generator
Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 18-01-07 17:21

Hvordan beregner jeg hvor mange heste min generator bruger -- 55 A 12 V ??

Per

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-07 18:02

"Ledøje Udlejning" <post@udlejer.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan beregner jeg hvor mange heste min generator bruger -- 55 A 12
> V ??
>
> Per

Hej Per,

Ifølge denne kilde skulle det svare til ca. 2 "heste" ... Jeg synes nu
det lyder lidt højt ... men her er kilden og informationen ... måske
andre (vi har jo et par solide "DTU'er") i gruppen har andre
tommelfingerregler ... eller kan vise, hvordan man beregner tallet med
"Joule, Newton og Pascal og alt det", der er kommet til efter jeg forlod
skolen ...

I mellemtiden en ganske pragmatisk information:

http://www.balmar.net/Page46-faq.html

"What horsepower load will I put on my engine with a new alternator?

Typically, when an alternator is working at full output, it will
require approximately one horsepower for every 25 amps it produces. As
such, a 100-amp high-output alternator will demand up to four horsepower
to operate."

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-01-07 19:04

Orkar motorn? Titta efter
Generatorn kan ta en avsevärd effekt från motorn. Vid
beräkningen räknar man med en spänning på 14 V. En generator som
ger 100 A tar då 1400 W. Nu är där förluster både i generator
och remmar, en (optimistisk) siffra som är lätt att räkna med är
en verkningsgraden på 50%. Det betyder att en 100 A generatorn
belastar motorn med 2800 W. En hästkraft (hp) är 735 W, 2800 W
är då 3,8 hp, en ganska stor effekt för en 8 hp motor. Här
följer en tabell för lite andra generatorer:

Ström från
generatorn. Effekt från motorn
30 A 840 W 1,14 hp
70 A 1960 W 2,67 hp
100 A 2800 W 3,81 hp
150 A 4200 W 5,71 hp
200 A 5600 W 7,62 hp

Tål motorn det? Titta efter
Monterar man en ny större generator på motorn så måste effekten
föras över via remmar till generatorn. Detta ger stora
belastningar på ramlagren i motorn. Många tillverkare säger
därför att man inte får ta ut mer än 25% av motorns effekt via
remskivan. Om förutsättningarna är samma som ovan kan man på en
16 hp motor inte montera en generator på över 105 A. Sitter där
dessutom en kylkompressor som drivs av motorn så måste
generatorns effekt minskas med motsvarande. M.a.o. är
kompressorn på 200 W får generatorn till min 16 hp motor inte
vara på mer än 98 A.

Ett enkelt sätt att minska sidlasten på motorns remskiva är att
(om utrymmet tillåter) sätta de stora lasterna på motsatta sidor
av motorn och därmed balansera ut krafterna. Det är dock mycket
riskabelt att på detta sätt gå över 25% av motorns effekt för om
t.ex. generatorn balanseras med en kompressor som frikopplas när
där inte behövs mer kyla och så blir där inte längre någon
balansering av lasten. Samma sak om man monterar en generator på
var sida av motorn så har de var sin regulator och de kopplar
inte bort sin last från motorn samtidigt.

Här är en tabell på hur stor generator man kan sätta på motorn:

Motor effekt Max ström från generatorn Minimi kapacitet *
på batteribanken med våta batteri Minimi kapacitet **
på batteribanken med gel eller AGM
8 hp 52 A 210 Ah 130 Ah
12 hp 80 A 315 Ah 200 Ah
16 hp 105 A 420 Ah 260 Ah
22 hp 145 A 575 Ah 360 Ah

* Denna kapacitet gäller om laddströmmen inte skall överstiga
25%.
** Denna kapacitet gäller om laddströmmen inte skall överstiga
40%.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-07 00:47

Hej Harding,

Godt og præcist input og svar - ville du evt. have ulejlighed med at
oplyse kilden? - eller et link?

