Efter mange tanker skrev Arne Rohr Pedersen:
> "Begbie" <y2j66_99@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> news:1169374129.814420.256340@51g2000cwl.googlegroups.com...
> Af ren nysgerrighed, er der nogen der kan forklar hvordan en 2-takts
> 125 kubik motor kan yde 34hk, når en 4-taks måske yder 12hk?
>
> Jeg erkender at svaret nok er common knowledge for de fleste, men jeg
> har ikke selv kunne finde en kortfattet svar på det.
>
> Er det antallet af omdrejning på 2-takts motoren,
> forbrændingsteknikken, eller?
>
> Venlig hilsen,
>
> Den ikke særlig mekaniskmindet
>
> Hej
> Nu er det ikke afgørende om det er 2- eller 4-takts motor, men mere hvad man
> har af andre krav (forurening, sejtræk, holdbarhed mv.) til motoren der er
> afgørende for dens ydelse. Man kunne lige så godt spørge om hvorfor en rød
> motorcykel yder mere (eller mindre) end en blå.
derudover er der jo, som beskrevet i et tidligere indlæg, det faktum at
en totakter tænder en gang for hver omdrejning af krumtappen, hvor en
firtakter kun tænder en gang for hver ande omgang. Mange andre faktorer
har betynding for en motors ydelse f.eks. flowet gennem motoren,
forholdet mellem boring ( diamteren på stemplet/ cylinderen) og
slaglængden ( den længde stemplet bevæger sig fra top til
bundstilling), kompressionen (hvor hårdt bliver brændstof/luft
blandingen presset sammen inden den antændes)og hvor meget energi tab
er der i selve motoren (den skal bruge enrgi på at trække knastaksler
og ventiler rundt ( firtakter) o.s.v.. Alle disse forhold kan
ingeniørerne arbejde med, og få en motor ud af det, som leverer en
bestemt ydelse på en bestemt måde. Det er nemlig ikke kun antallet af
hestekræfter der har betydning for en motorsydelse, imho er det langt
vigtigere hvordan disse hk bliver afleveret. personligt foretrækker jeg
en motor som har et stort moment (hvor hårdt kan motoren træde i
padalerne) ved lave omdrejninger, velegnet til touring, hvor andre, til
andre formål, foretrækker en motor med mange hk ( lidt populært: hvor
hurtigt kan motoren dreje pedalerne rundt) men leveret i et smalt
omdrejningsområde.
håber ikke det blev for teknisk for "Den ikke særlig mekaniskmindet"
mvh flopper