> Stødte så på denne her side ;
http://www.sikkertrafik.dk/11743e80
> "Risikoen for alvorlige personskader på motorcykel er 30-40 gange større
> pr. kørt kilometer end i bil. "
Sammed stede kan du også finde en artikel fra foråret 2006 hvor der står at
risikoen "kun" er 3gange højere på mc end i bil ... Det findes løgn, bedrag
og statistik
Citat:"
Fra sikkertrafik.dk
> Mindre risiko for motorcyklister 18. februar 2006 I løbet af de
> sidste ti år er motorcyklisters risiko for at komme ud for en alvorlig
> ulykke faldet med to tredjedele. Det er dog stadig tre gange så farligt at
> køre på motorcykel som at køre i bil. "
Se f.eks også her:
http://ing.dk/article/20060829/WEBLOG05/60829005?DEBAT=1#posts Gider ikke
lige gentage mig selv men formateringen er bedre på ing.dk
Airbag til Motorcykel virker!
tirsdag 29.08.2006 kl. 18:00
Her kan man se omfanget af skader med og uden airbag. Kilde: ADAC Klik for
større foto
Tjek lige videon på den her side. Den viser en crashtest med Hondas nyeste
sikkerhedsanordning til motorcykler: En airbag.
Den trak nok et smil eller to, da den blev lanceret sidste år, men nu har
ADAC altså leveret beviset.
I testen bliver en Honda Goldwing sendt ind i siden på en lille kassevogn
(det ligner vist en VW-MPV) med 72 km/t.
Don't try this at home! [ADAC] Klik for større foto
Uden airbag er det den sikre død, først og fremmest på grund af en knækket
hals.
Men med airbag overlever føren, og ikke nok med det, skaderne på kroppen en
væsenligt reduceret.
Det bliver spændende at se den næste motorcykel med airbag.
I dag er det 30 gange så farligt at køre motorcykel som bil. Spørgsmålet er
om en airbag vil ændre det?
Hvad mener du?
/Bjørn
Forside/Motorbloggen - Artikeldebat - Airbag til Motorcykel virker!
Af MARTIN RASMUSSEN
30.08.2006 12:37
De virker kun på enorme og tunge cykler, som her Goldwing, og det er ikke de
motorcykler som kører stærkt. Måske burde staten give mere tilskud til
sikkerhedsudstyr og cykler med ABS.
Af John Larsson
30.08.2006 13:08
"I dag er det 30 gange så farligt at køre motorcykel som bil. Spørgsmålet er
om en airbag vil ændre det?"
Næppe ret meget, Bjørn! I den viste situation, jo selvfølgelig, men hvor
ræpresentavivt er sådan et "rent hit" 90 grader ind mod en høj bilside og
uden det mindste skred i cyklen? Skal føreren så bruge sikkerhedssele? Og, i
hvor mange situationer får airbag'en en uhensigtsmæssig virkning?
Næh, mere passiv sikkerhed for tohjulede fartmaskiner må enten løses ved
mere "kabine" (evt. inkl. sikkerhedsseler) eller airbagspolstring i
dragterne.
John
Af ANDERS MAJLAND Majland
30.08.2006 13:28
"I dag er det 30 gange så farligt at køre motorcykel som bil."
Ja den har jeg hørt før - og sikkert samme kilde som gør at det temmeligt
dyrt at få en ulykkesforsikring der dækker som fører på mc. Afair så er det
noget med at den statistik inkluderer registreringspligtige knallerter der
er "endnu farligere
Fra sikkertrafik.dk
> Mindre risiko for motorcyklister 18. februar 2006 I løbet af de
> sidste ti år er motorcyklisters risiko for at komme ud for en alvorlig
> ulykke faldet med to tredjedele. Det er dog stadig tre gange så farligt at
> køre på motorcykel som at køre i bil.
Så jo der naturligvis farligere at køre motorcykel end at køre bil - I en
bil kan udskridningerne nemmere redes, ABS ESP er ved at være standard og
går det galt er man rimeligt beskyttet af buret.
