afrens og overfladebehandling
Fra : kenneth.g

Dato : 14-01-07 00:38

Hej i NG

Det er jo ikke til at holde fingrene væk fra båden når vejret er så mildt.

Jeg har noget beklædning siddende langs siderne i kahytten, der se ikke for
godt ud og er gået fra i limningen. Nu er det jo at jeg gerne vil have
renset glasfiberen af for lim, jeg er næsten sikker på at det er kontakt
lim. Kan det fjernes med et opløsningsmiddel, eller skal det gøres mekanisk
? Jeg går ud fra at acetone går lige i glasfiberen ?

--
Hilsen Kenneth

kenneth918 (snabeA) msn (prik) com

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-07 00:54

Hej Kenneth,

Vi prøvede i vores gamle Ballad med acetone og cellulosefortynder, men
uden meget effektiv udluftning og åndedrætsværn er det "en svimlende
oplevelse" - og bestemt ikke effektivt. Vi kunne ikke se, at det "gik
lige i glasfiberen", men vi forsøgte heller ikke særlig ihærdigt ...

Vi opgav hurtigt "kemien" og brugte skrabere og spartler og boremaskine
med en stålbørste ... et forfærdeligt svineri, men det kom af ... med
knofedt og mekanik ...

God "fornøjelse" ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : kenneth.g

Dato : 14-01-07 01:13

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi opgav hurtigt "kemien" og brugte skrabere og spartler og boremaskine
> med en stålbørste ... et forfærdeligt svineri, men det kom af ... med

Det kalder jeg et hurtigt svar

Du skriver stålbørste på boremaskine, det lyder da en farligt.

Er der nogen former for opløsningsmidler man IKKE må bruge på glasfiber ?

Mvh Kenneth

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-07 02:36

SNIP
SNIP
> Du skriver stålbørste på boremaskine, det lyder da en farligt.

Nej det er det såmænd ikke - lidt bløde børster og en maskine med
variabel hastighed, så synes jeg man har nogenlunde styr på det ...
bortset fra svineriet altså ...

> Er der nogen former for opløsningsmidler man IKKE må bruge på
> glasfiber ?

Det ved jeg ikke ...

Fra : kesk

Dato : 15-01-07 23:55

Har tagit bort kontaktlim på följande sätt:
varmluftpistol mjukar upp limmet och gnugga direkt med en grov textil eller
arbetshandskar. Tvätta sen bort det lilla som sitter kvar med aceton.
(löser inte upp plasten om inte långvarig kontakt)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-01-07 23:05

Hej Kenneth,

For næsten et år siden var emnet oppe her i dk. fritid sejlads.

Dengang skrev jeg:

Den gamle limrest kan med godt resultat fjernes med rensebenzin,
brug friskluftsmaske og udsugning, pas på eksplosionsfaren.

Bostik selv anbefaler anvendelse af Methylethylketone der også
går under betegnelser som ethylmethylketon,MEK og 2-butanone.
Det er skrappe sager og er ikke velegnet til at smøre på
glasfiberunderlaget, det bør kun anvendes til at rense værktøj
med. MEK er let antændeligt i fareklasse I-1, undgå kontakt med
hud og øjne, huden kan beskyttes med Kerodex 71 eller handsker.

Du skal sørge for at fjerne al den gamle lim ellers vil
resultatet blive en meget ujævn overflade.

Når du påfører limen på fladerne så skal temperaturen væer noget
over dugpunktstemperaturen, altså over 13- 14 grader.

Mvh/Harding