Råd ved køb af en motorcykel
Fra : hg

Dato : 25-01-07 21:36

Hej allesammen, men fare for en "religionskrig" vil jeg høre om råd til køb
af en cykel.
Den kommende ejer er 43 år, 190 cm samt lidt over 120 kg. Tog kørekort
sidste efterår, så der er begrænsede erfaringer, og dårlige vaner. (se
tidligere tråd ang. kursus)
Har haft lånt en Virago, hvor jeg fik ondt i ryggen af at sidde på.
Men er ikke sikker på om det skal være en ny eller brugt.
Så hos en forhandler en 18-20 år gammel Yamaha til ca.55.000 men samme
forhandler havde f.eks. en ny Kawazaki ???650 til 90.000, med ABS 95.000
(sidste års model, tilbud)
Da det er min første cykel overvejer jeg om ikke det er smartest at få en
ny, så den har ABS, og er egentligt også interessert i at have kardan, for
at have mindst muligt vedligehold på maskinen. (Bare tanken om det med at
klemme maven sammen, for at nå ned at smøre kæden, er ved at gøre mig
forpustet.

Som alderen indikerer, behøver jeg ingen racer, men derfor må den gerne være
til frisk kørsel.
Cyklen er kun til hobby, ikke daglig arbejdsture, men sikkert nogle ture
rundt i landet, og da sikkert med madammen bagpå.

Max prisen har jeg ikke bestemt endnu, men tror dog ikke på et større 6
cifret beløb.
Da jeg gerne vil beholde den selv, er Harley D. ikke interessant, og da jeg
heller ikke gider skrue selv, er samme stadig uinteressant.
Nogle bud?
Yamaha?
Honda?
Kawazaki?
Moto Guzzi?
Andet?
I foreslagene må der gerne ses på vedligeholdeses udgifter (service), igen
fordi jeg ikke har plads eller lyst til selv at skrue.

Mvh
Henning

Fra : Anders Majland

Dato : 25-01-07 22:18

> [...]
> at have mindst muligt vedligehold på maskinen. (Bare tanken om det med at
> klemme maven sammen, for at nå ned at smøre kæden, er ved at gøre mig

ABS udelukker de fleste lidt "ældre" cykler - Men kædesmøreriet skal du ikke
være nervøs for. Du monterer bare en scootoiler, loobman, McCoi eller anden
kædesmører og så det problem løst.

Jeg kan sagtens følge dig mhs ABS - Når man pludseligt virkeligt for brug
for at kaste ankeret på et "tvivlsomt" underlag så vil det være rart at
have. Jeg har dog prioriteret andre ting højere på et "beskedent" budget så
ingen af mine mc'er har ABS.

Og når du ikke vil skrue selv så er en ny eller nyere nok heller ikke dumt -
Merprisen på en fabriksny er ikke meget i forhold til et par ikke planlagt
værkstedsbesøg

Honda har ABS som tilvalg på mellemklasse modeller som "Honda CBF 500 ABS"
eller "Honda CBF 600 ABS" og går man lidt højere så er der også Yamaha's
TDM900 eller Yamaha FZ6-S

Men det er jo også et spørgsmål om stil - Altså om man forelsker sig i lige
en bestemt model ...

/A

Fra : tom \(cordoba\)

Dato : 25-01-07 22:22

> Den kommende ejer er 43 år, 190 cm samt lidt over 120 kg. Tog kørekort
> sidste efterår, så der er begrænsede erfaringer, og dårlige vaner. (se
> tidligere tråd ang. kursus).....

Overvejer du brugt (jaja ved godt hvad du skriver senere Så er en cykel
som cbr1000 et super valg. er selv stor (både i højden og i vægten), og
ikke specielt tryg ved maskiner der går på for/baghjul. Cbr1000 trækker
massivt i alle gear og vel alle omdrejninger. Du skal ikke tænke på at være
i rette gear. Samtidigt er den stor og komfortabel og ligger klippestabilt
på vejen. Den er ikke en du nemt kaster rundt i svingene, men det er du
vist heller ikke typen til Sidst men ikke mindst : masser af billige
reservedele, nem at sælge igen (populær) og ekstrem stabil... og relativ
billig (40-80.000 afh af alder/stand)

> [...]
> at have mindst muligt vedligehold på maskinen. (Bare tanken om det med at
> klemme maven sammen, for at nå ned at smøre kæden, er ved at gøre mig

smag og behag, men på en mc hvor du styrer bremserne uafhængigt og hvor de
færreste kører om vinteren, synes jeg abs er overflødigt. ja en total
uerfaren vil sikkert vinde noget, men den erfaren vil øge sin bremselængde,
da abs er lidt for pessimistisk. Tag et DMC kursus el.l. istedet - MEGET
billigere

kardan. tjae, det ER nemmere, men de færreste maskiner har det og dermed
begrænser du dit udvalg voldsomt. og det er ikke så dyrt at få skiftet en
kæde...

