Dæk ?
Fra : Ukendt

Dato : 01-01-07 21:56

Hej NG.

Dækkene på Honda'en er for gamle , så der skal selvfølgelig nye på, jeg
kunne godt tænke mig et sæt Bridgestone BT45 i str. 100/90-18 og
110/90-18 og de kan fås, men på cyklen er det TT type dæk, (den har
egerhjul) og jeg kan kun finde BT45'ne som TL type !
Det går jeg ud fra er strengt forbudt !, at montere TL type dæk med en
slange i ?, eller er der en måde at behandle fælgene på så man kan køre med
slangeløse dæk, for jeg går ud fra at det er fordi at det er egerfælge at
dækkene er med slange, de er vel ikke tætte, altså fælgene

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-01-07 22:08

On Mon, 1 Jan 2007 21:55:50 +0100, "Dennis Hellan Pedersen \(4690\)"
<dhp(snabela)dalbynet.dk> wrote:

Hej Dennis.

> [...]
>slangeløse dæk, for jeg går ud fra at det er fordi at det er egerfælge at
>dækkene er med slange, de er vel ikke tætte, altså fælgene

Der er mange myter om at montere slanger i et dæk der er beregnet til
slangeløst brug.
Jeg kan godt se at der kan være et problem hvis et slangeløst dæk er
perforeret så meget at det ikke kan reddes, (karkassen er beskadiget)
og man så lægger en slange i for at forlænge dets usle liv.
Hvis man derimod lægger en slange i for at komme til nærmeste
dækforhandler når man nu sidder i ødemarken med et punkteret dæk, er
efter min opfattelse OK nok.
Jeg kan heller ikke se at der skulle være noget i vejen for at lægge
en slange i et ellers intakt dæk når det skal monteres i et egerhjul.
Det er så vidt jeg kan se eneste udvej
Det at et dæk kan monteres slangeløst er ikke det samme som at det
skal.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Richard

Dato : 02-01-07 00:09

Hej Steen,

Steen Gruby wrote:
> [...]
> Det er så vidt jeg kan se eneste udvej
> Det at et dæk kan monteres slangeløst er ikke det samme som at det

Som du siger er det i situationer som disse uundgåeligt, og Bridgestone
m.fl. accepterer det da også, når man støver lidt rundt i deres FAQ'er.
Og ikke mindst ser det ud til at virke i virkeligheden...

Problemet er/kan være de luftlommer, der uundgåeligt dannes mellem
slange og det tættere dæk til brug uden slanger. Luftlommerne minimeres
ved omhyggelig pålægning og fx oppumpning/tømning af et par gange, som
jeg hørte, at MC-gården i Slangerup gjorde det.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/?id=132

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-01-07 00:22

On Tue, 02 Jan 2007 00:08:45 +0100, Richard
<richardpunktumpade@Se-Epost.dk> wrote:

Hej Richard.

> [...]
>ved omhyggelig pålægning og fx oppumpning/tømning af et par gange, som
>jeg hørte, at MC-gården i Slangerup gjorde det.

Du har ret.
Hvis dækket monteres med slange i en ellers slangeløs opsætning, hvor
både fælg og dæk er beregnet for slangeløs montege kan jeg se
problemet med luftlommer.
Men hvorfor skulle man lægge en slange i her andet end i nødstilfælde?
Der hvor det ellers slangeløse dæk monteres på en egerfælg er der så
mange utætheder at luftlommer er helt teoretisk.
Det der kan være et problem er hvorledes det dæk man nu har fået fat i
passer til den fælg det skal monteres på.
Det problem er generelt og har ikke så meget med slange eller ingen
slange at gøre.
Hvis dækket "gaber" og levner så meget slip at slangen kan komme i
klemme mellem dækkant og fælg er det katastrofalt.
Det skal man selvfølgelig være opmærksom på.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Richard

Dato : 02-01-07 20:07

Hej Steen,

Steen Gruby wrote:

> [...]
> problemet med luftlommer.
> Men hvorfor skulle man lægge en slange i her andet end i nødstilfælde?

Netop, men det er heller ikke sådan i Dennis' tilfælde...

> Der hvor det ellers slangeløse dæk monteres på en egerfælg er der så
> mange utætheder at luftlommer er helt teoretisk.

Mellem dæk og fælg/fælgbånd ja vist, men formentlig pga. de slangeløse
dæks ofte ru inderside kan der opstå luftlommer mellem slange og dæk. Det
er ikke ønskværdigt pga. den ukontrollerede opvarming af luften der, og
hvordan det nu kan påvirke dæk/slange. Svjh er det argumentet fra bildæk.

> Det der kan være et problem er hvorledes det dæk man nu har fået fat i
> passer til den fælg det skal monteres på.

Ja, ja, som udgangspunkt skal dækket vælges til fælgen. Men tilfældet en
trådegerfælg som på Dennis' nye flotte XBR500S (og på min egen GB500) er
det foretrukne dæk til svingkørsel pt. BT45. Et dæk som Bridgestone også
selv anbefaler til cyklerne, men alligevel ikke leverer i en udgave til
slangemontering...

Det var vist der, tråden startede

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : EK

Dato : 02-01-07 00:35

Richard <richardpunktumpade@Se-Epost.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4599947a$0$5054$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

KLIP
> [...]
> ved omhyggelig pålægning og fx oppumpning/tømning af et par gange, som
> jeg hørte, at MC-gården i Slangerup gjorde det.

Jeg tror risikoen for luftlommer i et egerhjul er minimal - fælge med egre
er jo ikke tætte og derfor anser Bridgestone det nok heller ikke for at være
et problem.
Hvis man skal/kan tale om en risiko, så ligger den nok i kombinationen af
fælge og dæk, hvor begge dele er beregnet til slangeløs kørsel.

mvh
Erik

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 02-01-07 13:19

Hvis MC dæk er fremstillet på tilsvarende måde som bildæk, må man aldrig
montere slange i et TL dæk, heller ikke som reperation.
Dækkets inderside er anderledes, og der opstår meget mere friktionsvarme
mellem dækkets inderside og slangen i et TL dæk, end i et dæk beregnet til
slange. Dette medfører både slidtage på slangen, og et alt for højt dæktryk
under kørslen, endda så højt at slange-eksplosioner kan forekomme.

Godt Nytår

Michael Dahlberg
(BMW K75C)

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 02-01-07 15:48

> [...]
> slange. Dette medfører både slidtage på slangen, og et alt for højt
> dæktryk under kørslen, endda så højt at slange-eksplosioner kan forekomme.

Hej Michael

Det har jeg aldrig bemærket. Det undersøger jeg lige i morgen. Jeg tager
kamera med.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Knud Dam

Dato : 02-01-07 17:38

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:459a707a$0$49197$14726298@news.sunsite.dk...

> Det har jeg aldrig bemærket. Det undersøger jeg lige i morgen. Jeg tager
> kamera med.

Interessant !

KD

Fra : Richard

Dato : 02-01-07 19:57

Michael Dahlberg wrote:

> Hvis MC dæk er fremstillet på tilsvarende måde som bildæk, må man aldrig
> montere slange i et TL dæk, heller ikke som reperation.

Netop, det er udgangspunktet; men som nævnt accepterer dækfabrikanterne
det alligevel i mange tilfælde, når blot dækkene monteres omhyggeligt...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Richard

Dato : 02-01-07 00:15

Dennis Hellan Pedersen (4690) wrote:

> [...]
> 110/90-18 og de kan fås, men på cyklen er det TT type dæk, (den har
> egerhjul) og jeg kan kun finde BT45'ne som TL type !

Som nævnt i en anden mail vil jeg foreslå dig at gå ned i et 90/90-18
foran, hvilket vil gøre styrevilligheden endnu bedre. Ved godt at load
indekset bliver lavere end, hvad cyklen er godkendt til; men i
betragtning af, hvor stor forskel der er på "reserven" i load indeks på
forskellige mc'ers standardmonterede dæk ifht. deres totalvægt, har det
nok kun akademisk interesse

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 02-01-07 10:13

> [...]
> med slangeløse dæk, for jeg går ud fra at det er fordi at det er egerfælge
> at dækkene er med slange, de er vel ikke tætte, altså fælgene

Hej Dennis

Den store forskel på TT og TL dæk er dækkanten. På TL dæk er kanten lavet så
den kan lave en lufttæt forsegling mellem dækkant og fælgkant. Der kan komme
luftlommer når man bruger en slange i på en fælg beregnet til TL dæk
samtidigt med et TL dæk, så kan der komme problemer, men jeg gætter på de er
sjældne. Når man monterer en slange i et TT dæk på en eger fælg kan man høre
og se luften mellem slange og dæk fise ud ved egerniplerne, så du kan roligt
montere en slange i et TL dæk på en almindelig egerfælg.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-07 16:59

Bestiller et sæt BT45 + nye slanger til Honda'en ,dot koden slutter på 030
(for) 033 (bag), så slangerne er jo lige så gamle !, + et nyt fordæk til
Bimse , tror sq' osse at jeg selv prøver at skifte dem, man kunne jo
risikere at det gik hen og blev godt

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 02-01-07 17:41

> [...]
> 030 (for) 033 (bag), så slangerne er jo lige så gamle !, + et nyt fordæk
> til Bimse , tror sq' osse at jeg selv prøver at skifte dem, man kunne jo

Hey Dennis

Jeg har først set din nye Honda nu. Den er godt nok flot! Tillykke med den.
Rigtig retro look. fedt. Så er der da noget man kan bruge Tyskerne til

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Futte & Co.

Dato : 02-01-07 20:00

> [...]
> (for) 033 (bag), så slangerne er jo lige så gamle !, + et nyt fordæk til
> Bimse , tror sq' osse at jeg selv prøver at skifte dem, man kunne jo

Bare klø på Dennis
De første 5 - 10 dækskifte skal du lave for andre , så ka'e du' når
dine egne cikkler ska' ha' friske dæk
Flot cikkel , te'løøg' mæ'n

--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70

Fra : Hekto

Dato : 03-01-07 17:15

Dennis Hellan Pedersen (4690) was thinking very
hard :
> [...]
> (for) 033 (bag), så slangerne er jo lige så gamle !, + et nyt fordæk til
> Bimse , tror sq' osse at jeg selv prøver at skifte dem, man kunne jo

Nysselig ... sæl' om det er en Hånda!

BT045 fungerer glimrende med slanger og det hele.
Bruger dem selv på Pantah'en, og dækket anbefales
særdeles varmt af andre Pantah-kørere, ligesom i
Motorrad's dæktest var det nr. 1.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650