Hviken GPS ? tomtom rider ok ?
Fra : Henrik Mahler

Dato : 25-01-07 13:41

Har kik på TomTom rider

http://www.pocketgpsworld.com/tomtom-rider.php

Fås til 3-4000 på tilbud afhængig af om der
skal være kort for blot scandinavien eller
hele europa,...

Nogen grund til IKKE at vælge denne ?

Noget bedre til prisen ?

MVH Henrik

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 25-01-07 18:06

> http://www.pocketgpsworld.com/tomtom-rider.php
>
> Fås til 3-4000 på tilbud afhængig af om der
> skal være kort for blot scandinavien eller
> [...]

Hej Henrik

Dette emne bliver ofte diskuteret på www.tenere.dk 's forum. Derinde er vi
Garmin fans fordi de kan nogle avancerede ting med planlægning af spor og
ruter hjemmefra.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Anders Majland

Dato : 25-01-07 18:26

> Dette emne bliver ofte diskuteret på www.tenere.dk 's forum. Derinde er vi
> Garmin fans fordi de kan nogle avancerede ting med planlægning af spor og
> ruter hjemmefra.

Men man skal lige være vågen - nogle af dem mangler "basale" features Nüvo
serien f.eks - men de er jo ikke vandtætte og dermed ikke egnet til mc
brug....

Og så skal man lige være opmærksom på om kort er med i prisen eller ej

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
Garmin iQue 3600 & GpsMap 60scx

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-07 17:10

On Thu, 25 Jan 2007 18:26:28 +0100, Anders Majland wrote:

> Men man skal lige være vågen - nogle af dem mangler "basale" features Nüvo
> serien f.eks - men de er jo ikke vandtætte og dermed ikke egnet til mc
> brug....

Nüvo er lavpris bilnavigatorer med de features som en FDM billist
forventer. Er Du "naturmenneske" er de totalt uanvendelige :-/

> Og så skal man lige være opmærksom på om kort er med i prisen eller ej

Jup, dog er danske kort ringe i forhold til mange andre steder, og
topografiske kort til DK kan slet ikke fåes, men ellers er jeg ret
imponeret af den brugte GPSMAP76CS jeg købte for 2K incl. europakort.
(kortet er lige så godt, eller lige så ringe, om Du vil, som til
traditionelle "bilnavigatorer")

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-01-07 18:19

> Har kik på TomTom rider
> http://www.pocketgpsworld.com/tomtom-rider.php
> Fås til 3-4000 på tilbud afhængig af om der
> skal være kort for blot scandinavien eller
> hele europa,...

Jeg fik min fra mobiludsalg.dk, hvor den koster 2829,- lige nu (med
skandinavisk kort):
http://www.mobiludsalg.dk/product.asp?product=2327&sub=52

> Nogen grund til IKKE at vælge denne ?

Tomtom har vist lidt problemer med at følge med i produktionen, så de er
rimeligt svære at skaffe lige i øjeblikket.

Jeg knækkede selve holderen, allerede inden den blev sat på motorcyklen, og
det er åbenbart et kendt problem at de ikke kan holde til ret meget ud fra
hvad jeg har læst rundt omkring på nettet. Man skal lige holde øje med at
bruge de rigtige skruer, for hvis man bruger dem der er for lange til at
skrue holderen fast, så tror jeg at de kan flække holderen når de skrues
fast da de støder mod i bunden af gevindet. Det er lidt en skam, for selve
navigatoren synes jeg ellers fungerer ret godt. Den er hurtig og stabil, og
har nemt ved at opfange et signal, så den virker endda inde i min lejlighed
(dog ikke så præcist som udenfor selvfølgeligt) selv om jeg har 4 etager
over mig.

Min Bluetooth modtager var også defekt ved modtagelsen, men den og den
knækkede holder fik jeg byttet uden problemer ved forhandleren. De havde dem
ikke liggende, men det tog under en uge for Tomtom at sende nogle
ombytningsvarer retur til dem.

