|
| Honda XL 250R Oplysninger søges Fra : Allan Nørregaard |
Dato : 21-01-07 13:11 |
|
Hej, jeg søger lidt oplysninger på overnævnte offroader, som jeg er kommet
til at købe i et øjebliks overstadighed og mangel på realisme
Problemmet er at den er ikke til at starte, der er tilsyneladende gnist nok,
kompressionen er også ok.
Den er bygget med to karburatorer, hvorfor det.?
Når jeg kigger lidt på kickstarterarm, så er systemet rigtig godt udslidt
mht. til akslerne,
så den foregående ejer har nok trampet sig gul og blå. . Hvis der er nogen
der kan fortælle noget
om dette aparat ville jeg være glad, da jeg er på bar bund.
Ellers står cyklen pæn og velholdt med originale staferinger, den er
importeret fra Holland og
skulle efter sigende kun have kørt bykørsel, den har kørt ca. 30.000 Km. og
er en årg. 86.
Med venlig hilsen
Allan Nørregaard,
som ellers normalt triller rundt på en Pan European.
| |
Armand (21-01-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 21-01-07 14:53 |
|
"Allan Nørregaard" <Bygmarken.34@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:45b35848$0$4171$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
>
> Den er bygget med to karburatorer, hvorfor det.?
En art gimmick á én karburator til hver af de to indsugningsventiler!
> ....er ikke til at starte, der er tilsyneladende gnist nok, kompressionen
> er også ok.
> Når jeg kigger lidt på kickstarterarm, så er systemet rigtig godt udslidt
> mht. til akslerne, så den foregående ejer har nok trampet sig gul og
> blå. .
Hæ! Man ser tydeligt situationen for sig
XL'en har en gimmick, som også Yamaha XT-ejere kæmper imod indtil de hører
derom:
For at lette tråddet er topstykket udstyret med en god gammeldags
ventilløfter; men denne virker automatisk og er styret af kickstarter-armen.
Således vil motoren være kompressionsfri sålænge man har foden på
kickstarteren
Væn dig derfor til at sparke foden udad i bunden af tråddet således at foden
slipper kickstarteren og svipper hurtigst muligt op i grundstilling og
lukker for ventil-løfteren!
Ellers er standardproceduren ved genstridigt startende motorer først og
fremmest at tømme karbunaderne, og evt. også tanken, for gammelt bensin,
samt mistænke et givent NGK-rør for at være druknet og derfor erstatte det
med et friskt (ikke-NGK) rør!
Men prøv nu at træde igennem som beskrevet - Du vil blive overrasket over
virkningen!!
--
Armand.
| |
Allan Nørregaard (21-01-2007)
| Kommentar Fra : Allan Nørregaard |
Dato : 21-01-07 17:37 |
|
Hej Armand!!
Tak for din hurtige besvarelse. Jeg kan godt se at der mangler et eller
andet til det ventil løfter halløj, som du beskriver. Jeg havde dog ikke
regnet med at det virkede på den måde, der mangler faktisk kablet mellem
kickstartertrækket/trækarm og op til ventilsnøfteren. Så må turen jo gå ned
til Minimotor for at bestille et sådan kabel.
Hilsen
Allan Nørregaard, som der blev lidt mere optimist igen
"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45b37019$0$3456$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Allan Nørregaard" <Bygmarken.34@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:45b35848$0$4171$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>>
>>
>> Den er bygget med to karburatorer, hvorfor det.?
>
> En art gimmick á én karburator til hver af de to indsugningsventiler!
>
>> ....er ikke til at starte, der er tilsyneladende gnist nok, kompressionen
>> er også ok.
>> Når jeg kigger lidt på kickstarterarm, så er systemet rigtig godt udslidt
>> mht. til akslerne, så den foregående ejer har nok trampet sig gul og
>> blå. .
>
> Hæ! Man ser tydeligt situationen for sig
>
> XL'en har en gimmick, som også Yamaha XT-ejere kæmper imod indtil de hører
> derom:
> For at lette tråddet er topstykket udstyret med en god gammeldags
> ventilløfter; men denne virker automatisk og er styret af
> kickstarter-armen. Således vil motoren være kompressionsfri sålænge man
> har foden på kickstarteren
> Væn dig derfor til at sparke foden udad i bunden af tråddet således at
> foden slipper kickstarteren og svipper hurtigst muligt op i grundstilling
> og lukker for ventil-løfteren!
>
> Ellers er standardproceduren ved genstridigt startende motorer først og
> fremmest at tømme karbunaderne, og evt. også tanken, for gammelt bensin,
> samt mistænke et givent NGK-rør for at være druknet og derfor erstatte det
> med et friskt (ikke-NGK) rør!