Må jeg udvidde emnet i tråden? ... Jeg vover det:

Jeg går jo stadig med overvejelser om at øge ladekapacitet fra min
indenbordsmotor (efter tip fra "Venter på forår" i en anden tråd) og
ser, at Volvo tilbyder et ekstra generatorsæt med en 60A generator, der
kan supplere den eksisterende generator på 50A på min VP 2002. Der er
fysisk plads, men så æder de tilsammen altså også ca. 4 ud af de 18 HP
motoren oprindeligt ydede ...

Er der nogen i gruppen, der har erfaring med det? Fordele / ulemper ?

Hvad ekstra batterier angår kigger jeg nu også på AGM-batterier, da
pladsen under køjen er meget trang (der mangler højde under køjebunden),
så hvis man kan lægge batterierne ned, kan der være op til fem batterier
à 100Ah - ellers bliver det tre almindelige blybatterier (f.eks.
Nautilus 115Ah), da der langs skottet i langsgående retning er "115
ledige cm i længden og 20 - 25 cm i bredden" med en frihøjde på godt 25
cm ...

Nogen, der har erfaringer med brug af AGM-batterier på båden?

I en brochure har jeg set, at de tåler mange afladninger endda helt op
til 80% ... dvs. et AGM batteri på nominelt 100Ah/20t ville kunne yde
ca. 80A over 20 timer? ... og det er jo også en måde at øge sin
"medbragte el-kapacitet" på ... Og så udvikler de ifølge brochuren ikke
knaldgas, som jeg godt blev lidt bekymret over, da jeg så de mange
ubehagelige erfaringer flere havde haft med "eksploderende"
batterikasser ... ikke mindst, når de skal stå lige under køjen i
kahytten ... ... Men de er jo også dyrere i anskaffelse end dem jeg
pt. har fra Exide eller Biltemas SMF-batterier, som Ole nævnte ... Med
traditionelle batterier kunne jeg etablere "batteribank-2" med f.eks. 3
traditionelle marinebaterier à 115Ah, der kan aflades med op til 50%
svarende til 170Ah. Med f.eks. fem AGM-batterier på hver 100Ah, ville
jeg kunne trække 80% heraf, svarende til et samlet træk imellem
opladninger på ca. 400Ah fra "batteribank-2". Men det forudsætter, at
jeg kan lægge batterierne ned - dvs. de *skal* være "110% tætte" ...

Holder ræsonnementet? Any comments?

--

"Harding E. Larsen (slet QD83C)" <harding@QD83Clarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11691437530.765784469573404@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-01-07 09:10

Hej Flemming,

På B-31 Klubbens hovedhjemmeside har jeg oplagt en artikel
om "Ladere og Generatorer". Her er bl.a. en del eksempler på
ladning/afladning af forskellige størrelser batterier med
beregninger og kurver.
Siden er opbygget med underliggende links når man klikker på
ordene i teksten.
Jeg sender dig artiklen til din mailadresse da den er for lang
her på dk.sejlads.
Det aktuelle link når man klikker på ordet "Generator" er:
http://web.telia.com/~u40404287/Generator.htm#Generator.

M.h.t. AMG-batterier, dem har jeg ingen brugererfaring i.
På linket: http://www.bnl.as/modules.php?
name=News&file=article&sid=30
er de vist.
Det er godtnok nogle tunge enheder at bakse ombord (64 Kg).
Et par 259 AH batterier kan du måske lige få plads til under
kistebænken uden at de skal ligge ned,men det kræver da både
anhuggercertifikat og ledvogter eksamen for at få dem ombord.

De 4 HK der tages fra motorens 18 HK er heldigvis kun
kortvarigt. Det vi nok svare til den periode fra hvor du starter
motoren og tiden med sejlturen ud af havnen. Herefter vil
generatorbelastningen allerede været faldet noget.
Når jeg laver en tilsvarende opladning med start fra Kastrup og
sejler sydover, så begynder energien til fremdriften at komme
når Ndr. Røse passeres, og inden Dragør passeres, er der fuld
knald på liggehønen.