Selve navigatoren virker holdbar og solid, mens beslagene ikke er særligt
kraftige. Bluetooth modtageren er også af meget billig kvalitet, og absolut
ikke vandtæt, men det betyder måske heller ikke alverden. Den skal jo bare
ligge i inderlommen, som burde være rimeligt vandtæt. En stor ulempe hvis
man skal rejse langt, er at Bluetooth modtageren ikke kan lades via
motorcyklen, men skal lades via ac-adapteren. Den kan nok holde til 2-3
timers kørsel (de skriver vist 5 timer), men så skal man finde en
stikkontakt før man kan få lyd på igen. Selvfølgeligt kan man selv mokke et
eller andet sammen, så den kan lades fra motorcyklens batteri, da den bare
skal have 5 Vdc, men lige på det punkt virker det ikke så gennemtænkt.

> Noget bedre til prisen ?

I samme prisleje og egnet til motorcykelbrug, så tror jeg ikke at du finder
noget bedre.
Et eftertragtet alternativ er f.eks. Garmin zumo 450 eller 550 som skulle
være bygget lidt mere robust og med bedre beslag, men den koster så også ca.
dobbelt så meget.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-07 01:27

"Henrik Mahler" <ng@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://www.pocketgpsworld.com/tomtom-rider.php
>
> Fås til 3-4000 på tilbud afhængig af om der
> skal være kort for blot scandinavien eller

Kik her
http://www.aspidshop.com/export/store/default.php?af_aspid=newsletter¤cy=DKK&PHPSESSID=

Der købte jeg min Garmin 2610, du kan på siden også få prisen i DK kroner
god jagt

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-07 01:35

Et bedre link
http://www.aspidshop.com/export/store/default.php?enterprise_id=44

Fra : Anders Majland

Dato : 26-01-07 13:14

> http://www.aspidshop.com/export/store/default.php?enterprise_id=44

Jeg har handlet der flere gange og kender andre der også har handlet der
uden bøvl. Jeg har også selv prøvet at fortryde en vare og returneret den -
også uden bøvl. (Et dyrt kabel jeg fandt ud at jeg ikke behøvede alligevel -
og jeg havde endda "ødelagt" indpakningen for at teste det)

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
Aprilia Leonardo 150 1998 [65Mm]

Fra : Anders Majland

Dato : 26-01-07 13:17

> http://www.aspidshop.com/export/store/default.php?enterprise_id=44

Egner sig ikke til brug på mc - den er ikke vandtæt ...

Kig istedet på f.eks
http://www.aspidshop.com/export/store/product_info.php?cPath=3_7_8&products_id=2117&PHPSESSID=

http://www.aspidshop.com/export/store/product_info.php?cPath=3_7_8&products_id=2116&PHPSESSID=

http://www.aspidshop.com/export/store/product_info.php?cPath=3_7_10&products_id=1439&PHPSESSID=
<<< Mit valg da jeg også ønskede en der var til at bruge håndholdt og det ar
før de første blev langseret .... Der er doig ryger om en billige zumo med
knapt så mange features

Fra : Jens V. Sigersted

Dato : 27-01-07 05:09

Hej Henrik, Dennis og andre

Selv har jeg gode erfaringer med Garmins 60CS/60CSx som er
vandtæt, meget robust og kan bruges til GeoCaching.
Også jeg har købt hos Aspidshop uden problemer omend jeg
siden har fået en del spam fra dem ...

Som holder kan jeg anbefale TouraTech's:
http://www.touratech.de/Shop_uk/enter.html?target=p_5771.html&lang=en-us
Generelt har TouraTech en hel del herlige ting omend ikke altid helt
billige ...
De har også TomTom : http://www.touratech.de/Shop_uk/en-us/dept_598.html
TouraTech har som regl altid testet de ting de sælger på MC'ere.

Mvh
Jens V. Sigersted

P.S: Nej, jeg har ingen økonimiske interesser i TouraTech ... selvom
det kunne lyde såden. Jeg kan bare lide mange af deres ting.

Fra : Anders Majland

Dato : 28-01-07 19:33

> Som holder kan jeg anbefale TouraTech's:
> http://www.touratech.de/Shop_uk/enter.html?target=p_5771.html&lang=en-us
> Generelt har TouraTech en hel del herlige ting omend ikke altid helt
> billige ...

