjemarken...



Fam. Olsen (12-02-2007)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 12-02-07 16:54


"Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:uELzh.32849$E02.12674@newsb.telia.net...

> Tja' Alfatech har en Q4 (4x4), som han nogle gange anvender i marken.
> Den trækker nemlig helt fint andre biler gennem pløjemarken...

Så er det jo en bjærgningsvogn og ikke en traktor )


MVH Niels der gerne så Alfa Romeo lavede et rigtigt terrænkøretøj.....



Jørgen M. Rasmussen (12-02-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 12-02-07 21:06


"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse news:45cf8472$1$52113

> Ja ude på marken hvor traktorerne holder til kommer hverken Alfaer eller
> citroener. )
>
Hvis de kommer der ud, kommer de ikke tilbage ;))



Fam. Olsen (14-02-2007)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 14-02-07 00:33


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:45d0c88d$0$2106$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse news:45cf8472$1$52113
>
>> Ja ude på marken hvor traktorerne holder til kommer hverken Alfaer eller
>> citroener. )
>>
> Hvis de kommer der ud, kommer de ikke tilbage ;))

He he så har du vist ikke læst hvad Mogens skrev om ham fra Alfatec. )


MVH Niels



Fam. Olsen (11-02-2007)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 11-02-07 21:37


"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:45ce36cf$0$928$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Bestemt, men indrømmet, så pisser det mig af når folk kører 20km/t pga
> sommerdæk.

Det gør det egentlig også for mig. I første omgang. Senere tænker jeg at det
er da i det mindste bedre at når de absolut skal køre at de så gør det i en
fart hvor de selv kan følge med og føle sig trygge. Hvis man altså kan føle
sig tryg i sne med sommersko.

> Det er nok ikke meget forkert. Jeg slider aldrig dæk ned til 1,6mm.
> Omkring de 3mm, så skiftes de. Eller rettere. Når jeg kan mærke, at de
> ikke længere står fast på motorvejen pga en smule vand eller hvis de laver
> hjulspin fordi de er blevet for hårde. Så er det egentlig ligegyldigt om
> det er sommerdæk eller vinterdæk. Indrømmet, så har jeg mit liv for kært
> til at spekulere over, om jeg kan spare lidt ved at køre dækkene lidt
> længere ned.

Ja her er jeg nok desværre lidt mere som flertallet. Ud fra den med det
rammer jo ikke mig men naboen.

> Nej, det er korrekt, men mon ikke det er bare lige lidt farvet .

Selvfølgelig omhandler det meget Alfa og hvad der sker og er sket i
Alfaklubbens regi, men der er også mange andre artikler. Bl.a. om rejser til
Italien, italiensk mad og vin og også historier om gamle biler der er blevet
restuareret. Godt nok Alfaer men alligevel spændende læsning for en der blot
interesserer sig for gamle biler.

> Havde en alfist til kollega som kørte 156. Bilen havde lige været til
> service og to uger senere dropper den bundkarret og brændte som følge
> motoren af. Til trods for, at en anden kollega havde en bil magen til som
> lavede samme nummer indenfor kort tid, var han fyr og flamme for at få en
> magen til. Det går altså ud over min forstand

Det er vist også sket for mange andre bilmærker.


MVH Niels



Martin Johansen [600~ (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 10-02-07 18:13

Den 10.02.2007 kl. 17:19 skrev Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk>:

> Hvis man har så meget imod vinterdæk pga den lille smule længere
> bremselængde på tør vej, så forstår jeg ikke hvorfor man vil nøjes med
> almindelige sommerdæk. Hvorfor går man så ikke over i den modsatte grøft
> og anbefaler slicks da de jo unægtelig står endnu bedre fast? Desuden
> vil et tre år gammelt sommerdæk allerede have markant ringere
> bremseegenskaber end da det var nyt. Et punkt der heller ikke berøres.
> Det samme gælder for vinterdæk, men igen må jeg så spørge: "Hvorfor
> køres der ingen massive kampagner imod gamle dæk?".
>