Men 30gange farligere - den holder ikke ...
Af HENRIK UNTIEDT VÆRØ
30.08.2006 15:39
"I dag er det 30 gange så farligt at køre motorcykel som bil."
Så jo der naturligvis farligere at køre motorcykel end at køre bil
Men 30gange farligere - den holder ikke ...
I 1996 kom motorcyklisterne alvorligt til skade - eller blev dræbt - én gang
for hver 550.000 km, de kørte. Bilisterne kom alvorligt til skade - eller
blev dræbt - én gang for hver 20.000.000 km. Det svarer til, at risikoen ved
at køre på motorcykel er 35-40 gange så stor på motorcykel som i bil.
Det kan selvfølgelig have ændret sig en smule i de seneste år, men næppe
afgørende.
Af ANDERS MAJLAND Majland
31.08.2006 13:54
Jo ganske meget. Der er store problemer med den "gamle" statistik - ikke
mhs til hvormange der kommer tilskade, men derimod med hvor mange km en
gennemsnits motorcyklist kører om året. Den er baseret på at en
indregistreret motorcykel kun kører 1777km/året
http://www.dmc-org.dk/Index-aktuel.html "Kritisk uheldsvurdering af
motorcyklister"
Den aktuelle artikkel jeg referede på sikkertrafik.dk er imho mere
troværdig. Jeg har lige fundet den frem igen:
http://www.rfsf.dk/b5000a/base/37c62776 Men baggrundsdataene ville jeg gerne
se. René la Cour Sell plejer jo ikke at tegne et lysererødt billede - og han
finde selvfølgelig stadig risikoen for høj.
Desuden har antallet at indregistrede motorcykler været stærkt stigende de
sidste 10år (næsten en fordobling) mens uheldstallene heldigvis ikke er
fuldt med op.
http://www.sikkertrafik.dk/2a63e80
Jeg er motorcyklist (ikke biker, rocker eller hvad jeg ellers bliver skudt i
støvlerne) og blandt de få der pendler til arbejde på motocykel det meste af
året. Jeg har "kun" kørt motorcykel siden 1998 efter at jeg konstaterede at
det nok var den nemmeste måde at komme rundt i københavn på - og ikke mindst
nemmest at parkere. Jeg kører 20-25000km/året på mc og det sker jeg "vågner"
og pipper lidt i debatter der har noget med motorcykler at gøre.
Der er blandt motorcykeluheld en stor del eneuheld (ofte pga for høj fart)
og sprituheld - men utroligt mange af uheldene skyldes at motorcyklister
bliver overset af bilister - englænderne kalder det for SMIDSY uheld - Sorry
Mate I Did'nt See You.
http://www.motorcyclenews.com/pdf/462/118532.pdf
Uheldsstatistikken for motorcyklister i 2005 er ca 1/3 eneuhled mens næsten
1/2 er svinguheld med en modpart Nu siger stat. ikke noget om skylden i de
uheld men de viser at det er reelt problem med SMIDSY uheld.
Den engelske rapport herover refereer en undersøgelse af 1000 motorcykel/bil
uheld. De konluderer at i kun 1/5 af SMIDSY uheldene havde motorcyklen helt
eller delvist skylden. Brugt på ovenstående 4/5 af 1/2 => 40% af alle uheld
har bilisten overset motorcyklisten og medført sammenstød med svingende
bil/mc
F.eks
http://ekstrabladet.dk/112/article207873.ece
For godt et år siden var jeg også impliceret iet SMIDSY uheld. I en ny
rundkørsel ved holbæk havde en bilist placeret sig forkert. Istedet for at
køre endu en runde i rundkørsel lavede han et højresving/vognbaneskift tværs
over en spærreflade og lige ind foran mig og jeg kunne ikke nå at bremse
helt op for ham (Heldigvis skete der kun materiel skade).
