Etablering af batteribank - hvilken batter~
Fra : Ukendt

Dato : 13-01-07 19:34

Det har undret mig at der er så stor forskel på batteripriser til
maritimt brug.
Baseret på råd her fra gruppen, har jeg droppet tanken om gel-batterier
i denne omgang.
Ole Pagh var så venlig at henvise til Biltemas SMF batterier - og fra
www.biltema.dk har jeg hentet følgende data (Alle batterier er 12V) på
disse:

85Ah til kr. 629,- --> 7,40 kr/Ah og 100Ah til kr. 669,- --> 6,69 kr/Ah

Det fremgår ikke af deres materiale, hvem producenten er - er der nogen
i gruppen, der ved det?

I watskis katalog har de følgende priser på Nautica Freeline Marine:

80Ah til kr. 445,- --> 5,56 kr/Ah og 115Ah til kr. 895,- --> 7,78 kr/Ah

og et, som de kalder Freeline & Marine:

75Ah til kr. 395,- --> 5,26 kr/Ah - kan tippe 90 grader!

I netbaad.com har jeg fundet følgende eksempler (Exide Nautilus):

75Ah til kr. 698,- --> 9,31 kr/Ah og 115Ah til 999,- --> 8,69 kr/Ah -
kan tippe 90 grader
(disse er også set i Marineworld til henholdsvis kr. 823,- og kr.
1.392,- så de ingår ikke i beregningerne ... ...)

Som man kan se, er der temmelig store variationer over prisen pr. Ah ...
og i nogle eksempler stiger den ved et større batteri i samme serie og i
andre eksempler falder prisen pr. Ah ved større batteri ...

Forvirret? Ja, mon ikke ...

Derfor spørger jeg her i gruppen:

(1) Når man skal vælge forbrugsbatterier, som skal sættes sammen
parallelt i en batteribank, er der så fordele/ulemper ved at bruge flere
små eller få store batterier, når vi ser bort fra pladsen de optager og
vægten?

(2) Hvis man ønsker minimumskapacitet på 300Ah i banken kunne man
f.eks. vælge imellem følgende muligheder:

4 stk. 75Ah à 395,- = 300Ah til ialt kr. 1.580,- -->5,27 kr/Ah eller
4 stk. 80Ah à 445,- = 320Ah til ialt kr. 1.780,- --> 5,56 kr/Ah eller
3 stk 100Ah à 669,- = 300Ah til ialt kr. 2.007,- --> 6,69 kr/Ah eller
3 stk 115Ah à 895,- = 345Ah til ialt kr. 2.685,- --> 7,78 kr/Ah

.... og mange flere muligheder kunne naturligvis inddrages, men for
eksemplets skyld har jeg valgt dem med de laveste priser og stopper her
og vil nu spørge Jer:

Er der - efter Jeres mening - argumenter, der taler imod, at man vælger
den løsning med den laveste pris per Ah? (idet jeg går ud fra, at de
alle er marinebatterier til forbrug ... altså ikke startbatterier og
fortsat ser bort fra vægt og pladskrav).

(3) Er der - igen efter Jeres mening - forskel i kvaliteten imellem de
nævnte batterier?

(4) Eller er der noget jeg helt har overset? Skal jeg kigge andre
steder? Andre råd?

Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-01-07 22:55

Hej Flemming,
Prøv at sætte dig i fabrikantens sted og prøv at sætte priser på
deres mange produkter, anvend f.eks Exides site vedr. maritime
batterier:
http://www.exideworld.com/products/trans/na/recreation.html

Grundlæggende har fabrikanten en del parametre som han kan bruge
i variationen af sit program med de mange forskellige
kapaciteter:

Som tidligere nævnt kan disse betydende faktorer indgå:
1. Knækpunktet for det man kalder Final limiting voltage.
2. Aflade raten,
3. Antal, design og dimmensioner på pladerne.
4. Design af separatorer.
5. Mængden af elektrolytten (væsken)
6. Vægtfylden af elektrolytten.
7. Temperaturen. (Temperaturkorrektionskurven er krum).

Der vil altid være nogel standardbatterier som sælges i stort
antal, især startbatterier til biler, de skal være billige og
bare holde en rimelig tild i forhold til prisen.
Derfor laves de simple i deres konstruktion og i stor mængde
hvorfor prisen kan holdes lav.

Det forholder sig ganske anderledes med de andre batterier. Her
er ovennævnte listes variable, sammen med mængden meget
betydende for prisfastsættelsen.

Endeligt findes der også en del firmaer som genbruger kasserede
batterier og det kan for slagserierne holde lave priser på
bestemte batterier (startbatterier til biler).