> [...]
> Da jeg gerne vil beholde den selv, er Harley D. ikke interessant, og da
> jeg heller ikke gider skrue selv, er samme stadig uinteressant.

Jep!

> Honda?
Jep

> Kawazaki?
Måske

> Moto Guzzi?
For dyrt til dig

> Andet?
kardan er jo oftest lig bmw, men det er vist også ude over din beløbsgrænse.

> I foreslagene må der gerne ses på vedligeholdeses udgifter (service), igen
> fordi jeg ikke har plads eller lyst til selv at skrue.

Tjae. Hvis det er en ny maskine med lange serviceintervaller kunne jo være
en yamaha fazer (mener det er 42.000km/service). 5 års garanti og en pris
på omkring de 100-110.000. Rigeligt hypper og stadig komfortabel. Stabil
og ok gensalgspris

Bare mine ord

Mvh TB
MC gennem 14 år. Halvdelen af dem med forskellige CBR1000. Maskinen jeg
nok bliver hængende ved, da den opfylder alle mine behov...

Fra : Lars Nielsen

Dato : 25-01-07 23:30

tom (cordoba) wrote:

> [...]
> Sidst men ikke mindst : masser af billige reservedele, nem at sælge
> igen (populær) og ekstrem stabil... og relativ billig (40-80.000 afh

Jamen... - Hvad kan man sige, Tom har jo helt ret.
Klaaaart Honda CBR1000F, den opfylder alle dine krav mhp. alder, pris,
service, "udholdenhed ifbm. vægt, din størrelse og madammen", og så er det
jo ikke ligefrme fordi honda'en står forrest i værkstedskø'en. Det eneste
min har kostet nu over 4 år og 65000 km. er ventiljustering, oliefilter,
olieskift og dæk. - ventiljustering er per 12000 km...

Lars / Viborg

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-01-07 07:34

Lars Nielsen wrote:

> [...]
> min har kostet nu over 4 år og 65000 km. er ventiljustering, oliefilter,
> olieskift og dæk. - ventiljustering er per 12000 km...

Det er en knallert. Jeg kan ikke passe den med min 195cm - knæene ligger
uden på den brede del af tanken. Den skal altså prøves først (som alt
aldet). Men til høje mennesker er der ikke mange gadecykler der er
rigtigt gode.

--
vh
Torben - med TDM der _passer_

Fra : Peter B. Juul

Dato : 25-01-07 22:26

"hg" <grooss@(no-spam)privat.dk> writes:

> Men er ikke sikker på om det skal være en ny eller brugt.

Brugt.

Du VIL komme til at lægge din første cykel fra dig et par gange. Og så
er det møgærgerligt at det var en spritny og topstylet sag.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Jeg sagde ikke, at han var et røvhul. Jeg
The RockBear. ((^)) sagde, at jeg synes, han er et røvhul, og

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-01-07 22:43

> Brugt.
> Du VIL komme til at lægge din første cykel fra dig et par gange. Og så
> er det møgærgerligt at det var en spritny og topstylet sag.

Hvornår skal jeg så købe en ny motorcykel? Nu har jeg haft min første og
eneste motorcykel i 5½ år uden at lægge den ned en eneste gang. Jeg har på
fornemmelsen at jeg kan vente længe før det sker og jeg kan komme videre.

Jeg havde ellers planer om at købe en ny i år, men det kan være at jeg skal
øve bremselængder med forbremsen på en nærliggende grusvej og få det styrt
overstået inden da?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Bongo

Dato : 25-01-07 22:58

> [...]
> fornemmelsen at jeg kan vente længe før det sker og jeg kan komme videre.

Nu kan jeg ikke lade være med at spørge :) Hvor mange km har du kørt?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-01-07 23:11

> Nu kan jeg ikke lade være med at spørge :) Hvor mange km har du
> kørt?

Omkring 20.000 km vil jeg tro. Ikke det vilde, men heller ikke ingenting..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 25-01-07 23:26

"Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> skrev i en meddelelse

Martin! Kan det passe at dit ur er mindst et kvarter bagefter!

--
Armand.
(der har benyttet lejligheden til at stille sit eget)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-01-07 18:24

> Martin! Kan det passe at dit ur er mindst et kvarter bagefter!