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-07 11:42

Hej Harding,

Takker atter for konstruktivt svar. Jeg har et par kommentarer nede i
dit indlæg.

"Harding E. Larsen (slet N1GOF)" <harding@N1GOFlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11691944660.60648265492458@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> her på dk.sejlads.
> Det aktuelle link når man klikker på ordet "Generator" er:

Jeg takker

> [...]
> kistebænken uden at de skal ligge ned,men det kræver da både
> anhuggercertifikat og ledvogter eksamen for at få dem ombord.

Ja, sådan nogle store enheder har jeg nu ikke i tankerne ... ...

Dem jeg kigger på ligger i intervallet 75 - 120Ah med ydre mål op til
410 mm i længden, 230 mm i højden og 180 mm i bredden. Vægten fra 24 til
38 kg stykket. Det er vist meget normalt for de batterier, jeg plejer
bruge i båden. Se f.eks. nedenstående link:

http://www.vision-batt.com/products/products_fmx.php

> [...]
> sejler sydover, så begynder energien til fremdriften at komme
> når Ndr. Røse passeres, og inden Dragør passeres, er der fuld

OK, men du har jo heller ikke min nok så omtalte "Batteribank-2" på
4-500Ah, som måske er blevet afladet med flere hundrede Ah de foregående
par dage ... ... oven i de eksisterende godt 200Ah ...

> Mvh/Harding

Den afgørende forudsætning for at jeg "tør" anvende den type batterier
er som sagt, at de er "110%" tætte, da jeg ikke kan anvende dem under
køjen, hvis jeg ikke kan lægge dem ned ... Det hævder producenten, men
det var jo rart at få det synspunkt verificeret igennem andre sejleres
praktiske erfaringer.

Nogen i gruppen med praktiske erfaringer med denne type batterier -
såkaldte AGM-batterier?

Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 19-01-07 17:53

Hold da op
Jeg troede det var enkelt
Men jeg bruger altså lidt over 1 hk ud af 20
Tak for de fine svar
Mvh Per

Fra : Aage Andersen

Dato : 18-01-07 19:03

"Ledøje Udlejning"
> Hvordan beregner jeg hvor mange heste min generator bruger -- 55 A 12 V
> ??

55 A * 12 V / (746 W/HK) = 0,88 HK

Dette er en teoretisk værdi ved 100% virkningsgrad og forudsætter at der
virkelig lades med 55 A.

Aage

Fra : Lars Kristensen

Dato : 19-01-07 15:12

Aage Andersen wrote:
> "Ledøje Udlejning"
>
> 55 A * 12 V / (746 W/HK) = 0,88 HK
>
> Dette er en teoretisk værdi ved 100% virkningsgrad og forudsætter at der
> virkelig lades med 55 A.

Og da virkningsgraden i en generator er langt fra 100% kan vi så tilføje
en faktor.
Så vidt jeg husker fra min tid på DTU, ligger virkningsgraden på en
typisk generator på omkring knap 50%. Så hvis du ganger ovenstående med
en faktor 2 er det nok ikke helt skævt. Iøvrigt bliver der ladet med
omkring 14V. Så formlen bliver i stil med:

ladestrøm*14*2/746 = motoreffektforbrug

Så i ovenstående eksempel hiver generatoren omkring 2HK ud af din motor.

- Lars

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-01-07 16:09

Hej Lars,

Du husker galt det var nu kun 736 W der svarer til 1 HK, vi fik
at vide.
Nå spøg tilside og hofter fat.

En anden væsentlig nedsættelse af den afgivne effekt der også
ofte har indvirkning. Bliver temperaturen i motorrummet over 50
grader, og det er jo næsten normalt, så nedsætter generatoren
sin ydelse og dermed sin toppræstation.
Når man regner på elektroniske komponenter og de samlede
virkningsgrader er der mange tolerancer der skal medregnes
er "2" tallet en god faktor at have med i beregningen.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 19-01-07 18:56

Ja, det er er 736 for den mest alm. definition af en HK.