>
> Men prøv nu at træde igennem som beskrevet - Du vil blive overrasket over
> virkningen!!
>
> --
> Armand.
>
| |
Armand (21-01-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 21-01-07 17:53 |
|
"Allan Nørregaard" <Bygmarken.34@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:45b396b1$0$4162$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hej Armand!!
>
> Tak for din hurtige besvarelse. Jeg kan godt se at der mangler et eller
> andet til det ventil løfter halløj, som du beskriver. Jeg havde dog ikke
> regnet med at det virkede på den måde, der mangler faktisk kablet mellem
> kickstartertrækket/trækarm og op til ventilsnøfteren. Så må turen jo gå
> ned til Minimotor for at bestille et sådan kabel.
OK!
Vil det i første omgang så ikke kunne lade sig gøre at lukke den
formodentlig åbentstående ventilløfter og træde geden igang?
--
Armand.
| |
CL (21-01-2007)
| Kommentar Fra : CL |
Dato : 21-01-07 17:59 |
|
Armand wrote:
>
> OK!
> Vil det i første omgang så ikke kunne lade sig gøre at lukke den
> formodentlig åbentstående ventilløfter og træde geden igang?
>
>
Virker modsat er lukket indtil armen bevæges.
--
H
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL
| |
Armand (21-01-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 21-01-07 18:08 |
|
"CL" <ddd@ddd.dd> skrev i en meddelelse
news:45b39bf6$0$8703$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Armand wrote:
>>
>> OK!
>> Vil det i første omgang så ikke kunne lade sig gøre at lukke den
>> formodentlig åbentstående ventilløfter og træde geden igang?
>>
>>
> Virker modsat er lukket indtil armen bevæges.
>
Mekanismen kán jo forestilles at hænge :-/
Du skriver jo også selv at eftersom kickstarteren kan trædes igennem er
ventilløfteren tilsyneladende aktiv.
Noget andet er at grunden til at kablet mangler kan tænkes at være at det er
knækket p.g.a. mekanismen er itu/klemmer :-/
Forøvrigt Allan: Hvordan kan du finde på at købe en motorcykel der ikke kan
starte?
--
Armand.
| |
CL (21-01-2007)
| Kommentar Fra : CL |
Dato : 21-01-07 18:36 |
|
Armand wrote:
> Mekanismen kán jo forestilles at hænge :-/
> Du skriver jo også selv at eftersom kickstarteren kan trædes igennem
> er ventilløfteren tilsyneladende aktiv.
>
>
Ja muligt men mit fokus var på at det er en hel del nemmere at træde en
250ccm ned end en 600 så det ikke er nødvendigt med det system.
Selve systemet er en lille fjederbelastet ventil som aktiveres af et kabel
til kickstarteren
og som åbner ind til forbrændingskammeret for at der kan komme tryk ud i en
støbt,
afgasninskammer på siden af cylinderen.
>
>
> Noget andet er at grunden til at kablet mangler kan tænkes at være at
> det er knækket p.g.a. mekanismen er itu/klemmer :-/
>
Enig
--
H
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL
| |
Claus Rittig (22-01-2007)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 22-01-07 18:11 |
|
"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45b39d9f$0$3512$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Du skriver jo også selv at eftersom kickstarteren kan trædes igennem er
> ventilløfteren tilsyneladende aktiv.
Nix, det kan man godt selvom den er lukket. Der skal bare trædes lidt
hårdere.
> Noget andet er at grunden til at kablet mangler kan tænkes at være at det
> er knækket p.g.a. mekanismen er itu/klemmer :-/
Ventilen kan også være pivende utæt. Det er set før. Det gør kickstarteren
let at træde, men motoren ret svær at starte.
Rittig
| |
CL (21-01-2007)
| Kommentar Fra : CL |
Dato : 21-01-07 17:56 |
|
Allan Nørregaard wrote:
> Hej Armand!!
>
> Tak for din hurtige besvarelse. Jeg kan godt se at der mangler et
> eller andet til det ventil løfter halløj, som du beskriver. Jeg havde
> dog ikke regnet med at det virkede på den måde, der mangler faktisk
> kablet mellem kickstartertrækket/trækarm og op til ventilsnøfteren.
> Så må turen jo gå ned til Minimotor for at bestille et sådan kabel.
>
>
Jeg mener ikke at du behøver det, da du jo kan træde
kickstarteren ned.
På min XL 600 med samme system kan du overhovedet ikke
træde kikstarteren ned pga kompresionen,
hvis ikke det system er indstillet rigtigt.¨
da det jo tager topen af kompresionen.