Nej, nu har jeg lige stillet det, men det gik kun 12 sekunder forkert..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 25-01-07 23:17

> [...]
> være at jeg skal øve bremselængder med forbremsen på en nærliggende
> grusvej og få det styrt overstået ........

Hæ!

--
Armand.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 26-01-07 13:25

"Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> writes:

> Jeg havde ellers planer om at købe en ny i år, men det kan være at jeg skal
> øve bremselængder med forbremsen på en nærliggende grusvej og få det styrt
> overstået inden da?

Afgjort. Ellers kan du låne den ud til mig. Så klarer jeg det for dig.

--
Peter B. Juul, o.-.o "[Freverts website] bliver ustandseligt hacket af
The RockBear. ((^)) mystiske fremmede, så det for stakkels Louise kommer

Fra : Thomas

Dato : 27-01-07 00:16

> Jeg havde ellers planer om at købe en ny i år, men det kan være at jeg
> skal
> øve bremselængder med forbremsen på en nærliggende grusvej og få det styrt
> overstået inden da?

Forstår hvad du mener. Jeg har kørt mc i 6 år (MZ 150, Suzuki GS650, Suzuki
V-strom). Kører ca. 25.000 km om året og er (bank under bordet) endnu ikke
væltet. Er der et krav om at vælte, som jeg har overset?

/Ths.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-01-07 18:46

"Thomas" <t@pp.se.invalid> writes:

> Forstår hvad du mener. Jeg har kørt mc i 6 år (MZ 150, Suzuki GS650, Suzuki
> V-strom). Kører ca. 25.000 km om året og er (bank under bordet) endnu ikke
> væltet. Er der et krav om at vælte, som jeg har overset?

Jeps. Du tæller ikke om MCist, før du har ligget og rodet rundt på
vejen og tænkt "hvad var det?"
--
Peter B. Juul, o.-.o Er der ikke, dybest set, tale om
The RockBear. ((^)) en interessekonflikt, når DF både

Fra : Futte & Co.

Dato : 27-01-07 19:19

Peter B. Juul wrote:

> Jeps. Du tæller ikke om MCist, før du har ligget og rodet rundt på
> vejen og tænkt "hvad var det?"

Forbandet sludder !, bare fordi du ikke ka' finde u'a'ed
Jeg startede i 1968 og kørte dagligt indtil 1986. I 2001, ku' jeg ikke
nære mig mere, og startede igen......... kørere stadig uden at lægge
mig ned. Og det er ikke fordi jeg kører "lodret" (tak Armand, for dén
fine fortælling), hvilket adskillige herinde kan bevidne
Og jo, ...... den har da været tæt på mange gange, men altså kun tæt på

--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70

Fra : Armand

Dato : 25-01-07 23:11

Hvor i landet bor du?
I weekenden er der udstilling i Hamborg ("Hamburg Motorrad Tage"), og til
forskel for de danske ditto, er der i Hamborg mulighed for at prøvesidde de
udstillede moorcykler, så det er et godt sted at starte!

Med 190cm's højde tror jeg at de mere opretsiddende modeller vil være
gavnlige - Yamaha TDM900 der allerede er nævnt kunne derfor være et godt
bud, omend at den er relativ tung :-/

Et af mine mantra'er omkring førstegangskøb, er at kåber så langtfra er så
praktiske som det umiddelbart kan synes: Komfortable overfor fartvind, ja;
men lad være at tro at de dækker nogetsomhelst for regn. Til gengæld koster
plastik kassen som reservedel og det er næsten uundgåeligt at skrabe eller
knække en kåbedel ved selv det uskyldigste styrt(*), og dém undgår de
færreste at løbe ind i i løbet af de første par sæsoner
Fartvindskomforten kan tillige gøre én fartblind i en vis grad; eller
modsat: Uden kåbebeskyttelse er man som nybagt motorcyklist langt mere med
på hvor hurtigt man kører!
Kåben kan også udgøre en psysisk hæmsko derved at den hindrer visuel kontakt
med forhjulet (dét var mit største tilvænnings-problem da jeg fik min første
kåbebeklædte motorcykel så sent som efter 7-8 års motorcykelkørsel!)!
Ergo: Det vil være en fordel at sigte efter en "nøgen" model!
Efter de til dato fremkomne 2007-priser synes jeg at Suzuki's nøgne SV650
med ABS til 90.000,- er en tung bejler til din gunst!