Så er den gal igen.. også lige så makeuppen den render... eller... den jeg
ikke har på.. eller noget

--
Martin

Karsten Feddersen (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 10-02-07 20:34

Hej

Martin Johansen [6000] wrote:
> Så er den gal igen.. også lige så makeuppen den render... eller... den
> jeg ikke har på.. eller noget

Ku' være vi skulle overveje den hjemmeside en gang til. Så kunne den
være klar til næste sæson.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Martin Johansen [600~ (11-02-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 11-02-07 00:57

Den 10.02.2007 kl. 20:33 skrev Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk>:


> Ku' være vi skulle overveje den hjemmeside en gang til. Så kunne den
> være klar til næste sæson.

Domæneplads er ingen problemer.. webdesign heller ej.. problemet er
nærmere indholdet..

--
Martin

Mogens... (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 10-02-07 20:13

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:45cdf09e$0$928$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Jeg kan se at dit tasttur har samme fejl som mit har

Det er fordi jeg har været undervejs i flere dage uden søvn...

> Det samme gælder for vinterdæk, men igen må jeg så spørge: "Hvorfor køres
> der ingen massive kampagner imod gamle dæk?".

Aner det ikke - hvem styrer egentligt kampagner, fordi så må de
gerne gå igang med en kampagne mod venstresporsbilister !

> For mig er det stadig alt sammen en dårlig undskyldning. Jeg kan se ud fra
> din første post at konklusionen er den samme som sidste gang.

Næh, denne gang skriver han da en anden?

> Oprigtigt, så virker det som om forfatteren vil have sine
> "15-minutes-og-fame" ved at træde lidt ved siden af gængs opfattelse og på
> den vis skabe lidt sensationsjournalistik. Jeg ved ikke hvad hans arbejde
> er ved færdselsstyrelsen, men jeg betragter ikke hans udsagn som mere
> vægtige end en tilfældig politikers. At han er højt anerkendt i
> Alfa-kredse kan også blot have med hans entusiasme at gøre.

Peter D er tungen på vægten i mange biltekniske spørgsmål hos Styrelsen.
Han er populært sagt ikke hr hvem-som-helst og dyrker en del motorsport.
Ejer til eksempel een ud af 2 danske Alfa Romeo 75 turbo Evoluzione, som
er en limiteret dyr udgave. Peter D ved en frygtelig masse om biler og
bilteknik

> Holder jeg ikke, så den må jeg have tilgode.

Alfa Romeo bladet er ellers hele abb. prisen værd!



Karsten Feddersen (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 10-02-07 20:33

Hej

Mogens... wrote:
>> Jeg kan se at dit tasttur har samme fejl som mit har
> Det er fordi jeg har været undervejs i flere dage uden søvn...

Mit registrerer ellers ikke altid alle taster

> Aner det ikke - hvem styrer egentligt kampagner, fordi så må de
> gerne gå igang med en kampagne mod venstresporsbilister !

Enig!

>> For mig er det stadig alt sammen en dårlig undskyldning. Jeg kan se ud fra
>> din første post at konklusionen er den samme som sidste gang.
>
> Næh, denne gang skriver han da en anden?

Det er muligt senere, men den artikel som ligger på nettet nævner de
samme procenter som du refererede til.

> Peter D er tungen på vægten i mange biltekniske spørgsmål hos Styrelsen.
> Han er populært sagt ikke hr hvem-som-helst og dyrker en del motorsport.

Bare synd at han så skriver ud fra andres tests. Desuden synes jeg det
er en fejl i alle de her for og imod artikler/rapporter osv at man
udelukkende ser på tekniske testdata. I stedet bør man se på faktuelle
ulykker mv. Lidt på samme måde som svenskerne gør når de vurderer bilers
sikkerhed i stedet for udelukkende at fokusere på en NCAP test.

