|
| Økonomisk MC Fra : Bjarne K. |
Dato : 12-01-07 09:30 |
|
Er der nogen der lige kan remse nogle meget benzin økonomiske MC'er op. Krav
kommer herunder.
Billig: 10-30kkr. brugt eller ny (Med det prisniveau bliver det vel en
brugt)
Skal kunne slæbe sig op på 140km/t med en meget stor mand på.
Kunne kører 100km om dagen 5 dage om ugen, uden at miste pusten (en slider)
Grunden til at jeg spørger, er er jeg er ved at gennemtænke diverse planer
for hvad der skal ske, når min nuværende bil ikke vil mere.
Kunne egentlig godt bruge en 4x4 bil, men kan ikke leve med en bil der kun
kører 13 km/l diesel, så jeg pusler lidt med tanken om at købe en MC som
hvis jeg brugte den som supplement, kunne forbedre den overordnede
brændstoft økonomi
--
Med venlig hilsen
Bjarne K.
| |
Bjarne K. (12-01-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne K. |
Dato : 12-01-07 09:51 |
|
"Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote in message
news:45a746f2$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Er der nogen der lige kan remse nogle meget benzin økonomiske MC'er op.
> Krav kommer herunder.
>
> Billig: 10-30kkr. brugt eller ny (Med det prisniveau bliver det vel en
> brugt)
> Skal kunne slæbe sig op på 140km/t med en meget stor mand på.
> Kunne kører 100km om dagen 5 dage om ugen, uden at miste pusten (en
> slider)
>
>
> Grunden til at jeg spørger, er er jeg er ved at gennemtænke diverse planer
> for hvad der skal ske, når min nuværende bil ikke vil mere.
>
> Kunne egentlig godt bruge en 4x4 bil, men kan ikke leve med en bil der kun
> kører 13 km/l diesel, så jeg pusler lidt med tanken om at købe en MC som
> hvis jeg brugte den som supplement, kunne forbedre den overordnede
> brændstoft økonomi
>
> --
>
> Med venlig hilsen
>
> Bjarne K.
>
Hov, jeg glemte lige at starte med en undskyldning. At spørge til en MC som
almindelige transportmiddel i denne gruppe, er vel det samme som at spørge
en hesteejer om en araber er god til at trække en plov
Men jeg har tidligere kørt MC bare for nydelsens skyld.
--
Med venlig hilsen
Bjarne K.
| |
Thomas Jensen (12-01-2007)
| Kommentar Fra : Thomas Jensen |
Dato : 12-01-07 10:19 |
|
> Billig: 10-30kkr. brugt eller ny (Med det prisniveau bliver det vel en
> brugt)
> Skal kunne slæbe sig op på 140km/t med en meget stor mand på.
> Kunne kører 100km om dagen 5 dage om ugen, uden at miste pusten (en
> slider)
>
>
Yamaha XJ600S diversion er et godt bud, har selv haft en, som jeg kørte
50000km på, fin stabil maskine.
Men vi er tæt på de 30000,- for den.
--
mvh
Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94 & DT125LC ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11
| |
Thomas Jensen (12-01-2007)
| Kommentar Fra : Thomas Jensen |
Dato : 12-01-07 10:33 |
|
lige en tilføjelse, har du tøj, hjelm, støvler m.v. ?
Hvis du skal køre dagligt i al slags vejr, så skal du have noget ordentlig
grej (skal man selvfølgelig altid), der godt kan sluge 6-8000,- af dit
budget uden problemer.
--
mvh
Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94 & DT125LC ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11
| |
Bjarne K. (12-01-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne K. |
Dato : 12-01-07 11:08 |
|
"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> wrote in message
news:45a755b2$0$2107$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> lige en tilføjelse, har du tøj, hjelm, støvler m.v. ?
> Hvis du skal køre dagligt i al slags vejr, så skal du have noget ordentlig
> grej (skal man selvfølgelig altid), der godt kan sluge 6-8000,- af dit
> budget uden problemer.
>
> --
> mvh
>
Jep, jeg har stadig en god hjelm, og en goretex sæt (som dog nok kræver at
jeg går igang med mit nytårs forsæt, før jeg igen kan klemme mig ned i det)
--
Med venlig hilsen
Bjarne K.
| |
Armand (12-01-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 12-01-07 18:01 |
|
"Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i en meddelelse
news:45a75e01$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Jep, jeg har stadig ...en goretex sæt (som dog nok kræver at jeg går igang
> med mit nytårs forsæt, før jeg igen kan klemme mig ned i det)
>
Også Goretex??
Jeg troede kun at det var læder der krøb af at hænge 3 måneder i klædeskabet
--
Armand.
| |
Bo Nielsen (12-01-2007)
| Kommentar Fra : Bo Nielsen |
Dato : 12-01-07 23:49 |
|
"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45a7bed1$0$3527$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i en meddelelse
> news:45a75e01$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> Jep, jeg har stadig ...en goretex sæt (som dog nok kræver at jeg går
>> igang med mit nytårs forsæt, før jeg igen kan klemme mig ned i det)
>>
> Også Goretex??
> Jeg troede kun at det var læder der krøb af at hænge 3 måneder i
> klædeskabet
>
> --
> Armand.
Uha det kan tekstil-tøj såmænd gøre efterhånden, selv om man bruger det
dagligt
ScooterBo
| |
Morten Dahl (12-01-2007)
| Kommentar Fra : Morten Dahl |
Dato : 12-01-07 23:58 |
|
"Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote in message
news:45a7bed1$0$3527$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i en meddelelse
> news:45a75e01$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> Jep, jeg har stadig ...en goretex sæt (som dog nok kræver at jeg går
>> igang med mit nytårs forsæt, før jeg igen kan klemme mig ned i det)
>>
> Også Goretex??
> Jeg troede kun at det var læder der krøb af at hænge 3 måneder i
> klædeskabet
Tror det er mest matrikel bestemt hvor meget sådan noget kluns kryber :)
--
Morten Dahl
| |
Bjarne K. (12-01-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne K. |
Dato : 12-01-07 11:21 |
|
"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> wrote in message
news:45a75269$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Yamaha XJ600S diversion er et godt bud, har selv haft en, som jeg kørte
> 50000km på, fin stabil maskine.
> Men vi er tæt på de 30000,- for den.
>
> --
> mvh
>
Mystisk, var for nogle år siden i Amsterdam med en kammi. Han på en helt ny
XJ600 og jeg på en GSX750F. Vi lå vel på en 140 hele vejen, og min kørte
altså noget længere pr. liter benz.
Men det kan selv. være hans der ikke var instillet rigtigt.
--
Med venlig hilsen
Bjarne K.
| |
Ukendt (12-01-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 12-01-07 10:23 |
|
"Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i en meddelelse
news:45a746f2$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Er der nogen der lige kan remse nogle meget benzin økonomiske MC'er op.
> Krav kommer herunder.
>
> Billig: 10-30kkr. brugt eller ny (Med det prisniveau bliver det vel en
> brugt)
> Skal kunne slæbe sig op på 140km/t med en meget stor mand på.
> Kunne kører 100km om dagen 5 dage om ugen, uden at miste pusten (en
> slider)
>
>
> Grunden til at jeg spørger, er er jeg er ved at gennemtænke diverse planer
> for hvad der skal ske, når min nuværende bil ikke vil mere.
>
> Kunne egentlig godt bruge en 4x4 bil, men kan ikke leve med en bil der kun
> kører 13 km/l diesel, så jeg pusler lidt med tanken om at købe en MC som
> hvis jeg brugte den som supplement, kunne forbedre den overordnede
> brændstoft økonomi
Hemm...... på den anden side, hvis du ikke køber en mc, så har du jo
10-30Kkr mere til at købe diesel for
--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen
BMW K1200 RS '99 / Honda XBR 500 S '90
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=66
| |
Bjarne K. (12-01-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne K. |
Dato : 12-01-07 10:48 |
|
"Dennis Hellan Pedersen (4690)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> wrote in message
news:d784a$45a75349$55183f7d$8323@news.arrownet.dk...
>
>
> Hemm...... på den anden side, hvis du ikke køber en mc, så har du jo
> 10-30Kkr mere til at købe diesel for
>
>
> --
> Mvh.
> Dennis Hellan Pedersen
Tja, Ku godt være jeg lige skulle have regnet lidt på det inden jeg spurgte.
I.flg mit regneark, vil en Suzuki Grand Vitara over 5 år koste mig 155962 i
ren brændstof med 50000km om året. En Grand V. + en MC der kan kører 25km/l
vil koste mig 123231, Altså 32731 billigere Ved 25000km til hver
(optimistisk).
Så det vil altså tage mig 5 år at tjene investeringen ind. Og så er der ikke
taget højde for reperationer og vægteafgift til mc. Til gengæld vil
Suzuki'en vil have en højere gensalgsværdi (med færre km på klokken). Så jeg
vil ikke helt afvise at det ville være en god idé
--
Med venlig hilsen
Bjarne K.
| |
flopper (12-01-2007)
| Kommentar Fra : flopper |
Dato : 12-01-07 14:13 |
|
>
> Tja, Ku godt være jeg lige skulle have regnet lidt på det inden jeg spurgte.
> I.flg mit regneark, vil en Suzuki Grand Vitara over 5 år koste mig 155962 i
> ren brændstof med 50000km om året. En Grand V. + en MC der kan kører 25km/l
> vil koste mig 123231, Altså 32731 billigere Ved 25000km til hver
> (optimistisk).
>
> Så det vil altså tage mig 5 år at tjene investeringen ind. Og så er der ikke
> taget højde for reperationer og vægteafgift til mc. Til gengæld vil Suzuki'en
> vil have en højere gensalgsværdi (med færre km på klokken). Så jeg vil ikke
> helt afvise at det ville være en god idé
Jeg synes du glemmer en ting mere i dit regnestykke. Værdien af mc
efter de 5 år bør ikke være 0 kr
flopper
| |
Bjarne K. (12-01-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne K. |
Dato : 12-01-07 14:19 |
|
"flopper" <odalhan@hotmail.com> wrote in message
news:mn.63547d713edba4db.66186@hotmail.com...
>
> Jeg synes du glemmer en ting mere i dit regnestykke. Værdien af mc efter
> de 5 år bør ikke være 0 kr
>
> flopper
>
Næ, du har ret, så har jeg jo faktisk slet ikke råd til at lade være med at
købe en. Jeg kan endda tillade mig at købe en der koster lidt mere, bare den
ikke taber mere end ca. 30k på 5 år.
--
Med venlig hilsen
Bjarne K.
| |
Armand (12-01-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 12-01-07 18:18 |
|
"Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i en meddelelse
news:45a78ad1$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "flopper" <odalhan@hotmail.com> wrote in message
> news:mn.63547d713edba4db.66186@hotmail.com...
>>
>> Jeg synes du glemmer en ting mere i dit regnestykke. Værdien af mc efter
>> de 5 år bør ikke være 0 kr
>>
> ..... så har jeg jo faktisk slet ikke råd til at lade være med at købe en.
> Jeg kan endda tillade mig at købe en der koster lidt mere, bare den ikke
> taber mere end ca. 30k på 5 år.
Vel brugte motorcykler holder prisen forrygende i forhold hvad man forventer
af biler; men med 25.000km årligt vil man alligevel hurtigt bringe selv en
vandkølet (=kæmpe plus for holdbarheden á olieforbrug) op på en distance
hvor kunderne ikke længere står i kø opg prislejet følgeligt falder!
En anden hidtil unævnt faktor er at med 25.000 skal man regne med
ihvertfald to bagdæk og ét fordæk, samt et sæt kæde/tandhjul årligt og alene
i indkøb runder dé sliddele 5.000,- og det tærer på budgettet frem for en
bil de kører årevis på et sæt dæk til 1.500,-!
Dæk er svære at fravælge og med daglig brug skal man ikke ubetinget købe de
billigste, der ofte vil vise sig regnglatte; men kæden kan man faktisk godt
spare sig, ved at anskaffe en kardantrukken model.
NTV'en er i den forbindelse et godt valg, ligesom en aldrende Honda CX650E
(begge med vandkøling).
Kardantræk var populært i midt-80'erne men atter mest en mærkesag for BMW og
MotoGuzzi. Der hvor man stadig løber ind i kardantræk er
costum/cruiser -grenen, som jeg dog ikke vil anbefale til heftig daglig
brug.
--
Armand.
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (12-01-2007)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 12-01-07 21:03 |
|
> Dæk er svære at fravælge og med daglig brug skal man ikke ubetinget købe
> de
> billigste, der ofte vil vise sig regnglatte; men kæden kan man faktisk
> godt spare sig, ved at anskaffe en kardantrukken model.
> NTV'en er i den forbindelse et godt valg, ligesom en aldrende Honda CX650E
> (begge med vandkøling).
En af mine kammerater har en Yamaha FZR 600 R til salg. Den er vandkøler og
er meget økonomisk. Den går gerne nogen og 20 km/L og er behagelig at køre
langt på med god komfort osv. Prisen er lidt over 50K, men motorcykler i den
klasse holder prisen helt fantastisk.
--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85
Polyteknisk MC og Ténéré.dk
| |
Perminator (12-01-2007)
| Kommentar Fra : Perminator |
Dato : 12-01-07 23:35 |
|
Hej Armand!
> spare sig, ved at anskaffe en kardantrukken model.
> NTV'en er i den forbindelse et godt valg, ligesom en aldrende Honda CX650E
> (begge med vandkøling).
> Kardantræk var populært i midt-80'erne men atter mest en mærkesag for BMW
> og MotoGuzzi. Der hvor man stadig løber ind i kardantræk er
> costum/cruiser -grenen, som jeg dog ikke vil anbefale til heftig daglig
> brug.
>Armand
--- Klap lige hesten mht CX650E. Det er en rigtig god maskine, og et godt
koncept. Men den er langt mindre holdbar end den samme CX500E. Det er en
gammel, men holdbar maskine, men på længere sigt, så udgår reservedelene til
650-motoren et stykke tid før det sker for 500 modellen.
Krumtap og lejepander er den første indikation, hvor Honda melder pas. Der
er andre reservedele, som bliver et stigende problem. 650 har ry for at være
mindre holdbar (= for hårdt pumpet i motoren).
CX500E er stadig et godt bud for hvem, der gerne vil starte igen, og opleve
køreglæde.
Kardantræk har i den forbindelse ikke så meget sammenhæng med cruising eller
custom
CX-kluben er en god indgang til denne entuchiastiske verden, hvilket kan
anbefales.
Med CX500E er subj. ude at køre for under 30kkr, hvilket jeg selv kan hilse
og sige at det er en fornøjelse.
Men den næste bliver nok stadig med kardantræk, rød, V-motor, og tilvænning
til Italiensk fyrighed.
vh
--
"Perminator"
Per Misser
CX500 Eurosport 82
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=1057
| |
Armand (13-01-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 13-01-07 11:44 |
|
"Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45a80cc6$0$1396$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Men den næste bliver nok stadig med kardantræk, rød, V-motor, og
> tilvænning til Italiensk fyrighed.
"Italiensk fyrighed"??
Det er da ikke den fabrik der stadig lancerer nye 750'ere med blot 48Hk, at
du regner for fyrig??
--
Armand.
| |
Perminator (14-01-2007)
| Kommentar Fra : Perminator |
Dato : 14-01-07 02:30 |
|
Hej igen Armand
>> Men den næste bliver nok stadig med kardantræk, rød, V-motor, og
>> tilvænning til Italiensk fyrighed.
>
> "Italiensk fyrighed"??
> Det er da ikke den fabrik der stadig lancerer nye 750'ere med blot 48Hk,
> at du regner for fyrig??
Nu er det jo ikke fabrikken som sådan, at betegnelsen kan sættes på.
Først og fremmest har jeg i denne tråd tænkt på oplægget, nemlig en 30-kkr
maskine der kan befordre ca 100 kg med op til 140 km/t, og som MC opstart.
Derfor opfordrede jeg dig til at klappe CX-hesten til kun 500E.
Dette var mit eget bevidste valg og køb, som en ny start efter mange år uden
MC, udfra at jeg ville starte op på noget der var stabilt, og ikke så
hidsigt, at der blev lavet dumme fejl med højre hånd på gasrullen.
Du spørger efter begrebet "italiensk fyrighed". Jeg analyserer det
rationelt, og vælger heri at fokusere på kg/hk forholdet. (jeg ved godt at
det er en "grov" parameter).
CX500E har lidt over 4 kg/hk,hvilket jeg opfatter som en stabil
begynder/restarter for midaldrende entushiaster, som mig, omkring de 85 kg.
Derefter ser jeg på dette forhold i Italien:
Jeg har prøvet min kollegas DUC 748 R den dag, hvor han havde råd til at
leje plader. Forholdet mellem vægt og heste er ca 1,8kg/hk.
Ejerens og min konklusion er, at DUCen er for hidsig,og ubrugelig til daglig
kørsel. Den kan ikke køre langsomt nok til kø-kørslen i Århus uden at fedte
koblingen. Det vil være utåleligt til daglig, men selvfølgeligt et sjovt
potentiale i fritiden. Det er selvfølgelig godt at den tørre kobling sidder
udenpå, så man kan lugte den, og skifte den, uden at skulle splitte
motoren. Den slags fyrighed vælger man selv, og tager konsekvenserne. Jeg
vælger at kalde dette for "hysteri", fordi ejeren selv fravælger det til
daglig kørsel.
Hvis vi vender blikket til Moto Guzzi, så vil jeg gerne medgive, at jeg ikke
helt ved hvem liebhaverne til en 750 med 48 HK er??
Der er dog mange M-G-modeller mellem 85 og 100 HK, og et forhold, lige tæt
på 2 kg/hk. Disse falder inden for mit begreb om fyrighed, og vil klart være
i spil til det næste valg.
vh
--
"Perminator"
Per Misser
CX500 Eurosport 82
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=1057
| |
Armand (14-01-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 14-01-07 12:43 |
|
"Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45a98736$0$47929$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej igen Armand
>
>>> Men den næste bliver nok stadig med kardantræk, rød, V-motor, og
>>> tilvænning til Italiensk fyrighed.
>>
>> "Italiensk fyrighed"??
>> Det er da ikke den fabrik der stadig lancerer nye 750'ere med blot 48Hk,
>> at du regner for fyrig??
>
> Du spørger efter begrebet "italiensk fyrighed". Jeg analyserer det
> rationelt, og vælger heri at fokusere på kg/hk forholdet. (jeg ved godt at
> det er en "grov" parameter).
> Jeg har prøvet min kollegas DUC 748 R den dag, hvor han havde råd til at
> leje plader. Forholdet mellem vægt og heste er ca 1,8kg/hk.
>
Nu havde du hæftet "kardan" på Udtalelsen om italiensk fyrighed, hvilket kun
levner én kandidat medmindre du sigter på vintage MV'ere i tidobbelt
prisleje af en CX'ers!
>
> Der er dog mange M-G-modeller mellem 85 og 100 HK, og et forhold, lige tæt
> på 2 kg/hk. .....
MGS-01 er den eneste jeg kan finde der ligger tæt på de 2kg/hk
Det efterhånden udvandede LeMans-navn er i dag påhæftet en 1100'er med
formidable(?) 91 hk. og meget tæt på 2½kg/hk
>Disse falder inden for mit begreb om fyrighed
> .........og vil klart være i spil til det næste valg.
Nu spørger Bjarne også til en brugs-motorcykel der skal kunne køre en god
distance hver(!) dag, og selv her på gruppen har der været temmeligt
skuffende erfaringer med Guzzi's pålidelighed som ikke ligefrem gør
MotoGuzzi til en kandidat til bjarnes valg trods kardantrækket!
--
Armand.
| |
Hekto (15-01-2007)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 15-01-07 16:09 |
|
Armand submitted this idea :
> Nu spørger Bjarne også til en brugs-motorcykel der skal kunne køre en god
> distance hver(!) dag, og selv her på gruppen har der været temmeligt
> skuffende erfaringer med Guzzi's pålidelighed som ikke ligefrem gør MotoGuzzi
> til en kandidat til bjarnes valg trods kardantrækket!
Det er vel reglen at MG overdimensionerer vildt
når det ikke er nødvendigt (kubik/HK, vægt på
svinghjul) og underdimensionerer hvor der
forventes funktion eller holdbarhed (kardan,
bremser o.s.v.)
Italiensk fyrighed .... en748 er vel ikke det
vildeste i den klasse, også selv om der står 'R'
på. Kørestillingen er heller ikke værre end at
der er nogen der piner sig selv til at køre til
Assen, Oschersleben o.s.v. hvert år på nakken af
sådan een. Tror bare det er et spørgsmål om
vilje.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!
| |
Perminator (15-01-2007)
| Kommentar Fra : Perminator |
Dato : 15-01-07 21:21 |
|
Hej Hekto
> Italiensk fyrighed .... en748 er vel ikke det
> vildeste i den klasse, også selv om der står 'R'
> på. Kørestillingen er heller ikke værre end at
> der er nogen der piner sig selv til at køre til
> Assen, Oschersleben o.s.v. hvert år på nakken af
> sådan een. Tror bare det er et spørgsmål om
> vilje.
>
> --
> /Hekto
Ti gange hellere køre til Assen på 748R, end pine koblingen i myldretiden i
en by. Fartvinden hjælper vist meget på udligning af belastningerne ved
kørestillingen
Perminator
| |
edvard korsbæk (12-01-2007)
| Kommentar Fra : edvard korsbæk |
Dato : 12-01-07 23:06 |
|
En CX 650 kører 12-13 km/l - Das Motorrad fik den ned på 10 km/liter ved
langturstesten.
En CX 500 er betydeligt mere økonomisk, og noget mere holdbar.
Edvard
"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45a7c2cc$0$3461$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i en meddelelse
> news:45a78ad1$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> "flopper" <odalhan@hotmail.com> wrote in message
>> news:mn.63547d713edba4db.66186@hotmail.com...
>>>
>>> Jeg synes du glemmer en ting mere i dit regnestykke. Værdien af mc efter
>>> de 5 år bør ikke være 0 kr
>>>
>> ..... så har jeg jo faktisk slet ikke råd til at lade være med at købe
>> en. Jeg kan endda tillade mig at købe en der koster lidt mere, bare den
>> ikke taber mere end ca. 30k på 5 år.
>
> Vel brugte motorcykler holder prisen forrygende i forhold hvad man
> forventer af biler; men med 25.000km årligt vil man alligevel hurtigt
> bringe selv en vandkølet (=kæmpe plus for holdbarheden á olieforbrug) op
> på en distance hvor kunderne ikke længere står i kø opg prislejet
> følgeligt falder!
> En anden hidtil unævnt faktor er at med 25.000 skal man regne med
> ihvertfald to bagdæk og ét fordæk, samt et sæt kæde/tandhjul årligt og
> alene i indkøb runder dé sliddele 5.000,- og det tærer på budgettet frem
> for en bil de kører årevis på et sæt dæk til 1.500,-!
>
> Dæk er svære at fravælge og med daglig brug skal man ikke ubetinget købe
> de billigste, der ofte vil vise sig regnglatte; men kæden kan man faktisk
> godt spare sig, ved at anskaffe en kardantrukken model.
> NTV'en er i den forbindelse et godt valg, ligesom en aldrende Honda CX650E
> (begge med vandkøling).
> Kardantræk var populært i midt-80'erne men atter mest en mærkesag for BMW
> og MotoGuzzi. Der hvor man stadig løber ind i kardantræk er
> costum/cruiser -grenen, som jeg dog ikke vil anbefale til heftig daglig
> brug.
>
> --
> Armand.
>
| |
Torben Scheel (12-01-2007)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 12-01-07 11:00 |
|
Bjarne K. wrote:
> Er der nogen der lige kan remse nogle meget benzin økonomiske MC'er op. Krav
> kommer herunder.
>
> Billig: 10-30kkr. brugt eller ny (Med det prisniveau bliver det vel en
> brugt)
> Skal kunne slæbe sig op på 140km/t med en meget stor mand på.
> Kunne kører 100km om dagen 5 dage om ugen, uden at miste pusten (en slider)
>
En Honda CB400 eller 450 twin (m. fuld effekt, ikke 27hk) kunne opfylde
kravene - men de er dog ikke meget velegnede til høje personer, og
alderen trykker. Jeg tvivler på at du samlet sparer penge, men
underholdningen fejler ikke noget. CB400T, CB400N, CB450N, CB450S.
Måske en Suzuki GS450 eller GS500.
En Yamaha XJ600 før 92 er muligt - her snakker vi 72 hk, og fin
kørestilling for høje personer, men også 4 cyl. og tilhørende højere
vedligeholdelsesudgifter.
--
vh
Torben
| |
Leif Bording (12-01-2007)
| Kommentar Fra : Leif Bording |
Dato : 12-01-07 12:54 |
|
En Honda NTV er lige hvad du har brug for!
Mvh. Leif B.
"Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i en meddelelse
news:45a746f2$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Er der nogen der lige kan remse nogle meget benzin økonomiske MC'er op.
> Krav kommer herunder.
>
> Billig: 10-30kkr. brugt eller ny (Med det prisniveau bliver det vel en
> brugt)
> Skal kunne slæbe sig op på 140km/t med en meget stor mand på.
> Kunne kører 100km om dagen 5 dage om ugen, uden at miste pusten (en
> slider)
>
>
> Grunden til at jeg spørger, er er jeg er ved at gennemtænke diverse planer
> for hvad der skal ske, når min nuværende bil ikke vil mere.
>
> Kunne egentlig godt bruge en 4x4 bil, men kan ikke leve med en bil der kun
> kører 13 km/l diesel, så jeg pusler lidt med tanken om at købe en MC som
> hvis jeg brugte den som supplement, kunne forbedre den overordnede
> brændstoft økonomi
>
> --
>
> Med venlig hilsen
>
> Bjarne K.
>
>
| |
Bjarne K. (12-01-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne K. |
Dato : 12-01-07 13:35 |
|
"Leif Bording" <bording@adr.dk> wrote in message
news:45a776f1$0$4157$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> En Honda NTV er lige hvad du har brug for!
> Mvh. Leif B.
>
Ja, ved du hvad. Fandt lige denne side, hvor personen også er over den
feminine grænse (+100kg)
http://hpholm.dk/ntv.html
Har pt en Honda bil, hvor jeg på 9år kun har ofret 5 kr. på rep. (Foruden
selvf. alm slidtage), så Honda har en meget høj stjerne hos mig.
--
Bjarne K.
| |
Richard (12-01-2007)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 12-01-07 19:56 |
|
Bjarne K. wrote:
> Har pt en Honda bil, hvor jeg på 9år kun har ofret 5 kr. på rep. (Foruden
> selvf. alm slidtage), så Honda har en meget høj stjerne hos mig.
Sælfullig, og så kunne svaret også være XBR500 - eller XBR500S hvis du
gider pudse egerfælge
Begge særdeles vellydende og -kørende, herhjemme urimeligt undervurderede
cykler til såvel hverdagsbrug som langfart. Og de holder snildt 24-28 km/l
på landevej en marchhastighed på 120-130 på motorvej. Hvis du kan holde
det ud på en nøgen cykel
Se bort fra de 500cc, XBR trækker fra fx SRX-6 som en mis. Mere på xbr.de
(tysk) og .com (hollandsk-jysk
--
Richard pade, Sorgenfri, DK
| |
Morten Dahl (12-01-2007)
| Kommentar Fra : Morten Dahl |
Dato : 12-01-07 23:57 |
|
"Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote in message
news:45a7808f$0$15872$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Leif Bording" <bording@adr.dk> wrote in message
> news:45a776f1$0$4157$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>> En Honda NTV er lige hvad du har brug for!
>> Mvh. Leif B.
>>
>
> Ja, ved du hvad. Fandt lige denne side, hvor personen også er over den
> feminine grænse (+100kg)
>
> http://hpholm.dk/ntv.html
>
> Har pt en Honda bil, hvor jeg på 9år kun har ofret 5 kr. på rep. (Foruden
> selvf. alm slidtage), så Honda har en meget høj stjerne hos mig.
Alder er i sig selv ikke et parameter.. hvor mange km har du kørt i den
honda?
Citroen har altid haft ry for at være dyre, men min kæreste har de sidste 3
år tilbagelagt 235Kkm i en Citroen Xsara, med en samlet udgift på 15Kkr inkl
dæk og bremser. dertil er den en god gammel 1.9TD motor, på papir kun 90hk,
men i praksis rigeligt med overskud.
Hvad koster alm sliddele til en honda?? ikke billig :)
Og blev købt brugt på gl. plader til 60Kkr. med 180Kkm på klokken, nu har
den 415Kkm p klokken, og motor er stadig rigtig sund iflg, en diesel
specialist.
(pointe)
De oversete modeller mærker kan give rigtigt god value for money.
--
Morten Dahl
| |
Bjarne K. (13-01-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne K. |
Dato : 13-01-07 03:47 |
|
"Morten Dahl" <Morten@dahl.mail.XX> skrev i en meddelelse
news:45a81259$0$165$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote in message
> news:45a7808f$0$15872$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> "Leif Bording" <bording@adr.dk> wrote in message
>> news:45a776f1$0$4157$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>>> En Honda NTV er lige hvad du har brug for!
>>> Mvh. Leif B.
>>>
>>
>> Ja, ved du hvad. Fandt lige denne side, hvor personen også er over den
>> feminine grænse (+100kg)
>>
>> http://hpholm.dk/ntv.html
>>
>> Har pt en Honda bil, hvor jeg på 9år kun har ofret 5 kr. på rep. (Foruden
>> selvf. alm slidtage), så Honda har en meget høj stjerne hos mig.
>
>
> Alder er i sig selv ikke et parameter.. hvor mange km har du kørt i den
> honda?
>
220000 ca. Det er først de sidste par år jeg er begyndt at have rigtigt
langt på arbejde. Og jeg nyder at sætte mig ud i en bil, der selvom den er 9
år gammel, stadig føles som ny (næsten), og som bare starter hver dag, og
ellers aldrig har haft en eneste sygedag.
--
Med venlig hilsen
Bjarne K.
| |
Asger (12-01-2007)
| Kommentar Fra : Asger |
Dato : 12-01-07 13:29 |
|
On Jan 12, 10:54 pm, "Leif Bording" <bord...@adr.dk> wrote:
> En Honda NTV er lige hvad du har brug for!
> Mvh. Leif B.
>
Ja, men til 10-30 K?
Her gaelder det vist om at finde de "upopulaere" MC'er.
Proev om du kan finde eller importere en Kawasaki GT550.
GT550 og 750 har ry for 150+ kkm uden vroevl, men er desvaerre aldrig
importeret officelt til DK (AFAIK). Og de er saa gamle nu at de burde
vaere overkommelige i afgift.
Kan du ikke det saa find en Yamaha XJ 650, den har samme ry.
En BMW R65 fra omkring 1980 var maaske ogsaa et emne. Eller en GS650
Katana.
Ellers er en gammel Suzuki GS 450/500 haederlige muligheder (men den
har kaedetraek).
Hvis du kan (og har tid) til at skrue selv er der jo altid mulighed for
at renovere en Honda CB 750 eller 550 fra 70'erne. Men det er jo noget
mere tidskraevende, og her er kaeden igen.
Asger
| |
Bjarne K. (12-01-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne K. |
Dato : 12-01-07 13:49 |
|
"Asger" <asger.steffensen@gmail.com> wrote in message
news:1168604933.225583.43550@11g2000cwr.googlegroups.com...
>
>
> On Jan 12, 10:54 pm, "Leif Bording" <bord...@adr.dk> wrote:
>> En Honda NTV er lige hvad du har brug for!
>> Mvh. Leif B.
>>
>
> Ja, men til 10-30 K?
Har set en til 39000 på dba. Så hvis jeg nu sparer lidt op, kan det jo være
jeg får råd.
> Her gaelder det vist om at finde de "upopulaere" MC'er.
Eller gamle, men så skal jeg vel ikke regne med at der er ret mange km
tilbage i motoren.
> Proev om du kan finde eller importere en Kawasaki GT550.
> GT550 og 750 har ry for 150+ kkm uden vroevl, men er desvaerre aldrig
> importeret officelt til DK (AFAIK). Og de er saa gamle nu at de burde
> vaere overkommelige i afgift.
> Kan du ikke det saa find en Yamaha XJ 650, den har samme ry.
> En BMW R65 fra omkring 1980 var maaske ogsaa et emne. Eller en GS650
> Katana.
> Ellers er en gammel Suzuki GS 450/500 haederlige muligheder (men den
> har kaedetraek).
> Hvis du kan (og har tid) til at skrue selv er der jo altid mulighed for
> at renovere en Honda CB 750 eller 550 fra 70'erne. Men det er jo noget
> mere tidskraevende, og her er kaeden igen.
>
> Asger
>
Dine foreslag er til efterretning.
Jeg har godt nok pladsen til at skrue selv, men desværre ikke hænderne til
det.
--
Med venlig hilsen
Bjarne K.
| |
Morten Dahl (13-01-2007)
| Kommentar Fra : Morten Dahl |
Dato : 13-01-07 00:05 |
|
"Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote in message
news:45a746f2$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Er der nogen der lige kan remse nogle meget benzin økonomiske MC'er op.
> Krav kommer herunder.
>
> Billig: 10-30kkr. brugt eller ny (Med det prisniveau bliver det vel en
> brugt)
> Skal kunne slæbe sig op på 140km/t med en meget stor mand på.
> Kunne kører 100km om dagen 5 dage om ugen, uden at miste pusten (en
> slider)
>
>
> Grunden til at jeg spørger, er er jeg er ved at gennemtænke diverse planer
> for hvad der skal ske, når min nuværende bil ikke vil mere.
>
> Kunne egentlig godt bruge en 4x4 bil, men kan ikke leve med en bil der kun
> kører 13 km/l diesel, så jeg pusler lidt med tanken om at købe en MC som
> hvis jeg brugte den som supplement, kunne forbedre den overordnede
> brændstoft økonomi
Jamen hvis du er efter billigste km pr dag/år hvorfor så lige gå efter en
4x4? en MC kan sku ikke klare det samme som en velbygget 4x4.
Og har du ikke noget "gyldigt" behov for en 4x4 (eftersom du nu spørger på
MC) hvorfor så ikke gå efter en mindre, og bedre dieselbil end en Vitara?
Som skrevet andetsted, min kæreste har nu på 3 år kørt 235Kkm i en Citroen
Xsara på gule plader, og det har været de billigste km vi nogen sinde har
kørt..
Teknikken er ikke den mest moderne, men skidtet er billigt at anskaffe, og
man skal ikke tage fejl af PSA motorer, de kan hvis behandlet ordentligt
køre mere en 500Kkm.
Vi anskaffede den efter råd fra ejeren af ØstJydskDiesel service, og hvis
der er nogen der ved hvad der er hot ot not indenfor diesel så er det ham,
han laver alt hvad der er af diesel motor i midtjylland..
En mc er klart sjovere, men kan altså ikke opfylde det samme som en
madkasse.
--
Morten dahl
| |
Bjarne K. (13-01-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne K. |
Dato : 13-01-07 03:43 |
|
"Morten Dahl" <Morten@dahl.mail.XX> skrev i en meddelelse
news:45a8142a$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jamen hvis du er efter billigste km pr dag/år hvorfor så lige gå efter en
> 4x4? en MC kan sku ikke klare det samme som en velbygget 4x4.
> Og har du ikke noget "gyldigt" behov for en 4x4 (eftersom du nu spørger
på
> MC) hvorfor så ikke gå efter en mindre, og bedre dieselbil end en Vitara?
Jeg har et lille landbrug hvor det ville være en uvurderlig hjælp at kunne
køre rundt med en stor trailer (big baller, træpiller o.m.a). Samtidig har
jeg langt til mit rigtige arbejde, hvorfor billig transport også ville være
værdsat.
>
> Som skrevet andetsted, min kæreste har nu på 3 år kørt 235Kkm i en Citroen
> Xsara på gule plader, og det har været de billigste km vi nogen sinde har
> kørt..
> Teknikken er ikke den mest moderne, men skidtet er billigt at anskaffe, og
> man skal ikke tage fejl af PSA motorer, de kan hvis behandlet ordentligt
> køre mere en 500Kkm.
Mine første 4 biler var Citroen (en bekendt af familien var forhandler), og
jeg skal aldrig aldrig aldrig mere have en Citroen.
(gs, cx og 2*bx)
OK, min allerførste var en Vauxhall Firenza.
> En mc er klart sjovere, men kan altså ikke opfylde det samme som en
> madkasse.
Jeg ik forstå
--
Med venlig hilsen
Bjarne K.
| |
Johan Vikkelsøe-Pede~ (13-01-2007)
| Kommentar Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~ |
Dato : 13-01-07 10:49 |
|
mine bud i det her "debat forum".
ældre xj900, eller som en nævnte xj600 fra før 92...
evt en gs 500, skulle vist være økonomiske, men er lidt klejne i det..
måske en ældre bandit 600.. kan fås fra 35K,,( det solgte jeg min for ;) )
hvis ikke du ville over de 140km/t, så en suki gn250_(dødens pølse, men en
arbejdshest)
| |
Ukendt (13-01-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 13-01-07 18:38 |
|
On Sat, 13 Jan 2007 03:42:55 +0100, Bjarne K. wrote:
> Mine første 4 biler var Citroen (en bekendt af familien var forhandler), og
> jeg skal aldrig aldrig aldrig mere have en Citroen.
> (gs, cx og 2*bx)
Hæh, det er vist historien om Avon dæk om igen Der er sket meget med
Citroen de sidste 30 år Jeg ville ikke være skræmt.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Armand (13-01-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 13-01-07 11:51 |
|
"Morten Dahl" <Morten@dahl.mail.XX> skrev i en meddelelse
news:45a8142a$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> man skal ikke tage fejl af PSA motorer, de kan hvis behandlet ordentligt
> køre mere en 500Kkm.
> Vi anskaffede den efter råd fra ejeren af ØstJydskDiesel service, og hvis
> der er nogen der ved hvad der er hot ot not indenfor diesel så er det ham,
> han laver alt hvad der er af diesel motor i midtjylland..
Hæ!
Man skal vide hvor videnbanken befinder sig.
Jeg hæftede mig engang ved at ophuggeren højlydt erklærede at
Stuttgarter-diesel langtfra var det mest holdbare på markedet - Næh, man
skulle skue over lige over grænsen mod vest når det kom til holdbare
dieseler
Og háns baggrund er så ganske saglig, deri at hán kender til forespørgslen
på brugte reservedele til aldrende motorer!
--
Armand.
| |
Steen Gruby (13-01-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 13-01-07 12:05 |
|
On Sat, 13 Jan 2007 11:50:40 +0100, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:
Hej Armand.
>Man skal vide hvor videnbanken befinder sig.
>Jeg hæftede mig engang ved at ophuggeren højlydt erklærede at
>Stuttgarter-diesel langtfra var det mest holdbare på markedet - Næh, man
>skulle skue over lige over grænsen mod vest når det kom til holdbare
>dieseler
Hvis du taler om de gamle Stuttgart diesel der sad i 123 modellen fra
før 1985, så har du ret.
Meget over 250KKm i sådan en som privatvogn skulle man ikke regne med.
Hvid der derimod er tale om de nye motorer der sidder i 124 modellen
stiller sagen sig anderledes - De er ikke til at tage livet af
Jeg afhændede den foregående med 450 KKm på uret, og der var masser i
den motor endnu.
Sidst jeg mødte den stod der 650 KKm på uret
Den jeg har nu har lige rundet 180 KKm for få dage siden, så den har
mange år endnu
>Og háns baggrund er så ganske saglig, deri at hán kender til forespørgslen
>på brugte reservedele til aldrende motorer!
Jeg havde en 123 fra 1980 til 1990, og jeg købte den med en helt
nyrenoveret motor - Danskrenoveret fra Vejle.
Efter 50KKm var der ikke så meget kompression at den kunne starte.
De fik lov til at prøve een gang til, og efter andre 50KKm var den gal
igen.
Så smed jeg en original Stuttgart motor i, og den levede bilen med
resten af sin tid hos mig.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Ukendt (13-01-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 13-01-07 12:50 |
|
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:cdehq2p3jsdt44fsb1allo6umtphh6o21s@4ax.com...
> Hvis du taler om de gamle Stuttgart diesel der sad i 123 modellen fra
> før 1985, så har du ret.
> Meget over 250KKm i sådan en som privatvogn skulle man ikke regne med.
> Hvid der derimod er tale om de nye motorer der sidder i 124 modellen
> stiller sagen sig anderledes - De er ikke til at tage livet af
> Jeg afhændede den foregående med 450 KKm på uret, og der var masser i
> den motor endnu.
> Sidst jeg mødte den stod der 650 KKm på uret
> Den jeg har nu har lige rundet 180 KKm for få dage siden, så den har
> mange år endnu
Har en kammerat der er Mercedes fanatiker, han havde for et par modeller
siden en 124 3,0 diesel der havde kørt 750.000 km, den gik stadig fint i
motoren
fik den tilbudt til samme pris som forhandleren ville give for den, men da
blev jeg en kylling, jeg turde ikke, da vi selv kører 45-50 Kkm om året !
--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen
BMW K1200 RS '99 / Honda XBR 500 S '90
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=66
| |
Steen Gruby (13-01-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 13-01-07 17:17 |
|
On Sat, 13 Jan 2007 12:49:44 +0100, "Dennis Hellan Pedersen \(4690\)"
<dhp(snabela)dalbynet.dk> wrote:
Hej Dennis.
>
>Har en kammerat der er Mercedes fanatiker, han havde for et par modeller
>siden en 124 3,0 diesel der havde kørt 750.000 km, den gik stadig fint i
>motoren
Både den foregående og den nuværende er netop sådan en.
Den foregående var første årgang = 1985, og den nuværende er sidste
årgang = 1994.
Efter 1994 hedder de E serien og står i kø hos pladesmeden.
>fik den tilbudt til samme pris som forhandleren ville give for den, men da
>blev jeg en kylling, jeg turde ikke, da vi selv kører 45-50 Kkm om året !
Bare rolig - Det havde jeg heller ikke gjort.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Morten Dahl (14-01-2007)
| Kommentar Fra : Morten Dahl |
Dato : 14-01-07 12:27 |
|
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message
news:191iq2lfcgkcovqqdsvdv476sagsiddonr@4ax.com...
> On Sat, 13 Jan 2007 12:49:44 +0100, "Dennis Hellan Pedersen \(4690\)"
> <dhp(snabela)dalbynet.dk> wrote:
>
> Hej Dennis.
>>
>>Har en kammerat der er Mercedes fanatiker, han havde for et par modeller
>>siden en 124 3,0 diesel der havde kørt 750.000 km, den gik stadig fint i
>>motoren
>
> Både den foregående og den nuværende er netop sådan en.
> Den foregående var første årgang = 1985, og den nuværende er sidste
> årgang = 1994.
> Efter 1994 hedder de E serien og står i kø hos pladesmeden.
Hov hov.. 124 modellen, blev omdøbt til E-klasse i fra ´93 model. Disse blev
solgt som taxa frem til ´95.
I 1996 overtog 210 modellen, stadig med samme 24V 136HK maskine. De første
af disse (nogle få reg i 1995, men ellers ´96 og ´97) er sjovt nok ikke helt
så slemme til at ruste, omend langt fra 124 std.
Da den så blev intruduceret med CDI motor i ´98, så faldt kvaliteten, og da
den blev faceliftet i ´00 gik det helt galt, et typsik sæt døre/klapper
holder 2 år :(
Den nye 211 model er ikke en skid bedre.. det er skræmmende at så noget så
banalt som rustbeskyttelse kan være et problem i disse tider.
Jeg har en 2001 V220 VDI Ambiente, den er så heller ikke en skid bedre. Jeg
savner ofte min gamle W124 E220 Benzin... Der var aldrig noget galt.
Sjovt nok, så er min MB Sprinter 316 helt rustfri..
--
Morten Dahl
| |
Steen Gruby (14-01-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 14-01-07 17:21 |
|
On Sun, 14 Jan 2007 12:27:09 +0100, "Morten Dahl"
<Morten@dahl.mail.XX> wrote:
Hej Morten.
>
>Hov hov.. 124 modellen, blev omdøbt til E-klasse i fra ´93 model. Disse blev
>solgt som taxa frem til ´95.
>
Min er en "ægte" 124 "baujahr ende 1993, 1994 model".
En af de sidste der blev produceret.
E modellen er en "facelift 124", men desværre også med miljø lak.
Rusten starter omkring bagagerumslåsen og breder sig hurtigt til
resten af karossen
>I 1996 overtog 210 modellen, stadig med samme 24V 136HK maskine. De første
>af disse (nogle få reg i 1995, men ellers ´96 og ´97) er sjovt nok ikke helt
>så slemme til at ruste, omend langt fra 124 std.
>
Det jeg har set til modellerne efter 124 var ikke noget der fik mig i
købshumør, så da min første 124 stod for en udskiftning var der ikke
nogen tvivl i mit sind om at det blev endnu en 124.
En af sidste årgang der blev bygget.
Jeg fandt en med alle de narrestreger jeg ønskede mig, metalic lak og
56KKm gammel.
Det har jeg ikke fortrudt
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Bjarne K. (15-01-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne K. |
Dato : 15-01-07 09:37 |
|
"Morten Dahl" <Morten@dahl.mail.XX> wrote in message
news:45a8142a$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jamen hvis du er efter billigste km pr dag/år hvorfor så lige gå efter en
> 4x4? en MC kan sku ikke klare det samme som en velbygget 4x4.
>
> Og har du ikke noget "gyldigt" behov for en 4x4 (eftersom du nu spørger på
> MC) hvorfor så ikke gå efter en mindre, og bedre dieselbil end en Vitara?
>
Jeg har brug for en bil der kan trække en stor trailer til halm, hø mm.
Desuden henter jeg også selv træpiller, dyrefoder mm.
--
Med venlig hilsen
Bjarne K.
| |
Bjarne K. (16-01-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne K. |
Dato : 16-01-07 08:40 |
|
"Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote in message
news:45a746f2$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Er der nogen der lige kan remse nogle meget benzin økonomiske MC'er op.
> Krav kommer herunder.
Vil bare lige sige tak til alle for indspark. Har lidt at gå efter hvis jeg
skal have en arbejdshest. Eneste jeg godt lige kuunne tænke mig, var en
tilbagemelding på hvad en XJ600 går pr liter. Mest fordi jeg blev lidt
forbavset da den dukkede op blandt kandidaterne.
--
Med venlig hilsen
Bjarne K.
| |
Anders Majland (16-01-2007)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 16-01-07 09:17 |
| | |
Bjarne K. (16-01-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne K. |
Dato : 16-01-07 19:30 |
|
"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:45ac8a16$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Når nu du er til 4x4 kunne det jo være at du også kunne finde på at tage
> en grusvej lidt frisk på to hjul....
> (Honda africa twin og transalp er også gode emner i den kategori)
>
> /A
Det er nu mere af nødvendighed end af lyst jeg godt vil have en 4wd. Ang
Tenere, så er det faktisk en af mine favorit MCer (at se på). Den passer vel
også godt til en der er over 190cm høj, og så vil den (som du også er inde
på) passe fint til min grusvej, så hullet den er for tiden..
Det vigtigste er dog for mig at finde en kombination (eller bil alene), der
kan opfylde kravet til god brændstofsøko, samt trækkraft.
--
Med venlig hilsen
Bjarne K.
| |
Anders Majland (16-01-2007)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 16-01-07 22:08 |
|
> Det vigtigste er dog for mig at finde en kombination (eller bil alene),
> der kan opfylde kravet til god brændstofsøko, samt trækkraft.
Du får nok st'en til at trække en 2ton trailer - selvom forsøget kunne være
sjovt nok lige indtil ekviapgen skal stopper igen
Btw ligger jeg typisk over 17km/l på xtz - og det ved meget touring på tværs
af landet med 50/50 landevej og motorvej med hastigheder der kun
undtagelsesvist bringer kørekortet i fare... Og det med sidetasker og
topboks og mig der sidder ret op i vinden
| |
Bjarne K. (17-01-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne K. |
Dato : 17-01-07 00:15 |
|
"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:45ad3eaa$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Det vigtigste er dog for mig at finde en kombination (eller bil alene),
>> der kan opfylde kravet til god brændstofsøko, samt trækkraft.
>
> Du får nok st'en til at trække en 2ton trailer - selvom forsøget kunne
> være sjovt nok lige indtil ekviapgen skal stopper igen
> Btw ligger jeg typisk over 17km/l på xtz - og det ved meget touring på
> tværs af landet med 50/50 landevej og motorvej med hastigheder der kun
> undtagelsesvist bringer kørekortet i fare... Og det med sidetasker og
> topboks og mig der sidder ret op i vinden
Kan godt se din smily, men det jer mener med kombination, er selvf. at
bilen skal trække trailere og kører mig på arbejde når vejret er dårligt, og
MC'en tager jeg så på arbejde når vejret er bedre. Så bilens dårlige
økonomi opvejes af at jeg tager en eventuel MC en gang imellem (Selvom jeg
måske bare leder efter en undskyldning for at købe en MC igen)
--
Med venlig hilsen
Bjarne K.
| |
Torben Scheel (16-01-2007)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 16-01-07 09:34 |
|
Bjarne K. wrote:
> "Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote in message
> news:45a746f2$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Er der nogen der lige kan remse nogle meget benzin økonomiske MC'er op.
>> Krav kommer herunder.
>
> Vil bare lige sige tak til alle for indspark. Har lidt at gå efter hvis jeg
> skal have en arbejdshest. Eneste jeg godt lige kuunne tænke mig, var en
> tilbagemelding på hvad en XJ600 går pr liter. Mest fordi jeg blev lidt
> forbavset da den dukkede op blandt kandidaterne.
>
"Vores" pre-diversion (op til årgang 92) gik mellem 18 og 22. Diversion
kan jeg ikke udtale mig om.
--
vh
Torben
| |
Peter (16-01-2007)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 16-01-07 19:27 |
|
"Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote in message
news:45ac8163$0$15877$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote in message
> news:45a746f2$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Er der nogen der lige kan remse nogle meget benzin økonomiske MC'er op.
>> Krav kommer herunder.
>
> Vil bare lige sige tak til alle for indspark. Har lidt at gå efter hvis
> jeg skal have en arbejdshest. Eneste jeg godt lige kuunne tænke mig, var
> en tilbagemelding på hvad en XJ600 går pr liter. Mest fordi jeg blev lidt
> forbavset da den dukkede op blandt kandidaterne.
Min XJ600S Diversion (i standard trim) kørte mellem 14 og 24 km/l. Normalt
ca. 20 km/l.
Topboks ændrede ikke på benzinforbruget, men det gjorde sidetasker.
--
Peter
FJR1300A & NTV650
| |
Bjarne K. (16-01-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne K. |
Dato : 16-01-07 19:38 |
|
"Peter" <fiktiv@invalid> skrev i en meddelelse
news:45ad18fe$0$49195$14726298@news.sunsite.dk...
> Min XJ600S Diversion (i standard trim) kørte mellem 14 og 24 km/l. Normalt
> ca. 20 km/l.
> Topboks ændrede ikke på benzinforbruget, men det gjorde sidetasker.
> Peter
> FJR1300A & NTV650
Jeg kan bare ikke forstå at min 93er Suzuki gsx750f kørte længere pr l, end
min kammerats xj600 på en tur til Holland for nogle år siden(97 eller 98).
Jeg lå endda og legede lidt engang imellem (læs: skød den af), mens han
kørte pænt næsten hele tiden (140km/t)
Mener aldrig min 750er var bare i nærheden af 20 km/l, men hvad ved jeg.
(da jeg havde den kostede benz lidt mindre end det gør idag)..
--
Med venlig hilsen
Bjarne K.
| |
Peter (16-01-2007)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 16-01-07 19:58 |
|
"Bjarne K." <ej@neit.nej> wrote in message
news:45ad1b65$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Peter" <fiktiv@invalid> skrev i en meddelelse
> news:45ad18fe$0$49195$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Min XJ600S Diversion (i standard trim) kørte mellem 14 og 24 km/l.
>> Normalt ca. 20 km/l.
>> Topboks ændrede ikke på benzinforbruget, men det gjorde sidetasker.
>> Peter
>> FJR1300A & NTV650
>
> Jeg kan bare ikke forstå at min 93er Suzuki gsx750f kørte længere pr l,
> end min kammerats xj600 på en tur til Holland for nogle år siden(97 eller
> 98). Jeg lå endda og legede lidt engang imellem (læs: skød den af), mens
> han kørte pænt næsten hele tiden (140km/t)
> Mener aldrig min 750er var bare i nærheden af 20 km/l, men hvad ved jeg.
> (da jeg havde den kostede benz lidt mindre end det gør idag)..
Det kan der være flere forklaringer på, f.eks.:
1. Der en del forskel på de enkelte årgange af XJ600, bl.a. ændring af
benzinpumpe og karburator.
2. S modellen brugte mindre benzin end N modellen på grund af den lavere
luftmodstand. Den havde også lidt højere tophastighed.
3. Den kan være ude af standard trim. F.eks. KN filter, uoriginal
udstødning, dårlig justering af karburator, slidt osv.
Min var den sidste model af XJ600S. Jeg nåede at køre 28.000 km på den inden
jeg solgte den, og jeg har målt benzinforbruget mange gange, så jeg står
inde for ovennævnte benzinforbrug.
--
Peter
FJR1300A & NTV650
| |
Moller (17-01-2007)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 17-01-07 22:29 |
|
Bjarne K. wrote:
> Er der nogen der lige kan remse nogle meget benzin økonomiske MC'er op. Krav
> kommer herunder.
> Billig: 10-30kkr. brugt eller ny (Med det prisniveau bliver det vel en
> brugt)
> Skal kunne slæbe sig op på 140km/t med en meget stor mand på.
> Kunne kører 100km om dagen 5 dage om ugen, uden at miste pusten (en slider)
> Grunden til at jeg spørger, er er jeg er ved at gennemtænke diverse planer
> for hvad der skal ske, når min nuværende bil ikke vil mere.
> Kunne egentlig godt bruge en 4x4 bil, men kan ikke leve med en bil der kun
> kører 13 km/l diesel, så jeg pusler lidt med tanken om at købe en MC som
> hvis jeg brugte den som supplement, kunne forbedre den overordnede
> brændstoft økonomi
MC er og blir aldrig økonomiske og fornuftige til 100km tur retur hver dag
alle ugens dage... og det med 13km/L for bilen holder nu heller ik helt,
der er fornuftige biler.
Jeg selv køre nu 240-260km dagligt + 40-100km i weekenden, køre 20-22km/L
Diesel, og bilen er købt i en 2000 udgave til 45 kilo, altså Saxo 1,5D med
hele 52 vilde heste ;) wauv. Samme bil kan du få i benzin udgave til
omkring 20-30.000Kr. i samme årgang(2000 og frem er den nye model), den
kan du nemt holde på 16-20km/L alt efter kørsel, og er nemt at servicere
osv... og så er den billig i grøn afgift, og der findes andre
snufornuftige biler, du skal bare ikke regne med der er mange der kan
hjælpe med at finde dem, for så snart man spørg ender det med at man kan
ik klare sig i en Bil uden den er med Alufælge, Turbo + compressor, og en
helvedes masse andet bras :)
Husk at brændstof er ik alene den store post, på suzukien kostede den mig
et nyt sæt dæk hver 6-8 uge inden bilen... jeg skulle stille ventiler hver
12 uge, og skifte olie hver 6 uge... jeg hoppede hurtigt på toget... en
mere slider MC vil selvfølgelig være ok, men stadig være dyr på det område
vs. bilen, og så er det nu engang federe at tænde for varme anlægget,
rulle hen i køgebugt køen, og nyde man ik blir våd for tiden, for senere
at tage ring 3 køen, og så tænde fart piloten på vejen mod hillerød mens
man nynner med på richard ragnvald og vikingerne på CD'en i anlægget :)
VH
Moller
MZ ETZ 300RV, MZ TS 250/1 Supra5, Suzuki GSF1200S, K.. .8. hæ hæ, lad se
hvad weekenden siger.
Saxo 1,5D
| |
Bjarne K. (17-01-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne K. |
Dato : 17-01-07 23:32 |
|
"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:eom4eu$9qn$1@abbeden.bunk.cc...
> MC er og blir aldrig økonomiske og fornuftige til 100km tur retur hver dag
> alle ugens dage... og det med 13km/L for bilen holder nu heller ik helt,
> der er fornuftige biler.
Kan godt være du har ret der.
>
> Jeg selv køre nu 240-260km dagligt + 40-100km i weekenden, køre 20-22km/L
> Diesel, og bilen er købt i en 2000 udgave til 45 kilo, altså Saxo 1,5D med
> hele 52 vilde heste ;) wauv. Samme bil kan du få i benzin udgave til
> omkring 20-30.000Kr. i samme årgang(2000 og frem er den nye model), den
> kan du nemt holde på 16-20km/L alt efter kørsel, og er nemt at servicere
> osv... og så er den billig i grøn afgift, og der findes andre
> snufornuftige biler, du skal bare ikke regne med der er mange der kan
> hjælpe med at finde dem, for så snart man spørg ender det med at man kan
> ik klare sig i en Bil uden den er med Alufælge, Turbo + compressor, og en
> helvedes masse andet bras :)
>
Ja, men jeg har allerede en bil der kører nogenlunde langt pr liter benzin
(17,5 i snit), og det er godt til mine daglige ture til/fra arbejde.
Problemet er (som jeg vist også skrev) at jeg har af og til har brug for en
bil, der kan trække en stor trailer, hvilket min Civic ikke kan. Så fordi
der (efter hvad jeg indtil nu har kunnet se) ikke findes nogle biler der
både kan trække 2t og som samtidig har en god brændstofs økonomi, var det at
jeg begyndte at overveje, at supplere en fremtidig bil med en MC. Men det
kan da godt være at det ikke kan gå at anskaffe en MC som transportmiddel,
når der skal køres langt hver dag.
Der er mange andre Scenarier oppe at vende. F.eks beholde min nuværende bil,
og så supplere med en gammel 4wd, for jeg har virkeligt ikke ret meget brug
for sådan en bil. Men det vil bare pine min at skulle betale en sindsyg
vægteafgift for en 4wd der bare holder i garagen (når den ikke lige er ude
og hente noget)
Der er også nogen af mine kollegaer der har foreslået at jeg køber en brugt
passat, som angivelig skal kunne trække en del. Så det skal jeg også til at
undersøge.
Men nu må vi se hvad det ender med.
--
Med venlig hilsen
Bjarne K.
| |
CL (18-01-2007)
| Kommentar Fra : CL |
Dato : 18-01-07 06:59 |
|
Moller wrote:
>
> MC er og blir aldrig økonomiske og fornuftige til 100km tur retur
> hver dag alle ugens dage...
>
Ahh det er en sandhed med modifikationer.
Hvis de 100 km foregård på landevej kan en lille/billig MC
nu godt konkurerer med bil.
Eks en Kinøjser til 10 K der holder 2 år ( 40 k km )
kan du smide ud efter 2 år og have en afskrivning
på 5 K om året.
>
>
> Jeg selv køre nu 240-260km dagligt + 40-100km i weekenden,
>
>
Om jeg så fik 1000 K i årsløn gad jeg ikke køre så langt efter et job.
jeg køre ca 80 km om dagen og det syntes jeg er langt (ca en time).
>
>
> Husk at brændstof er ik alene den store post, på suzukien kostede den
> mig et nyt sæt dæk hver 6-8 uge inden bilen...
>
>
Min knoldhopper Honda xl 600 har kørt 16 K km
på de samme dæk og der er masser af km tilbage i dem.
og et ny sæt kan fåes for ca 1 K.
>
>
> jeg skulle stille
> ventiler hver 12 uge, og skifte olie hver 6 uge...
>
>
Jeg har stillet ventiler en gang og jeg skifter olie ca hver 8 uge
( der er kun 2 liter på sådan en og skal skiftes hver 3 K km.
>
<
> hurtigt på toget... en mere slider MC vil selvfølgelig være ok, men
> stadig være dyr på det område vs. bilen, og så er det nu engang
> federe at tænde for varme anlægget, rulle hen i køgebugt køen, og
> nyde man ik blir våd for tiden, for senere at tage ring 3 køen, og så
> tænde fart piloten på vejen mod hillerød mens man nynner med på
> richard ragnvald og vikingerne på CD'en i anlægget
>
>
Du er jo blevet BILIST !!!
--
H
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL
begin 666 smile.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$!`````+^_O___`````"'Y! $```$`+ `````/``\```(N
MC V9QY$"X6(@6GGJO0!)+3RA$XDA:&Y6JGXMIX$K%G,8^2EE]G:4?&ID%+Y#
#`0`[
`
end
begin 666 cool.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$``/_.<[V]O0```````"'Y! D```$`+ `````/``\`0 A-
M``,(%"B@8,&!! $H7,APH8 ``A06=!@1P,.$#1TBK)C1(D:#("=ZK,A1HD2$
B!$&B'"B2XL:.#!^&G#BSI4V.+6&>Q E2(\N2%B\&" @`.P``
`
end
| |
Torben Scheel (18-01-2007)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 18-01-07 07:37 |
|
CL wrote:
>> hurtigt på toget... en mere slider MC vil selvfølgelig være ok, men
>> stadig være dyr på det område vs. bilen, og så er det nu engang
>> federe at tænde for varme anlægget, rulle hen i køgebugt køen, og
>> nyde man ik blir våd for tiden, for senere at tage ring 3 køen, og så
>> tænde fart piloten på vejen mod hillerød mens man nynner med på
>> richard ragnvald og vikingerne på CD'en i anlægget
>>
>>
> Du er jo blevet BILIST !!!
Nah - Moller har alle dage været samler - før kørte han bare på nogen af
effekterne engang imellem
--
vh
Torben
| |
N/A (18-01-2007)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 18-01-07 16:16 |
|
| |
Ukendt (18-01-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-01-07 16:16 |
|
"CL" <ddd@ddd.dd> skrev i en meddelelse
news:45af0420$0$93566$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Om jeg så fik 1000 K i årsløn gad jeg ikke køre så langt efter et job.
> jeg køre ca 80 km om dagen og det syntes jeg er langt (ca en time).
Ha.....det kender jeg godt, såån en bil har jeg også en gang haft !!!!
--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen
BMW K1200 RS '99 / Honda XBR 500 S '90
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=66
| |
Jansen (19-01-2007)
| Kommentar Fra : Jansen |
Dato : 19-01-07 09:46 |
|
Dennis Hellan Pedersen (4690) wrote:
> "CL" <ddd@ddd.dd> skrev i en meddelelse
> news:45af0420$0$93566$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Om jeg så fik 1000 K i årsløn gad jeg ikke køre så langt efter et
>> job. jeg køre ca 80 km om dagen og det syntes jeg er langt (ca en
>> time).
>
> Ha.....det kender jeg godt, såån en bil har jeg også en gang haft
> !!!!
>
> --
> Mvh.
> Dennis Hellan Pedersen
> BMW K1200 RS '99 / Honda XBR 500 S '90
> http://www.dfmc.dk/default.asp?id=66
LOL
--
Hilsen
Ole Jansen
BMW K 100 RT
www.dfmc.dk/Ole_Jansen
| |
CL (19-01-2007)
| Kommentar Fra : CL |
Dato : 19-01-07 18:03 |
|
Dennis Hellan Pedersen (4690) wrote:
> "CL" <ddd@ddd.dd> skrev i en meddelelse
> news:45af0420$0$93566$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Om jeg så fik 1000 K i årsløn gad jeg ikke køre så langt efter et
>> job. jeg køre ca 80 km om dagen og det syntes jeg er langt (ca en
>> time).
>
> Ha.....det kender jeg godt, såån en bil har jeg også en gang haft
> !!!!
>
Hmm jeg kører aldrig bil på arbejde, man er vel MC`ist
--
H
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL
| |
|
|