(*):
Glemme at slå støttebenet ud; ikke være opmærksom på om underlaget kan bære
støttebenet; glemt lås ved start; kikset tilkobling (evt. p.g.a.
idiot-sikringen mod udslået støtteben) ved start hvor man samtidig er ved at
dreje/vende og har brug for motoren for at holde balancen - - - You name it!

--
Armand.

Fra : Bongo

Dato : 25-01-07 23:59

> Med 190cm's højde tror jeg at de mere opretsiddende modeller vil være
> gavnlige - Yamaha TDM900 der allerede er nævnt kunne derfor være et godt
> bud, omend at den er relativ tung :-/

Jeg er generelt enig med Armand, især mht. den opretsiddende stilling, men
ikke så meget i det med kåben :) . 190cm kombineret med rygsmerter minder om
min situation. Du bør kigge nøje på sædehøjden, din benstilling og i hvilket
omfang din kørestilling er opret. TDMen er et godt valg for mig (81,5cm sæde
højde=det højeste jeg har set), men der er andre maskiner i verden der
tilbøder opret kørestilling. V-strom, Aprillia, Varadero, Honda CBF1000.
Varadero er dyr, 200k. Racere betyder at du kommer til at sidde foroverbøjet
med knæene op om ørene. Det er ikke noget min ryg holder af i mere end en ½
times tid.

Fra : Bongo

Dato : 26-01-07 00:03

Tjekkede lige sædehøjden på Varaderoen. 83,8cm :o Det er fanme højt! Det er
dejligt når man har et godt udsyn hen over bilerne. Det gør livet på mc lidt
sikre derude.

Fra : Anders Majland

Dato : 26-01-07 10:50

> Tjekkede lige sædehøjden på Varaderoen. 83,8cm :o Det er fanme højt! Det
> er dejligt når man har et godt udsyn hen over bilerne. Det gør livet på mc
> lidt sikre derude.

Sædehøjden er ikke alt - Ligeså vigtigt er sædebredden og ikke mindst
afstanden til fodhvilerne og deres placering. Så det forbliver individuelt
og har mere med benlængde end ens højde at gøre ..

BTW så har min lille aprilia en sædehøjde på 86cm

En anden ting er om det er muligt at sidde komfortabelt i mere end en
position - der vinder min xt og xtz over apriliaen da jeg kan rykke lidt
frem og tilbage. Igår var første gang i 3/4 år at jeg har kørt længere stræk
på apriliaen og jeg følge min position noget "låst". Jeg brugte 1 3/4 time
på at komme ud af kbh's myldertrafik og til odden og det er lige længe nok
at sidde i en position, ligegyldigt hvor komfortabel den ellers er. Fra
Århus og hjem blev det så ikke bedre af at jeg øgede læsset med et par
køkken skuffer i Ikea (Og den har ikke elvarme i håndtagene, men et par
thansen regnluffer udover de alm luffer lykkedes det at undgå at fryse
fingrene ret meget)

/A

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-07 10:33

On Thu, 25 Jan 2007 23:58:35 +0100, Bongo wrote:

> Racere betyder at du kommer til at sidde foroverbøjet
> med knæene op om ørene. Det er ikke noget min ryg holder af i mere end en ½
> times tid.

Det kommer da an på.... Egentlig handler det om at holde ca. 90° vinkler i
hofte og knæ, og det kan jeg da godt på min "softtourer". Jeg har såmænd
prøvet den oprette touringstyle, og det holder mine arme ikke til, så
vindpresset skal også overvejes, og her hjælper det at læne en 30-40° fra
lodret op mod vinden. Om "feet forward" stilen, glem det, Du ødelægger både
røv og ryg.

Til en høj, og langarmet fører ville jeg anbefale en Suzuki RF 900

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Bongo

Dato : 26-01-07 12:58

> [...]
> vindpresset skal også overvejes, og her hjælper det at læne en 30-40° fra
> lodret op mod vinden. Om "feet forward" stilen, glem det, Du ødelægger

Hvis man døjer med en "anderledes" ryg er valget jo nok individuelt og en
evt. mc/bil bør prøvesiddes. Når min ryg brokker sig er det de underligeste
ting jeg kan, -og ikke kan.

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-07 17:10

On Fri, 26 Jan 2007 12:58:07 +0100, Bongo wrote:

> Hvis man døjer med en "anderledes" ryg er valget jo nok individuelt og en
> evt. mc/bil bør prøvesiddes. Når min ryg brokker sig er det de underligeste
> ting jeg kan, -og ikke kan.