Ikke at bedre bremser (ABS) og bedre passiv sikkehed (Airbags og personligt
sikkerhedsudstyr) ikke er vigtigt, men det hjælper ikke på årsagen til mange
af uheldene...
Af ANDERS MAJLAND Majland
31.08.2006 15:17
Jeg kan da lige supplere med en statistik fra 2002.
http://www.fdm.dk/medlem/trafikogpolitik/trafikkenital/uheld/drabteprkoretoj.htm
Man skal være medlem for at se siden, men det er en graf lavet på tal fra
Danmarks Statistik der opgiver antallet af dræbte til ca 5 gange højere for
mc end bil per kørt km.
http://www.statistikbanken.dk/statbank5a/default.asp?w=1680
Antal Tilskadekomne og dræbte i færdselsuheld 2005
Bil 3210
MC 313
Der var 1.1.2006 105.264 registrerede motorcykler og 1.964.682 biler
Dvs ~19 gange flere biler men "kun" ~10 gange flere uheld.
Det må jo så betyde at for at det er 3 gange farligere at køre mc end bil må
man regne med at bilerne kører ~6 gange flere km - det lyder imgo rimeligt.
For mig er det også ligegyldigt om det er 3 eller 5 gange farligere at køre
mc end end bil. Men som "ansvarlig familiefar" ville jeg have svært ved at
acceptere en risiko på 30 gange farligere "bare" for at komme på arbejde...
Det er btw også ifølge statistikken næsten lige så farligt at cykle som at
køre motorcykel.
Af Ken Friis Hansen
01.09.2006 11:25
Jeg kører også motorcykel - dog kun som "hobby" og har gjort det i snart 12
år. Jeg tror ikke på airbags til andet end store touringcykler (dvs.
Goldwing plus 5-10 konkurrerende produkter). På en mere sportslig cykler -
som desværre nok tegner sig for en del af de ulykker hvor motorcyklisten har
ansvaret - er føreren for bevægelig og hans position for uforudsigelig til
at airbaggen kan gøre nogen forskel.
Personligt sikkerhedsudstyr: hjælm, heldragt, rygbeskytter, støvler og
handsker er meget mere vigtigt. Her sparer mange danskere for meget fordi
budgettet er begrænset og motorcyklen i sig selv meget dyr.
Når folk spørger mig hvilken motorcykel de skal købe - indefor et givet
budget - siger jeg altid at de første kr. 10.000 går til påklædning.
Personligt er jeg påklædt for: 3.000 (hjælm) + 11.000 (læderdragt) + 2.000
(støvler) + 1.200 (handsker) = kr. 17.200. Og så har jeg endda købt alting
på internettet og i udlandet.
Man kunne burde starte med at fjerne momsen på sikkerhedsudstyr som f.eks.
hjælme (som man har gjort i UK) så en ordentlig hjælm feks ikke skal koste
kr. 3.000-5.000 i DK.
Af J M
02.09.2006 20:12
Problemet ligger i, at der ikke er sikre målinger på antal kilometer
motorcykler kører om året. Hvis du ser på antallet af ulykker med
motorcykelister, og sammenligner med antallet af indregistrerede
motorcykler, så er tallet under 2 gange så mange, som for biler. Men, hvis
det udregnes per kilometer, er det langt værre.
Tælles antallet af motorcykler i trafikken, er det højst 1/50 biler. Og
typisk 1/100 biler eller mindre. Om vinteren, langt færre, så tallet skal
deles i to. Er vi optimistiske, er det ca. 10-15 gange farligere at køre på
motorcykel. Men, det er ikke urealistisk, at regne med 30 gange farligere
end at køre bil.
Endeligt, skal huskes, at der ikke er taget hensyn til, at motorcykeluheld
ofte er værre, og der er flest alvorlige uheld, og flere dødsuheld.
Hvis du ikke har alcohol i blodet, er antallet af motorcykeluheld måske også
færre - og du kan måske tillade dig, at reducere antallet med disse.