> Ejer til eksempel een ud af 2 danske Alfa Romeo 75 turbo Evoluzione, som
> er en limiteret dyr udgave. Peter D ved en frygtelig masse om biler og
> bilteknik

Det tvivler jeg ikke på, men blot fordi han ved en masse bør man ikke
ukritisk tage hans ord for lov.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Mogens... (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 10-02-07 20:44

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:45ce1dd5$0$928$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Det er muligt senere, men den artikel som ligger på nettet nævner de samme
> procenter som du refererede til.
> Bare synd at han så skriver ud fra andres tests. Desuden synes jeg det er
> en fejl i alle de her for og imod artikler/rapporter osv at man
> udelukkende ser på tekniske testdata. I stedet bør man se på faktuelle
> ulykker mv. Lidt på samme måde som svenskerne gør når de vurderer bilers
> sikkerhed i stedet for udelukkende at fokusere på en NCAP test.
> Det tvivler jeg ikke på, men blot fordi han ved en masse bør man ikke
> ukritisk tage hans ord for lov.

I min verden er der forskel på folk - hvad Hr. Søvndal udtrykker har
for mig ikke samme værdi, som det en given statsminister har at sige.
Det samme gør sig gældende for personager i bilmæssig sammenhæng
som eksempelvis Peter D. Jeg tror man skal ha oplevet manden for at
vide hvorfor. Han er ustyrlig beskedenhed og tilbageholden - så når
han endelig åbner kæften, lyttes der...

Folk kan sådan mene om "klippet" hvad de vil - derfor "vises" den her.
Og når den bringes er det for at stoppe den vildfarelse, at vinterdæk
ubetinget er en nødvendighed i DK...

/Mogens
Netop kørt >1.200 km tysk Autobahn på sommerdæk og i "snestorm"



Karsten Feddersen (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 10-02-07 21:03

Hej

Mogens... wrote:
> Folk kan sådan mene om "klippet" hvad de vil - derfor "vises" den her.
> Og når den bringes er det for at stoppe den vildfarelse, at vinterdæk
> ubetinget er en nødvendighed i DK...

Vi kan såmænd sagtens blive enige om at vinterdæk ikke er en
nødvendighed i DK. Folk skal så bare ikke ud på vejene hvis de har
sommerdæk og der ligger sne.

Tror i øvrigt at en stor del af artiklen er baseret på det materiale der
er samlet sammen i denne her rapport (29 sider).
<http://www.bilviden.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Publikationer/Trafiksikkerhed/bremseegenskaber.pdf>


--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fam. Olsen (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 10-02-07 21:36


"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:45ce250e$0$928$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Vi kan såmænd sagtens blive enige om at vinterdæk ikke er en nødvendighed
> i DK. Folk skal så bare ikke ud på vejene hvis de har sommerdæk og der
> ligger sne.

Enig og kan tilføje at det er der også mange med vinterdæk der ikke
skulle....


MVH Niels



Ukendt (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-02-07 21:29

On Sat, 10 Feb 2007 19:43:48 GMT, "Mogens..." <nyhedsgrupper
FJERNES@jubii.dk> wrote:

<...>
>Folk kan sådan mene om "klippet" hvad de vil - derfor "vises" den her.
>Og når den bringes er det for at stoppe den vildfarelse, at vinterdæk
>ubetinget er en nødvendighed i DK...
>

Helt enig - hvis man kører på sommersko skal man bare huske, at
grænserne er lidt anderledes. Det gjorde jeg selv et par år i Saxo'en
- jeg oplevede den ganske stabil på sommerskoene (Michelin Energy) i
snestorm før jeg nåede at få købt vintersko til den. Derfor
"fremturede" jeg og blev på sommersko i vinterhalvåret.
Begge de nuværende har vinterfødder simpelt hen fordi standard er
noget bred i forhold til hvad jeg har været vant til, men mange vil
kunne klare sig vinteren over på sommersko(med min. 3 mm slidbane)
hvis de ikke skal op ad Chr. Winthers Vej i Vejle eller kører lige så
tæt som resten. Mit behov hedder 6 km "busrute" + små 70 km autobahn
til job, så jeg kunne måske også overleve på nye sommerdæk, men nu er
den udstyret med vinterfødder. Alubasserne der fulgte med er også i en
størrelse, så det ville ærgre mig at ligge i grøften eller inspicere
et anhængertræk på den forankørende pga. sommersko.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD

Thomas Rasmussen (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 08-02-07 08:03

Mogens... wrote:
> Så er Peter Dyrelund (ingeniør hos Færdselsstyrelsen og guru i Alfa-
> klubben) ude med en up-date artikel angående anvendelse af vinter-
> dæk i DK. Sidste kvalificerede undersøgelse er fra '03.
>
> Grundet de nye "helårsdæks" gode egenskaber (90% af vinterdækkets
> positive resultater på sne/is samt 50% af sommerdækkets på tør og
> våd vej) konkluderer man nu klart, at man i DK stort set aldrig bør
> skifte til vinterdæk, men istedet vælge helårsdæk om vinteren og som-
> merdæk om sommeren.
>
> Helårsdæk som GoodYear Vector, Pirelli P2500 eller Dunlop All Season
>

Som andre skriver, så er det en underlig ting FS og RFS kommer med i
tide og utide... Jeg havde Pirelli P2500 på min gamle golf og har
deciderede vinterdæk på min nuværende bil, og jeg kan tydeligt mærke
forskel... jo, vinterdækket står ikke ligeså godt fast på tør vej, på
våd vej syntes jeg ikke det er så stor en forskel... men på vintervej,
fuck der er forskel!!! Bremselængden er væsentlig kortere. Bilen har
væsentlig bedre fat i vejen (håndbremsevendinger skal provokeres noget
mere!) Jeg kørte i går aftes fra Aalborg til Århus, og der væltede det
ned med sne og snerydderne havde ikke lige taget det sydgående spor...
Selv med vinterdæk var jeg nede og køre 40km/t nogen steder... havde det
været på de andre dæk, så havde det gået endnu langsommere eller også
havde jeg ligget og rodet rundt i grøften.

Det kan godt være at vi kun har ganske få vinterdage her i landet... men
NÅR de kommer, så er det altså kun een ting der dur, og det er
vinterdæk. Jeg kan(/vil) ikke undvære bilen de dage, så derfor er der
vinterdæk på bilen... de blev monteret i november, og det var måske lige
tidligt nok set i bagklogskabens ulidelige klare lys... men i går aftes
der var jeg MEGET glad for dem.

Thomas
(der dog undre sig over at lastbilerne syntes de kan køre 80km/t når
resten af bilerne kun kører 40-60... bremselængde må være en by i Kina)

Christian B. Andrese~ (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 08-02-07 09:55

On Feb 8, 8:03 am, Thomas Rasmussen <tho...@p7.dk.too.invalid> wrote:
> Mogens... wrote:
> > Så er Peter Dyrelund (ingeniør hos Færdselsstyrelsen og guru i Alfa-
> > klubben) ude med en up-date artikel angående anvendelse af vinter-
> > dæk i DK. Sidste kvalificerede undersøgelse er fra '03.
>
> > Grundet de nye "helårsdæks" gode egenskaber (90% af vinterdækkets
> > positive resultater på sne/is samt 50% af sommerdækkets på tør og
> > våd vej) konkluderer man nu klart, at man i DK stort set aldrig bør
> > skifte til vinterdæk, men istedet vælge helårsdæk om vinteren og som-
> > merdæk om sommeren.
>
> > Helårsdæk som GoodYear Vector, Pirelli P2500 eller Dunlop All Season
>
> Som andre skriver, så er det en underlig ting FS og RFS kommer med i
> tide og utide... Jeg havde Pirelli P2500 på min gamle golf og har
> deciderede vinterdæk på min nuværende bil, og jeg kan tydeligt mærke
> forskel... jo, vinterdækket står ikke ligeså godt fast på tør vej, på
> våd vej syntes jeg ikke det er så stor en forskel... men på vintervej,
> fuck der er forskel!!! Bremselængden er væsentlig kortere. Bilen har
> væsentlig bedre fat i vejen (håndbremsevendinger skal provokeres noget
> mere!) Jeg kørte i går aftes fra Aalborg til Århus, og der væltede det
> ned med sne og snerydderne havde ikke lige taget det sydgående spor...
> Selv med vinterdæk var jeg nede og køre 40km/t nogen steder... havde det
> været på de andre dæk, så havde det gået endnu langsommere eller også
> havde jeg ligget og rodet rundt i grøften.
>
> Det kan godt være at vi kun har ganske få vinterdage her i landet... men
> NÅR de kommer, så er det altså kun een ting der dur, og det er
> vinterdæk. Jeg kan(/vil) ikke undvære bilen de dage, så derfor er der
> vinterdæk på bilen... de blev monteret i november, og det var måske lige
> tidligt nok set i bagklogskabens ulidelige klare lys... men i går aftes
> der var jeg MEGET glad for dem.