Tjae, sådan er livet en mærkelig størrelse. Og det er egentlig cruiser
stilen jeg gerne vil advare lidt imod, (har selv været der med BM33 i 16
år), flere jeg kender har startet i den stil, intruder, virago, og fælles
for dem er, at de har klaget over rygproblemer ret hurtigt. Problemet er
som jeg oplevede det, at ryggen skal optage vindpresset, og det er hård
kost for lænden. Ydermere er bevægeligheden på en "feet forward" mc ikke
eksisterende, Du har ingen mulighed for at løfte dig fra sædet.

TDM'en er givetvis et fint alternativ til langbenede mennesker, men den er
meget for oprejst til min ryg. (for slet ikke at tale om at nå jorden )

Fra : Jim Andersen

Dato : 30-01-07 11:30

Armand wrote:
> Efter de til dato fremkomne 2007-priser synes jeg at Suzuki's nøgne
> SV650 med ABS til 90.000,- er en tung bejler til din gunst!

Den kan man sgu da ikke sidde på med mindre man er en japaner på 1.56 cm og
42 kg.

Efter en 10 minutters prøvetur brugte jeg 15 minutter på at rette mig ud
bagefter.

Og OP er 10 cm højere og 20 (okay okay så 10 da) kg tungere end mig, og har
et år stivere ben. Glem den sv-racer.

/jim

Fra : Armand

Dato : 31-01-07 00:13

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og OP er 10 cm højere og 20 (okay okay så 10 da) kg tungere end mig, og
> har et år stivere ben. Glem den sv-racer.

Det har jeg såmænd også, eftersom at det ikke er SV650S, men SV650 jeg
henviser til!!

--
Armand.

Fra : Max Andersen

Dato : 25-01-07 23:12

hg wrote:
> [...]
> I foreslagene må der gerne ses på vedligeholdeses udgifter (service), igen
> fordi jeg ikke har plads eller lyst til selv at skrue.

Med madammen bagpå, så ville jeg vælge en touring eller cruiser. Slet
ikke en racer. Og hvis harley var oplagt inden tyveri og pilleri kom ind
i billedet, så vælg en cruiser.

Kawasaki vn900! (2 typer)

Den vandt testen i Bike Magazine over en del andre cykler, samtidig med
at den er med remtræk, som (yamaha også er gået over til istedet for
kardan, så vidt jeg husker). Og testen er køreglæde, amt
vedligeholdesesudgifter, m.m.

Super torque i lave omdrejninger og teknologi og en del udstyr er fra
deres store modeller.

anmelderne har rost den til skyerne (ved ikke om de gør det ved alle MC'ere)

Koster ca. 130k fra ny, og den kom i '06, så ikke så mange brugte endnu :)

Max
http://www.phmotorcycles.co.uk/bikes/kawasaki-vn900-classic.html
http://www.amadirectlink.com/news/2006/Vulcan900/
http://www.motorcycle-usa.com/Article_Page.aspx?ArticleID=4076&Page=1

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-07 01:01

"hg" <grooss@(no-spam)privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at have mindst muligt vedligehold på maskinen. (Bare tanken om det med at
> klemme maven sammen, for at nå ned at smøre kæden, er ved at gøre mig

Hej Henning.

Spændende projekt , det er altid dejligt at få lov til at være med til at
bruge andres penge

Min anbefaling vil være en ny Suzuki DL650 V-Strom, den kører fantastisk
dejligt, har selv lånt en, en 1½ times tid, og det var så absolut et dejligt
bekendtskab,
den "fås" også med ABS bremser til 99.995.-

Den kan bruges til det hele, fra Søndags turen på favorit Margueritruten
til turen til Nordkap

Hvis du syntes at du sidder med dine ben lidt for bukket, kan du sætte sædet
fra 1000 V-Strom over på den ,det skulle være 25-30 mm bedre polstret
og med hensyn til at _måske_ komme til at tabe sin første cykel, så kan der
fås en styrtbøjle til den, og til lige den type cykel ser det IMHO bare fedt
ud

Jeg lånte cyklen hos http://www.enghavemotor.dk/ , så bare kom i gang

Med hensyn til kædesmøring er det altså ikke et problem, der findes
forskellige automatiskekædesmørringsmekanismer
www.scottoiler.com er den jeg har haft på et par af mine kæde cykler

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 26-01-07 07:29

> [...]
> dejligt bekendtskab,
> den "fås" også med ABS bremser til 99.995.-

Kan man få den til 100.000Kr, så er det et godt bud. Jeg kørte en hel dag på
sådan en på min ferie til Mallorca i sommers med kæresten bag på. Jeg er
meget større end dig på alle ledder, og jeg sad fint. Jeg er dog også smidig
af min størrelse, og kan sidde i skrædderstilling uden problmer og kører
lille sportscykel om sommeren (600cc). Udmærket cykel, og ABS synes jeg også
er en god ide. Jeg var en split milimeter fra at smide min CBR i efteråret
da jeg panik bremsede pga. en billist for an mig "helt sygt" bremsede roligt
ned for en fodgænger på et fodgængerfelt Jeg kørte og "sov" og havde
hovedet et helt andet sted. En begynder havde ikke reddet den, men det havde
ABS.