Mht udregningerne der giver adskillige heste er det værd at huske på, at
uanset hvor mange batterier man har, så bliver HK trækket på motoren ikke
større end generatorens max kapacitet. Langt de fleste både har en 50-60 Amp
lader, så det kommer aldrig til at trække mere end:

55A*14volt/736wat/hk * 2 (for 50% effektivitet) = 2 HK

Nogle (fx langturssejlere) monterer større generatorer, men det er et fåtal.

Der er jo ingen (med respekt for deres motor) der kører en 18 HK motor med
alle 18 HK. De fleste kører den sjældent over 2/3 gas, så man her "luft" nok
til at undvære de 2 HK. Og det er jo langt fra altid der lades så hårdt.

Jeg er lidt usikker på hvorfor generatoren skulle nedsætte sin effektivitet
ved højere temperaturer. Det er jo alm. induktion og det afhænger jo ikke af
temperaturen. Hvis det var en fast magnetiseret dynamo, kunne det måske
være, men en generator ?? Venligst uddyb.

Batteriernes evne til at tage imod er derimod i høj grad afhængig af
temperaturen.

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet X9Z3N)" <harding@X9Z3Nlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11692196240.716396361710526@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-01-07 19:58

Hej Bjarke,

Der er to ting som spiller ind.
1. Modstanden i feltviklingen ændres lidt med temperaturen og
det har virkning på den afgivne strøm.
2. Allerede i de gamle mekaniske laderegulatorer var der
indbygget en temperaturkompensering i form af en bimetalfjeder
der påvirker fjederspændingen således at regulatoren giver
lavere reguleringsspænding ved højere temperaturer.c Denne
funktion med elektriske komponenter er der også indbygget i de
elektroniske regularorer.
Med hensyn til generatorens omdrejninger for at give fuld effekt
så skal generatorens RPM være over 3000 RPM for afgivelse af
fuld effekt.
Det kan man indstille i forhold til motorens RPM ved korrekt
gearing med remskiverne størrelsesforhold.
Vi man lade fra motorens generator hvor motoren kører i tomgang
så skal gearingen være således at generatoren kører med 3000 RPM.
Normalt er max RPM for generatorerne 6000 RPM.
Generatorer som gennem længere tid, under høje
omgivelsestemperaturer og som afgiver stor effekt være forsynet
med gode lejer og smurt med en højtemperaturfedt som f.eks Mobil
28.
Demonteres lejerne og renses i en urmagerrensemaskine med
Rubisol og det tilhørende skyllemiddel og efterfølgende skylles
enkeltvis i ren solvent. giver rene lejer. Derefter trykkes
Mobil 28 ind til 100% fyldning.
Det giver lejer som holder generatorens tid ud.

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark>

--
Harding E. Larsen

Fra : Aage Andersen

Dato : 19-01-07 19:21

"Lars Kristensen"

> [...]
>
> ladestrøm*14*2/746 = motoreffektforbrug
>
> Så i ovenstående eksempel hiver generatoren omkring 2HK ud af din motor.

Jeg tog heldigvis misteltenen i ed og anførte det var ved 100%
virkningsgrad. Det opnaar man aldrig. En faktor man ikke maa glemme er at
dioderne i generatoren har et spændingstab tæt paa 1 volt og et 12 volts
batteri lades med en gennemsnitlig spænding omkring 14 volt. Saa de
nominelle 12 volt bør i praksis sættes til 15 volt.

Aage

Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 20-01-07 08:19

Nu er jeg blevet den klogeste i verden . endnu en gang tak
Jeg bruger en inverter på 1000 w til en 220v varmeblæser , så den lader alt
hvad den kan
Dejligt med så mange seriøse svar TAK

Per
M/S "Krølle"