Hvilke salgsmuligheder har man?
Fra : Jesper

Dato : 16-01-07 15:30

Hvilke muligheder har man for at sælge sin MC, hvis man ikke ønsker en
privat handel (på grund af tid / besvær / risiko ved prøvekørsel / risiko
ved betalingen osv.)

Findes der forhandlere som opkøber brugte MC uden at man køber en ny samme
sted?

Hvordan fungerer det med kommission?

Hvor stor er prisforskellen på en privat handel og hvis man sælger til
forhandler (Mororcyklen står til ca. 35.000 hvis man søger efter en
tilsvarende på DBA)?

Jeg håber på nogen gåde råd om emnet.

Mvh
Jesper

Fra : Jim Andersen

Dato : 16-01-07 16:50

Jesper wrote:
> Hvordan fungerer det med kommission?

Mener der står noget på bikx hjemmeside.

Synes at kunne huske at de tog 2-3.000 for at tage den i kommision. Men læs
www.bikx.dk

/jim

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 16-01-07 19:20

"Jesper" <xylo2@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvor stor er prisforskellen på en privat handel og hvis man sælger til
> forhandler (Mororcyklen står til ca. 35.000 hvis man søger efter en

Hvis du vil sælge til en forhandler, skal du nok forvente at flere vil takke
nej eller tilbyde dig en meget lille pris.
Mange af vores forhandlere har bunkevis af brugte maskiner til salg, da de
har haft et stort salg af nye maskiner de sidste år.
En Suzuki forhandler jeg kender, solgte ret mange nye, som var nedsat i
pris. Han ville ikke tage nogle brugte i bytte på disse, da han simpelthen
ikke kan få dem solgt igen.
Mange som idag ønsker at købe en brugt, importerer dem selv eller køber ved
dem som importerer og videreforhandler.
Det bedste du kan gøre, er nok at sælge den direkte til en anden privat.
Hilsen Matthias

Fra : Moller

Dato : 16-01-07 23:12

Jesper skrev:
> Hvor stor er prisforskellen på en privat handel og hvis man sælger til
> forhandler (Mororcyklen står til ca. 35.000 hvis man søger efter en
> tilsvarende på DBA)?

Tommelfinger reglen er at forhandleren er at forhandleren skal kunne
smide 20% oven i prisen, og stadig kunne sælge den.

Hvorfor ? jo, når der kommer klargøring til vidersalg, tidsbrug på
parpirsarbejde, moms af fortjensten på salget, renter mens maskinen står
hos ham, skat osv. osv. samt en masse andre småting oven i, så er der ik
mange penge tilbage for besværet for ham, og en forhandler er jo ikke
til for at sælge en cykel videre gratis.

Så hvis det er tidsnød, så skal du aceptere en ualmindelig sygt lav pris
hos en forhandler f.eks. LC-racing køber jo cykler til ophug/vidersalg
alt efter stand. Eller også må du lave en mellemting med en privat
handel hvor du har dumpet prisen rigtig godt, men ik så lavt som en
forhandler vil gi... det er bare en rigtig skidt periode at sælge på da
det jo kun maskiner med vinterdækning(aligevel ingen kasko) som man kan
få prøveture på osv.

VH
Moller
Som venter til 1.Marts med at bruge krudt igen på salg af sin MC, så kan
man også få den kørt ned og synet uden brug af trailer.

Fra : Anders Majland

Dato : 24-01-07 16:27

> Hvilke muligheder har man for at sælge sin MC, hvis man ikke ønsker en
> privat handel (på grund af tid / besvær / risiko ved prøvekørsel / risiko
> ved betalingen osv.)

Selv den privat - Sæt prisen lidt under det generelle niveau i DBA og når
potentielle købere ringer så gør dem dine krav klart.
- De er velkomne til at se undersøge den hos dig.
- Ingen prøvetur uden at du står med en konvolut med "prisen" i kontanter -
og at du vil følge med i deres bil/mc eller lign så det ikker får karakter
af joyrides ...
- Skader de den er den købt

og sørg for en at lave en slutseddel der indeholder "Motorcyklen sælges som
prøvet og beset uden reklamationsret" og hvis du har kendskab til nogle
skavanker så lav også en liste med dem som bilag til slutsedlen ....

Alternativt så dk.marked.privat.motorcykel

Er prisen lav nok skal der nok være en der bider på ...

Fra : flopper

Dato : 24-01-07 18:38

Følgende er skrevet af Anders Majland:

> [...]
>
> Alternativt så dk.marked.privat.motorcykel
>
> Er prisen lav nok skal der nok være en der bider på ...