Man kan købe en automatisk kædesmører til under 1000Kr så du undgår at
skulle smøre kæde. Det er alletiders!

Jeg har en kammerat der han en SV 1000 N til salg til omkring 95.000Kr. Den
er kun lige kørt til og står som ny. Der er dog no lige smæk nok i den til
en begynder, og der er ikke ABS.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-01-07 09:58

> [...]

> første og eneste motorcykel i 5½ år uden at lægge den ned en eneste
> gang. Jeg har på fornemmelsen at jeg kan vente længe før det sker og

Måske situationen havde været anderledes hvis du havde startet på en
eller anden højere mc :-/ ...uden "abs"-bremser

Den eneste gang jeg rigtig er væltet on-road i min mc-tid var en
vinter hvor jeg var lidt for hurtig til at slippe koblingen i noget
nyfalden sne. Det var lidt svært at slippe koblingen samtidig med at
jeg skulle holde mc'en oprejst. Jeg fik den dog lagt relativt
forsigtigt så der ikke skete noget ved det.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : p.jarnbak

Dato : 26-01-07 10:28

"hg" <grooss@(no-spam)privat.dk> wrote in message
> [...]
> at have mindst muligt vedligehold på maskinen. (Bare tanken om det med at
> klemme maven sammen, for at nå ned at smøre kæden, er ved at gøre mig

En BMW k-model fra 1988 og op.Den har kardan og kunne købes med abs.
Den er ikke god til folk med korte ben da sædet er ret højt.
Hej Palle.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 26-01-07 11:37

Jeg bakker helt op.
En BMW K75 (Evt K100) Sædehøjde 81 cm. Der fåes 2 forskellige styr, hvor
det bredeste også er højere, og giver en dejlig opret siddestilling. Kardan,
og let veligeholdelse. Et tidligere indslag frarådede kåber, jeg er enig,
hvis vi taler "fuldkåber", eller "Touringkåber", men BMW K75 har et par små
kåber, hvor isæ K75C, er lille men tager mere af for vind og vejr, end man
tror.
er det for dyrt, er en Honda NTV 650 måske værd at se på. En meget
undervurderet motorcykel, der også findes i en model uden kåbe. Og den har
også kardan!!

Held og lykke.

Michael Dahlberg,
(186 cm , 125 Kg)
(BMW K75C)

Fra : p.jarnbak

Dato : 26-01-07 13:30

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> er enig, hvis vi taler "fuldkåber", eller "Touringkåber", men BMW K75 har
> et par små kåber, hvor isæ K75C, er lille men tager mere af for vind og

Ja kåber kan være et problem.På en k75/100rt er det et problem at få plads
til benene.
Jeg er 187cm og sled malingen af kåbekanten med mine knæ.Løsningen var en
k1100 lt
hvor kåben er flyttet omkring 8 cm frem.Et plus for kåbe, er at biler kan se
det ikke er en
knallert 45 der kommer og det er ok at køre i regn.
Hej Palle.
k1100lt
ex k100rt
ex k100rs

Fra : J.C.Kløve

Dato : 26-01-07 12:35

> som cbr1000 et super valg. er selv stor (både i højden og i vægten), og
> ikke specielt tryg ved maskiner der går på for/baghjul. ......

Nu er det ikke den store kunst at trække en CBR1000F hverken på
baghjul, eller at lave en stoppie (forhjul) med den, det er faltisk kun
et spørgsmål om at bremse maks, eller give rulle med lind hånd (har
set whellie og stoppie ved "uheld" mere end en gang :-/ )

--
Dun@nt

Fra : J.C.Kløve

Dato : 26-01-07 12:49

Find den MC du aller bedst kan lide !

En du mener er tryg for dig at køre på.
En du kan sidde og kikke på og have stor ejerglæde af, også når du
ikke kører.

Hvis der er problemer med siddestillingen så lav den om!
Der findes til langt langt de fleste MC'er mulighed for at flytte
såvel styr som forhvilere, på en sådan måde at _du_ kommer til at
sidde godt.