--
H
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL
| |
Allan Nørregaard (21-01-2007)
| Kommentar Fra : Allan Nørregaard |
Dato : 21-01-07 19:58 |
|
Hej igen!!
Ja, hvorfor har jeg købt en sådan cykel uden at høre den køre, 1. naiv
tiltro til mine med mennesker. 2. jeg elsker udfordringer mht. køretøjer,
jeg har ejet en CX-Turbo - En Peugeot 405-T16, har splittet dem ad i
småstumper og fået hæderlige resultater ud af det.
3. jeg kan ikke få ordenlig sving i krumtappen pga. for stor modstand i
starten kicket, plus at jeg lige skal have renoveret aksel i kickstartarmen,
der er temmelig meget slør.
Jeg vender tilbage med nyt i løbet af næste uge.
Tak for alle indspark og bemærkninger.
Hilsen
Allan Nørregaard
"CL" <ddd@ddd.dd> skrev i en meddelelse
news:45b39b24$0$1445$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Allan Nørregaard wrote:
>> Hej Armand!!
>>
>> Tak for din hurtige besvarelse. Jeg kan godt se at der mangler et
>> eller andet til det ventil løfter halløj, som du beskriver. Jeg havde
>> dog ikke regnet med at det virkede på den måde, der mangler faktisk
>> kablet mellem kickstartertrækket/trækarm og op til ventilsnøfteren.
>> Så må turen jo gå ned til Minimotor for at bestille et sådan kabel.
>>
>>
> Jeg mener ikke at du behøver det, da du jo kan træde
> kickstarteren ned.
> På min XL 600 med samme system kan du overhovedet ikke
> træde kikstarteren ned pga kompresionen,
> hvis ikke det system er indstillet rigtigt.¨
> da det jo tager topen af kompresionen.
> --
> H
> Carsten Larsen
> CBR 1K DUAL
>
| |
Claus Rittig (22-01-2007)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 22-01-07 18:12 |
|
"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45b37019$0$3456$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Væn dig derfor til at sparke foden udad i bunden af tråddet således at
> foden slipper kickstarteren og svipper hurtigst muligt op i grundstilling
> og lukker for ventil-løfteren!
NEEEEJ!!!
Det kommer du før eller senere til skade ved! (Eller ødelægger noget).
Hvis du bare træder helt igennem, vil den aldrig sparke tilbage, og du
udsætter ikke noget for unødigt voldsom behandling.
Rittig
| |
Allan Nørregaard (22-01-2007)
| Kommentar Fra : Allan Nørregaard |
Dato : 22-01-07 20:05 |
|
Hej igen!!
Nu er jeg en rigtig glad mand, jeg fik købt et universalkabel med et par
løse 6 mm.
plomber (loddede dem naturligvis på kablet
Jeg fik også lavet et bøs til kickstarterarmen, (Hvad firmaet har, skal jeg
ikke mangle!! ),
skruede hele moletjavsen sammen igen. Gav motoren et skud startgas gennem
den ene karburator
og jokkede 2 gange på kickstarteren, og så var motoren kørende. Ja det var
så det.
Jeg har så lusket lidt rundt i kvarteret med den (uden plader) og det skal
så siges, at det er en lille cykel
som jeg godt tør overlade til en nybegynder og dertil skal også nævnes, at
den skal stilles ind med luftskruer mm.
Rigtig mange tak for hjælpen Gutter!!
Hilsen
Allan Nørregaard
"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:45b4f252$0$49201$14726298@news.sunsite.dk...
> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:45b37019$0$3456$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>> Væn dig derfor til at sparke foden udad i bunden af tråddet således at
>> foden slipper kickstarteren og svipper hurtigst muligt op i grundstilling
>> og lukker for ventil-løfteren!
>
> NEEEEJ!!!
>
> Det kommer du før eller senere til skade ved! (Eller ødelægger noget).
> Hvis du bare træder helt igennem, vil den aldrig sparke tilbage, og du
> udsætter ikke noget for unødigt voldsom behandling.
>
> Rittig
>
| |
Armand (22-01-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 22-01-07 20:23 |
|
"Allan Nørregaard" <Bygmarken.34@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:45b50af1$0$4156$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hej igen!!
>
> Nu er jeg en rigtig glad mand, .... og så var motoren kørende.
Tillykke!
Prøv, som jeg nævner andetsteds, at træde på kickstarteren mens den går i
tomgang, og erfar hvorfor man skal sørge for at få pedalen i top så hurtigt
som muligt efter tråd!
--
Armand.
| |
Claus Rittig (22-01-2007)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 22-01-07 22:57 |
|
"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45b50e13$0$3501$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Prøv, som jeg nævner andetsteds, at træde på kickstarteren mens den går i
> tomgang, og erfar hvorfor man skal sørge for at få pedalen i top så
> hurtigt som muligt efter tråd!