Prisen har også gjort at jeg "bare" har købt deres billige cykelholdere.
Billede af monteringen på gyngehesten nederst på
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=404 og jeg har sat en på
samme måde på pakæslet.

/A

Fra : Jacob

Dato : 27-01-07 09:51

Eller kan du også læse mere i dk.teknik.satellit.navigation.
Der står en del...
http://groups.google.com/group/dk.teknik.satellit.navigation/search?group=dk.teknik.satellit.navigation&q=tomtom+rider&qt_g=S%C3%B8g+i+denne+gruppe

/Jacob

Fra : Morten

Dato : 27-01-07 18:07

Jeg har en tom tom rider og er fuldt ud tilfreds
har brugt den i tyskland,norge sverige og danmark
før havde jeg en garmin ique 3200 men den frøsfast (tror procesoren var for
langsom)og så duede den kun når den havde været en tur i dokkingstation der
hjemme, sikke et bøvl og så var den meget langsom det var også meget bøvlet
og finde byer/veje da de skulle staves korekt.
Den blev brugt i Italien, østrig, tyskland,sverige og danmark (kortet
virkede ikke i tjekiet)

Mvh Morten

Mvh Morten

Fra : Henrik Mahler

Dato : 28-01-07 01:46

Undskyld mit fravær og tak for alle svar

Jeg syntes Garmins evne til at arbejde
sammen med PC under planlægningsfasen
tiltaler mig ganske meget, ligeså blir
også evnen til at logge turen og vise
den på pc i bedre kvalitet noget jeg
vil sætte pris på, (ærgrer mig stadig
over at jeg ikke fik optegnet fulde
rute sidst jeg var i norge),...

Hvis det nu er rigtig smart så kan man
også "udskrive" en jpg-fil med ruten
til brug for rejse-beskrivelse på ens
hjemmeside og i emails etc, naturligvis
også udveksling af normale rute-filer

Det er mit indtryk at Garmin er lidt
fremme her også, jeg kan se at f.eks.
hos KOK-MC der jo arrangere ture bruger
man garmin ,... og også hos tenere.dk

Hos tomtom får man et headsæt med, det
gør man tilsyneladende ikke hos garmin,
og jeg opfatter det sådan at man skal
anskaffe sig et der er bluetoth-baseret
ved siden af ? hvad kan anbefales ?
vil mp3-filer lyde ordentligt ? støj ?

Jeg hælder lige nu meget til zumo 550

Den såkaldte "anti-tyveri-holder" hvor
meget anti-tyveri er der over den ?
(vil meget gerne ku forlade MC uden
at skulle forholde mig til dette)

Gode grunde t IKKE at vælge Zumo 550 ?

Tak for alle svar

MVH Henrik

Fra : Anders Majland

Dato : 28-01-07 19:36

> Hvis det nu er rigtig smart så kan man
> også "udskrive" en jpg-fil med ruten
> til brug for rejse-beskrivelse på ens
> hjemmeside

Idag lægger man det da ind på google earth
Ved betaling for den kan den importere direkte fra flere gps'er - men ellers
mener jeg også den gratis udgave og garmin mapsource spilller ok sammen.

/A

Fra : Henrik Mahler

Dato : 28-01-07 21:03

hehe, jeg har vist meget at lære, og disse
indretninger kan sikkert 100x mere end jeg
har brug for, men at kunne planlægge ruten
på en PC med kortene i en lidt bedre kvalitet
det tiltaler mig meget, (ligeså det omvendte),

Skal fortrinsvist bruge det til ferier i norge
og sverige, samt når jeg skal kikke efter hus
i sverige de kommende par år

derfor var den billige tomtom scandinavia også
fristende ved første øjekast

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-01-07 02:06

Henrik Mahler <ng@paradis.dk> writes:

> [...]
> hos garmin, og jeg opfatter det sådan at man skal anskaffe sig et
> der er bluetoth-baseret ved siden af ? hvad kan anbefales ? vil

Bluetooth vil i de fleste tilfælde lyde for ringe til musik. Skal det
være ordentligt skal man have grej der understøtter en ny profil kaldt
a2dp (Advanced Audio Distribution Profile). Det er vist bare en
sjældenhed.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R