De eneste "begrænsninger" jeg er er
1) kåbe er dyrt at reparere, og der skal nok komme en "hovsa??" de
første par år
2) En alt for "vild og volsom" MC, kan have den effekt at du aldrig
tør udnytte dens potentiale, og som sådan aldrig kommer der ud (under
ordnede og sikre forhold) hvor du får den fulde glæde af MC'ens
køreegenskaber, og dermed hæmmer du sædvanligvis din egen udvikling
som MC'ist

Held og lykke med købet

--
Dun@nt

Fra : Armand

Dato : 26-01-07 17:50

"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ordnede og sikre forhold) hvor du får den fulde glæde af MC'ens
> køreegenskaber, og dermed hæmmer du sædvanligvis din egen udvikling

Jup! Man kan sagtens skyde sig selv i foden ved at starte på noget der er
så stort/kraftfuldt/tungt at man aldrig kommer til at lege med dyret, og
derved langtfra bliver dus med maskinen :-|

Situationen giver mig lige lejlighed til at genfremstille historien om
en af min ungdomskammerater:

P.g.a. fast arbejde på havnen fra den dag han kom ud af skolen, var han
i stand til at købe sig en Laverda 1000 straks da han fik kørekort.
Fedt når han var ved stranden med sine gamle kammerater hvis læreløn
ikke rakte til mere end små off-road'ere og en enkelt CB 400F!
Men det skulle vise sig at kammeraterne hurtigt blev så fortrolige med
deres "skravl" at de formedelst kunne køre i cirkler omkring Lars, som gerne
kaldte sig for "Laverda-Lars", men bag ryggen hurtigt kom til at hedde
"Lars-Lodret" ud fra hans kurvestil!
Tiden gik og vennerne fik større mc'er mens Lars holdt stilen og købte
en italiener der var endnu dyrere; men billedet blev aldrig anderledes:
Lars havde svært ved at holde stilen i forhold til vennernes kåde
udnyttelse af deres motorcykler.

Efter mange år befinder alle vi venner sig nu spredt for alle vinde
indenfor mc-genren: Èn er mc-betjent, en motorjournalist, én har begået
sig indenfor Roadracing DM'et, og endnu én arbejder hos en af
mc-importørerne.
Hvad angår Lars, så slog han pludselig et krumspring og købte sig en
sprit ny Harley, og alle er i det stille enige om at den passer nok
bedst til hans præstationer på hjul - "Lars-Lodret" er efterhånden
blevet et navn der er kendt i hele byen for sit beherskede brug af
HD'en til ren show-off; men ikke desto mindre er han stadig en dedikeret
motorcyklist der sammenligner sig med alle på to hjul når diskussionen
om motorcykler vender over frokostbordet nede i havnehuset.

Men: Hvordan havde motorcyklisten Lars set ud i dag hvis han havde været
lidt mere moderat i sit valg af første motorcykel? :-/

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-01-07 23:21

On Fri, 26 Jan 2007 17:49:30 +0100, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:

Hej Armand.

>Men: Hvordan havde motorcyklisten Lars set ud i dag hvis han havde været
>lidt mere moderat i sit valg af første motorcykel? :-/

Dine skriblerier er som sædvanlig meget inspirerende.
Det kan til tider være svært at holde fingrene fra tastaturet, og i
dette tilfælde har jeg overgivet mig

Tilfældet Lars kan man kun gisne om, men tilfældet Steen er derimod
håndgribeligt.
I min ungdom havde jeg kun den MC jeg kunne erhverve for mine meget få
penge, hvilket skal forstås således: Det jeg kunne erhverve for små
penge og så bygge op til noget brugbart.
En stil der åbenbart har forfulgt mig

Således at forstå, at min første MC blev indkøbt med en defekt motor,
og som, mange skruetimer senere, skulle blive et lært og livsvarigt
bekendtskab.
Nummer to blev indkøbt i papkasser, og endnu flere skruetimer senere
skulle blive til mit livs uforløste kærlighed.

Således tilstået har jeg aldrig erhvervet en MC der var i køreklar
stand, og som således, nødtvunget, har inspireret mit skruegen.
Således også at forstå, at jeg lige som Lars aldrig rigtigt lærte
kunsten at tumle en MC i ungdoommen, noget der stadig forfølger mig.