Et godt indlæg om jeg vil tilslutte mig 100 %.

> Thomas
> (der dog undre sig over at lastbilerne syntes de kan køre 80km/t når
> resten af bilerne kun kører 40-60... bremselængde må være en by i Kina)

Undrer det dig egentligt hvis du tænker dig om ?

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
Simpelt men hjælpsomt: hold til højre,
hold afstand, sluk tågelygterne, skift døde pærer.


Christian B. Andrese~ (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 08-02-07 10:01

On Feb 7, 9:29 pm, "Mogens..." <nyhedsgrupper FJER...@jubii.dk> wrote:
> Så er Peter Dyrelund (ingeniør hos Færdselsstyrelsen og guru i Alfa-
> klubben) ude med en up-date artikel angående anvendelse af vinter-
> dæk i DK. Sidste kvalificerede undersøgelse er fra '03.
>
> Grundet de nye "helårsdæks" gode egenskaber (90% af vinterdækkets
> positive resultater på sne/is samt 50% af sommerdækkets på tør og
> våd vej) konkluderer man nu klart, at man i DK stort set aldrig bør
> skifte til vinterdæk, men istedet vælge helårsdæk om vinteren og som-
> merdæk om sommeren.

Jeg synes ikke der er ret stor forskel på bremseevnerne på mine
vinterdæk og mine sommerdæk i det føre vi har haft de fleste dage
denne vinter.
Vinterdækkene er Continental WinterContact TS780 og sommerdækkene er
foran Bridgestone Turanza ER300 og bagpå Bridgestone Potenza RE720.
Jeg er tilmed positiv overrasket over vinterdækkenes evner i meget
regn, og det selvom mine sommerdæk er købt efter devisen meget gode
egenskaber på våd vej.
Så jeg vil overhovedet ikke betragte mig selv som en sikkerhedsrisiko
på våde og tørre veje denne vinter selv om jeg har vinterdæk på.
Til gengæld var det dejligt med vinterdæk denne morgen

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
Simpelt men hjælpsomt: hold til højre,
hold afstand, sluk tågelygterne, skift døde pærer.


hornsved@post6.tele.~ (08-02-2007)
Kommentar
Fra : hornsved@post6.tele.~


Dato : 08-02-07 16:23


> Så er Peter Dyrelund (ingeniør hos Færdselsstyrelsen og guru i Alfa-
> klubben) ude med en up-date artikel angående anvendelse af vinter-
> dæk i DK. Sidste kvalificerede undersøgelse er fra '03.

Meldte mig fluks ud af Alfa-klubben sidst den pågældende "Guru" havde
en længere artikel i klubbladet med fuldemandssnak om vinterdæk.

