|
| Dæk Fra : Kim Hansen |
Dato : 26-01-07 23:33 |
|
Hej
Findes der en dæktabel hvor man kan se hvad et 4,60*18 svarer til i
de andre mål?
M.V.H
Kim Hansen
Vestfyn
Suzuki
DL 650 Vstrom
TS 185 ES
Yamaha
XT 550
Ved reply slet "fjern" i Mailadressen.
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (27-01-2007)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 27-01-07 09:28 |
|
> Findes der en dæktabel hvor man kan se hvad et 4,60*18 svarer til i
> de andre mål?
En tomme er ca 2,5cm. Så gange du bare med 4,6. Dæk med tomme mål er /90 i
højden.
4,6 X 2,5 = 11,6cm Det svarer til et 120/90-18 dæk i nye mål.
--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85
Polyteknisk MC og Ténéré.dk
| |
Richard (27-01-2007)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 27-01-07 10:05 |
|
Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>> Findes der en dæktabel hvor man kan se hvad et 4,60*18 svarer til i
>> de andre mål?
> En tomme er ca 2,5cm. Så gange du bare med 4,6. Dæk med tomme mål er /90 i
> højden.
> 4,6 X 2,5 = 11,6cm Det svarer til et 120/90-18 dæk i nye mål.
Eller et bredt 110/90 som Avon Venom, 119mm bredt (i 19", men alligevel -
se evt. http://www.avon-tyres.co.uk/motorcycle/
I sær hvis bredden i baggaflen er et problem er det sikrere at se
fabrikanternes specs - især ældre dæk er ofte bredere, end betegnelsen
angtyder, ikke mindst Avon's
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (27-01-2007)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 27-01-07 13:39 |
|
> I sær hvis bredden i baggaflen er et problem er det sikrere at se
> fabrikanternes specs - især ældre dæk er ofte bredere, end betegnelsen
> angtyder, ikke mindst Avon's
Endnu en brik til mit "Jeg hader Avon" puslespil
--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85
Polyteknisk MC og Ténéré.dk
| |
Richard (27-01-2007)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 27-01-07 20:01 |
|
Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>> I sær hvis bredden i baggaflen er et problem er det sikrere at se
>> fabrikanternes specs - især ældre dæk er ofte bredere, end betegnelsen
>> angtyder, ikke mindst Avon's
> Endnu en brik til mit "Jeg hader Avon" puslespil
He, så hold dig også fra Dunlop-brikkerne - et af deres 3.00-18 (F11)
opgiver de 3.31" bredt, mens fx K81 TT100 4.10H18 hhv H10 begge angives
4.00" brede
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Armand (27-01-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 27-01-07 14:27 |
|
"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:45bb0d03$0$49201$14726298@news.sunsite.dk...
>> Findes der en dæktabel hvor man kan se hvad et 4,60*18 svarer til i
>> de andre mål?
>
> En tomme er ca 2,5cm. Så gange du bare med 4,6. Dæk med tomme mål er /90 i
> højden.
>
> 4,6 X 2,5 = 11,6cm Det svarer til et 120/90-18 dæk i nye mål.
Jup, det er ganske enkelt at regne på tomme-målene til sammenligning!
Og dog: Min dæktabel siger at 4.60'eret er 654mm i diameter og fratrækker
man fælgdiameteren (á 18" =457mm) levner det 197mm til fordeling på de to
dækhøjder der er på en diameter => 98,5mm dækhøjde. Sat op mod de 117mm
bredde holder højde/bredde forholdet på /90 ikke, men bliver derimod /84(%).
120'er-dækket har selvsagt samme bredde i såvel /90, som /80, og alle tre
dæk er beregnet til 2,75" fælgbredde, men forskellen på højde-indekset giver
at et 120/80X18 er det dæk der kommer nærmest 4.60'eret i diameter:
120/90-18 = 673mm i diameter hvor 120/80 er 649mm i diameter!
Anyhow, et 120'er dæk erstatter fint det gamle 4.60, uanset om det er et /80
eller /90. den eneste forskel vil være at p.g.a. den ændrede diameter hhv.
omkreds vil slutgearingen ændres en anelse: Med 120/80 vil omdrejningerne
stige med knap 1%, hvorimod at de med 120/90 vil falde med omkring 3%!
--
Armand.
| |
Michael Dahlberg (27-01-2007)
| Kommentar Fra : Michael Dahlberg |
Dato : 27-01-07 13:28 |
| | |
|
|