Nu, mange år senere, hvor jeg faktisk kunne købe en fabriksny MC uden
at skele til økonomien, forfølger min ungdoms skruetilbøjligheder mig
stadig.
Jeg køber stadig MC efter hvad jeg syntes er sjovt, ikke hvad jeg tror
passer til mit korpus.
XS500 Købte jeg for at komme "på hjul" igen.
XN85 købte jeg fordi den var et levn fra fortiden - Faktisk havde jeg
købet den inden jeg havde kørt den.
Der skulle ikke så mange værkstedstimer på den før jeg kørte, og
hvilken sjov MC - Kørestillingen passer ikke lige til meget lange
ture, men det lever jeg med - Teknisk er den en ener.
Paso'en købte jeg efter at havde siddet på den - En eller anden
spagettiæder havde skruet noget sammen der passede til mit kadaver,
både hvad angår arm- og benlængde.
Den var i en forfærdelig forfatning, og forårsagede foruden en lang
vinters skruen også at jeg blev nogenlunde til glasfiberatbejde og fik
bygget et skrueskur - Hvilket jeg i dag har megen glæde af.
At den så også kører godt og er yderst styrevillig er en anden sag.
Og dog.
Både den og XN85 har afsløret det trauma at jeg i ungdommen aldrig
rigtigt lærte at køre MC.
Lige ud med topspeed på motorvej, den kender vi, og var dengang så
langt det rakte - Nu well, men glæden ved de små veje var ikke kommet
med i lærdommen fra dengang.
Nu, hvor jeg har restaureret adskillige MC, til min selvtilfredshed,
har jeg også gjort mig ulejligheden af at forsøge at lære at køre MC
på de små veje.
Det er ikke nemt - Lære det, som dem der er vokset op med moderne
styrevillige MC, vil jeg aldrig - Men forsøget er da OK.
Nu, hvor historien er ridset op, og hvor jeg sidste år kom ud at køre
på min første MC, en nyrestaureret NSU Max, melder sig en
efterrationalisering jeg bestemt ikke rigtigt bryder mig om.
Den MC som jeg dengang syntes var voldelig, er nærmest bovlam.
Den styrer fint, jeg kan smide rundt med den på en måde jeg ikke havde
drømt om dengang, men motorkraft er en by i Rusland.
Hvis jeg kigger tilbage på hvad der er sket, må jeg konstatere at jeg
de senere år har lært at køre MC på en måde jeg aldrig før har drømt
om - Det er først kommet senere hvor jeg har fået noget med mere power
at ride på.
Nu, manger år senere end den første MC, er det så gået således at jeg
kan smide rundt med ungdommens MC som aldrig tidligere.
Lært på en moderne MC - dog ikke lært bedre end at rødderne på deres
+100 HK maskiner ikke til enhver tid tænker: Bessefar - Og kører fra
mig
Og dog kører jeg mange gange bedre end i 1964.
Hvis jeg dengang havde haft en MC med Paso'ens egenskaber havde jeg
sikkert lært at køre som i dag - Dengang.
Sagt på en anden måde:
At jeg startede på en bovlam krikke lærte mig ikke at køre MC -
Tværdimod.
Mit skruegen og min impulsitet i køb af MC har derimod lært mig at
tilpasse mig den MC jeg "tilfældigvis" var blevet ejer af, mere end at
fokusere på hvilken MC jeg mente var det perfekte til mit kadaver.
Jeg har prøvet flere andre MC, og syntes at de var sjove at køre på.
Intet kommer dog i nærheden af det jeg har kastet mange arbejdstimer i
og som jeg syntes er en del af mig.
Og sådan er vi jo heldigvis forskellige ,-)

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : hg

Dato : 28-01-07 19:56

Hej allesammen, tak for de mange forslag. Nu mangler jeg jo så at prøvesidde
nogle af de mange forslag.
Der er peget i retninger, jeg ikke havde forestillet mig, men alle
muligheder skal have en chance.
Jeg skal nok vende tilbage med et resultat når jeg ved mere, men der går jo
sikkert noget tid, og SÅ hedder det bronce kursus.

Mvh
Henning

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 31-01-07 20:17

hg wrote:

> [...]
> Jeg skal nok vende tilbage med et resultat når jeg ved mere, men der går jo
> sikkert noget tid, og SÅ hedder det bronce kursus.

Jeg vil lige komme med endnu et forslag her på falderebet.
Moto Guzzi 750 Breva
Der får du en forholdvis ny MC (eller en spritny hvis det er det du vil
have).
En 2-cylindret V-motor på 750ccm med moment nok til det meste.
Den har en god veægtfordeling og er til at tumle.
Kadan-træk.
God passagerplads.
Kan finde brugt ned til 80.000,- og sikkert også billigere...
Om du kav være der emd dine ben kan kun en prøvesidning afgøre...

/
Jesper