Aligevel mener jeg ikke, du kommer langt under 15 gange så mange uheld, per
kilometer.
Men - hvad kan gøres?
Airbag, og bedre afskærmning af motorcyklen, er muligt. Men langtfra det som
hjælper mest. Jeg tror, at det som hjælper, er at give bilisterne et bedre
kørekort - samt ikke mindst at finde lovpligtige forbedringer til biler, der
reducerer antal uheld, med bløde bilister og herunder også motorcykkelister.
Som eksempel kunne man forestille sig en blød kofanger rundt om bilerne, der
lader dem skubbe ved påvirkning, eller lignende tiltag, der forhindrer at
bilisterne kører motorcykler og cykler ned, ved at trække ud, uden at se
dem. Det er også muligt, at det kan gøres med visionssystemer, og aktiv
påvirkning, med ryk i rattet.
Teknologi koster næsten intet. Tænk på hvor komplekst det er at lave en
harddisk. Den er alligevel billigt, og koster kun få tusind. En bil,
indeholder ikke meget advanceret teknologi, i forhold til f.eks. DVD rom
drevs, og harddiske. Skulle vi vurdere prisen som bilproducent, vil den
blive vurderet til, at måtte ligge lige under en bil.
Men det kan jo gøres billigere. Jeg tror, at løsningen for at skåne de bløde
trafikkanter, skal findes i forbedringer på bilerne.
Vision systemer, og kameraer er forholdsvis billigt, og teknologien for at
analysere billedet, er blevet billig. Eller er på vej ned. Det er dermed
hovedsageligt et forskningsproblem, at opnå at øge sikkerheden, på baggrund
af inputs fra kameraer. I nogen tilfælde kan laserlys måske også bruges.
Men, i første omgang, skal man måske satse på, at bruge lidt på bilerne
indenfor forskning i sikkerhed. Vision systemer, og algoritmer der bruges,
har endvidere store anvendelser, der går langt ud over området, og kan måske
bruges til at gøre gamle tog automatiske, og kunne køre oftere og føreløs.
I dag fås desuden airbags monteret i tøjet. Dette kan måske også hjælpe
motorcyklens sikkerhed lidt. Men, samfundsmæssigt sikrer det, detsvære ikke
andet end førren, og teknologien har måske begrænset anvendelse andre
steder.
Når der udvikles noget nyt, er det aldrig selve anvendelsen som er den
vigtigste ting at tænke på. Det vigtigste er alt det andet, som forskningen
kan bruges til. Desvære, går mange virksomheder ikke ud over deres eget
udviklingsområde, og forstår ikke, at afsætte midler der er så
tilstrækkelige som nødvendigt, for at forske i andet end det de selv kan
bruge. Og så er det ikke penge nok, fordi de ikke laver forskningen, og
præsenterer den på en måde, så den kan anvendes til andet, end det som de
ønsker. Dette er som regel for lidt, når noget skal udvikles til at være god
kvalitet. Kvaliteten bliver for lav, fordi midlerne er for få.
Vision systemer, kan bruges meget vidt. Både indenfor industrien, og
indenfor forskning i sikkerhed, herunder også indenfor transportsektoren.
Det er gennerelt, og måske kan bruges samme metoder, til at følge S-togs
passagerer og fodgængere, som til at følge fodgængere og motorcykler i
forhold til bilen i trafikken, hvis man fra starten sikrer sig, at metoden
fungerer - og dermed fungerer så bredt som muligt. Dette giver også flere
anvendelser.
Hvis bilindustrien sættes til at forske, så er de bedst til, at kun kunne
gennemskue deres eget lille område. Og hverken formidler viden, eller
udvikler den, så den kan bruges til andet. Det er dermed reelt spild af
kunnen og viden. Sådan fungerer industrien jo altid.
