Valg af alarm
Fra : Henrik Mahler

Dato : 04-02-07 02:17

Hejsa

Har beslutte at ofre en alarm til den ny GS500

Ikke noget sattelit-halløj, bare en alm løsning

Er i tvivl om hvad begrebet "startspærrer" og endu
mere "dobb. startspærrer" præcis betyder/indebærer
og om dette overhovedet er vigtigt ?

Er også i tvivl om hvor omfattende et indgreb det
rent faktisk er, bør man mon overlade det til
forhandleren for ikke lave selvforskyldte skader
i garantiperioden ?

Disse ryste/vibrations-censorer der anvendes, er
det ikke et problem at følsomheden tilsyneladende
ikke kan trimmes til det personligt foretrukne ?
(tænker på blæst, små-skub, rystelser fra lastbil)

Forhandleren foreslår et nyt produkt fra suzuki
importøren kaldet Pirana C559 med mulighed for en
lille "ATC-brik" til at stoppe i lommen, denne vil
så automatisk tænde og slukke for alarmen

Har set et billede af denne og syntes den ser lidt
"billig" ud, ville hellere have haft et LEGOS-4
system fra Louis, det er forberedt til tracer etc
og virker mere proff, Dette er forhandleren dog
ikke så meget for

Er bange for at få anskaffet mig noget ustabilt
lort der driller f.eks. spærrer start under en
ferietur ell.lign.

Er også i tvivl om hvor let det er at FJERNE
skidtet igen senere hvis jeg fortyder, bør man
ikke bede om en komplet tegning/diagram over
ALLE ændringer der foretages, således at man
i det mindste kan føre cyklen tilbage til den
normale tilstand uden for meget bøvl ? vil de
mon glo underligt hvis man beder om dette ?

Har downloadet "manualen" til Legos-4, syntes
indgrebet virker rimeligt omfattende, blinklys
er også involveret etc. ,... er ikke umidelbart
til at se hvordan traceren skal tilsluttes

Erfaringer og råd er velkomne, ska snart bestille

MVH Henrik

Fra : MortenP

Dato : 04-02-07 11:02

Henrik Mahler skrev:
> [...]
> er også involveret etc. ,... er ikke umidelbart
> til at se hvordan traceren skal tilsluttes
>
> Erfaringer og råd er velkomne, ska snart bestille

Legos skulle være helt fine.

Jeg har bare en billig alarm på min, og har KUN monteret den med strøm +
rystesensor. altså ikke noget blink på og ikke startspærre.
Min cykel står LIGE udenfor mine vinduer, så den skal bare tude hvis
nogen prøver på at fjerne den.

MEN. vil folk have en mc, så skal de nok få den nomather what. men man
kan jo ligeså godt gøre det lidt besværligt for dem med især gode låse
og så evt. en alarm.

Bare du er klar over at alarmen er for DIN skyld.. andre folk reagerer
ikke på at den tuder. .(ok det gør de så her hvor jeg bor, men det tror
jeg ikke er normalt :D)

MortenP

Fra : Thomas

Dato : 04-02-07 11:11

> Har downloadet "manualen" til Legos-4, syntes
> indgrebet virker rimeligt omfattende, blinklys
> er også involveret etc. ,... er ikke umidelbart
> til at se hvordan traceren skal tilsluttes

Jeg har en Legos3, så næsten er en Legos4 - 4'eren er bare sammenbygget og
har et lille batteri. Det er ikke så svært at installere alarmen, hvis du
har en oversigt over ledningsfarver på din mc. Jeg har haft alarmen
indbygget i to år, og har aldrig haft problemer.

Men - en alarm er primært til dit eget brug. Folk reagerer (næsten) ikke på
alarmer, så hvis du ikke hører den selv, så skal du ikke tro, at en sådan
alarm forhindrer tyveri. Jeg håber dog på, at den kan forhindre unger i
nabolaget for at prøvesidde min mc og evt. vælte denne.

Egentligt tror jeg, at en skivebremselås med alarm er mindst lige så god -
men det er da lidt blæret, at den mc lige giver lyd og blinker med lyset,
når den aktiveres.

/Ths.

Fra : Henrik Mahler

Dato : 04-02-07 12:17

Tak for svaret til jeg begge !!!

Yep er HELT med på at folk ikke reagere på en alarm med
mindre det måske lige er naboens køretøj der er tale om

Jeg bor i kbh´s nordvest-kvarter, ik noget godt udgangs-
punkt, på den anden side, jeg hører ikke om specielt mer
tyveri her end andre steder, det sker på den pæne villa-
vej også, og kun i provinsen har jeg været ude f hærværk

Er så heldig at kunne parkere omme i en baggård, hvor en
metal-port er låst mestendels, desuden har jeg mulighed
for at parkere lige ud for mit vindue i stue-etagen samt
låse både for og baghjul til kælder-nedgangs stålgelænder

Lydgivning er således essentiel for at jeg SELV kan vide
om der er gang i noget,.. og ja,.. ungerne er glad for at
kravle op også normalt dækker jeg til med garage også
for at undgå dette, jeg tror også en MC med garage vækker
mindre opmærksomhed og fristelse i det daglige,.. chansen
for at MCen ses og rapporteres til pro tyvebander der går
går efter specielle bestilte modeller som de senere tager
med på en lastbil blir nok mindre,. det samme med spontan
hærværk som "kniv i saddel" osv osv

Traceren er mest for at kunne bliver varskoet når jeg er
MEGET tæt på cyklen men dog ikke hjemme, dette sker tit
da jeg arbejder med ejendoms-service, parkere ved klubben,
eller er inde i en butik, alle steder hvor alarmen ikke ka
høres 100 pct sikkert, samme ved turist-steder på touring

Den nævnte Pirahna C559 til 1200 kr som forhandleren vil
tage 3 timer ialt 1200 for at montere kommer således op i
2400 kr og virker stadig som en "billig" alarm ret beset

Jeg har googlet lidt fundet noget jeg syntes ser rigtig
lækkert ud, nemlig et mærke der hedder SCORPIO, tror jeg
vil overveje en sådan, monterings-vejledningen er desuden
så selv JEG ikke blir i tvivl, der kan ydermere leveres
kabelsæt til gængse MC´er således at indgreb IKKE blir
nødvendigt overhovedet, jeg vil nu checke denne alarm ud

Ikke så meget dyrer end den middelmådige forhandler-model

MVH Henrik

Fra : Henrik Mahler

Dato : 04-02-07 12:50