Lidt (lomme)filosofi

Det er interessant at se hvor forskelligt man ser på købs/salgs
situationen afhængigt af om man er køber eller sælger

flopper

Fra : Anders Majland

Dato : 24-01-07 22:14

> Lidt (lomme)filosofi
>
> Det er interessant at se hvor forskelligt man ser på købs/salgs
> situationen afhængigt af om man er køber eller sælger

Helt sikkert - også derfor jeg skriver at der sikkert får indflydelse på
prisen.... Men jeg tror stadig at Jesper vil få mere ud af det end at sælge
dne til en forhandler i ren handel

Personligt har jeg ikke noget problem med at en sælger vil med på en
prøvetur - Jeg skal jo ikke ligge og overhale en civil patruljevogn på
baghjulet http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=335991&r=1 Og
mhs ridset er den købt - er det imho et sundt princip. Det er jo ikke
sikkert at sælger har kasko sækning på en relativt billigt cykel så hvis en
prøverkører vikler den om en lygtepæl er der jo temmeligt ærgeligt ...
Prøvekørslen sker jo i sælger interesse og er derfor som udgangspunkt også
på hans risiko

Fra : flopper

Dato : 25-01-07 16:52

Anders Majland skrev:24-01-2007

> [...]
> den om en lygtepæl er der jo temmeligt ærgeligt ... Prøvekørslen sker jo i
> sælger interesse og er derfor som udgangspunkt også på hans risiko

jeg er ikke uenig i din holdning, og jeg forstår naturligvis også at en
køber ønsker vilkårene så fordelagtige for ham/hende som muligt. Det er
bare morsomt at se logikken skifte.

flopper

Fra : Jesper

Dato : 25-01-07 01:43

> [...]
>
> Alternativt så dk.marked.privat.motorcykel
>
> Er prisen lav nok skal der nok være en der bider på ...

Mange tak for de gode råd. Det var præcis informationer som disse jeg var
interesseret i. Da motorcyklen er kasko forsikret så tror jeg at en seriøs
køber som reelt virker interesseret i en handel vil blive tilbudt en
prøvetur, hvor jeg følger med bagved i egen bil eller bag på kammerats MC.
Kører han fra mig meldes MC'en stjålet.

Det med at betale via. en kuvert med kontanter gør mig en smule nervøs. Kan
der gives nogen råd til hvorledes betalingen kan udføres betryggende for
både sælger og køber ved en privat handel? Er det noget med at sælger og
køber sammen går til købers bank og overvåger overførslen hvorefter nøgle og
attest udveksles på stedet?

Mvh.
Jesper

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-01-07 00:20

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> writes:

> Prøvekørslen sker jo i sælger interesse og er derfor som
> udgangspunkt også på hans risiko

Hvorfor er det mere i sælgers interesse end købers? Jeg vil vove at
påstå at det kommer ret meget an på prisen osv. Normalt er det vel
50/50.

Som udgangspunkt køber man hvad man ridser, IMO.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-01-07 13:24

"Jesper" <xylo2@hotmail.com> writes:

> [...]
> noget med at sælger og køber sammen går til købers bank og overvåger
> overførslen hvorefter nøgle og attest udveksles på stedet?

Køber går i sin bank og får dem til at udstede en såkaldt bankcheck,
en check hvor banken garanterer at der er dækning. Det er også noget
mere betryggende for køber, da ingen andre end sælger kan hæve pengene
svjh. Når I så har bestemt jer for at handle kan I tage forbi din
bank, indløse checken og derefter fortsætte til motorkontoret og
omregistrere cyklen. Sidstnævnte kræver at køber allerede har skaffet
et forsikringsbevis, hvilket er lidt besværligt hvis køber ikke er
specielt sikker inden han kommer for at se cyklen an.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : flopper

Dato : 25-01-07 16:58

Jes Vestervang forklarede:

> [...]
> et forsikringsbevis, hvilket er lidt besværligt hvis køber ikke er
> specielt sikker inden han kommer for at se cyklen an.

eller mere simpelt hvis køber har netbank. pc en, eller nøglen,hvis man
tø bruge en fremmed pc, overfør via netbanking, sælger ser at beløbet
er gået ind, og overdragelsen kan fuldføres

flopper

Fra : Jesper

Dato : 25-01-07 23:22

> eller mere simpelt hvis køber har netbank. pc en, eller nøglen,hvis man
> tø bruge en fremmed pc, overfør via netbanking, sælger ser at beløbet er
> gået ind, og overdragelsen kan fuldføres

I min webbank klient er det muligt at annullere en ekstern overførsel indtil
midnat... Pengene står først til rådighed hos modtager 1-2 dage efter.

Kig selv under "kommende betalinger". Der er en 'slet' knap som kan
bruges...

/Jesper

Fra : Moller

Dato : 27-01-07 14:26

Jesper skrev:

> [...]
> midnat... Pengene står først til rådighed hos modtager 1-2 dage efter.
>
> Kig selv under "kommende betalinger". Der er en 'slet' knap som kan

   Samme her, både min BG og Maxbank kan man det på... og kærstens
Lån&Snot kan man også med så vidt jeg husker.

   Så der er kun kontant, bankcheck(udskrevet til rigtige navn + adr),
eller en fælles tur i banken.

   VH
   Lars Molnit

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-01-07 17:02

flopper <odalhan@hotmail.com> writes:

> eller mere simpelt hvis køber har netbank. pc en, eller nøglen,hvis
> man tø bruge en fremmed pc, overfør via netbanking, sælger ser at
> beløbet er gået ind, og overdragelsen kan fuldføres

Der går vist ofte en arbejdsdag når der overføres penge mellem
forskellige banker.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-01-07 16:35

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> writes:

> Næe. Når man går i købstanker ringer man til sit
> forsikringsselskab. Så får man et blanco-forsikringsbevis. Så
> udfylder man det med de relevante data når man har fundet den mc man
> vil købe.

Fikst, den mulighed kendte jeg ikke.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R