Spg. vedr. 2-takter
Fra : Tue Jensen

Dato : 23-01-07 11:41

En kammerat har købt en Yamaha DT175. Han har været ved at fikse den lidt
op, og han har i den forbindelse skifte olie på den. Olien er hældt på nede
ved koblingen. Han siger at han har hældt 2-takts motorolie på den. Den
samme olie som han hælder i olietanken, der senere bliver blandet med
benzinen.
Jeg mener, at det han har gjort, er forkert. Jeg mener ikke, at en totakter
bruger "motorolie", men derimod gearkasseolie, og at han derfor skal hælde
gearkasseolie på hans Yamaha DT175.
Hvem har ret? og tager gearkassen skade af at køre på 2-taktsolie?

--
Tue Jensen
Seat Altea 2.0 TDI m. DSG

Fra : Asger

Dato : 23-01-07 11:48

Tue Jensen wrote:
> [...]
> gearkasseolie på hans Yamaha DT175.
> Hvem har ret? og tager gearkassen skade af at køre på 2-taktsolie?

Du har ret - normalt bruges der gearkasse olie til den slags.
Totaktsolie er til benzinblandingen.
Læs manualen.

Asger

Fra : Hekto

Dato : 23-01-07 11:59

Tue Jensen submitted this idea :
> [...]
> gearkasseolie på hans Yamaha DT175.
> Hvem har ret? og tager gearkassen skade af at køre på 2-taktsolie?

Motoren - stempel, cylinder, krumtap - smørres
med 2T-olie via iblanding i benzinen eller via en
pumpe fra en separat tank. KUN 2T-OLIE!

Gearkassen smøres enten med alm. motorolie eller
gearkasseolie ... som foreskrevet i
manual/specifikationer for den pågældende
gearkasse.

Om den tager skade af 2T olie? ... det vil tiden
vise; men egenskaberne for de forskellige
olietyper er ret forskellige, så det er nok ikke
tilrådeligt at køre særligt langt med.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : 2

Dato : 23-01-07 12:01

> [...]
>gearkasseolie på hans Yamaha DT175.
>Hvem har ret? og tager gearkassen skade af at køre på 2-taktsolie?

motor/gearkasse olie i hul ved kobling!!!

der er jo seperat olietank til 2 takts olien bag højre sidedæksel ved
sadel. Ja læs manaul!!!

Torben

Fra : Tue Jensen

Dato : 23-01-07 15:23

On Tue, 23 Jan 2007 12:00:42 +0100, 2 wrote:

> motor/gearkasse olie i hul ved kobling!!!
>
> der er jo seperat olietank til 2 takts olien bag højre sidedæksel ved
> sadel. Ja læs manaul!!!
>
> Torben

Takker for alle svarene.
--
Tue Jensen
Seat Altea 2.0 TDI m. DSG

Fra : Armand

Dato : 23-01-07 20:51

"Tue Jensen" <tuesjensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> totakter
> bruger "motorolie", men derimod gearkasseolie, og at han derfor skal hælde

Meget af fejlen ligger sikkert i et definitions-kiks: To-takts olie er IKKE
motorolie men derimod to-takts olie - Og i motorblokken ihælder man normalt
motorolie :-|
Forøvrigt i en relativ lille mængde!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-07 22:44

Tue Jensen <tuesjensen@gmail.com> wrote in

> [...]
> derfor skal hælde gearkasseolie på hans Yamaha DT175.
> Hvem har ret? og tager gearkassen skade af at køre på 2-taktsolie?

Gearolie/motorolie i motoren, og kun dette !! To-taktsolie blandes i
benzinen, eller i olietanken, hvis det er en selvblander.

Det´r en ommer !!