Man kan næsten sammenligne med prisen på både:
Hvor meget koster et kilo!

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-07 00:33

Hej Harding,

Det er jeg sådan set med på, men det hjælper mig ingenlunde i at træffe
en velunderbygget beslutning, for alle de parametre, du henviser til har
jeg svært ved at få oplyst om de forskellige produkter ... og selv om
jeg kunne, ved jeg heller ikke, hvilke af de nævnte egenskaber, der er
de vigtigste i min situation ... ...
("at vide, hvad man ikke ved, er jo også en slags visdom").

Derfor rejser jeg spørgsmålet i gruppen her for at høre om andres
synspunkter, råd og konkrete erfaringer ...

Jeg taler iøvrigt helt bevidst *ikke* om bilbatterier (i.e.
startbatterier, som har en anden konstruktion og afladeprofil
og -kapacitet), men om det, der i producenternes brochurer og prislister
enten kaldes SMF (Sealed Maintenance Free) eller Nautilus eller Marine
something ...

Du og jeg ved jo at der rundt om i verden produceres mærkevarer (der
markedsføres aggressivt = dyrt) og OEM-produkter, der (stort set og
ofte) er teknisk identiske med "originalerne", men sælges til helt andre
priser (bl.a. fordi der ikke er brugt så mange penge til markedsføring
.... og avance i de forskellige led frem mod os forbrugere) ...

Og lige nu er jeg ikke så interesseret i at sætte mig ind i producentens
sted. Jeg er bekendt med, at der findes et hav af forskelllige
prisfastsættelsesmetoder og -modeller - og det er stort set umuligt for
os udenforstående at afgøre, hvilke principper de forskellige
producenter lægger til grund for deres konkrete priser. Jeg synes dog
min lille "analyse" viser, at der mangler logik og konsistens i
producenternes/detaillisternes prispolitik - f.eks. hvorfor stiger
prisen pr Ah i det ene mærkes serie ved større batterier og for et andet
mærkes serie falder den? ... Og er de konstaterede prisdifferencer
udtryk for reelle kvalitetsforskelle? ... Der kan jo være en tendens til
at tro, at prisen er en kvalitetsindikator, men det behøver jo langt fra
at være tilfældet ... jf. blot bladet Tænks mange produktanalyser og
prissammenligninger.

Jeg har tidligere været i den groteske situation, at det var billigere
at købe en ny batteridrevet Bosch Skrue/Boremaskine end at købe et nyt
batteri til den gamle ... Og prøv at se, hvad der er sket på markedet
for mobiltelefonbatterier - efter at en del NoName/OEM-produkter kom på
markedet faldt prisen for de originale mærker signifikant ...

Det er min klare opfattelse (selvom det kan være svært at dokumentere),
at der sidder nogle producenter med meget stor magt (jeg tør ikke sige
karteller eller delvise monopoler), der medfører, at der ikke er en reel
priskonkurrence på de kendte mærkevarer inden for blybatterier ...

Det minder mig lidt om at det tilsyneladende er Electrolux, der sidder
på størstedelen af produktionen af køleskabe og andre hårde hvidevarer
.... Mange af produkterne fremstilles på de samme fabrikker med den samme
"indmad", men sælges til vidt forskellige priser afhængig af, hvilket
label man sætter på færdigvaren og hvilken distributionskanal man
anvender ...

På samme måde er det min opfattelse, at der sidder få selskaber og
kontrollerer batteribranchen ... Men det er vel nok ved at være OT.

Men tilbage til emnet: ... Når nu verden for en forbruger som mig (og
sikkert også for mange andre - også i denne gruppe?) ser sådan ud,
hvordan skal skal jeg/man så gebærde mig/sig, for at træffe den (for
*mig* og mit skiv) bedste beslutning?

Læg mærke til, at jeg ikke har foreslået at blande batterityper ... Mine
eksempler går på at etablere en "bank" bestående af tre eller fire
(eller flere ...) *ens* batterier - og bortset fra Biltemas SMF
batterier, er der tale om velkendte mærkevarer i mine eksempler ... men
jeg er enig med dig ... der kan være mange skjulte faktorer og parametre
.... men hvordan i alverden kan jeg som forbruger finde ud af det?

Er der f.eks. nogen her i gruppen, der har kendskab til nogle seriøse
tests fra troværdige blade, man kunne få fat på? Jeg har allerede brugt
en del tid på at frekventere "Battery University" og Goggle rundt, men
kan ikke finde ud af, hvordan jeg kan definere det "rigtige" batteri til
den opgve jeg har ...