Mvh
Hornsved
Som kender alt for mange, der ikke kunne drømme om at bruge penge på
vinterdæk, fordi de da "altid lader bilen stå når det snér" og
alligevel skøjter rundt i det vinterføre vi har nu, til fare for sig
selv og andre.


Mogens... (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 10-02-07 15:58

<hornsved@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:1170948161.015594.86580@p10g2000cwp.googlegroups.com...

> Meldte mig fluks ud af Alfa-klubben sidst den pågældende "Guru" havde
> en længere artikel i klubbladet med fuldemandssnak om vinterdæk.

Så meld dig ind igen - de skal være flere om opgaven fremover



Christian B. Andrese~ (09-02-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 09-02-07 11:09

On Feb 8, 7:18 am, Karsten Feddersen <kars...@feddersen.dk> wrote:
> Hej
>
> Mogens... wrote:
> > Grundet de nye "helårsdæks" gode egenskaber (90% af vinterdækkets
> > positive resultater på sne/is samt 50% af sommerdækkets på tør og
> > våd vej) konkluderer man nu klart, at man i DK stort set aldrig bør
> > skifte til vinterdæk, men istedet vælge helårsdæk om vinteren og som-
> > merdæk om sommeren.
>
> Jeg må til stadighed undre mig over alle de konklusioner imod vinterdæk.
> Hver eneste gang det sner, ligger der biler til højre og venstre eller
> blokerer vejene, hvis de har den mindste stigning. I de tilfælde er der
> 100% brug for vinterdæk. Hvorimod på tør og våd vej, så ser vi altså
> ikke vinterdækskørerne ligge hist og pist i grøften eller for den sags
> skyld forårsage større massesammenstød fordi de alle er båttet op i den
> forankørende. Hvis det endelig er sådan, at vi bør vælge sommerdæk fordi
> vejene oftest er tørre, så forstår jeg ikke hvorfor der ikke anbefales
> gadegodkendte slicks til sommeren, da de jo står endnu bedre fast end
> almindelige dæk og stadig kan bruges selvom det regner.
>
> Hvis man fravælger det sikreste valg i de værste situationer fordi, man
> i dagligdagen kører så man mener man har "brug for" den korteste
> bremselængde på tør vej, så skal man slet ikke færdes på vejene.

Flot indlæg, støtter 100%

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
Simpelt men hjælpsomt: hold til højre,
hold afstand, sluk tågelygterne, skift døde pærer.




Morten Lorenzen (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Morten Lorenzen


Dato : 10-02-07 19:59

"Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:zEqyh.31451$E02.12779@newsb.telia.net...

> Grundet de nye "helårsdæks" gode egenskaber (90% af vinterdækkets
> positive resultater på sne/is samt 50% af sommerdækkets på tør og
> våd vej) konkluderer man nu klart, at man i DK stort set aldrig bør
> skifte til vinterdæk, men istedet vælge helårsdæk om vinteren og som-
> merdæk om sommeren.

Okay? Det forklarer vel hvorfor en kollega smed en Porsche Boxster af vejen
i den forgangne uge, fordi den så kørte på Michelin Pilot Sport ;)

-M
'06 BMW 325i Coupé E92
'86 Ford Sierra RS Cosworth
'97 VW Polo 1,6



BJ (10-02-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 10-02-07 20:00


"Morten Lorenzen" <MortenLorenzen@SPAMyahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:45ce15f8$0$48627$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

KLIP

>> Grundet de nye "helårsdæks" gode egenskaber (90% af vinterdækkets
>> positive resultater på sne/is samt 50% af sommerdækkets på tør og
>> våd vej) konkluderer man nu klart, at man i DK stort set aldrig bør
>> skifte til vinterdæk, men istedet vælge helårsdæk om vinteren og som-
>> merdæk om sommeren.
>
> Okay? Det forklarer vel hvorfor en kollega smed en Porsche Boxster af
> vejen i den forgangne uge, fordi den så kørte på Michelin Pilot Sport ;)

Det tror _jeg_ ikke.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Mogens... (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 10-02-07 20:15

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:45ce164b$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det tror _jeg_ ikke.