Sorry, but no.
På de modeller her er kickstarteren ikke i indgreb i bundstilling. Træd helt
igennem, ob hold den i bundstilling, så sker der INTET!
Rittig
(Med 20 års erfaring i netop Honda XL)
| |
Armand (22-01-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 22-01-07 20:21 |
|
"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:45b4f252$0$49201$14726298@news.sunsite.dk...
> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:45b37019$0$3456$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>> Væn dig derfor til at sparke foden udad i bunden af tråddet således at
>> foden slipper kickstarteren og svipper hurtigst muligt op i grundstilling
>> og lukker for ventil-løfteren!
>
> NEEEEJ!!!
> Det kommer du før eller senere til skade ved! (Eller ødelægger noget).
> Hvis du bare træder helt igennem, vil den aldrig sparke tilbage, og du
> udsætter ikke noget for unødigt voldsom behandling.
Det er ikke for at sparke bedst/hårdest igennem, men for at få lukket
ventilløfteren hurtigst muligt efter tråddet!
Jeg har ingen erfaring med XL'eren og dens system, men en XT går i stå hvis
man i tomgang træder på kickstarteren - Ergo ventilløftet ér fatalt for
kompressionen og man skal frem for alt vænne sig fra at træde i bund og
afvente motorens igangsætning :-|
--
Armand.
| |
CL (22-01-2007)
| Kommentar Fra : CL |
Dato : 22-01-07 21:09 |
|
Armand wrote:
>
> Det er ikke for at sparke bedst/hårdest igennem, men for at få lukket
> ventilløfteren hurtigst muligt efter tråddet!
> Jeg har ingen erfaring med XL'eren og dens system, men en XT går i
> stå hvis man i tomgang træder på kickstarteren - Ergo ventilløftet ér
> fatalt for kompressionen og man skal frem for alt vænne sig fra at
> træde i bund og afvente motorens igangsætning :-|
>
>
Jeg gik lige ud og startede Hondaen og der sker der ikke noget ved at
armen aktiveres når motoren kører.
Så der må være en funktion der sætter systemet ud af drift
når den snurrer rundt.
--
H
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL
| |
Claus Rittig (22-01-2007)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 22-01-07 23:00 |
|
"CL" <ddd@ddd.dd> skrev i en meddelelse
news:45b519f5$0$5741$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Det er ikke for at sparke bedst/hårdest igennem, men for at få lukket
>> ventilløfteren hurtigst muligt efter tråddet!
>> Jeg har ingen erfaring med XL'eren og dens system, men en XT går i
>> stå hvis man i tomgang træder på kickstarteren - Ergo ventilløftet ér
>> fatalt for kompressionen og man skal frem for alt vænne sig fra at
>> træde i bund og afvente motorens igangsætning :-|
> Jeg gik lige ud og startede Hondaen og der sker der ikke noget ved at
> armen aktiveres når motoren kører.
> Så der må være en funktion der sætter systemet ud af drift
> når den snurrer rundt.
Jeps. Plus, ved normalt kick slipper den også ventilløfteren inden
kickstarteren når bundstilling.
På de nyere modeller sidder ventilløfteren på knastakslen, så den kun løfter
ventilen ved meget lavt omdrejningstal, jeg kan ikke huske om de ældre
modeller har en tidlig udgave af det system, der supplerer den gammeldags
ventilløfter.
Rittig
| |
Armand (23-01-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 23-01-07 00:38 |
|
"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:45b535e7$0$49203$14726298@news.sunsite.dk...
> "CL" <ddd@ddd.dd> skrev i en meddelelse
> news:45b519f5$0$5741$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>>>
>>> Jeg har ingen erfaring med XL'eren og dens system, men en XT går i
>>> stå hvis man i tomgang træder på kickstarteren - Ergo ventilløftet ér
>>> fatalt for kompressionen og man skal frem for alt vænne sig fra at
>>> træde i bund og afvente motorens igangsætning :-|
>
>> .......der sker der ikke noget ved at armen aktiveres når motoren kører.
>> Så der må være en funktion der sætter systemet ud af drift
>> når den snurrer rundt.
>
> Jeps. Plus, ved normalt kick slipper den også ventilløfteren inden
> kickstarteren når bundstilling.
> På de nyere modeller sidder ventilløfteren på knastakslen, så den kun
> løfter ventilen ved meget lavt omdrejningstal, jeg kan ikke huske om de
> ældre modeller har en tidlig udgave af det system, der supplerer den
> gammeldags ventilløfter.
OK!
Dét er en ting der lige bliver ført i min store grønne bog!
--
Armand.
| |
|
|