Som Ole skrev, har han købt sine SMF-batterier for ét år siden ... og
ville vist vende tilbage om fire-fem år ... og det er jo længe at vente
.... ...

Så jeg vil så gerne have et godt råd fra nogle af Jer erfarne i gruppen:

Hvad skal jeg gøre, når jeg vil etablere en batteribank på f.eks. ikke
under 300Ah (det kan blive mere ... måske snarere 500Ah, nu "proppen er
af'e"), der primært skal "trække" min køleskabskompressor og min
inverter - og dermed min notebook PC, min monitor, TV, opladere,
elværktøj osv. Kort sagt: Hvilken batterikombination (evt. hvilke
konkrete mærker) vil du - eller andre - anbefale i den konkrete
situation?

"Harding E. Larsen (slet ON228)" <harding@ON228larsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11687255950.789809321003627@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-01-07 17:03

Hej Flemming,

1. Hvor meget plads i kistebænken vil du optage?
2. Hvad kan der placeres på stedet? højde/længde/bredde på
batterierne sammenholdt med pladsen der er til rådighed.
3. Hvilke batterier kan der placeres inden for ovennævnte område.

En velegnet batteritype er Stowaway Marine/RV Deep Cycle Marine
Battery - 24 Month Warranty - 12 Volt fra Excide:

http://www.exideworld.com/products/marine_rv/stowaway_marine_deep
_cycle_specs.html

Hvor meget må batterierne veje for at du er i stand til at få
dem ombord og ned til deres placeringssted? Batterierne er tunge
kompakte enheder.

Når nu æ prop ær ae, så køb de største i henhold til overstående.
105 AH eller 115 AH vil være passende som det bedste valg under
hensyntagen til størrelse/vægt/levetid/pris.
Du skal ikke lave en sammenstilling af mange små batterier det
er ikke hensigtsmæssigt.
Med en så stor kapacitet vil der være til flere dages forbrug;
men det vil også efterfølgende tage tid at genoplade dem.

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 14-01-07 19:45

Meget enig i at det er rigtigt svært. Man må opfordre folk her i gruppen om
at giver deres gode og dårlige erfaringer videre.

Medens vi venter så kan jeg lige drille vanetænkningen med at fortælle at
det bedste forbrugsbatteri jeg nogensinde har haft var et Bosch Silver
startbatteri..... Fatter det ikke, men det kørte år ud og år ind. Første
gang jeg så det sad det i min nyindkøbte båd, hvor batteriet havde stået
helt fladt i 6 måneder (fordi en eller anden have tændt noget). Det tog ikke
imod med en alm lader, så det fik et tur på en chocklader og tjenter mig
derefter trofast i 3-4 sæsoner, hvor det jævnligt blev kørt fuldstændigt
fladt under distancekapsejladser. Da jeg ville have lidt flere amp (så jeg
måske kunne komme hele SR rundt med strøm til gps'en og instrumenterne) røg
det i konens bil og fornyeligt forærrede jeg det til min far, som også er
glad for det. Jeg ved historien trodser alle teorier ... og jeg tror da
heller ikke mere på det end at jeg køber marine batterier .... men ??

Bjarke

Fra : Egon Stich

Dato : 14-01-07 15:37

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> (4) Eller er der noget jeg helt har overset? Skal jeg kigge andre
> steder? Andre råd?

Husk at kikke priser i sverige.
der er noget at hente, sålænge man er "selvafhenter".

MVH
Egon

Fra : Lars Kristensen

Dato : 15-01-07 17:02

Flemming Torp wrote:

> (4) Eller er der noget jeg helt har overset? Skal jeg kigge andre
> steder? Andre råd?

En vigtig ting for en akkumulator, specielt i en sejlbåd, er hvor meget
det kan haeldes foer end der begynder at loebe syre ud af det.

En anden ting er husk paa risikoen for knaldgasser. Akkuer der er
beregnede til at sidde i lukkede rum har typisk en slange siddende fra
udluftningshullerne i akkuen, der kan foeres uden for batterikassen
således at knaldgasser kan ledes bort.
Der sker sjældent uheld pga. knaldgasser, men de kan ske. Og jo flere
akkuer du har jo stoerre er mængden og muligeden for udvikling af
knaldgasser. Lige som med så mange andre brandbare dampe er en lille
koncentration ikke farlig, men på et tidspunkt når man en kritisk
koncentration og så er det eksplosivt.

Ved gel-akkuer har du ikke disse bekymringer. De kan tåle det.

- Lars