Af HENRIK UNTIEDT VÆRØ
09.09.2006 0:40
De tal jeg præsenterede, byggede ikke på at motorcykler kører et bestemt
antal kilometer om året, men derimod på de landsdækkende
rejsevaneundersøgelser, som kortlægger, hvor langt befolkningen bevæger sig
på forskellige transportmidler.
Oplysningerne på sikkertrafik.dk peger på, at sikkerheden for
motorcyklisterne i de senere år er blevet forbedret mere end for bilister,
og det må betyde, at forholdet ikke længere er så grelt. Men jeg har stadig
svært ved at se, hvordan det ud fra statistikken kun skulle være 3 gange så
farligt at køre på motorcykel, som i bil.
Af HENRIK UNTIEDT VÆRØ
09.09.2006 1:19
Jeg prøvede lige at finde noget bedre statistik - det nyeste jeg kunne finde
om motorcyklisternes kørselsarbejde er fra år 2000. Dette år var der 251
dræbte og alvorligt tilskadekomne motorcyklister, og motorcyklerne kørte 580
mio. personkm i alt (ifølge
www.vejdirektoratet.dk/publikationer.asp?page=document&objno=59476). Det
svarer til 0,43 dræbte og alvorligt tilskadekomne pr. mio. kørte
personkilometer.
I bilerne var der 1957 dræbte og alvorligt tilskadekomne personer i år 2000,
og bilerne kørte 60,7 mia. personkilometer i alt. Det svarer til 0,032
dræbte og alvorligt tilskadekomne pr. mio. kørte personkilometer.
Så i år 2000 var det "kun" 13 gange farligere at køre på motorcykel. Men det
er da en betydelig forbedring fra de 30 gange.
Af ANDERS MAJLAND Majland
20.09.2006 14:16
http://www.statistikbanken.dk
Bil
MC
Af ANDERS MAJLAND Majland
20.09.2006 14:59
http://www.statistikbanken.dk
[PKM1] opgør antal personkm til 735 mio km for mc og til 52254 mio km for mc
i 2003
[UHELD12] Personskader der er kommet til politiets kendskab
2003 2004 2005
bil 6300 5681 4889
mc 347 305 312
Dvs for 2003
Bil 0,120 tilskadekomne per mio km
Mc 0,47 -||-
Dvs det risikoen for at komme til skade som fører af en mc var i 2003 4
gange risikoen for det samme i bil .
Tager man dræbte og alvorlig tilskadekommne [UHELD1]
2003: 1826 i bil mod 248 mc
Bil: 0,035
MC: 0,34
Dvs det risikoen for at blive dræbt eller komme alvorligt tilskade i
trafikken var i 2003 ca 10gang større på mc end i bil.
Det er jo glædeligt lavere end dine tal for 2000 og da vi kan se at antallet
af tilskadekomne og dræbte motorcykliter fortsat er faldet svagt samtidigt
med at antallet af indregistrede motorcykler er steget meget vil
statistikken når den bliver offenliggjort nok også vise at risikoen for 2005
var faldet yderligere. Det er også værd at bemærke at risiokoen for bilister
også er faldet meget - men bare faldet endnu mere for motorcyklister
Jeg har haft i journalisten der skrev det med de 3gange farligere (som jeg
referede fra sikkertrafik.dk - oprindeligt skrevet i politikkens
lørdagstillæg) - men han kunne ikke huske sin kilde til tallene, hvilket han
undskyldte .... Så jeg ved reelt ikke hvordan de er regnet ud eller af hvem.
Så:
2000 13 gange farligere (død og alvorglige uheld)(død og alvorglige uheld)
2003 10 gange farligere (død og alvorglige uheld)(død og alvorglige uheld)
2003 4 gange farliger når alle tilskadekommne der er kendt af politiet tages
med - Det viser så også at motorcyklister selvfølgelig oftere kommer værre
tilskade.
Og uheldstallene er faldet yderligere for 2004 og 2005 (både mc og bil) men
der er ikke offenliggjort noget om det kørte antal km endnu.
Hvem var det der engang sagde at der findes løgn, bedrag og statistik ...