Men fakta er jo, at specielle sommerdæk ikke duer under 7 grader.
Tidligere kørte jeg på GY F1, der blev jernhårde om efteråret, hvis
man var langsom til at skifte til vinterdækkene. Det samme mærker
jeg med Continetal supersport sommerdæk!



Karsten Feddersen (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 10-02-07 20:40

Hej

Mogens... wrote:
> Men fakta er jo, at specielle sommerdæk ikke duer under 7 grader.

De 7 grader er ikke aktuelt i dag. De har diverse frosttests vist.
Forskel i bremselængden er uden betydning ved forskellige temperaturer.
Jeg kan ikke huske hvem der testede det, men det er en del af seneste
rapport fra RFSF.


> Tidligere kørte jeg på GY F1, der blev jernhårde om efteråret, hvis
> man var langsom til at skifte til vinterdækkene. Det samme mærker
> jeg med Continetal supersport sommerdæk!

Sådan opfører alle materialer sig. Selvom de bliver hårdere bremser de
ens. Mine vinterdæk er også hårdere når det er -5 i forhold til +10.

Grænsen ved de 7 grader kan vist kun bruges som en rettesnor med hensyn
til komforten af ens dæk.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Mogens... (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 10-02-07 21:02

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:45ce1f7f$0$928$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

>> Men fakta er jo, at specielle sommerdæk ikke duer under 7 grader.

> Sådan opfører alle materialer sig. Selvom de bliver hårdere bremser de
> ens. Mine vinterdæk er også hårdere når det er -5 i forhold til +10.
> Grænsen ved de 7 grader kan vist kun bruges som en rettesnor med hensyn
> til komforten af ens dæk.

Dine betragtninger er desværre ikke rigtige, kan en bruger nævne. Jep - kom-
forten er væk, men et decideret sommerdæk har ingen vedhæftningsevne ved
dé temperaturer. Du behøver ikke stille spørgsmålstegn ved mit svar, fordi
jeg ved det



Karsten Feddersen (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 10-02-07 21:12

Hej

Mogens... wrote:
> Dine betragtninger er desværre ikke rigtige, kan en bruger nævne. Jep - kom-
> forten er væk, men et decideret sommerdæk har ingen vedhæftningsevne ved
> dé temperaturer. Du behøver ikke stille spørgsmålstegn ved mit svar, fordi
> jeg ved det

Det er ikke mine betragtninger, men udsagn fra den rapport jeg henviser
til i et andet svar til dig.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Mogens... (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 10-02-07 21:16

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:45ce2704$0$928$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Det er ikke mine betragtninger, men udsagn fra den rapport jeg henviser
> til i et andet svar til dig.

OK, så er jeg mere rolig. nuvel da rapporten kom frem i '03 havde vi
en helvedes diskussion om dens indhold. Min posting er i princippet
ikke en stillingtagen til dens indholds rigtighed - blot en follow-up



Christian B. Andrese~ (13-02-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 13-02-07 10:15

On Feb 9, 1:12 pm, Karsten Feddersen <kars...@feddersen.dk> wrote:
> Hej
>
> Martin Johansen [6000] wrote:
> > Hvad hedder den siger du? Nu bliver jeg da helt nysgerrig efter at se
> > den :)
>
> Her er et par stykker som er ekstremt stejle:http://www.findvej.dk/M%F8lg%E5rdsvej,7120http://www.findvej.dk/glkongevej,7100http://www.findvej.dk/kiddesvej,7100

This tread is worthless without pics

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
Simpelt men hjælpsomt: hold til højre,
hold afstand, sluk tågelygterne, skift døde pærer.


Karsten Feddersen (13-02-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 13-02-07 11:40

Hej

Christian B. Andresen wrote:
> This tread is worthless without pics

Hehe, det kan der være noget om. Jeg kan nok godt finde tid til at gøre
lidt ved det. Hav lidt tålmodighed.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste