CBR æder fordæk ???
Fra : J.C.Kløve

Dato : 10-01-07 12:12

Hej Gruppe

Vi har har med en CBR1000 SC24 dcbs 1996 at gøre

Den "æder" fordæk, de slides skævt relativt hurtigt, hvad kan
årsagen være?
Det er slidt, nok til generende rystelser, efter 8000 km hvilket må
anses for værende hurtigt i dette tilfælde. IMO

Fakta
Dæk Bridgestone BT20, 120/70 17 (original dækstørrelse)
Tryk er løbende kontrolleret og justeret.
Skiver nedslit (bliver skiftet her i vinter)

Er "det sådan det er", eller hvor skal vi kikke?

Kronrør?
Olie i forgaffelben?
Skævhed i broer?

anyone?

--
Dun@nt

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-07 12:59

"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hvad menes med skæv slidning, hæl/tå på mønsteret ?, så er det meget normalt
på et BT 020 , også efter 8000km

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : flopper

Dato : 10-01-07 13:55

Følgende er skrevet af Dennis Hellan Pedersen (4690):
> [...]
> Skævhed i broer?
>

> Hvad menes med skæv slidning, hæl/tå på mønsteret ?, så er det meget normalt

Og er det bare dette sæt, eller var det også forige sæt? Uden megen
erfaring med mcdæk, men en del med bildæk, ville jeg ikke afvise
afbalanceringen, som en mulig fejlkilde.

Fra : J.C.Kløve

Dato : 10-01-07 15:35

Dennis Hellan Pedersen (4690) snabela skrev:
> "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
>

> Hvad menes med skæv slidning, hæl/tå på mønsteret ?, så er det meget normalt
> på et BT 020 , også efter 8000km

Aha
Lige netop hæl/tå, rimeligt irriterende, og og når først det
kommer, så er det dæk hurtigt til at kassere.....

Nå en anden dæktype er vel svaret så...

Tak for svaret

--
Kløve

Fra : Peter

Dato : 10-01-07 19:32

"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote in message

> Nå en anden dæktype er vel svaret så...

Start nu med at kontrollere belastningsindekset.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-07 20:39

On Wed, 10 Jan 2007 19:32:27 +0100, Peter wrote:

> "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote in message

> Start nu med at kontrollere belastningsindekset.

Hva' faen ? Ska' Du fornærme føreren ;-D

I øvrigt synes jeg ikke dækfabrikanter er særligt flinke til at oplyse den
slags i deres reklamer, men sådan er der jo så meget.....

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Jørgen Wæver

Dato : 12-01-07 19:11

> Hva' faen ? Ska' Du fornærme føreren ;-D

Tak Orla, du er bare en kammerat. Du skal nok få en øl næste gang vi ses.
Rigtige mænd vejer da over 100 kg.

Jørgen
Cbr sc24

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 12-01-07 20:55

> Tak Orla, du er bare en kammerat. Du skal nok få en øl næste gang vi ses.
> Rigtige mænd vejer da over 100 kg.

Man er jo ikke en pige vel?

Fra : Jesper Hillerup

Dato : 10-01-07 19:38

Aha
Lige netop hæl/tå, rimeligt irriterende, og og når først det
kommer, så er det dæk hurtigt til at kassere.....

havde samme problem på min hawk efter sommerturen 3-4000km, så jeg købte
to nye dæk, fik en ex.mcmekaniker til og montere dem, han spurgte om jeg
ville være fri for dette hæl/tå slitage på fordækket, jeg sagde "ja,tak"
så det sidder nu mont.MODSAT køreselsretningen og siden har jeg kørt
3500km og der er ikke skyggen af hæl/tå :o|
forklar det, hvem der kan ?
mvh
jesper hillerup
hawk`s hvoraf den ene er tilsalg, 13kg.kr ex afgift

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 10-01-07 20:02

"Jesper Hillerup" <jhillerup@xxxesenet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så det sidder nu mont.MODSAT køreselsretningen og siden har jeg kørt
> 3500km og der er ikke skyggen af hæl/tå :o|

Er du ikke ude på dybt vand nu.
Med et mønster der ikke er tilpasset kørselsretningen
vil jeg mene at næste gang der er megen vand på vejene,
vil du have et dæk der aquaplaner. Det bliver specielt
ikke sjovt hvis det er på fordækket. Så hellere nogle
dæk der koster det dobbelte, men holder til det de skal.

Fra : Tommy Fer

Dato : 10-01-07 21:10

Andersen [3650] skrev:
> [...]
> ikke sjovt hvis det er på fordækket. Så hellere nogle
> dæk der koster det dobbelte, men holder til det de skal.

Kørte i min studie tid på et blankslidt BT010 bagpå min VFR400.. om
vinteren... Det gav aldrig slip... Da det så var omkring lærreds tid, så
satte jeg et eller andet andet halvbrugt dæk på, var ved at dø, da det
slet ikke kunne stå fast.

Min konklusion er at på en mc, med den smalle trædeflade man har, er
gummiblandingen LANGT vigtigere end mønsteret.

Ang. omvendt montering, ville karkassens holdbarhed, være det jeg ville
være bange for.
'
mvh Tommy Fer

Fra : Armand

Dato : 10-01-07 21:27

"Tommy Fer" <NOSPAM@fernet.dk> skrev i en meddelelse

> Ang. omvendt montering, ville karkassens holdbarhed, være det jeg ville
> være bange for.

Karkassens varmeopbygning!!

--
Armand.

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 10-01-07 20:05

Jesper Hillerup wrote:

> [...]
> så det sidder nu mont.MODSAT køreselsretningen og siden har jeg kørt
> 3500km og der er ikke skyggen af hæl/tå :o|

Modsat kørselsretningen - altså dækket roter modsat producentens
anvisning..? Det synes jeg lyder skummelt (tror de fleste dækproducenter
har nogle ingeniørere der har tænkt en del over designet).

Det skulle vel ikke bare være monteret sådan, at mønsteret "peger" den
modsatte vej af mønsteret på bagdækket? Der er nemlig nogle dæk der skal
monteres sådan, hvis man kigger på de pile der angiver rotationen.
Umiddelbart kan det se lidt åndsvagt ud, at mønsteret peger bagud, men det
er noget med at (meget kort/løst fortalt) "bagdækket skal bruge kræfterne
til at smide vejen bagud, mens fordækket skal optage kræfterne fra vejen,
der kommer frofra".

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010

Fra : Ole

Dato : 10-01-07 20:58

Ikke sikkert at man kan sammenligne, men de sidste Michelin jeg købte til
bilen var også forsynet med pil for omløbsretning = når de monteres i hver
sin side bender mønstrene også hver sin vej (og nej, der findes ikk
højre/venstre dæk i den model).

mvh Ole

Fra : Peter

Dato : 10-01-07 21:14

"Ole" <ole_k@tele2adsl.dk> wrote in message
> [...]
> bilen var også forsynet med pil for omløbsretning = når de monteres i hver
> sin side bender mønstrene også hver sin vej (og nej, der findes ikk

Er det en joke (uden smiley)?

Der er naturligvis ikke behov for højre/venstre dæk, Det vil først blive
nødvendigt hvis dækkene også har en bestemt yder- og inderside.
Hvis dine dæk i den ene side kører modsat omløbspilen er de monteret forkert
på fælgen.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Ole

Dato : 10-01-07 23:31

De kører naturligvis i pilens retning.
Dermed bliver det assymetriske mønster jo også vendt den modsatte vej når du
går over på den anden side af bilen.

Fra : Armand

Dato : 11-01-07 16:34

"Ole" <ole_k@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> De kører naturligvis i pilens retning.
> Dermed bliver det assymetriske mønster jo også vendt den modsatte vej når
> du går over på den anden side af bilen.

Assymetrisk? á langsgående riller assymetrisk fordelt i forhold til dækkets
midte?

--
Armand.

Fra : Peter

Dato : 12-01-07 00:08

"Ole" <ole_k@tele2adsl.dk> wrote in message
> De kører naturligvis i pilens retning.
> Dermed bliver det assymetriske mønster jo også vendt den modsatte vej når
> du går over på den anden side af bilen.

Nej, ikke hvis det, som du har skrevet, er et dæk med omløbsretning.

Er du sikker på det ikke er dæk uden omløbsretning, men derimod med en
yderside og inderside?

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Armand

Dato : 10-01-07 21:25

> [...]
> bilen var også forsynet med pil for omløbsretning = når de monteres i hver
> sin side bender mønstrene også hver sin vej (og nej, der findes ikk

Læs lige dine egne ord igen - Du vrøvler!

--
Armand.
(med retningsbestemte vinterdæk på Pu'gøjten, men med samme retning på

Fra : Grunnet

Dato : 10-01-07 22:42

Armand wrote:
> "Ole" <ole_k@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> Læs lige dine egne ord igen - Du vrøvler!

Mon ikke der står på dækkene hvilken side der er ydersiden. Det gør der
ihverttilfælde på mine Michelin sommerdæk. Herved kommer de tværgående skrå
mønsterriller i dækket til at vende skråt fremad på en ene side af bilen og
skråt bagud i den anden side. Hvorimod de 2 langsgående riller - der sidder
forskudt fra dækkets centrum - i både højre og venstre side vil være
placeret nærmest indersiden. Dækkene er altså ikke retningsbestemte i
omløbsretningen, men skal vende rigtigt mht. yder-/inderside.

--
Hilsen Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2 hjulere m/motor, men intet om MC)

Fra : Ole

Dato : 10-01-07 23:32

Det var det.....

Fra : CL

Dato : 10-01-07 20:26

> [...]
> så det sidder nu mont.MODSAT køreselsretningen og siden har jeg kørt
> 3500km og der er ikke skyggen af hæl/tå :o|

Jeg er rystet over at der er nogen der kan finde på at foreslå det.
og endnu mere at der nogen der prøver det
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : J.C.Kløve

Dato : 10-01-07 15:38

flopper skrev:
> [...]

> erfaring med mcdæk, men en del med bildæk, ville jeg ikke afvise
> afbalanceringen, som en mulig fejlkilde.

Det sidste dæk røg også den vej, så det er en tendens, derfor
spørgsmålet
se evt. et billede af det dæk der blev skiftet sidste vinter her :

http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=10986&m=full

nu den gal igen

--
Dun@nt

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 10-01-07 19:14

J.C.Kløve skrev:

> [...]
> spørgsmålet
> se evt. et billede af det dæk der blev skiftet sidste vinter her :

Da CBR1000F jo er en lidt tung fætter, kunne det så ikke tænkes at mc`en
overskrider "vægtgrænsen" (load) for dækket. Jeg kender ikke BT20.

Jeg har set det en gang før, hvor der blev monteret dæk beregent for
lettere cykler på den tungere model og det gav ca. de tendenser du
nævner her. ????

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-01-07 07:26

Dan "748" Dethlefsen wrote:

> [...]
>
> Jeg har set det en gang før, hvor der blev monteret dæk beregent for
> lettere cykler på den tungere model og det gav ca. de tendenser du

Jeg legede med samme tanke i går, men efter et hurtigt kig på
reifenversand hvor det stod beskrevet som touring dæk forkastede jeg
idéen. Men måske er der noget om snakken?

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-07 16:24

On Thu, 11 Jan 2007 07:25:34 +0100, Torben Scheel wrote:

> Jeg legede med samme tanke i går, men efter et hurtigt kig på
> reifenversand hvor det stod beskrevet som touring dæk forkastede jeg
> idéen. Men måske er der noget om snakken?

Og her er det så at jeg bliver forvirret :-/ Hvem har ret ? Bridgestone
Carsten, som siger der kun er et load index for hver størrelse dæk ? Eller
Peter, som jeg har fin tillid til, som taler om forskellige load index ?

Det er ikke noget at jeg har skænket en tanke ved indkøb, det optræder ikke
engang som et valg ?? Det er da godt at både "fie" og jeg er i den lette
ende, så belaster vi da i hvert fald ikke dækkene for hårdt eller hur ?

Fra : Peter

Dato : 12-01-07 00:20

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:a806pesnjnmb.iozuomkzf2c4$.dlg@40tude.net...

> [...]
> Peter, som jeg har fin tillid til, som taler om forskellige load index ?

Hvis det er mit indlæg du hentyder til Orla, så gik det nu på at sammenligne
dækkets load index med det Honda opgiver som et krav til en CBR1000, inden
man lige drager forhastede slutninger.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-07 09:27

On Fri, 12 Jan 2007 00:19:43 +0100, Peter wrote:

> [...]
> dækkets load index med det Honda opgiver som et krav til en CBR1000, inden

Ohh, men det skulle jo så ikke kunne gå galt hvis at man holder original
dimensionen, (iflg. Carsten).

Eller har jeg fuldstændig misforstået "problemet" ?

Fra : Peter

Dato : 12-01-07 16:38

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:brq023lc15sb.npcjgzqn4f2l$.dlg@40tude.net...

> Ohh, men det skulle jo så ikke kunne gå galt hvis at man holder original
> dimensionen, (iflg. Carsten).
>
> Eller har jeg fuldstændig misforstået "problemet" ?

Nej, men kender du en bedre måde at overbevise Kløve om at han er på
vildspor?

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-07 20:39

On 10 Jan 2007 06:37:44 -0800, J.C.Kløve wrote:

> nu den gal igen

Smæk et Avon eller Continental på ;-D

Nogle dæk/mc kombinationer kan åbenbart ødelægge dæk, VTR'en/Azaro giver op
efter 12-15.000 Km. og dét synes jeg er tidligt, og jeg er parat til at
prøve noget andet på forhjulet, hvad siger din erfaring, mht. slid, med
Conti'erne til forhjul ?

Orla Pedersen dæk ateist
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Allan Bojesen

Dato : 10-01-07 21:32

Det sidste dæk røg også den vej, så det er en tendens, derfor
spørgsmålet
se evt. et billede af det dæk der blev skiftet sidste vinter her :

http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=10986&m=full

På billedet ser det ud som om dækket er for bredt til fælgen - meget stejle
dæksider, eller er det bare sysnbedrag? Mit spørgsmål er egentlig om dette
forhold (hvi´s det forholder sig sådan) vil forværre hæl/tå fænomenet. Har
lidt af det samme problem på CBR1000'eren med 120'er fordæk, hvor det
originalt er 110.

Allan Bojesen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-01-07 20:30

"Andersen [3650]" <siger@det.ikke> writes:

> Med et mønster der ikke er tilpasset kørselsretningen vil jeg mene
> at næste gang der er megen vand på vejene, vil du have et dæk der
> aquaplaner.

Det skulle man tro, men Pirelli (eller var det Metzeler?) erfarede ved
et uheld, at deres omhyggeligt udviklede dæk faktisk var bedre til at
holde vandet væk, når det vendte forkert

Er der nogen der lige kan springe til og bekræfte at det ikke er en
vandrehistorie?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Bongo

Dato : 10-01-07 20:45

Er der en venlig sjæl der vil forklare mig hvad hæl/tå begrebet går ud på?

Vh Bongo TDM900 2005

Fra : Carsten Mortensen

Dato : 10-01-07 22:12

Nu må I lige stoppe selvsvinget :-0

ad 1) Omvendt monteringsretning: Er blevet anbefalet på Michelin Macadam 50
diagonaldækket. Når man ser mønsteret kan man godt forstå dette. Metzlers
Lazertec fordæk (sildebensmønster) ser også ud til at være monteret
forkert - men er det ikke.
Karkassen er lavet til at klare nedbremsninger og nogle roadracere har
tidligere brugt et 125cc bagdæk som fordæk - netop for at få mere stabilitet
og stopping power.
Hæl/tå slitage kan sammenlignes med din sko. Hvis du sætter hælen i hver
gang du tager et skridt, vil hælen blive kantet. På en forhjulstrukket bil
vil baghjulene "bare" løbe med rundt uden accelaration eller de-celaration.
Dermed rammer gummiet det samme punkt hvert eneste gang og dermed skabes en
bølge. Det mærkes på en rivning i håndfladen når man stryger dækket og det
lyder som et ødelagt hjulleje pga. luftresonans mellem dækket og asfalten.
På MC bliver fordækket "bremst" i stykker. På CBR 1000 SC24 - som nævnt en
tung fætter - bliver vægtforskydningen ved nedbremsning meget større og
lufttrykket burde være 2,9 bar (istedet for de anbefalede 2,5 bar).
Personligt bruger jeg et lavere lufttryk ved solokørsel da varmeopbygningen
bliver hurtigere - ca. 2,3 - men det er individuelt og afhængig af model.
Michelin bildæk som hedder Primacy har asymetrisk mønster - så når du ser
den hænge under loftet vil dækkene se ud til at være fejlmonteret. De har
ikke omløbsretning, men inside/outside mærkning og det skal følges. Nokian
har deciderede højre/venstre dæk i deres program.

Ad 2) Et 120/70 R17 uanset fabrikat har loadindex 58 - hvilket svarer til
236 kilo. Nogle dæk har mere tendens til ujævnt slid end andre og nogle
cykler er slemmere til det end andre. Når dækket er ujævnt slidt forekommer
"shimmy" - det vil sige svagt slingrende kørsel ved lave hastigheder (50-70
kmt). Det føles som fordækket er punkteret eller man kører på oprevet asfalt
inden nyt lægges på.
Bridgestone BT-014 har et smalt stålbælte i midten af dækket og mønsteret er
anderledes således at dækket ikke bliver savtakket/hæl tå slidt. Alternativt
må man prøve sig lidt frem.

Ad 3) CBR 1000 SC 21 har et 110 fordæk og det duer ikke at sætte et 120 på.
Man får en forkert krumning på dækket.

Ad 4) Det er højest sandsynligt ikke noget galt med hverken kronrøret eller
andet. 8000 km syntes ikke urealistisk og en sport/touring maskine med disse
kræfter vil typisk ligge mellem 8-12 kilometer. Man kan sandsynligvis finde
et dæk der kører længere, men så måske med dårligere grip - det er altid et
kompromis og man må finde det dæk der passer til sin egen kørestil og
vurdere om man vil have godt godt greb/lav km eller lavere greb/mange km.

Håber dette besvarer nogle spørgsmål.

Mvh. Carsten Mortensen
Bridgestone DK

Fra : Bongo

Dato : 10-01-07 22:52

Tak for en god udredning.

Vh Bongo TDM900 2005

Fra : Jesper Hillerup

Dato : 11-01-07 00:08

> [...]
> dette. Metzlers Lazertec fordæk (sildebensmønster) ser også ud til at
> være monteret forkert - men er det ikke.

tak for det, lader sq dækket være rasmus modsat
jesper hillerup

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : CL

Dato : 11-01-07 06:41

Carsten Mortensen wrote:
> [...]
> Karkassen er lavet til at klare nedbremsninger og nogle roadracere har
> tidligere brugt et 125cc bagdæk som fordæk - netop for at få mere

Jeg læser dit svar som at det er lige meget for sikkerheden.
om man vender omløbsretningen på et dæk der er lavet til
+ 250 km/t.?

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Carsten Mortensen

Dato : 11-01-07 22:02

Det er ikke rigtigt - enkelte dæk kan man vende, men det afhænger af
fabrikantens anvisninger. Ingen af Bridgestones dæk anbefales til omvendt
kørselsretning. Som nævnt er Michelin Macadam 50 diagonal i hastighedsindex
210 eller 240 det eneste dæk jeg har hørt anbefalet omvendt monteret.
I gamle dage kunne man bruge et dæk som forhjul eller vende det og bruge det
som baghjul. Avon har lavet sådanne nogle - og bruges stadigt til classic
cykler.

Orla's VTR slider ikke ret kraftigt på fordækkene pga en let cykel og en
kraftig motorbremse (har selv en VTR) hvorimod en CBR 1000 med
oppakning/bagsædepassager og en fører med 0,1 tons kampvægt vil sætte
fordækket under lidt pres....

Når du taler om sikkerhed formoder jeg vi taler om regnvejrskørsel - og med
et smalt fordæk (120 bredde) vil det trykke igennem uanset hvad. Man kan
stadig køre på blankslidte dæk i regn, ikk?

Det der sker når man vender et dæk som før har kørt "den anden vej" er, at
mønsteret rejser sig - lige som man stryger en hund mod hårene - og man så
slider på bølgedalen jvf. hæl tå slidtagen.

Håber det besvarer dit spørgsmål

Mvh. Carsten

Fra : CL

Dato : 11-01-07 22:32

Carsten Mortensen wrote:
> [...]
> er, at mønsteret rejser sig - lige som man stryger en hund mod hårene
> - og man så slider på bølgedalen jvf. hæl tå slidtagen.

Det jeg mente var om du mener at et dæk der er godkent til +250 km/t
også kan holde til den hastighed ved omvendt montering ?

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Carsten Mortensen

Dato : 12-01-07 08:29

Det er lidt en teoretisk diskution - rent teknisk er ikke noget problem i at
køre + 250 kmt med et dæk der "løber den forkerte vej". Som Armand rigtigt
var inde på betyder det noget for opbygningen af varme i dækket.

Men man må huske på at dækket er godkendt til at køre +250kmt i en time med
maksimal belastning, så du kan bare holde kablet stramt .

Dette skal ikke forstås som en godkendelse af at vende dæk om - der er flere
aspekter i det. I det pågældende tilfælde med CBR SC24'eren er dækket ikke
til at redde.

I bilverdenen kan man i sidste tilfælde raspe dækket af - men så bortfalder
reklamationsretten på dækket. Du sliber således dækket plant og starter på
en frisk - og accepterer du lige har smidt 10000 km væk.

Carsten

Fra : Eg Egemarke

Dato : 12-01-07 11:19

Det der med at bruge et bagdæk på forhjulet og vende det om er en RIGTIGT
skidt ide´
Har prøvet det og dækket "klappede" sammen ved ¨hårde indbremsninger, det er
IKKE rart at dækket ligesom punktere for dernæst at rejse sig igen, når
trykket på forhjulet forsvinder igen.

Ps Avon Azarro dæk på Cbr 1000 er en skidt ide, jeg har kogt 2 sæt af på min
på ca 2500 Km.
Nå sidder der Conti dæk på og de har kørt ca 8000 uden det store slid endnu,
jeg regner da med at de kan holde det dobbelte. Og jeg kører som jeg altid
har gjort altså ikke anderledes end jeg plejer..
Både hurtige ture på motorvej og masser af småveje med sving, en del touring
med oppakning til op over ørene osv

MvH Eg

Fra : Eg Egemarke

Dato : 12-01-07 11:22

Hov glemte lige at sige at det var masser af tryk i dækket , det blev
kontrolleret mere end een gang, ydermere blev fordækket (som var et bagdæk)
varmt langt hurtigere end normalt.
Jeg husker desværre ikke mærke og model på dækket da det er 10 år siden jeg
legede med den slags.

MvH Eg

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-07 11:56

On Fri, 12 Jan 2007 11:19:17 +0100, Eg Egemarke wrote:

> Ps Avon Azarro dæk på Cbr 1000 er en skidt ide, jeg har kogt 2 sæt af på min
> på ca 2500 Km.

Ja det har været oppe mange gange, og jeg kan stadig på ingen måde genkende
problemet. Der er over 10.000 Km. i et Azaro SP bagdæk, og 16.000 Km. i et
ST, (lidt mindre i et fordæk), når ikke lige en "kampesten" gør det af med
dækket efter kun 8.000 Km.

Orla Pedersen, ca. 47.000 Km. på Avon
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 12-01-07 20:54

> [...]
> ST, (lidt mindre i et fordæk), når ikke lige en "kampesten" gør det af med

Jeg gentager gerne at jeg var MEGET skuffet over Avon Azaro II AV35-36.
Sættet var slidt op på 4000Km selv om det var solgt som et sports/touring
dæk.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Eg Egemarke

Dato : 13-01-07 10:18

Ja præcist samme oplevelse havde jeg, Puuuuuuff sagde og dækkene var væk og
det var bestemt heller ikke nogen fornøjelse med grip, de var ikke meget
bevendt.

MvH Eg

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-07 11:00

On Sat, 13 Jan 2007 10:17:42 +0100, Eg Egemarke wrote:

> Ja præcist samme oplevelse havde jeg, Puuuuuuff sagde og dækkene var væk og
> det var bestemt heller ikke nogen fornøjelse med grip, de var ikke meget
> bevendt.

Jamen så er det da sikkert rigtigt, nu jeg tænker efter, så havde jeg da
også et rigtigt ringe Avon fordæk på BSA'en i 1979, og så er det da klart
at denne trend må fortsætte, jeg har også haft rigtig ringe Michelin på
XS'en, så det mærke kan jeg så heller ikke bruge, osv. osv.

Helt ærligt, vågn nu lige op igen ikke, vi skriver 2007

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-07 10:53

On Fri, 12 Jan 2007 20:54:02 +0100, Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Jeg gentager gerne at jeg var MEGET skuffet over Avon Azaro II AV35-36.
> Sættet var slidt op på 4000Km selv om det var solgt som et sports/touring
> dæk.

Det er jo også historiske dæk. Men jeg klager ikke, det er kun godt for
prisen at Avon ikke er så populære ;-D

Orla Pedersen, VTR light
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : MKS - 74

Dato : 13-01-07 11:46

On Sat, 13 Jan 2007 10:53:17 +0100, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

>Det er jo også historiske dæk.

Tjah - Lidt samme erfaring som Bager med et sæt Avon Azaro AV45/AV46ST
på en CBR600 - Umiddelbar rating, ikke superringe men bestemt under
middel...såvel på grip som holdbarhed

>Men jeg klager ikke, det er kun godt for
>prisen at Avon ikke er så populære ;-D

Tjah sålænge du er tilfreds - Mit sidste sæt Pilot Power gav jeg
iøvrigt ca 1150kr for - Hvad giver du for dine Avons? .

--
-Michael
Div. Aprilia RS250 og Honda CBR600+VF500-dele m.m. til salg på:

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-07 12:15

On Sat, 13 Jan 2007 11:46:05 +0100, MKS - 74 wrote:

> Tjah - Lidt samme erfaring som Bager med et sæt Avon Azaro AV45/AV46ST
> på en CBR600 - Umiddelbar rating, ikke superringe men bestemt under
> middel...såvel på grip som holdbarhed

Holdbarhed ?, jeg regner 16.000 Km. for ok, måske kunne jeg køre længere på
andre dæk. Og Avon'erne har aldrig givet mig en dårlig fornemmelse i
hverken tørt, eller vådt. Ikke med den kørestil jeg vil udsætte mine
medtrafikanter for.

> Tjah sålænge du er tilfreds - Mit sidste sæt Pilot Power gav jeg
> iøvrigt ca 1150kr for - Hvad giver du for dine Avons? .

Det ene sæt fik jeg nærmest foræret, fordi rygterne havde spredt sig,
men jeg har da også købt ved dansk forhandler, og det er da dyrt. Det
betaler sig at holde udkig, og købe når tilbuddet er der. Jeg skulle lige
lære at skifte dæk selv først.

Fra : MKS - 74

Dato : 13-01-07 12:24

On Sat, 13 Jan 2007 12:14:36 +0100, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

>Holdbarhed ?, jeg regner 16.000 Km. for ok, måske kunne jeg køre længere på
>andre dæk.

Det er jo det, alene fortæller det ikke meget (udover måske om dig
, man bliver nød til at sammenligne med andre tilsvarende
produkter. Mine AV'ere blev ikke kørt helt ned før de røg ud, men den
anslåede holdbarhed var ca. 5-6.000 km i et bagdæk, hvor jeg normalt
forventer ca. 8-10.000 af et middel sportstouringdæk og 5-6.000 af et
sportsdæk før jeg synes at det er tilfredsstillende.

> Og Avon'erne har aldrig givet mig en dårlig fornemmelse i
>hverken tørt, eller vådt. Ikke med den kørestil jeg vil udsætte mine
>medtrafikanter for.

Det er jo fint nok, jeg kan desværre ikke sige det samme...

>Det ene sæt fik jeg nærmest foræret, fordi rygterne havde spredt sig,

Ja - Gratis er altid bedst

>men jeg har da også købt ved dansk forhandler, og det er da dyrt. Det
>betaler sig at holde udkig, og købe når tilbuddet er der. Jeg skulle lige
>lære at skifte dæk selv først.

Ja - Netop, jeg tvivler på at prisen i sig selv skulle være et
argument for at vælge Avon, idet man sandsynligvis kan få alle slags
dæk, også dem der regnes for toppen af poppen ved at handle de rigtige
steder på det rigtige tidspunkt.

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-07 18:38

On Sat, 13 Jan 2007 12:24:17 +0100, MKS - 74 wrote:

> [...]
> forventer ca. 8-10.000 af et middel sportstouringdæk og 5-6.000 af et
> sportsdæk før jeg synes at det er tilfredsstillende.

Se det forstår jeg ikke en brik af, havde det været banekørsel, så kunne
jeg følge dig, men på gaden ? Holigan hva' Jeg har med VTR'en tillært
mig Armands tese, om at krudte af i kurver i stedet for ligeud, og jeg har
ikke døjet med firkantede dæk siden, og det hjælper givet gevaldigt på
levetiden. Det var noget andet med XS'en på Michelin, men de slap jo også
grebet bare at man rørte gasgrebet.

> Det er jo fint nok, jeg kan desværre ikke sige det samme...

Jeg tror,.... at det har meget at gøre med genkendelighed > tryghed i
opførsel, også derfor jeg ikke bare lige skifter type, for som Du siger,
det er ikke prisen, der er afgørende.

> [...]
> argument for at vælge Avon, idet man sandsynligvis kan få alle slags
> dæk, også dem der regnes for toppen af poppen ved at handle de rigtige

Og netop "pop" har jeg det svært med, hvor mange er i grunden i stand til
at vurdere et dæk til grænsen ? Er Du ?

Fra : MKS - 74

Dato : 13-01-07 20:56

On Sat, 13 Jan 2007 18:37:56 +0100, Orla Pedersen

Næh egentlig overhovedet ikke hvad jeg forsøger at formidle...mine
banedæk holder iøvrigt typisk mellem 500-1500km. før de bliver
skiftet, men det er forsåvidt ret ligegyldigt med de præcise tal for
mig, pointen er og var sammenligningen mellem de forskellige dæk/typer

>Jeg tror,.... at det har meget at gøre med genkendelighed > tryghed i
>opførsel, også derfor jeg ikke bare lige skifter type, for som Du siger,
>det er ikke prisen, der er afgørende.

Igen, hvis du er tilfreds, så er det da fint-fint, og hvorfor skulle
_du_så skifte - _men_vil man gerne anbefale et dæk til andre er det
IMHO nok så godt at have et bredt erfaringsgrundlag at gøre det på, så
andre bedre kan vurdere hvad anbefalingen bygger på. Der er dog intet
i vejen for konservativt at holde sig til det man kender...

>Og netop "pop" har jeg det svært med, hvor mange er i grunden i stand til
>at vurdere et dæk til grænsen ? Er Du ?

Se, det er netop der jeg synes kæden hopper lidt af for mange. Enten
køber de dæk der i misforstået iver slet ikke modsvarer deres
behov(f.eks (evt. aflagte) racedæk til gadekørsel) i et let ynkeligt
forsøg på at skabe streetcred ad den vej, eller også går de i den
modsatte grøft og siger at dette eller hint dæk opfylder _mine_ behov
og _ingen_ andre har behov for mere/andet (f.eks til gadekørsel) uden
at det er "pop". Den slags er i mine øjne ret snævertsynet (begge 2),
der er faktisk en gylden middelvej - Tager vi f.eks AV'erne så var
det et sæt jeg arvede på en PC31, hvor jeg kort forinden havde haft et
andet sæt på en tilsvarende cykel og anskaffede mig et andet samtidigt
sæt (flere sæt fælge), hvilket gjorde sammenligningen til mindst 2
andre typer ret enkel, altså med dommen over AV'erne....kan gøres
væsentlig bedre. De fik derfor lov at tjene som transportdæk (touring)
i en kort periode. Det handler _ikke_om at man evig og altid skal køre
et dæk til grænsen, men derimod om at et givent sæt dæk skal kunne
"dække" (hø-hø) hele brugsmønsteret for den enkelte (såfremt man kun
har et sæt, hvad mange nok har) på en tilfredsstillende måde (altså
f.eks også indbefattet holdbarhed m.fl.). Det kunne AV'erne ikke....

Fra : Martin Frederiksen

Dato : 14-01-07 13:28

"dække" (hø-hø) hele brugsmønsteret for den enkelte (såfremt man kun
> har et sæt, hvad mange nok har) på en tilfredsstillende måde (altså
> f.eks også indbefattet holdbarhed m.fl.). Det kunne AV'erne ikke....

Jeg skiftede dæktype pga holdbarhed i den periode jeg kørte meget mellem
vestjylland og kbh.
Standard-dækkene til min maskine holdt bare ikke længe nok til at køre ca
1000 km om ugen, mest på motovej.
Så efter en længere snak med min mc-forhandler lykkedes det at få ham
overbevist om at med mit behov
var det bedre med et hårdere dæk, som jo så i sagens natur desværre har lidt
mindre "bid" i asfalten.
Men de har løst opgaven som jeg håbede. De har mange kilometer på bagen og
ingen tegn på slid. (Ikke engang symdromet med at blive firkantet) - men jeg
gør så også hvad jeg kan for at udnytte hele dækket de gange lejlghed byder
sig (Så godt som jeg kan, det er ikke just en baneracer).
Men det tog da et par dage at vænne sig til det manglende grep ved sportslig
kørsel... men ikke så markant forskel så det gav mig nogen problemer eller
grimme overraskelser.

Så jeg kan fuldt tilslutte mig det med at "Behov er forskellige"

Nu når jeg ikke kører så mange kilometer mere, kunne jeg til tider godt
ønske mig et blødere dæk ;)

Kunne være jeg skulle anskaffe mig et ekstra sæt hjul at skifte med.?

Mvh

Martin Frederiksen
XJ750

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-07 14:54

On Sat, 13 Jan 2007 20:55:52 +0100, MKS - 74 wrote:

> [...]
> modsatte grøft og siger at dette eller hint dæk opfylder _mine_ behov
> og _ingen_ andre har behov for mere/andet (f.eks til gadekørsel) uden

Jamen Du har da ret, jeg ville sige det samme om et emne som
musikinstrumenter. Jeg kan godt høre de marginale forskelle mellem et godt,
og et dårligt instrument, men langt de fleste kan ikke. Når det kommer til
dæk er jeg nok "de fleste", og jeg kan nok ikke skelne de marginaler, (jeg
tror), det handler om, men jeg kan da forholde mig til levetid, så måske
skal jeg bare ud og prøve noget andet.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-01-07 16:54

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:

> [...]
> dæk er jeg nok "de fleste", og jeg kan nok ikke skelne de marginaler, (jeg

Når det kommer til greb i vådt føre er der IMO enorme forskelle på
dæk. Hvor et Michelin Macadam 50 eller Pirelli Sport Demon blokerer for et godt
ord, så har et Michelin Pilot Sport ingen problemer med stoppies.

Selvfølgelig kan man bare lade være med at bremse særligt hårdt, men
det er jo i sagens natur ikke altid noget man selv er herre over :-/
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : J.C.Kløve

Dato : 10-01-07 22:46

> Ad 3) CBR 1000 SC 21 har et 110 fordæk og det duer ikke at sætte et 120 på.
> Man får en forkert krumning på dækket.

Først tak for den fne udredning.

Det drejer sig om eb CBR1000SC24/96 DCBS, og den er monteret med 120
fordæk ab fabrik, så der er ikke fiflet med dækstørrelserne.

Load kunne være en mulighed, den daglige fører er ikke just en fjer
(dog heller ikke gigantisk, vel en 100 - 110 kg vil jeg tro), og han
kører relativt ofte med passager, og fuld touring oppakning.

Min konklussion er at der næppe er egentlige fejl på maskinen,
hvilket jo er en trøst.

--
Dun@nt

Fra : Jørgen Wæver

Dato : 12-01-07 19:23

[...]

Du er da godt nok noget fræk, mener du det er mig der er problemet !!!!!
Ingen øl til dig

Jørgen
SC24

Fra : J.C.Kløve

Dato : 10-01-07 22:50

Orla Pedersen skrev:

> [...]
> efter 12-15.000 Km. og dét synes jeg er tidligt, og jeg er parat til at
> prøve noget andet på forhjulet, hvad siger din erfaring, mht. slid, med

ja det belv jo ikke til så rasende mange km i 2006, kun 6500km, og der
er praktisk taget ikke noget at se på forhjulet mht slid, dog kan det
ses at baghjulet er blevet brugt, jeg vil anslå jeg er halv-vejs
igennem dem.
Jeg har dog for vane at skifte hele sæt af dæk, så forhjulet ruger
ud sammen med baghjulet (ja det vil sige det gemmes i et hjørne som
"forsikring mod et uheld i en snæver vending"

--
Dun@nt
Der bestiller kæde om 14 dage, skal O.P. have noget med?

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-07 07:08

On 10 Jan 2007 13:50:19 -0800, J.C.Kløve wrote:

> Dun@nt
> Der bestiller kæde om 14 dage, skal O.P. have noget med?

Gerne! Sender spec !

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-01-07 00:45

"Armand" <kim-armand@mail.dk> writes:

> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev...
>
> Confirming! Det var det " >>>>>> "-mønstrede ME33!
>
> Men jeg synes ikke at man skal være så religiøs omkring
> vandafledning når man ser hvilke sparsomme mønstre at producentrene
> efterhånden udstyrer deres (for)dæk med

Næh, jeg har nu heller aldrig oplevet aquaplaning på trods af at jeg
da af og til har kørt ganske hurtigt på motorveje med blankt vand. Er
det bare mig, eller er de begyndt at lave vejene mere flade end de
gjorde engang, i øvrigt?

> Til gengæld har omløbsretningen en del at sige for varmeopbygningen
> i karkassen! Et af de første superdæk var Pirelli Phantom der som
> de fleste mc-dæk også var retningsbestemt. Ved dem anbefalede
> Pirelli selv at man, hvis det egentlige fordæks dimensionering ikke
> slog til ved sportsbrug, brugte et bagdæk på forhjulet - men vel at
> mærke med modsat omløbsretning!

Ok, det giver jo meget mening og beviser jo også at omløbsretningen
tages i betragtning når karkassen designes.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : J.C.Kløve

Dato : 12-01-07 00:32

Orla Pedersen skrev:

> Gerne! Sender spec !

Fino

Jeg gætter på DID50 ZVM2 108 led. (måske "gold")

Hvad med kædehjul?

Jeg bestiller Renthal hos B&C i England (2x forreste og 1x bagerst)

http://www.bandcexpress.co.uk/cgi-bin/bc_page.pl?cat=SPR-ROAD

--
Dun@nt

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-07 09:35

On 11 Jan 2007 15:31:46 -0800, in dk.fritid.motorcykel you wrote:

> Fino
>
> Jeg gætter på DID50 ZVM2 108 led. (måske "gold")

Close but no cigar DID50 ZVM2 106 led endeløs, gerne "gold" (det er
vist næsten samme pris.

> Hvad med kædehjul?

Har et Renthal sæt på lager. Men det er jo et forkædehjul for lidt, så jeg
vil da gerne have et "315A-530-17P" med derovrefra.

> Jeg bestiller Renthal hos B&C i England (2x forreste og 1x bagerst)
> http://www.bandcexpress.co.uk/cgi-bin/bc_page.pl?cat=SPR-ROAD

De virker vældigt professionelle, blot vil de have bevis for at Du er
kortholder/kontoejer. Vi havde en del snak frem og tilbage fordi jeg ikke
helt fattede hvad det var at de ville vide.

Jeg må indrømme at jeg er lettere imponeret over alu-hjulets levetid. Det
er stadigvæk helt pænt her efter 35.000 Km.

Vi må lige arrangere et møde mht. penge, og vi skal vel også plane
limfjord, måske over lidt flæsk.

Fra : J.C.Kløve

Dato : 12-01-07 11:55

Orla Pedersen skrev:

> [...]
> er stadigvæk helt pænt her efter 35.000 Km.
>
> Vi må lige arrangere et møde mht. penge, og vi skal vel også plane

Det er da lige det vi skal!
Det må så blive en torsdag, ved 18. tiden, i støvring, lad os sige
den 28./1
Jeg har faktisk fundet en træfplads, og fået "go" for at bruge den
hvis det "udvikler" sig, inc to ældre herre der gerne vil assistere.

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-07 10:53

On 12 Jan 2007 02:55:07 -0800, J.C.Kløve wrote:

Hmmm... Hvorfor kan jeg ikke maile "@aats.dk" ? Er i sat på en
spamm-liste

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-07 13:41

On 12 Jan 2007 02:55:07 -0800, J.C.Kløve wrote:

> Det må så blive en torsdag, ved 18. tiden, i støvring, lad os sige
> den 28./1

???????? 18. måske ? men det er jeg ikke sikker på at jeg kan :-/

Fra : J.C.Kløve

Dato : 12-01-07 23:28

Jørgen Wæver skrev:
> [...]
> hvilket jo er en trøst.
>
> Du er da godt nok noget fræk, mener du det er mig der er problemet !!!!!

he he

Nå så kom du selv på banen

Ja - nå men læs tråden igennem så tror jeg vi har fundet problemets
rette karakter.

Hygge

--
Dun@nt

Fra : 5franzholmberg@websp~

Dato : 15-01-07 01:57

Kører samme mc og har haft præcis samme problem med BT20, har aldrig set det
på tidligere mc eller dæk,
fik skiftet det "defekte" sæt hos Holtug mc, der kom med en plausibel
forklaring om at årsagen er den måde bremsekraften
bæres primært af forhjulet(læs: de mener det er normalt og forventeligt),
hvilket så også siden har hørt fra anden side,Lyder
plausibelt og altsammen fra folk med forstand på de dele, ved så ikke
hvorfor ikke har set det før? nuværende sæt BT20 rundede
8000 km kort inden vinter start uden at have de samme buler? Ikke megen
hjælp her